Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری رویترز با اینکه در آیین‌نامه خود بندی مربوط به غیرقابل اعتماد و اعتبار بودن منابع بی‌نام دارد، اما برای پیشبرد رویکرد ضد ایرانی کشور‌های غربی، اصول خود را زیر پا گذاشته و با استناد به چنین منابعی به انتشار اخبار و گزارش دروغ علیه ایران می‌پردازد.

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری «رویترز»، که از نگاه برخی کارشناسان رسانه دومین خبرگزاری بزرگ و پر کار جهان است، در آیین‌نامه خود بندی دارد که تمام اعضای این سازمان رسانه‌ای را ملزم می‌کند همواره با ذکر دقیق نام منابع، اخبار حساس درباره تحولات مهم جهانی را گزارش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین‌نامه، استناد به منابع بی‌نام، تنها به عنوان آخرین راهکار و صرفا در مواردی نادر مجاز شمرده شده و در عین حال تأکید شده است که این منابع غیرقابل اتکاترین منبع برای خبرنویسی هستند. اما ظاهرا زمانی که پای اخبار ایران در میان است، این اصول برای رویترز چندان محلی از اعراب ندارد.

پیش از این هم تحریف‌ها و خبرسازی‌های مکرر این خبرگزاری درباره  مورد انتقاد کارشناسان و مقامات مختلف قرار گرفته است، به نحوی که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران – که همواره سعی کرده رویکردی متعادل نسبت به رسانه‌های خارجی داشته باشد – نتوانست در برابر اینگونه گزارش‌های بی‌اساس رویترز سکوت کند و در تاریخ سوم تیر ۱۳۹۷ گفت: «بدانید که خبرگزاری رویترز روزی ۵۰ خبر دروغ راجع به اقتصاد ایران تولید می‌کند».

این رویکرد رویترز در آمیختن بخشی از حق به مقدار زیادی باطل جهت باورپذیر شدن آن توسط مخاطب، کماکان ادامه دارد و در جدیدترین دروغ‌پراکنی این خبرگزاری علیه ایران، دو روز پیش گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع امنیتی عراقی بی‌نام منتشر کرد مبنی بر اینکه «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در جریان تظاهرات اخیر عراق، تک‌تیرانداز‌هایی را روی سقف خانه‌ها در بغداد مستقر کرده بودند تا به سمت معترضان شلیک کنند».

رویترز با ادعای اینکه تا کنون خبری از استقرار تک‌تیراندازها در عراق به دستور ایران منتشر نشده بود، به نقل از دو منبع امنیتی عراقی نوشت: «سران شبه‌نظامیان حامی ایران خودسرانه تصمیم گرفتند تا تظاهرات گسترده علیه دولت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق را ساکت کنند... آنها عضو گروهی بودند که بسیار نزدیک به ایرانی‌ها است».

به نظر می‌رسد این دروغگویی رویترز درباره شلیک تک‌تیراندازان عراقی به تظاهرات‌کنندگان هموطن خود، فقط با هدف فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران و مخصوصا گروه‌های مقاومت در این کشور از جمله «الحشد الشعبی» است که در ماجرای ظهور داعش و مبارزه با این تروریست‌ها، بیشترین تلاش و رشادت‌ها را به خرج داده و مردم عراق را از چنگ آنها نجات دادند.

این گزارش بدون منبع رویترز حتی قبل از منتشر شدن، به‌صورت غیرمستقیم از سوی مقامات عراقی تکذیب شده بود، البته آنها وجود تک‌تیراندازهایی را که به سمت معترضان شلیک می‌کردند، تایید نموده اما تاکید کردند که ارتباط آنها با دستگاه‌‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی عراق غیرممکن است. سرلشکر «جلیل الربیعی»،  فرمانده عملیات بغداد در تاریخ سیزدهم مهر طی نشست خبری گفت: «نیروهای امنیتی سعی کردند یک تک تیرانداز که تظاهرات‌کنندگان را هدف می‌گرفت دستگیر کنند، اما او موفق به فرار به سمت مقصد نامعلومی شد». (جزئیات بیشتر)

«احمد الاسدی» یکی از سخنگوهای الحشد الشعبی نیز در واکنش به این گزارش رویترز، هرگونه دخالت نیروهای این سازمان در اعتراضات اخیر عراق را تکذیب کرده و توضیح داد:‌«هیچکدام از اعضای ما در مناطق تظاهرات حاضر نبودند. هیچکدام از عناصر الحشد در مقابله با معترضان شرکت نکردند».

در همین حین پلیس بغداد نیز گفته بود تمام تلاش خود را برای بازداشت تک‌تیراندازهای ناشناس که قصد ایجاد فتنه‌ای جدید در بحبوحه ناآرامی‌های این شهر را دارند، انجام می‌دهد. یک منبع در دفتر نخست‌وزیری عراق هم در ایمیلی به همین خبرگزاری رویترز تأکید کرد مقصر دانستن یک گروه یا یک کشور در این مسئله کوته‌فکری است.

خبرگزاری رویترز در راستای رویکرد ضد ایرانی آشکار خود، هفده روز پیش (دوم اکتبر ۲۰۱۹) در گزارش اختصاصی دیگری مدعی شد «بیش از ۲۰ فروند کشتی ترابری حامل مجموعاً یک میلیون تُن غلّات در آب‌های نزدیک به بنادر ایران لنگر انداخته‌اند چون به دلیل تحریم‌های آمریکا، تهران نمی‌تواند پول کالاهای اساسی خود را نیز پرداخت کند» و این بار نیز به همان منابع گمنام اما به اصطلاح «مطلع» خود استناد کرد.

این خبرگزاری در گزارش ادعایی خود به نقل از شش منبع، که ادعا می‌کند در بین آنها منابع ایرانی نیز وجود دارد، نوشت: «این کشتی‌ها بیش از یک ماه است که در نزدیکی بندر امام خمینی (ره) و بندرعباس متوقف شده‌اند. بار این کشتی‌ها شامل دانه‌های روغنی و ذرت است که از کشورهای آمریکای جنوبی حمل شده‌اند».

رویترز در همین به ادعاهای خود بسنده نکرد و حتی نوشت ایران به دلیل تحریم‌ها از اسکله کافی برای پهلو گرفتن کشتی‌ها برخودار نیست.

اما «عادل دریس» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، ضمن تکذیب این گزارش رویترز درباره معطل ماندن تخلیه یک میلیون تُن غله در ۲۰ کشتی خارج از بنادر ایران، توضیح داد برای کاهش هزینه تمام‌شده محموله‌ها، از این کشتی‌ها درخواست کردند تا برای توزیع مصرف به دیگر بنادر از جمله چابهار و شهید رجایی مراجعه کنند.

یک مقام مطلع در استان خوزستان نیز با بیان اینکه کشتی‌های مذکور در صف تخلیه محموله هستند، گفت ظرفیت انبارهای بندر امام خمینی حدود ۳ میلیون تُن است اما هم‌اکنون دو برابر آن ظرفیت در انبارها کالاهای اساسی ذخیر شده و به همین دلیل فرایند تخلیه کشتی‌های دیگر با کمی تاخیر انجام می‌شود.

رویترز مجددا در یک گزارش اختصاصی، باز هم به نقل از منابعی که نام و نشانی از آنها نمی‌برد، به تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و سعی کرد روابط تهران-بغداد را مخدوش کند. این خبرگزاری در تاریخ سی‌ویکم آگوست ۲۰۱۸ مدعی شد: «ایران تعداد زیادی موشک بالستیک خود را به عراق منتقل کرده و آنها را به گروه‌های شیعه در عراق تحویل داده است. همچنین ایران تلاش می‌کند با توسعه توانمندی‌ها، موشک‌های بیشتری در این کشور تولید کند تا حملات به منافعش در خاورمیانه را دفع کرده و ابزاری [به گروه‌های مورد حمایتش] ارائه کند تا دشمنان منطقه‌ای را هدف بگیرند».

منابعی که این خبرگزاری به آنها استناد کرد، دو منبع اطلاعاتی عراقی، دو منبع اطلاعتی عربی و در کمال تعجب «سه مقام ایرانی» بودند. این در حالی است که از لحاظ عقل سلیم و منطق حفاظت اطلاعات و تفکر استراتژیک، اینکه مقام‌های ایرانی اطلاعات حساسی را درباره اقدامات امنیتی کشور خودشان افشا کنند، چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

رویترز برای اینکه نقل قول خود از سه مقام بی‌نام ایرانی را باورپذیرتر کند، از زبان آنها نوشت: «منطق این کار [انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد به عراق] داشتن یک طرح پشتبیان برای زمان تهاجم به ایران است. تعداد موشک‌ها زیاد نیست، یک دو جین، اما می‌توان [این تعداد] را در صورت نیاز افزایش داد».

این گزارش ادعایی در آن زمان با تکذیب شدید دولت‌های تهران و بغداد مواجه شد، به‌گونه‌ای که «بهرام قاسمی» سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران این ادعاها را «واهی، بی‌معنی و مضحک» خواند. قاسمی در این باره توضیح داد:‌ «آن چه  توسط برخی کانون‌های شناخته شده و برخی رسانه‌ها  تحت عنوان انتقال موشک‌های ایرانی به عراق مطرح و منتشر شده است، سخن و کلامی بی ربط و از اساس دروغ و صرفا با هدف ایجاد هراس نزد کشورهای منطقه و در ادامه سیاست‌های ایران هراسی و ایران گریزی مطرح شده است؛ اخباری کاملا کذب و مضحک که هدفی جز تحت تاثیر قرار دادن روابط خارجی ایران، به خصوص روابط با همسایگان را در بر ندارد».

«احمد مجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای، گزارش رویترز درباره دریافت موشک‌های بالستیک ایرانی توسط گروه‌های مسلح عراقی را تکذیب کرده و آن را تعجب‌آور خواند. در این بیانیه آمده است: «با اینکه بارها اعلام کرده‌ایم که عراق خود را ملزم به پاسخ به گزارش‌های خبری روزنامه‌ها نمی‌داند، بار دیگر تأکید می‌کنیم که تمامی نهادهای حاکمیتی عراق خود را به رعایت ماده هفتم قانون اساسی  ملزم می‌دانند که در آن بر عدم استفاده از خاک عراق برای هدف قرار دادن کشور ثالث تأکید شده است».

حدود یک ماه پیش و در زمان عملیات پهپادی موفق مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی شرکت «آرامکو» در انتقام حملات پنج ساله ائتلاف متجاوز سعودی به این کشور و کشتار صدها هزار زن و کودک یمنی، رویترز به نقل از منابعی که گویا فقط خودش آنها را می‌بیند، ادعا کرد منشأ این حملات جایی در جنوب ایران بوده است.

این خبرگزاری به نقل از سه مقام آمریکایی، که طبق معمول رویترز "خواست نامش فاش نشود"، گزارش داد: «این حملات شامل موشک‌های کروز و پهپاد بود... که از جنوب غربی ایران منشأ گرفته است».

این ادعای رویترز در حالی است که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در همان دقایق بعد از عملیات، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این عملیات یکی از بزرگترین عملیات‌هایی است که نیروهای یمنی در عمق مرزهای سعودی انجام داده و پس از رصد اطلاعاتی دقیق و همکاری افراد شریف و آزاده در داخل خاک عربستان صورت گرفته است.

گزارش منابع دروغین رویترز این بار نه تنها از سوی ایران بلکه از سوی آمریکا هم تکذیب شد. تناقض قابل توجه درباره ادعای رویترز این است که آمریکایی‌ها ابتدا ادعا کرده بودند پهپادها نه از یمن، بلکه از پایگاهی در عراق برخاسته بودند و به دلیل اینکه سامانه‌های پاتریوت آمریکایی در تاسیسات نفتی آرامکو، به سمت یمن نشانه رفته بودند، نتوانستند آنها را تشخیص دهند.

از سوی دیگر «جاناتان هافمن» سخنگوی پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره اینکه حمله به آرامکو از سمت ایران انجام شده، از تایید این مدعا اجتناب کرده و گفت: «ما می‌خواهیم سعودی‌ها اعلام کنند که این حملات از کجا انجام شده‌اند. دولت آمریکا نمی‌خواهد قبل از تحقیقات سعودی‌ها در این باره اظهارنظر کند».

این گزارش رویترز از سوی مقامات ایرانی نیز به شدت تکذیب شد به‌گونه‌ای که «عباس موسوی» سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه با رد هرگونه دست داشتن ایران در این عملیات، تصریح کرد: «پنج سال است یمن درگیر جنگ است و ائتلاف سعودی‌ها با پشتوانه کشورهای غربی مرتکب جنایات جنگی بسیاری در یمن شدند و طبیعی است که مردم یمن و نیروهای نظامی یمن برای متوقف کردن این جنایات واکنش داشته باشند».

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز پس از پایان سفر به نیویورک و شرکت در هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، در نشست خبری گفت:‌«در این زمینه هیأت ایران بیان روشن و کافی داشت. از برخی سران اوپایی که بیانیه‌ای صادر کرده و به نحوی گفته بودند که ایران نوعی مسئولیت دارد پرسیدم چرا این حرف را می زنید؟ از کجا می‌گویید؟ به آنها محکم گفتم مدرک را برایم بفرستید مدرک و مبنای شما چیست؟ آنها گفتند بررسی‌های کارشناسان حاکی از آن است که یمنی‌ها توانمندی شان کمتر از این عملیات است. گفتم فرض می‌گیریم کمتر است، پس چه کسی انجام داده؟ آنها گفتند نمی دانیم! جهت شمال یا غرب بوده. به آنها گفتم این منطق یا استدلال شده؟ اطلاعات شما نسبت به دشمن یمن زیاد است، اما اینکه یمنی‌ها تا چه اندازه توانمند هستند را اطلاع ندارید».

در هر صورت، همانطور که ظریف بیش از یک سال قبل تاکید کرد رویترز هر روز به دروغگویی درباره ایران مشغول است، رویکرد ضد ایرانی این خبرگزاری در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت اما مهم اینجاست که مخاطبان این رسانه بین‌المللی (چه ایرانی و چه خارجی) با بصیرت و آگاهی با گزارش‌های آن برخورد کرده، فقط به پذیرش یک‌جانبه وقایع آنهم از زبان یک‌سری منابع بی‌نام و نشان و غیرقابل باور اکتفا نکرده و تمام جوانب یک خبر از جمله لایه‌های پنهان سیاست را در کلام مقام‌های مختلف جست‌وجو کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خبرگزاری رویترز تحولات جهانی محمدجواد ظریف داعش الحشد الشعبی تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۱۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه چهاردهم اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه ۱۵ اردیبهشت مصادف با ۲۵ شوال سالگشت شهادت رئیس مذهب، امام جعفر صادق ‌علیه‌السلام‌ را به ‌همه ‌شما تسلیت عرض می‌کنم، بیان داشت: شخصیت مبارک امام‌ صادق‌ علیه‌السلام طوری بود که مخالفان هم او را مدح می‌کردند. مرحوم اسد حیدر از پژوهشگران شیعه عراقی، کتابی دارد به نام «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» در چند جلد. در بخشی از کتاب، سخنان افرادی که امام صادق را قبول ندارند و حتی مخالفت ‌هم هستند را آورده که از امام تعریف کرده‌اند؛ مثلاً مالک بن انس که رئیس مذهب مالکیه اهل سنت است و قاعدتاً امام را به‌عنوان امام قبول ندارد می‌گوید: «فاضل‌تر، داناتر، عابدتر و پارساتر از جعفر صادق را نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه حتی‌ در تصور کسی آمده است». هرکسی به سراغ امام صادق رفت، او را جز به این حالات ندیده است: «إِمَّا صَائِماً وَ إِمَّا قَائِماً وَ إِمَّا ذاکراً»؛ یا در حال روزه یا نماز یا ذکر.

وی در ادامه افزود: مرحوم ثقه الاسلام کلینی، در کتاب روضه کافی که یک جلد از هشت جلد کافی را تشکیل می‌دهد، در اولین حدیث نقل نامه‌ای طولانی از ناحیه مبارک امام صادق علیه‌السلام به اصحابشان را آورده است. در اهمیت نامه راوی که اسماعیل ‌بن جابر است می‌گوید: «امام به اصحاب خود دستور داد که آن را به یکدیگر درس بدهند و در آن نگاه کنند و از یاد نبرند و بدان عمل کنند. اصحاب نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه‌هایشان گذارده بودند و چون از نماز فراغت می‌یافتند در آن مى‌نگریستند».

امام‌جمعه کرج در ادامه بابیان اینکه مفاد نامه بسیار جذاب و الگوی سبک زندگی مسلمان در همه ابعاد است برای کسی که می‌خواهد زندگی‌اش برمدار دین باشد، گفت: در بخش اول آن به رابطه انسان با خدا پرداخته، مثل اهتمام داشتن به تهلیل و تسبیح و تقدیس خدا و خاکسار بودن، عافیت خواهی از خداوند، اهتمام زیاد به دعا داشتن، اهتمام به نمازهای روزانه داشتن، حقوق الهی را ترک نکردن، ولایت خدا و رسول خدا و مؤمنان را داشتن و از دشمنان تبری جستن، وفای به عهد داشتن، دوری جستن از حرام الهی و در بخش دوم به رابطه انسان با دیگران پرداخته مثل حفظ آرامش و وقار در ارتباط با دیگران، حفظ حیا، خوش‌رفتاری با مخالفان، برخورد نیکو با بدرفتاری‌ها داشتن، زیر پا نگذاشتن حق، حفظ زبان از تهمت و بدگویی و دشمنی و خیرخواهی داشتن و… بخش سوم هم به رابطه انسان با خودش اشاره فرموده، مثلاً رعایت تقوا، دور بودن ازآنچه خداوند بر حذر داشته، نیکی کردن به جسم و جان، اطاعت از خدا و … .

ایران از کشوری که در دوران طاغوت وابسته کامل بود به قدرتی منطقهای تبدیل شد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه ۱۶ اردیبهشت سال ۷۴ آمریکای پلید علیه ایران اعلام تحریم همه‌جانبه کرد و سال ۹۷ هم از برجام خارج شد، گفت: این کارها به همراه صدها کار دیگر برای این بود که ایران را به‌زانو درآورد، به انزوا بکشاند و سلطه خودش را دوباره بر ایران حاکم کند؛ اما ایران به فضل الهی از کشوری که در دوران طاغوت وابسته کامل بود به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شد. قدرت بازدارندگی‌اش از مرزهای جغرافیائی‌اش فراتر رفت. در مقابل بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان، بااینکه منابع انسانی و اقتصادی لازم را نداشت تا امروز ایستاده و از عزت و افتخارات کسب‌شده باصلابت پاسداری می‌کند؛ و اگر لازم باشد از درون خاک خود، دشمن را در کیلومترها آن‌طرف‌تر موردحمله قرار می‌دهد تا فکر جسارت دیگری را نکند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه همه این‌ها به برکت تبعیت از تعالیم و دستورات قرآن و عترت سلام‌الله‌علیهم و رهبری‌های پرورش‌یافته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است، عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام و دیگر ائمه یاد داده‌اند که در مسائل پیشرو چگونه باید عمل کرد. ما شاگردان مکتب امام صادقیم و او در همه مسائل به ما آموزش داده. مثلاً فرمود: «عاقل کسی ‌است ‌که اگر مواجهه با دو شر شد خیر الشرین را انتخاب کند».

تربیتشدگان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام از سیاستهای عقلائی برخوردارند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه شما طول مدت رهبری حضرت آقا را ملاحظه بفرمایید تا نحوه انتخاب‌های ایشان که همه عقلانی بوده را ببینید، گفت: دوراهی‌های سختی که به وجود آمده و کار درست انتخاب‌شده و کشور نجات پیداکرده است. مثلاً سال ۶۹ عراق به کویت حمله کرد. بعضی جریانات سیاسی و بعضی از نخبگان از آقا درخواست داشتند که با صدام حسین در این زمینه همکاری شود. مجمع روحانیون مبارز بیانیه داد و از شورای امنیت ملی درخواست کرد که ایران، به نفع عراق وارد جنگ شود. متن بیانیه را باید بخوانید. بعضی از افراد درجه‌یک جریان اصلاحات که نمی‌خواهم اسم ببرم، رسماً درخواست ورود ایران به جنگ را داشتند. یکی از همین سران در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران گفت: «این جنگ، فرصتى تاریخى براى حمله به اسرائیل به وجود آورده بود که از دست رفت… وظیفه ما این بود که به هر طریق ممکن، سمت‌وسوی جنگ را عوض‌ مى‌کردیم. ما مى‌بایست‌ در سیاست‌ خارجى‌ و مواضعمان در قبال عراق، این نکته محورى را نصب العین قرار دهیم».

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: یا یکی دیگر از همین طیف در ۳۰ دى ۱۳۶۹ در مجلس، صدام را خالد بن ولید دانست و خیلی با حرارت گفت: «بگذار باعزت و شرف زندگى کنیم و بمیریم. زندگى زیر سایه سرنیزه‌هاى آمریکا براى ما ذلت است و اسارت است و ننگ است». حضرت آقا بعد از تحلیل اوضاع و اهداف حمله و دقت در اطراف قضیه به این جمع‌بندی رسیدند که ورود ایران به این جنگ، آینده روشنى ندارد و شاید آمریکا جنگ را براى کشاندن ایران به جنگ دیگرى طراحى کرده باشد؛ و اشغال کویت از سوى عراق و حمله آمریکا، هر دو را محکوم کردند؛ و فرمودند: «ما تجاوز را، هم از صدام و هم از آمریکا، به‌شدت محکوم مى‌کنیم». بعد هم باز روی همین موضع محکم ایستادند و اجازه ورود ایران به جنگ را ندادند. بعد مدتی معلوم شد تحلیل و محاسبه ایشان از حمله عراق به کویت و حمله آمریکا به عراق، جنگ حق و باطل نیست؛ بلکه جنگ دوتا طاغوت باهم است و وارد عرصه نشدند و ایران را حفظ کردند. این آن عقلانیتی است که امام صادق می‌فرماید پیروان من باید داشته باشند و یاد بگیرند بخصوص در سطح مدیران عالی جامعه.

وی افزود: قصه داعش در عراق که پیش آمد، آمریکا از ایران خواست بیا باهم علیه تروریسم بجنگیم. حضرت آقا رد کردند که تو خودت حامی تروریستی ما اگر بخواهیم مستقلاً می‌جنگیم؛ که خدای تعالی قاسم سلیمانی را با اولیای خودش محشور کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز تأکید کرد: این‌ها را عرض کردم و موارد دیگر که بیان نشد که بگویم همان‌طور که اهل‌بیت ساسه ‌العباد هستند و بهترین سیاست‌ها را دارند، تربیت‌شدگان‌ مکتبشان ‌هم‌ از سیاست‌های ‌عقلائی ‌برخوردارند. آقا دستور دادند کرانه باختری برای نجات خودش باید مسلح بشود و ایران گروه‌های مقاومت در سراسر عالم را حمایت می‌کند. نتیجه شد این زلزله عظیمی که می‌بینید کاخ‌های ستم در حال فروریختن است. امروز مسئله مهم و اول دنیا شد فلسطین و غزه و همه مردم دنیا مثل شما و به زبان شما فریادشان مرگ بر اسرائیل است.

هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه یهودیان طرفدار فلسطین وارد کاخ سفید شده‌اند و تحصن راه انداخته‌اند، گفت: این یعنی مقدمه پایان. آقا قبلاً به دانشجویان اروپا و آمریکا نامه داده بودند و به آینده امیدوارشان کرده بودند. امروز ‌ببینید این جنبش دانشجوئی بزرگی که در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا راه افتاده و کشورهای دیگر هم یکی‌یکی می‌پیوندند، دانشجویان دانشگاه‌های ژاپن هم همراه شدند؛ اما متأسفانه هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند و ساکت‌اند.

دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند / هیچ‌کدام از رسانههایشان نمیتوانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند / شکاف بین دولت و ملت آمریکا کاملاً مشهود است

وی با تأکید بر اینکه دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند، گفت: سال‌های سال، غربی‌ها لیبرال دموکراسی و اومانیسم و ده‌ها ایسم دیگر را برای زندگی بهتر و آزاد به رخ جهان می‌کشیدند، اما این طوفانِ جنبش دانشجوئی که به پا شده همه آن‌ها را به باد داده و نابود کرده و هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند. امروز کسانی که در خیابان‌های آمریکا علیه صهیونیسم و به دفاع از مظلومین فلسطین آمده‌اند، نخبه‌ها و فرهیختگان و اساتید هستند و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری که سال‌ها انجام دادند تا ظلمِ به فلسطین دیده نشود، جواب نداده است و شکاف بین دولت و ملت آمریکا کاملاً مشهود است.

خطیب نماز جمعه کرج خاطرنشان ساخت: صدای آن خانمی که فریاد می‌زد من یک فیلسوفم و پلیس او را کتک می‌زد را باید هزاران ‌بار برای آن ‌احمق‌های ‌غرب‌زده داخلی آمریکا پرست که تا فرصتی پیدا می‌کنند حرف‌های غربی‌ها را قی می‌کنند و این روزها لال شده‌اند، مکرر در مکرر برای آن‌ها گذاشت و گفت آیا آن دموکراسی و آزادی بیان و … که تعریف می‌کردید این بود؟ چرا به دفاع از دانشمندان و پرفسورهایی که در تجمعات کتک خوردند و بازداشت شدند از اربابانتان بازخواست نمی‌کنید؟ چرا از آزادی بیان و عقیده چیزی نمی‌گویید؟

مردم ما امروز با اطمینان بیشتر آمریکا را لعن میکنند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه اذعان داشت: آن‌وقت بی‌بی‌سی که خود آتش بیار معرکه و سلاح دهنده به اسرائیل است، برای اینکه افکار عمومی را منحرف کند برای ایران قصه‌هایی درست می‌کند که خودش در دام آن گرفتار می‌شود. وعده صادق چهره‌های واقعی شما را صادقانه به عالم نشان داد و مردم ما امروز با اطمینان بیشتر آمریکا را لعن می‌کنند.

وی بابیان اینکه وعده صادق آب به خانه مورچه ریخت، گفت: همه آن‌ها باهم بد شدند یا در حال استعفا هستند که خودش پیروزی است؛ و این اعتراضات دانشجویی همه عرصه‌ها را بر آن‌ها تنگ‌تر کرده است. اگر بخواهند بعد از بیش از دویست روز بدون اینکه اسرا را آزادکرده باشند و یا حماس را نابود کرده باشند آتش‌بس را بپذیرند، شکست دیگری بزرگ‌تر از قبل را پذیرفته‌اند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه می‌گویند دیوان‌ بین‌المللی ‌دادگستری قصد محکومیت و بازداشت این مردک پست‌فطرت جلاد را دارد، گفت: این باید زودتر می‌شد؛ اما لازم است درست ببیند و پاسخ دهد آیا رژیم جعلی و منحوسی که نسل‌کشی کرده و تا امروز بیش از ۱۰۰ هزار نفر را کشته و زخمی و مفقودالاثر کرده جنایت‌کار جنگی نیست، پس چیست؟ از بعضی این سازمان‌ها برمی‌آید و بعید نیست که او را کاندیدای جایزه صلح نوبل هم بکنند. این را هم باید عرض کنیم که سازمان‌های بین‌المللی باید حواسشان باشد که فقط اسرائیل جنایتکار جنگی نیست؛ بلکه همه‌کسانی که به او اسلحه دادند، تشویق کردند، حمایت کردند و فضا را برای جنایات او آماده کردند جنایتکار جنگی‌اند.

باید دستورات روی زمین‌مانده رهبر معظم انقلاب را مطالبه گری کرد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری عنوان کرد: مواردی پیش می‌آید که رهبر معظم انقلاب در جلسه رسمی و عمومی به مطلبی اشاره می‌کنند و از موضوعی به خاطر کم‌کاری و مسامحه شخص یا دستگاهی، منافعی از ملت و جامعه هدررفته و خساراتی را به بار آورده، گلگی می‌کنند. سؤال بنده این است چرا در این مواقع مدعی‌العموم و دستگاه قضا به‌سرعت وارد عمل نمی‌شود برای استیفای حق مردم؟ مثل همین نکته‌ای که چند روز قبل راجع به سند تحول آموزش‌وپرورش فرمودند که بالاخره با ممانعت عده‌ای انجام‌نشده و امثال این‌ها که به نظرم باید جدی دستورات روی زمین‌مانده رهبر معظم انقلاب را مطالبه گری کرد.

اگر ما برنامه و طرح برای کارهای اساسی نداشته باشیم خسران قطعی است

وی در بخش دیگری بابیان اینکه فرصت‌ها به‌سرعت از دست می‌رود و اگر ما برنامه و طرح برای کارهای اساسی نداشته باشیم خسران قطعی است، گفت: دولت محترم توجه داشته باشد، ماه دوم سال به نیمه رسید و هنوز طرح و ایده‌ای برای مشارکت مردم در جهش تولید و مسائل اقتصادی ارائه نشده است. لااقل در استان، عزیزان برای ‌مشارکت‌ مردم‌ طرح بدهند تا کار به‌سرعت شروع شود و پیش برود.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با تأکید بر اینکه کشور و نظام ما اسلامی است و باید دستورات و مقررات اسلام به‌خصوص آن‌هایی که جنبه اجتماعی و عمومی پیدا می‌کند رعایت شود، گفت: یکی از آن‌ها بحث عفاف و حجاب است که در حال اجراست؛ تشکر و حمایت می‌کنیم. جلسه قبله هم راجع به آن صحبت کردم. همه هم باید حمایت کنند. از سردار بزرگوار فراجا سردار رادان، از نیروهای میانی در استان خودمان و از فرماندهی محترم ناجا و همه دوستانی که در این زمینه دارند تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم.

در برابر قانون فرقی بین افراد نیست

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: مسئله بعدی بحث عدم رعایت مواردی است که خدای تعالی حرام اعلام کرده و برای آن‌ها حد قرار داده و در قانون هم ممنوع اعلام‌شده است؛ مثل شرب خمر و مشروبات الکلی که برای بار اول ۸۰ ضربه شلاق دارد. عده‌ای تلاش می‌کنند احکام الهی در جامعه رعایت نشود و بعضی خلاف‌ها را عادی جلوه می‌دهند تا فراگیر شود. اینجا مسئولین مربوطه باید به جد ورود کنند و از تخریب جامعه جلوگیری کنند. شارع مقدس می‌خواهد جامعه را حفظ کند که برای این‌ها حد قرار داده. در برابر قانون هم فرقی بین افراد نیست؛ منصبی داشته باشد یا مسئولیتی داشته باشد. حدود الهی را بعضی‌ها می‌خواهند ماست‌مالی کنند و در جامعه نادیده بگیرند. نمی‌شود؛ باید انجام بگیرد.

مرحله دوم انتخابات مثل مرحله اول مهم است

وی در بخش دیگری با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: ان‌شاءالله هفته آینده در انتخابات دوستان شرکت می‌کنید. محکم شرکت کنید و کم نگیرید که مثل مرحله اول مهم است. نمی‌شود که کسی در مرحله اول چند هزار رأی آورده باشد و در مرحله دوم کمتر از مرحله اول رأی بیاورد. دوستان خیلی قوی شرکت کنند. باز عده‌ای گفتند بنده از کسی حمایت می‌کنم، قطعاً دروغ است. خودتان بررسی کنید. حرف کسانی که به هر طریقی ارتباطی با بنده دارند یا داشته‌اند در مورد انتخابات لااقل به من مربوط نیست و هرگونه انتسابی را تکذیب می‌کنم.

امام‌جمعه کرج در خاتمه گفت: در کتاب شریف منتهی‌الآمال از ابوحمزه ثمالی نقل می‌کند که کنار بقیع سوار بر شتر ایستاده بودم. پیکی آمد و گفت: ای ابوحمزه، مولایت را اجابت کن. خودم را به سرور و مولایم، امام صادق علیه‌السلام، رساندم. همین‌که چشم حضرت به من افتاد فرمودند: وقتی تو را می‌بینم احساس راحتی می‌کنم؛ یعنی تو را که می‌بینم شاد می‌شوم. سؤال: آیا در این زمان امام عصر علیه‌السلام با دیدن ما خوشحال خواهد شد؟ امام صادق علیه‌السلام فرمود: چه شده است شما را که رسول خدا را ناراحت می‌کنید؟ شخصی پرسید: چگونه او را ناراحت می‌کنیم؟ حضرت فرمودند: آیا نمی‌دانید کارهای شما به محضر ایشان عرضه می‌شود؟ وقتی معصیتی در اعمالتان ببینند، ناراحت می‌شوند. رسول خدا را ناراحت نکنید بلکه او را با کارهای خوبتان شاد کنید. بدانیم اعمال ما به حضرت ولی‌عصر عرضه خواهد شد سعی کنیم امام را از خود ناراحت نکنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • محورهای سفر ویژه رئیس سازمان سیا به قطر
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند