Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

دوپامین همانند یک انتقال دهنده شیمیایی در مغز عمل می کند که در عملکرد حافظه، تمرکز، پاداش دهی و تنظیم حرکات بدن مفید است.

با ترشح دوپامین در بدن، حس لذت و سرزندگی ایجاد می شود که به ایجاد انگیزه در فرد کمک می کند. کاهش میزان دوپامین با کاهش انگیزه، شور و هیجان مرتبط است و احتمالا می تواند موجب حس گرفتگی و کسلی در فرد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجودیکه دوپامین در مغز تنظیم می شود اما انجام برخی کارها می تواند موجب افزایش طبیعی آن در بدن شود.

مصرف پروتئین بیشتر

پروتئین ها متشکل از اسیدآمینه ها هستند. ۲۳ اسیدآمینه وجود دارد که یکی از آنها مسئول افزایش میزان دوپامین در مغز است. با مصرف پروتئین، بدن درصدد سنتز اسیدهای آمینه در جهت تولید دوپامین برمی آید. این اسیدهای آمینه در مواد خوراکی سرشار از پروتئین همچون تخم مرغ، سویا و لبنیات یافت می شوند. افزایش میزان دوپامین می تواند موجب تقویت فکر کردن و بهبود قدرت بازیابی شود.

کاهش مصرف چربی های اشباع شده

برخی تحقیقات نشان داده اند که چربی های اشباع شده موجود در کره و روغن نارگیل می تواند موجب بروز اختلال در عملکرد دوپامین مغز شود. چربی های اشباع نشده هم عامل بروز التهاب در بدن هستند که می تواند منجر به تغییر میزان دوپامین و در نتیجه عملکرد شناختی ضعیف شوند.

ورزش کردن

ورزش به بهبود خلق و خو و افزایش میزان اندورفین های بدن کمک می کند. از اینرو پیش بینی می شود که افزایش میزان دوپامین موجب ایجاد حس شادی می شود. ورزش های نظیر یوگا و ایروبیک در افزایش میزان دوپامین موثر هستند. همچنین اثبات شده که برای افراد مبتلا به پارکینسون که کنترل حرکتی شان را از دست می دهند هم سودمند است.

مدیتیشن

تحقیقات نشان می دهد انجام مدیتیشن به مدت یک ساعت می تواند منجر به افزایش میزان دوپامین شده و طول مدت شادبودن را افزایش دهد.

خواب کافی

با ترشح دوپامین در مغز، فرد هوشیارتر می شود. اگر شما خودتان را مجبور به بیدار نگه داشتن در طول شب نمایید، میزان دوپامین بدن تان در روز بعد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین خاطر است که روز بعد احساس کسلی می کنید.

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دوپامین مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۰۸۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی

 متخصص عفونی با بیان اینکه تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی تأثیرگذار است، گفت: مصرف آب غیربهداشتی می‌تواند باعث افزایش انگل‌های روده‌ای شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن صالحی امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آنها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: پرتوها و عوامل شیمیایی دارای اثراتی بر ژنتیک افراد هستند و می‌توانند منجر به بروز سرطان شوند.

وی با بیان اینکه بعضی از عوامل و بیماری‌های عفونی مانند بیماری مالاریا و سالک در شرایطی خاص، افزایش پیدا می‌کند و تخریب اکوسیستم، تجارت، حمل و نقل و مهاجرت نیز می‌تواند اثراتی مثبت و منفی داشته باشند، افزود: علاوه بر انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و جو زمین نیز در معرض آسیب قرار دارد.

متخصص عفونی تصریح کرد: افزایش حفره ازن در جو زمین می‌تواند اثرات زیست محیطی به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به بارش باران‌های اسیدی که بر بیماری‌های تنفسی تأثیرگذار هستند و آسیب‌های کلیه و کبد اشاره کرد.

صالحی با اشاره به اینکه عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی و دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت گوش میانی بیشتر مشاهده می‌شود، ادامه داد: تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی تأثیرگذار است و مهاجرت مردم از شهرهای آلوده می‌تواند تبعات منفی از جمله افزایش بیماری‌های اندمیک را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند وبا، تیفوئید، شیگلوز، آمبیاز و بعضی از بیماری‌های انگلی روده و بیماری انگلی خونی، شپش و گال در این مهاجرت‌ها بیشتر دیده می‌شود، گفت: افزایش دما می‌تواند افزایش تکثیر پشه آنوفل و مالاریا را در پی داشته باشد و تکثیر بعضی از جوندگان و پشه خاکی که سالک را بیشتر می‌کند، افزایش می‌دهد.

متخصص عفونی اضافه کرد: مصرف آب غیربهداشتی می‌تواند باعث افزایش انگل‌های روده‌ای شود و آلودگی هوا نیز افزایش تعداد arbovirus را در پی خواهد داشت که بعضی از این ویروس‌ها تب دانگی و بیماری زیکا را ایجاد می‌کند.

صالحی با بیان اینکه بیماری اسپیروکتی می‌تواند در اثر آلودگی هوا تشدید شود که این بیماری تظاهرات پوستی ، مفصلی ، قلبی و CNS دارد، افزود: با توجه به تعدد صدمات آلودگی هوا در بیماری‌های عفونی، توصیه‌های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد و استفاده از اجاق گاز برقی و استفاده از گاز برای سوخت ماشین از جمله راهکارهای کاهش الودگی هوا و تأثیرات آن به شمار می‌رود.

کد خبر 751506

دیگر خبرها

  • تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی
  • آسمان گلستان تا فردا تحت تاثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • افزایش طول عمر با سبک زندگی سالم
  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • تاثیر مهاجرت‌ اتباع خارجی غیرمجاز بر صنف‌های شغلی
  • تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
  • آیا عمل بینی واقعا به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند؟
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز