Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان اعلام کرده اند با توجه به پیشرفت دانش رباتیک، هوش مصنوعی و ساخت ابر رایانه‌ها با قابلیت انجام محاسبه‌های سنگین در آینده به جای فضانوردان، ربات‌ها به ساخت ایستگاه‌های فضایی و پایگاه‌ها در خارج از کره زمین می‌پردازند.
به گفته محققان، در آینده نه چندان دور، چاپگر‌های سه بعدی و ربات‌های هوشمند می‌توانند برای ساخت ایستگاه‌های فضایی و حتی پایگاه‌های زیستی برای زندگی انسان خارج از کره زمین مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
متخصصان دانشگاه MIT اکنون به توسعه ربات‌هایی پرداخته اند که می‌توانند ساختار‌های پیچیده و بزرگ را بسازند و از این دانش برای ساخت مجتمع‌های بزرگ، سفینه‌های فضایی و هواپیما‌ها هم می‌توان استفاده کرد.
بنا بر اعلام محققان هوش مصنوعی، از نظر دسته بندی دو گونه گسترده از ربات در دنیای امروزی وجود دارند. دسته اول ربات‌های گران قیمت مانند ربات‌های انسان نما هستند که برای انجام کار‌های مختلف از جمله شبیه سازی رفتار انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته دوم ربات‌های ارزان قیمت‌تر و به عبارتی کارگر هستند که برای انجام وظایفی محدود، اما بدون ویژگی هایی، چون خستگی انسان یا داشتن خطا مورد استفاده قرار می‌گیرند.  
ربات‌های ساخته شده به وسیله محققان دانشگاه MIT نسل جدید و شاخه کاملاً متفاوتی از ربات‌ها هستند. این ربات‌ها از ربات‌های گران قیمت انسان نما ارزان تر، اما دارای توانایی‌های فراوان برای انجام کار‌های مختلف هستند و به گفته دانشمندان می‌توانند در همکاری با یکدیگر ساختار‌های بزرگ تولید کنند.بیشتر بخوانید: ناسا برای کشف اسرار فضا، روبات‌های کاوشگر جدید می‌سازد
ساختار‌های ساخته شده به وسیله این ربات‌ها به همدیگر می‌پیوندند و به تدریج یک ساختار بسیار بزرگ را تولید می‌کنند. این ربات‌ها دارای بازو‌های توانمند برای اتصال قطعه‌ها هستند و می‌توانند قطعه‌ها را به آسانی به همدیگر متصل کنند.   وزن آنها کم است، اما به دلیل نیاز به حمل قطعه‌ها تا زمان نصب به طور نسبی وزن بالایی پیدا می‌کنند.
ربات‌های نسل جدید کارگر قابلیت همکاری گروهی دارند و با ربات‌های کارگر سنتی که امروزه درصنعت هواپیما یا خودرو سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند تفاوت دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های این ربات‌ها دگرگون شدن شکل ظاهر برای اتصال قطعه در زاویه‌ای ویژه به سایر قطعه هاست که سبب تمایز ربات با ربات‌های نسل‌های پیشین می‌شود.  
ربات‌های امروزی برای شناسایی موقعیت مکانی خود به سیستم GPS نیاز دارند، اما ربات‌های نسل جدید در همکاری با سایر ربات‌ها موقعیت خود را شناسایی می‌کند و مشکلی، چون گم شدن یا قرار گرفتن درموقعیت مکانی اشتباه برای ربات به وجود نمی‌آید.
 ربات‌های کارگر می‌توانند تعداد مراحل کار خود را شمارش کنند و درصورت بروز هرگونه خطا در جریان نصب قطعه ها، می‌توانند دوباره مراحل را تکرار و خطا را برطرف کنند.
آژانس فضایی آمریکا، NASA در نظر دارد با توسعه این ربات‌ها افزون بر ساخت ساختار‌های گسترده در فضا، سیستمی برای ترمیم و تنظیم دوباره سفینه و کاوشگر‌های فضایی درماموریت‌های فضای عمیق ابداع کند.
به گفته دانشمندان استفاده از ربات‌ها برای ساخت سازه‌های فضایی مقرون به صرفه‌تر از ارسال فضانورد به فضا و نیاز به نصب و تعمیرات برای بازه زمانی طولانی و قرارگیری درمعرض میزان فراوان اشعه‌های کیهانی است.  
کارشناسان در تلاش هستند تا درآینده از ربات‌ها برای ساخت ایستگاه فضایی یا پایگاه در مدار یک قمر سیاره درمنظومه شمسی استفاده کنند. در آن زمان ربات‌ها به طور دائم بر روی سازه خواهند بود و می‌توانند آن را هرلحظه تعمیر و به میزان کافی از آن مراقبت کنند.
با استفاده از این ربات‌ها دیگر نیازی به ارسال سازه‌های پیش ساخته به فضا نخواهد بود و میزان هزینه ساخت پایگاه‌های فضایی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
در آن زمان تنها ارسال مواد اولیه به فضا کافی است تا ربات‌ها با کمک چاپگر‌های سه بعدی قطعه‌ها را در فضا چاپ و درمحل مناسب مستقر کنند.
منبع: universetoday
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه  مهمترین مولدسازی تاریخ در حوزه مسکن در حال رخ دادن است گفت:   بیش از ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در حال ساخت است  که برای  این پروژه ها  یک ریال متقاضی واریز نکرده و این پروژه ها هیچ وام بانکی ندارند و هیچ  ریالی در بودجه به این پروژه ها  تخصیص داده نشده  است و تمامی آنها به پایان رسیده است.

وی افزود: عملیات آماده سازی پروژه های واحدهای مسکونی در حال انجام است و در اراضی شهری و روستایی  بیش از ۱۰۰هزار هکتار زمین در مدار آمده است.

بذرپاش بیان کرد: هزینه های عملیات آماده سازی اراضی باید از افراد گرفته شود که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد از این هزینه ها از افراد گرفته نمی شود و به سال های آتی انتقال می دهیم.

او بیان کرد:  گلوگاه‌ اصلی ما در حال حاضر  تامین منابع مالی است که بخشی از آن شبکه مالی  و بانکی کشور است  که سال گذشته نسبت به سال قبل عملکرد بانک‌ها بهتر بود  اما فاصله هزینه ها  با پرداختی ها بسیار است و امسال نیاز است که  بانک ها همکاری بیشتری داشته باشند.

بذرپاش توضیح داد: در حوزه  صنعت شهرها تا به امروز  تفاهم نامه ساخت ۱۴۰ هزار واحد منعقد شده است. 

وزیر راه و شهرسازی  از هدف گذاری یک میلیون زمین روستایی خبر داد و گفت: تا به امروز ۶۷۰هزار زمین تامین شده و امیدواریم یک همتی صورت گیرد و تا تابستان یک میلیون زمین  روستایی را تامین کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • پیشرفته‌ترین لباس فضانوردی رونمایی می‌شود
  • ساخت زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور با قابلیت بازرسی و عملیات مختلف
  • کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در ایران؛ قطعه‌ای زیبا از هسته یک سیاره را ببینید | تصویر
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان
  • ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان + فیلم
  • ویدیو/ ساخت پوست الکترونیکی با قابلیت تقلید دقیق رفتار پوست انسان
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران