Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار منطقه ۴ تهران طی مکاتباتی عجیب با مسئولان محیط زیست از یک سو خواهان واگذاری مالکیت هزاران پرنده مهاجر موجود در باغ پرندگان لویزان به بهانه "هزینه نگهداری" از آنها شده و از سوی دیگر خواهان دریافت پرندگان جدید برای باغ پرندگان شده است! ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ اجتماعی محیط زیست نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ "محمد محمددوست" شهردار منطقه 4 تهران طی یک ماه گذشته با مکاتباتی ضد و نقیض و البته قابل تامل با مسئولان محیط زیست با این توجیه که "باغ پرندگان لویزان" شرایط نگهداری از هزاران پرنده موجود در این مرکز را ندارد، خواهان استرداد این پرندگان به شخصی واجد شرایط شده و از سوی دیگر با این توضیح که باغ پرندگان نیازمند تامین پرنده است، خواستار دریافت پرنده از پارک پردیسان شده است!!

اما ماجرای حدود 3 هزار پرنده‌ای که پس از سالها نگهداری در باغ پرندگان لویزان حالا برای شهردار منطقه چهار، به میهمانانی ناخوانده تبدیل شده‌اند، چیست؟!

شهریور 93 بود که خبر کشف بزرگترین محموله قاچاق پرندگان وحشی در باغ پرندگان لویزان در رسانه‌ها منتشر شد و «الف.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ر» پیمانکار سابق باغ پرندگان لویزان با اتهامات مختلف از جمله خرید و فروش و نگهداری غیرقانونی پرندگان وحشی دستگیر شد؛ همان زمان بود که این محموله قاچاق که حدود 3 هزار پرنده از جمله پرندگان وحشی به ارزش 7 میلیارد تومان را شامل می‌شد در همان محل کشف شد و نگهداری آنها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت امانی به باغ پرندگان سپرده شد.

حالا بیش از سه سال از آغاز پیگیری این پرونده در محاکم قضایی می‌گذرد اما پیمانکار سابق باغ پرندگان (الف.ر) که به قید وثیقه 7 میلیارد تومانی آزاد است و رونده محاکمه‌اش به طرز عجیبی تا به امروز به تعویق افتاده، اخیراً سودای دست یافتن مجدد به این محموله پرندگان ارزشمند را در سر می‌پروراند.

پرندگانی که اغلبشان نه پرورشی بلکه وحشی بوده و جزو حیات وحش و سرمایه‌های ملی کشورمان محسوب می‌شوند بنابراین شخصی نمی‌تواند ادعای مالکیتشان را داشته باشد، چه برسد به شخصی که پرونده خرید و فروش و نگهداری غیرقانونی‌اش از پرندگان وحشی باز است و بدیهی است نمی‌تواند درخواست مالکیت این پرندگان را مطرح کند.

اما حالا شهردار منطقه 4 تهران با تنظیم نامه‌ای به اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به عدم تمایل باغ پرندگان لویزان نسبت به نگهداری از این پرندگان که قربانی تخلفات پیمانکار پیشین این مرکز هستند، اشاره کرده و در توجیه این عدم تمایل در جمله‌ای جالب توجه یادآور شده است که «نگهداری از پرندگان مستلزم صرف هزینه است»؛ گویی بنا بوده در باغ پرندگان لویزان، موجوداتی به جز پرنده که نگهداری از آنها مستلزم صرف هزینه نیست، نگهداری شوند!

شهردار منطقه 4 در ادامه نامه قابل تامل خود، از سازمان حفاظت محیط زیست خواسته این 3 هزار پرنده که چند سالی است در باغ پرندگان لویزان نگهداری می‌شوند به «شخصی واجد شرایط» یا به پیمانکار جدید این مرکز «واگذار» شوند!

اما اصل داستان چیست؟! مشکل باغ پرندگان لویزان، هزینه نگهداری از این پرندگان نیست چه آنکه نگهداری از هر پرنده‌ای که در قفس‌های این مرکز مستقر شود، مسلتزم صرف هزینه خواهد بود؛ خواسته‌ای که از نامه محمددوست استنباط می‌شود این است که مالکیت این پرندگان یا به پیمانکار جدید واگذار شود یا به همان پیمانکار قبلی! چرا که به جز باغ پرندگان لویزان و باغ پرندگان چهارباغ کرج (متعلق به «الف.ر)  ظاهراً مرکز دیگری «واجد شرایط» نگهداری از این این تعداد پرنده نیست!

برای اثبات این مسئله کافیست به نامه دیگری که "محمددوست" به عنوان شهردار منطقه 4 خطاب به رئیس پژوهشکده سازمان حفاظت محیط زیست نوشته، دقت کنیم؛ نامه‌ای که در آن محمددوست با اشاره به نیاز باغ پرندگان لویزان به تامین پرندگان جدید، درخواست دارد پرندگان موجود در پارک پردیسان تهران که قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارند به صورت امانی به باغ پرندگان سپرده شوند!!

دو نامه شهردار منطقه 4 تهران پرسش‌های بسیاری را برای ناظران ایجاد کرده و البته لزوم ورود نهادهای نظارتی به این پرونده را بیش از پیش گوشزد می‌کند.

اگر 3 هزار پرنده‌ای که در پی تخلفات پیمانکار پیشین باغ پرندگان لویزان از طبیعت جدا و سر از این مرکز درآورده‌اند، طبق خواسته شهردار از این مرکز خارج شوند، کدام پرنده‌ها قرار است جای خالی پرندگان اخراجی را پر کنند؟! آیا بناست پرندگان جدیدی برای انتقال به قفس‌های باغ پرندگان لویزان از زیستگاه‌های کشور صید شوند؟ آیا نگهداری از پرندگان جدید وارداتی به باغ پرندگان لویزان، مستلزم صرف هزینه نخواهد بود؟!

 

تلاش‌های خبرنگار محیط زیست تسنیم برای گفت‌وگو با محمددوست و شنیدن پاسخ‌های او به این تناقضات و ابهامات بی‌نتیجه ماند اما از آنجا که پرونده قضایی تخلفات پیمانکار پیشین باغ پرندگان لویزان همچنان در محاکم قضایی باز است و تعیین تکلیف پرندگان حاضر در باغ پرندگان لویزان منوط به تعیین تکلیف این پرونده است، تسنیم در گزارش‌های بعدی، رویکرد مسئولان محیط زیست نسبت به موضع شهرداری منطقه 4 را جویا شده و تصمیمات اتخاذ شده برای سرنوشت این پرندگان را برای مخاطبان تشریح خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:
بلاتکلیفی پرونده تخلفات پیمانکار سابق باغ پرندگان پس از گذشت 3 سال!
پرونده قضایی استفاده از پرندگان قاچاق در "باغ پرندگان" مفتوح است
درخواست از رئیس‌جمهور برای افتتاح فاز دوم باغ پرندگان تهران

 

به گزارش تسنیم؛ بیش از سه سال از دستگیری "الف.ر" پیمانکار سابق باغ پرندگان لویزان تهران می‌گذرد اما این پرونده تخلف که از سوی مدیرکل وقت حراست سازمان حفاظت محیط زیست، بزرگترین پرونده قاچاق پرندگان وحشی نام گرفته بود هنوز به سرانجام نرسیده و سرنوشت قربانیان آن یعنی بیش از 3 هزار پرنده همچنان نامعلوم است. 3 هزار پرنده وحشی از جمله پرندگان مهاجری که پس از طی مسیری طولانی، تالاب‌های کشورمان را برای زمستگذرانی انتخاب کرده‌اند اما از بخت سیاه، در دام صیادانی گرفتار شده‌اند که از «الف.ر»، پیمانکار پیشین باغ پرندگان تهران، سفارش گرفته‌اند تا در برابر صید و تحویل پرندگان مهاجر به او، دستمزدی قابل توجه دریافت کنند.

انتهای پیام/

R7856/P/S2,23/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سازمان محیط زیست

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان محیط زیست سازمان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۷۸۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان از آبگیری ۳۰ درصد از پهنه تالاب کجی نمکزار این شهرستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، امیر کوهستانی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و بررسی تصاویر ماهواره‌ای حدود 30 درصد از پهنه 5 هزار هکتاری آبی تالاب کجی آبگیری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان، گفت: تمامی پهنه آبی تالاب دارای رطوبت بوده و با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و ورود سامانه‌های بارشی جدید به منطقه در این ماه انتظار می‌رود سطح آبی تالاب افزایش یابد که این امر باعث کاهش ریزگرد‌ها و تغذیه سفر‌های زیرزمینی خواهد شد. 

وی افزود: پرندگان با آبگیری تالاب در حال و رفت آمد به آن هستند، اما پرندگان مهاجر سیبری اغلب‌شان بازگشته‌اند.

کوهستانی با اشاره به اینکه به موقع آبگیری نشدن تالاب و خشکسالی‌ها سبب شده تا پرندگان مهاجر سیبری امسال در مقایسه با سال‌های قبل کمتر تالاب کجی را به عنوان مقصد زمستانی خویش برگزینند، ادامه داد: باید در نظر داشت که به واسطه خشکی تالاب هامون و سد‌هایی که کشور افغانستان آن سوی مرز‌ها زده است پرندگان مهاجر بیشتر به آن سوی مرز‌ها کشیده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه در تعطیلات نوروز حدود یک هزار و 500 نفر از این تالاب دیدن کردند، بیان کرد: تعداد بازدیدکنندگان امسال در مقایسه با سال‌های قبل کمتر بود و دلیلش هم این است که تعطیلات عید نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شد و همین تقارن در کم شدن تعداد مسافران و مهمانان تالاب تأثیرگذار بوده است.

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • ضرورت آموزش حفاظت و نگهداری از طبیعت به دانش آموزان
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)