Web Analytics Made Easy - Statcounter

عاشورای حسینی یک واقعه تاریخی بزرگ است که بعد از گذشت سالیان سال همچنان بی‌نظیر مانده است. حماسه‌ای که در طی سالیان سال زمینه هدایت بشر را فراهم کرده و همیشه نیز دشمنانی داشته است.

به گزارش شریان نیوز،مداحان اهل‌بیت (ع) و پیر غلامان حسینی نقش بسیار مهمی در ماندگاری نهضت عاشورا و وقایع آن دارند چراکه با نوای خود مظلومیت امام حسین (ع) و شهیدان کربلا و همچنین قساوت‌های یزدیان را به گوش مردم می‌رسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیر غلامان حسینی همان‌طور از نامشان نیز پیداست از ابتدای زندگی و تا پیری خود را وقف حسین (ع) کردند با صدای دل‌نشین خود مظلومیت شهدای کربلا را در تاریخ ثبت کردند.

می‌گوید مداحی لطفی از جانب اهل‌بیت (ع) به او بوده است و از این مداحی و پیر غلامی کرامات زیادی از اهل‌بیت دیده است که ترجیح می‌دهد این احوال معنوی و این کرامات برای خودش به‌عنوان رازی بزرگ باقی بماند.

ماشاالله ذاکری نژاد، فرزند مرحوم حاج حسن ذاکری نژاد، در سال ۱۳۳۴ در شهر سرخه متولد شد. وی به تشویق پدر به رسته مداحی در دستگاه اجرایی معصومین (ع) وارد شد و این راه را از کودکی تاکنون ادامه داده است. آنچه در ادامه می‌آید گپ و گفت خبرنگار با این پیر غلام حسینی است.

چه عاملی باعث شده تا شما در مداحی موفق باشید؟
این امر مقدس مداحی و این رسالت مقدس موروثی بود و از جد پدرم به عموی پدرم و از عموی پدرم به پدر مرحومم رسیده و از پدر به بنده رسیده است.

مسئولیت مداحان چیست؟
حق گفتن، حق‌گویی و هدایت مردم به مسیر حق از مهم‌ترین رسالت‌های مداحان است.

از مجالس روضه و هیئت‌های قدیم برایمان بگویید که چگونه بود؟
هیئت‌های قدیمی بسیار عالی بود و برکت و اخلاص داشت. مردم بی مدعا در مراسمات شرکت می‌کردند؛ در سرخه نه تلویزیون بود و نه رادیو مجالس بسیار خوب برگزار می‌شد در محرم و صفر. الآن هم بسیار خوب است و باید باشد، چون جمعیت فرق کرده و انتظارات فرق کرده، اما قدیم به سبک و سیاق خودش بود امروز هم یه چیز‌هایی کم و زیاد شده که امیدواریم همه حسنات و خوب باشد و شایسته دستگاه امام حسین (ع) باشد.

 به‌عنوان کسی که عمر خود را صرف ذاکری و مداحی امام حسین کرده فکر می‌کنید اصالت دینی و فرهنگ اسلامی در خانواده تا چه اندازه می‌تواند در گرایش نسل جدید به فرهنگ حسینی مؤثر باشد؟
اصالت دینی و فرهنگ اسلامی در خانواده بی‌نهایت می‌تواند در گرایش نسل جدید به فرهنگ حسینی مؤثر باشد، خانواده‌ای که مذهبی است و در سفره امام حسین علیه‌السلام فرزندان را تربیت می‌کند پدر و مادر هم خیالشان راحت است.

 شما در چه فضای خانوادگی رشد کردید؟
زمانی که من به دنیا اومدم پدرم کربلا بود و دوستی هم داشت به نام کربلایی ماشاالله که با هم بسیار رفیق بودند به همین دلیل اسم من را ماشاالله گذاشتند و زمانی که کمی بزرگ‌تر شدم عمو در یکی از ایوان‌های منزل و پدرم نیز در ایوان بغلی شروع می‌کردند به قرآن خواندن با صدای بلند، همه در یک‌خانه بودیم این مربوط به یک سال و دو سال نبود مرتب و همیشه بود تا ما بزرگ شدیم و بعد ما هم که کمی بزرگ‌تر شدیم پدرم دستور می‌داد که ماه رمضان به بالای پشت‌بام برویم و مناجات خوانی کنیم؛ هم در سرمای زمستان و هم در تابستان. برق نبود باید یک کدام از برادر‌ها چراغ را نگه می‌داشت و دیگری می‌خواند و ما در چنین فضایی بزرگ‌شدیم؛ ضمن اینکه پدرم در مسائل تربیتی بی‌نهایت سخت‌گیر بودند و نظم و انضباط را تمام و کامل باید پیاده می‌شد و غیرازاین را نمی‌پذیرفتند.

 از همان کودکی مداحی می‌کردید؟
از همان دوران کودکی مداحی را شروع کردم در زمان سربازی یک‌شب در خوابگاه ۳۶۰ نفر بودیم؛ از بچه‌های هنگ ما که داشتیم عزاداری می‌کردیم و بنده مداحی می‌کردم یک‌مرتبه گفتند فرمانده هنگ در حال آمدن است و گفتم الآن است که بیچاره شوم؛ چون رژیم آن دوره رژیم شاهنشاهی بود، ولی این‌گونه نشد، فرمانده ما اسمش عبدالمجید هروی بود، آمد روی تخت نشست و شروع کرد به گریه کردن و در آخر ما را تشویق کرد و مرخصی تشویقی هم به من داد.

الگوی شما در مداحی و روضه‌خوانی چه کسی بوده است؟
من از محضر پدر و عمویم بسیار استفاده کردم؛ ولی اگر بخواهم بگویم الگوی من غیر از پدر و عمویم چه کسی بود؛ باید بگویم شخصیتی بود به نام «حاج محمد علامه» از مداحان خوب و تراز اول تهران که از ایشان بسیار بهره برده‌ام.

 از امام حسین (ع) چه می‌خواهید؟
از امام حسین می‌خواهم آن چیز‌هایی را که خدا به من داده بود به دعای ایشان و نگاه و توجهات ایشان دوباره به من برگردد یعنی همان سلامتی و همه عاقبت‌به‌خیر شویم و بنده توفیق داشته باشم یک‌بار درجایی که خودش دوست دارد بخوانم و مداحی کنم.

تأثیر شعر خوب در مداحی چیست؟
تأثیر شعر خوب در مداحی بستگی به مستمع دارد، یک ذاکر باید روانشناس خوبی هم باشد و مستمع را بشناسد و بر اساس آن شناختی که دارد، برایشان بخواند، ولی تأثیر شعر خوب بسیار بالاست و این شعر‌های من‌درآوردی اصلاً شایسته امام حسین (ع) نیست و باید گفت حیف از مسجد و هیئت و منبر که چنین شعر‌هایی خوانده شود.

 از خود در عرصه مداحی چه به یادگار گذاشته‌اید؟ (کتاب، غزل)
دست‌نوشته‌های زیادی دارم، اما در قالب کتاب جمع‌آوری نکرده‌ام؛ یک‌زمانی می‌خواستم کتابی را تنظیم کنم که با اساتید بزرگوارم در این مورد کسب تکلیف کردم که به بنده امر کردند این کار را نکنم و من هم هرگز علتش را نپرسیدم.

راجع به شور خوانی بگویید؛ آیا شور خوانی خوب است یا باید با محتوا باشد؟
شور خوانی به‌اندازه خوب است، چون جوانان بیشتر گرایش به شور خوانی دارند؛ اما اگر همه مجلس وقت شور باشد و محتوایی نداشته باشد از شعور، معرفت و اینکه امام حسین حرفش چه بوده و یا سایر ائمه اطهار فایده‌ای ندارد. آیا حرفشان این بود که فقط زنجیر و سینه بزنیم؛ حتماً این نبوده و کمی شور برای نمک مجلس جوانان که می‌پسندند، اشکالی ندارد؛ ولی اگر بخواهد همه مجلس ختم به شور باشد مسلماً بزرگان دین هم نمی‌پسندند.

در مورد سبک‌های که به‌صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی صورت می‌گیرد؛ چه نظری دارید؟
سبک‌های جدید و غرب‌گرایی به نظر بنده رد است مخصوصاً غلو که حرام است به‌ویژه سبک و سیاقی که دلی را به یک جای دیگر ببرد؛ چه تلاوت قرآن باشد، چه اشعار مذهبی و چه ادعیه باشد؛ جایگاهی ندارد.

 مداح و ذاکر اهل‌بیت تا چه اندازه مسئولیت دارد در انتخاب اشعار و مضامین آموزشی و معرفتی؟
مداح و ذاکر اهل‌بیت تمام مسئولیت در انتخاب اشعار و مضامین آموزشی با خودش است، چون مردم او را می‌بینند. خواندن او را می‌بینند بیرون می‌آید در خیابان در بازار با خانواده‌اش با بستگان او را به چشم یک ذاکر نگاه می‌کنند نباید در محل کار یک‌جور باشد، در بازار یک‌جور دیگر.

 از فعالیت در عروسی خوانی بگویید؟
در اوایل انقلاب بزرگواران مذهبی در عروسی‌ها غیر از مداح کسی را دعوت نمی‌کردند بنده هم کسانی که دوستان من بودند به مجالس عروسی آن‌ها رفتم و برایشان از اشعار استاد براتی، یا استاد سازگار می‌خواندم که بیشتر سرود بود.

 آیا به چشم خود کرامتی از اهل‌بیت (ع) دیده‌اید؛ برای ما بگویید؟
بنده کرامات زیادی از اهل‌بیت (ع) دیدم، ولی اجازه دهید که نگویم.

برای مداحان و بانیان هیئت‌های مذهبی چه نصیحتی دارید؟
بنده به درجه‌ای نرسیدم که بخواهم مداحان را نصیحت‌کنم، ولی امیدوارم به چشم رسالت نگاه کنند و فرمایشات امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا را مدنظر داشته باشند و قبل از اینکه برای مردم بخوانند برای خودشان بخوانند.

برای بانیان هیئت که مسئله مهمی است که این‌ها اگر ندانند هیئت چیست و اداره هیئت چگونه است، نباید وارد این کار شوند، کسی که مسئول هیئت می‌شود یا هیئت‌مدیره یا هیئت‌امنای مساجد این افراد باید دوره دیده باشند که چگونه باید مسجد و هیئت را در ایام فاطمیه محرم ماه مبارک رمضان اداره کنند که متأسفانه اکثر مسئولان هیئت این دوره را ندیده‌اند.

به نظر شما هیئت‌های امروز با هیئت‌های قدیمی چه تفاوتی دارد؟
سخن در مورد هیئت‌های قدیمی و امروزی زیاد است؛ ولی من امیدوارم هیئت‌های امروزی و دیروزی بدانند که طرف حسابشان چه کسی است و با چه کسی دارند معامله می‌کنند؛ مثلاً پدرم تا آخر عمر روی منبر نشست و حتی یک روز من به ایشان گفتم باباجان داری می‌لرزی در مسجد ولیعصر همان پشت خندق حداقل بنشین و راحت مداحی کن، ولی ایشان وقتی شعرش را تمام کرد رو به من کرد و گفت باباجان من از امیرالمؤمنین (ع) خجالت می‌کشم، امروز از این موارد وجود ندارد وضعیت امروز فقط صدای خوب و اکوی خوب و پاکت است؛ البته همه این‌چنین نیستند، ولی هستند کسانی که در کمال تأسف پاکتشان سنگین است و در جامعه جایگاهشان هم بالاتر است.


تهاجم فرهنگی دشمن واژه‌ای آشناست، دشمنانی که روز‌هایی در جنگ سخت نتوانستند انقلاب اسلامی ایران و مردم دیندارش را تحت سلطه خود درآورند امروز از راهی دیگر وارد شدند، هجمه فرهنگی، جنگ نرم امروز راه دشمن برای تغییر زندگی مردم انقلابی، دین‌دار و ولایتمدار کشورمان است.

در این میان دشمن بیشتر نسل جوان را هدف توطئه‌های خود قرار داده است.

نسل جوان کشورمان نسلی تربیت‌یافته در مکتب امام حسین (ع) و نهضت عاشورا است، دشمنان اسلام امروز از طرق مختلف و با ترفند‌های گوناگون می‌خواهند قیام امام حسین (ع) را کمرنگ نشان دهند و در دنیا اسلام هراسی ایجاد کنند. می‌خواهند سبک منحط غربی را در جامعه اسلامی کشورمان رواج دهند، اما باید بدانند راه را اشتباه انتخاب کردند و نسل جوان کشورمان نه‌تن‌ها تحت تأثیر توطئه دشمن قرار نمی‌گیرند بلکه پرچم حسینی را بیش از گذشته برافراشته نگه می‌دارند و در زیر این پرچم حرکت خواهند کرد.

در این میان پیر غلامان حسینی و مداحان اهل‌بیت (ع) نیز نقش بسیار مهمی را به عهده دارند که باید راه را به نسل جوان بشناسانند؛ و شعار «هیهات من ذله» را برای آنان تفسیر کنند و بدانند حرکت در مسیر حسین (ع) را بر دشمنان می‌بندد.

منبع:تسنیم

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی آذرخوارانی سکان‌دار هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان شد

مجمع انتخاباتی هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اصفهان با حضور اعضای مجمع در سرای ورزش‌کاران برگزار شد که حسینی آذرخوارانی با کسب ۱۲ رأی به عنوان رئیس هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجمع انتخاباتی هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان اصفهان امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ با حضور جواد محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، مازیار ناظمی رئیس فدراسیون و اعضای مجمع از ساعت ۱۰:۱۵ در سرای ورزشکاران برگزار شد.

جواد محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان پیش از آغاز مجمع با تاکید بر اینکه بعد از تلاش‌ها، پیگیری‌ها و برنامه‌های مدونی که تعیین شد. امروز شاهد مجمع انتخاباتی صالحی خواهیم بود تا برنامه‌های دقیقی برای رشد و پیشرفت این ورزش به کمک هیئت و کمینه‌های آن داشته باشیم، اظهار کرد: استان ظرفیت خوبی در ورزش موتورسواری و اتومبیل‌رانی دارد. چند روز گذشته نمایشگاه خودروهای کلاسیک و موتور همچنین ضرفیت‌هایی که در پیست استان وجود دارد مبین ظرفیت بالای رشته اتومبیل‌رانی و موتورسواری در استان است. جایی که پتانسیل و استعداد زیاد باشد و شرایط خاصی بر آن حاکم باشد، اتفاقات و موارد خاص رخ می‌دهد و مدیریت آن باید ویژه‌تر باشد. می‌طلبد که همه اعضای آن جامعه با همدلی و وحدت مسیر بالندگی، پیشرفت و توسعه طی شود، به‌طور قطع اتحاد بین جامعه این ورزش بود در ادامه موجب رقم خوردن اتفاقاً خاص خواهد شد.

وی افزود: دیدگاه اداره کل دیدگاهی حمایتی است و در نگاه دوم بعد نظارتی دارد. پیگیر اتفاقاتی که موجب پیشرفت این رشته در استان می‌شود، خواهیم بود. امیدواریم خروجی این مجمع و انتخاب رئیس و هیئت رئیسه راه را برای ورزشکاران هموار کند تا با رفع مشکلات شاهد بالندگی و شکوفایی ورزشکاران، قهرمانان، داوران و مربیان باشیم. فدراسیون بسیار تسهیلگر است و مدیریت شخص مازیار ناظمی در فدراسیون و نظارتی که بر هیئت‌های استانی دارد قطعاً همراه ما خواهد بود تا بتوانیم اتومبیل‌رانی و موتورسواری را در استان گسترش دهیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: مدت قابل توجهی این هیئت ورزشی با سرپرست اداره می‌شد که زیبنده جایگاه این ورزش نبود، اما همه افرادی که در ادوار گذشته مسئولیت داشته‌اند، به نوبه خود برای خیاط و فعالیت این هیئت تلاش کرده‌اند. امیدوارم بعد از این مجمع همه یک‌صدا و یک‌دل بایستیم تا ورزش اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان به بالاترین افتخارات برسد.

وی تاکید کرد: برگزاری مجمع و سروسامان گرفتن هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی برای تعداد زیادی که منافع و سودشان به خطر می‌افتد، خوشایند نیست.

این مجمع انتخاباتی با کاندیدایی سیدمرتضی حسینی آذرخوارانی و ۱۵ رأی مأخوذه برگزار شد که حسینی آذرخوارانی با کسب ۱۲ رأی به‌عنوان رئیس هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان انتخاب شد.

کد خبر 750716

دیگر خبرها

  • ترکیب احتمالی استقلال برای مصاف با ذوب‌آهن
  • شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند
  • ترکیب احتمالی تراکتور مقابل فولاد
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • انتخاب رئیس هیئت اتومبیل رانی و موتورسواری استان اصفهان
  • حسینی آذرخوارانی سکان‌دار هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری استان اصفهان شد
  • ماجرای نفوذ سرویس‌های جاسوسی به هیئت‌ها و ترور حاج صادق آهنگران از زبان خودش + فیلم
  • ماجرای گلایه امام (ره) از آهنگران + فیلم
  • بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • رقابت سخت بین حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی