Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، معلم با صدایی خشن گفت: توماس، تو همیشه همینطور احمق خواهی بود؟

شاگرد بیچاره از تاثیر این حرفِ تند و تلخ، سر به پیش انداخته بنای گریه کردن گذاشت. وقتی که به خانه برگشت هنوز مغموم و محزون بود. مادرش از شنیدن سرگذشت فرزند سخت برآشفت و شتاب زده به مکتب دوید و به معلم گفت: گمان نمی کنم پسر من از تو احمق تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این توماس به درس های شما محتاج نیست.

این ابتدای کار یک مخترع مشهور بود که اکتشافات حیرت بخش او در سده بیستم، در عصر ایجاد و اختراع تعجب و شگفتی دانشمندان را برانگیخت. توماس آلوا ادیسون توانست در مدت زندگی خویش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ امتیاز اختراع را در آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند. این رقم در نوع خود حیرت انگیز و باورنکردنی است.

گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دهنی ذغالی تلفن، ماشین تکثیر، میکروفن، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله وسایلی هستند که به دست ادیسون و همکارانش ابداع یا اصلاح شدند. توماس همواره می اندیشید که اشیای پیرامونش چگونه کار می کنند، پس فکر می کرد که چگونه می تواند کاری کند که آنها کارکردی بهتر داشته باشند. ادیسون معتقد بود که اختراع یک درصد الهام گرفتن و ۹۹ درصد پشتکار و جدیت است. همین پند حکمت آمیز ادیسون بود که او را به شهرت جهانی رسانید. توماس ادیسون در ۱۸۷۴ میلادی در آمریکا چشم به جهان گشود و در آنجا خبرنگار روزنامه شد و سپس خود مستقل دست به انتشار روزنامه ای زد به طوری که همه سازمان این روزنامه در کامیونی جا داشت و این ماشین هم آزمایشگاه،  چاپخانه و هم اداره روزنامه اش بود. در این کارگاه متحرک بود که نیروی برق نظرش را جلب کرد و او را به آزمایش و تحقیق وا داشت.

با اختراع تلگراف، توماس تمام همت خود را به کار گرفت تا دستگاهی را اختراع کند که بی واسطهِ کارگر، اخبار را با سیم دومی به طرف مقابل برساند. در ۱۸۸۶ میلادی کارخانه و آزمایشگاهی در منزل خود بر پاداشت که بعدها مشهور شد در آنجا به مدت ۴۵ سال باقی عمر را به تفکر و اختراع پرداخت. تمامی اختراعات او در آسان کردن زندگی آدمی، اثری فراوان داشته است. چراغ برق که توماس سال ها بر سر آن رنج فراوان کشید و با همه دشواری هایی که پیش آمد، توانست در این راه موفق شود و به جهان روشنایی بخشد. کینتوسکوب از ابداعات او به شمار می رود که در نتایج آن سینما به وجود آمد. این مخترع بزرگ از ناشنوایی نیز رنج می برد اما هیچگاه دست به شکوه برنداشت و برای رضایت خود می گفت: این خاموشی به من قوت قلب می بخشد.

ادیسون همواره تصمیم داشت تا محل کار خود را گسترش دهد و محیطی باز برای انجام آزمایشاتش فراهم آورد، سرانجام در ۱۸۷۶ میلادی در منطقه منلوپارک نیوجرسی یک لابراتوار پژوهشی مجهز بنیاد نهاد. آزمایشگاه منلو پارک نخستین مؤسسه‌ای بود که با هدف تولید و تکمیل ابداعات علمی برپا شد و آن را باید نمونه اولیه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بزرگی دانست که از آن پس تمام صنایع مهم در کنار کارگاه‌های خود ایجاد کردند. در واقع تأسیس این آزمایشگاه سرآغازی شد تا او در فعالیت های مختلفش موفق شود. روزنامه‌ها ادیسون را جادوگر منلوپارک لقب دادند.

بشر همواره در این فکر بوده که وسیله ای داشته باشد تا بتواند با آن صدا را ضبط کند. لئون اسکوت مارتین‌ویل فرانسوی و دیگران از نخستین افرادی به شمار می رفتند که در این زمینه تحقیقاتی کرده و گام‌هایی در این راه برداشته بودند اما دستگاه‌های آنها قابل استفاده نبود زیرا تنها با یک دور گوش دادن، صدای ضبط شده از میان می‌رفت.  سرانجام ادیسون در ۱۸۷۷ میلادی موفق به ساخت وسیله‌ای شد که می‌توانست صدا را ضبط و ۲ تا سه بار پخش کند. ضبط صوت ادیسون که فونوگراف (آوانگار) نام گرفته بود، ساختمانی ساده داشت.

چندی بعد با اختراعات جدید در آمریکا، والیس یکی از صنعتگران آمریکایی نوعی چراغ برق را روانه بازار کرد که نمونه‌ای از آن به دست ادیسون رسید. این چراغ الکتریکی ابتدایی بازده پایینی داشت، زیرا مصرف برق آن زیاد و عمر ذغال‌هایش کم بود. با این وجود، ادیسون که به اهمیت اختراع والیس پی‌برده بود، تصمیم گرفت آن را اصلاح کند و به جای ذغال ماده مناسب تری بیابد که با برق کمتر، مدت طولانی تری روشنایی بدهد و به مرور زمان نسوزد و از میان نرود. پس از یک سال تلاش بی‌وقفه و آزمایش صدها ماده گوناگون، سرانجام ادیسون و همکارانش توانستند با خالی کردن هوای داخل حباب و استفاده از نخ معمولی کربونیزه (ذغالی‌شده) لامپی بسازند که تا ۴۰ ساعت نور بدهد. این موفقیت ادیسون، موجب شد تا آنها با پشتکار بیشتری به تحقیقات خود ادامه دهند و زمانی که موفق شدند عمر متوسط چراغ برق را به ۵۰۰ ساعت برسانند، ادیسون تشخیص داد که زمان مناسب برای نمایش آن فرا رسیده است. او از روزنامه‌نگاران و صاحبان سرمایه دعوت کرد تا برای دیدن اختراع جدیدش به منلوپارک بیایند. به دستور او آزمایشگاه و اطراف آن را با صدها لامپ برق آراستند به طوری که محوطه منلوپارک و جاده منتهی به آن غرق در نور شده بود. منظره لامپ‌های نورانی، بازدیدکنندگان را به شدت تحت تأثیر قرار داد؛ به طوری که وقتی ادیسون نقشه خود را برای تأسیس یک کارخانه بزرگ الکتریسیته در نیویورک مطرح کرد، پیشنهادش با استقبال گرم سرمایه‌داران حاضر روبه رو شد. ۲ سال پس از نمایش عمومی لامپ الکتریکی، ساختمان کارخانه مرکزی تولید برق موسوم به ایستگاه پرل استریت به پایان رسید و در چهارم سپتامبر همان سال نخستین سیستم توزیع نیروی الکتریسیته در جهان با قدرت ۱۱۰ ولت و ۵۹ مشتری به دست ادیسون گشایش یافت.

ادیسون مخترع بزرگ جهان در ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ میلادی چشم از جهان فروبست.  پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در این نوشتار سعی دارد تا به مناسبت سالروز درگذشت توماس ادیسون بزرگترین مخترع سده بیستم و ابداع کننده برق، طنزها و مطالب خنده داری که در خصوص برق در میان عامه مردم رایج شده است را ارایه دهد.

نوشته های طنزِ، حاصل ذهن خلاق هموطنان ایرانی است که از سال ها پیش تا به امروز در پیامک، ایمیل و شبکه های اجتماعی حضور همیشگی و پررنگی داشته و دارند.  بعید است که سوژه ای در صدر اخبار و صحبت های روز دنیا یا ایران باشد و مردم خلاق ایران در راه طنازی و لطیفه سازی برای آن سوژه، اقدامی نکرده باشند.

- همه را برق می‌گیره ما را چراغ نفتی

- هیچ وقت نفهمیدم:  وقتی برق میره کجا میره

- به بعضی ها باید گفت فاز خود را با رسم شکل توضیح دهید

- به نظرم پاوربانک هایی که دارید رو بیارید تحویل شرکت برق بدین وارد چرخه برق کشور کنن شاید انقدر برق نره!

- ‌فردوسی پور تو برنامه ۲۰۱۸ گفت لطفا تو مصرف آب و برق صرفه جویی کنید، یهو بابام جوگیر شد پا شد کولر رو خاموش کرد!

اندر فواید خنده دار قطع برق نیز جملاتی وجود دارد که برای بسیاری از مردم منطقی به نظر نمی آید و بساط خنده و طنزگویی را به راه می اندازند و چند لحظه ای از فضای اصلی خود دور می شوند.

کارنکردن آیفون منزل: یکی دیگر از فواید قطع برق این است که چون هنگام رفتن برق، آیفون منزل کار نمی‌کند، بنابراین ما متوجه آمدن مهمان سرزده نمی‌شویم. با این تورم ۷۰ درصدی نه ۲۰ درصدی یک مهمان که برای آدم بیاید، دست‌کم باید ۵۰ هزار تومان پیاده شد که وزارت نیرو از این جهت هم باعث خیر شده است.

مانور دادن: قطع برق باعث اختلال کار بسیاری از مراکز مهم کشور می‌شود که خود همین باعث می‌شود ما با مدیریت بحران در مقام عمل آشنا شده و بدون نیاز به مانورهایی که هرازچندگاه برگزار می‌کنیم، روزی ۲ بار مانور بدهیم تا مدیریت بحران‌مان خوب شود…

انیمیشن سازی: زمان خاموشی می‌توانیم با استفاده از چراغ گازی یا گردسوز و سایه‌ای که روی دیوار تشکیل می‌شود، از حرکات دست و انگشتان برای درست کردن چهره حیوانات روی دیوار بهره‌برداری کرده، مفت و مجانی یک انیمیشن درست کنیم.

سحرخیزی: می‌توانیم همراه با اصناف که از ساعت ۸ به بعد باید کاسبی را در سر چراغی، بی‌خیالی طی می کنند ما هم به رختخواب رفته، زودتر بخوابیم، از آن طرف زودتر بلند شویم.

یادگرمای روز محشر: خاموشی گسترده باعث می‌شود که ما یاد تاریکی شب اول قبر بیفتیم. از آن طرف، نه که با رفتن برق، کولرها هم از کار می‌افتند ما می‌توانیم یاد گرمای روز محشر بیفتیم.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: إيران ایالات متحده آمریکا آلمان برق رسانی بریتانیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۸۲۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توماس توخل گزینه اول منچستریونایتد در صورت برکناری اریک تن هاخ

آیا شاهد حضور دوباره سرمربی آلمانی در لیگ برتر و این بار در منچستریونایتد خواهیم بود؟

طرفداری | گر اریک تن هاخ به هر دلیلی این تابستان باشگاه را ترک کند، منچستر یونایتد به شدت به دنبال توماس توخل خواهد رفت.

به گزارش دیوید اورنستین از اتلتیک، توماس توخل در پایان فصل جاری بایرن مونیخ را ترک خواهد کرد. هر چند تیم تحت هدایت او یکی از چهار باشگاه حاضر در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپاست اما بایرن مونیخ با سرمربیگری او برای اولین بار در طول 12 سال اخیر است که موفق به قهرمانی در بوندسلیگا نمی‌شود. البته تصمیم خروج او از بایرن پیش از نتایج درخشان اخیر باواریایی‌ها با او اتخاذ شده است و مدیران بایرن مونیخ از حالا به فکر جانشینی برای او در فصل آینده هستند.

توخل به دنبال یک فرصت جدید در لیگ برتر است

منچستریونایتد از جمع چهار تیم برتر برای صعود به لیگ قهرمانان اروپا خارج شده و حالا صحبت از تغییر سرمربی در این تیم به وضوح به گوش می‌رسد. توماس توخل، سرمربی سابق چلسی که در حال حاضر در بایرن مونیخ حضور دارد، به عنوان جانشین احتمالی تن هاخ مطرح می‌شود. توخل در صورت ترک بایرن مونیخ در تابستان امسال، به دنبال فرصتی جدید خواهد بود. منچستریونایتد می‌تواند مقصدی جذاب برای او باشد.

اگر اریک تن هاخ از سمت خود در پایان فصل کناره‌گیری کند یا خود باشگاه منچستریونایتد او را اخراج کند، آنگاه منچستریونایتد به دنبال توماس توخل خواهد رفت. خود توخل هم علاقه‌مند به حضور در اولدترافورد و نشستن روی نیمکت شیاطین سرخ است.

 

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • سون: آرسنال یک از بزرگترین تیم‌های جهان است
  • نه بایرن مونیخ و نه توماس توخل، هیچ‌کدام علاقه‌ای به ادامه دادن با یکدیگر ندارند
  • توماس توخل گزینه اول منچستریونایتد در صورت برکناری اریک تن هاخ
  • مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی
  • بزرگترین چاپگر ۳بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد
  • مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو ۲۰۲۴ را کسب کرد
  • اتفاق مرموز؛ چرا دشمن حسن یزدانی بزرگترین طرفدارش شد؟!
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟