Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه نخبگانی کشور نسبت به وجود "جریانی بددل و بدخواه در دانشگاه‌های کشور" هشدار دادند؛ اما این جریان رخنه کرده در دانشگاه‌ها اشاره به چه افراد یا جریاناتی دارد؟! ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ اجتماعی علم و تکنولوژی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ فرار مغزها کلید واژه‌ای بود که از سال 1389 عمومیت یافت و در حد یک مسئله ملی مطرح شد اما به تازگی معاونت علمی ریاست جمهوری از حقیقی نبودن برخی از آمارهای ارائه شده در رابطه با فرار مغزها و خروج نخبگان از کشور خبر می‌دهد البته این به آن معنا نیست که این پدیده به طور کامل از بین رفته باشد و مهاجرتی در سطح جامعه نخبگانی کشور صورت نپذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام کرده‌ بود که اخبار منتشر شده درباره مهاجرت نخبگان و فرار مغزها به خارج از کشور حقیقت ندارد و ایران هیچ‌گاه جزو 20 کشور اول مهاجر فرست نبوده و نیست؛ معاونت علمی به جهت‌گیری‌های مغرضانه رسانه‌ها در رابطه با فرار مغزها اشاره داشته و معتقد است بسیاری از این اخبار مخدوش و پر از اشتباهات آماری است.

به دنبال همین گزارشات بود که معاون علمی رئیس جمهور هم از بازگشت 130 دانشجو به کشورمان که در دانشگاه‌های برتر جهان تحصیل می‌کردند، خبر داد؛ سورنا ستاری آمار دانشجویان کشور در خارج از کشور را بدین شرح اعلام کرده‌ بود: «کشوری مانند ایران با دارا بودن 4 میلیون دانشجو تنها 50 هزار نفر آنها در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و بر این اساس ما باید حدود 250 تا 300 هزار دانشجو در خارج از کشور داشته باشیم چراکه میانگین جهانی در این زمینه 3 درصد تعداد دانشجویان را شامل می‌شود اما تعداد 50 هزار دانشجو در دنیا به این معناست که 1.1 دهم درصد از کل دانشجویان ایران، در خارج از کشور تحصیل می‌کنند؛ آمار کذبی به نقل از گزارش صندوق بین‌المللی پول ارائه شده است که اعلام می‌کند ایران در سال 2009 رتبه اول را در فرار مغزها دارد؛ این آمار در حالی منتشر شده که اصلاً چنین گزارشی وجود ندارد و حتی ما اعلام کردیم که هر کس این آمارها را برای ما پیدا کند، ما به آنها تشویقی می‌دهیم!»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه IMF اصولاً آماری به عنوان فرار مغزها منتشر نمی‌کند، یادآور شده بود: «گزارش‌های مرتبط با مهاجرت نخبگان از سوی نهادهایی چون سازمان ملل و سازمان مهاجرت آمریکا ارائه می‌شود و چنین گزارش‌هایی در سایت‌های سازمان مهاجرت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی وجود دارد و بر اساس آخرین اطلاعات این سایت در سال گذشته، 1400 دانشجوی ایرانی ویزایF1 و 450 نفر ویزای J1 از آمریکا دریافت کرده‌اند که روند نزولی شدیدی را داشته است.»

اما در کنار تمام تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش میزان خروج نخبگان از کشور، مقام معظم رهبری در تازه‌ترین دیدارشان با نخبگان کشور نسبت به وجود "جریانی بددل و بدخواه در دانشگاه‌ها" هشدار دادند که به دنبال القائات منفی و انکار جنبش‌های علمی کشورمان  است.

ایشان در این دیدار متذکر شدند: «یک جریان بددل و بدخواه که متأسفانه در داخل دانشگاه‌ها نیز حضور دارد، اصل جهش علمی کشور را که یک واقعیت عیان است، انکار و تلاش میکند با القای اینکه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید کند.»

رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از کارهای زشت این جریان بددل را دلالی و انتقال نخبگان مستعد به خارج از کشور دانستند و گفتند: «جوان نخبه به ایران تعلق دارد و پاره‌ تن کشور است اما آنها به‌دنبال دلسرد کردن و یا فریفتن او با وعده‌های پولی یا غیرپولی و موهوم هستند که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم موظفند از دانشگاه‌ها در مقابل این جریان مراقبت کنند؛ برخلاف القائات این جریان، مقامات عالی کشور از مشکلات و اخبار منفی هم باخبر هستند اما یقیناً جنبه‌های مثبت جریان علمی کشور بر جنبه‌های منفی آن غلبه دارد؛ با وجود این دستاوردهای واضح، برخی افراد حرکت علمی کشور را تخریب و انکار و اگر بتوانند بر سر راه آن مانع‌تراشی می‌کنند.»

حال که این مسئله مهم توسط رهبر انقلاب گوشزد شده‌ است آیا نباید جریان معرفی شده از جانب ایشان در دانشگاه‌ها شناسایی و فکری به حال آنها شود؟

با توصیفاتی که صورت گرفت، اینگونه به نظر می‌رسد که شبکه‌ یا جریانی ضد پیشرفت در بدنه دانشگاه‌ها و حتی برخی رسانه‌ها وجود دارد که به‌دنبال القای بی‌هویتی و کاهش اعتماد به نفش ملی در زمینه پیشرفت علمی است تا در ابتدا مانع انعکاس، پیشرف‌ها و جنبش علمی کشور شده و از طرف دیگر مسئولیت القای نامیدی بین جامعه نخبگانی کشور را بر‌عهده گرفته است!

متاسفانه در حال حاضر برخی از اساتید دانشگاه‌های برتر کشور دانسته یا ندانسته در این مسیر گام بر می‌دارند و حتی برخی از آنها پا را فراتر گذاشته و خود اقدام به شناسایی مقصد برای برخی دانشجویان خود و اخذ پذیرش برای آنها می‌کنند!!

آیا در این مقطع زمانی و در ابتدای گام دوم انقلاب، زمان آن فرا نرسیده که عناصر این جریان را حداقل در داخل دانشگا‌ها شناسایی و مانع استمرار صدمات ناشی از حضور چنین جریانی در پیکره دانشگاه‌های کشور شد؟!

رهبر انقلاب: اگر ثبات قدم داشته باشید بشریت و دنیا اصلاح می‌شوددیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب

انتهای پیام/

R1356/Psaadati/S1417,2,1313/CT4 واژه های کاربردی مرتبط نفوذ در کلام مقام معظم رهبری بنیاد ملی نخبگان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بنیاد ملی نخبگان بنیاد ملی نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۱۵۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مُلک و مِلک مولود مانای معلم است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه قم عنوان کرد: امروز تمام جماعت شرافت دربرابر جماعت شرارت قرارگرفته است و در سراسر جهان دانشجویان به دلیل نفس بیدار و پاک خود در برابر نسل کشی‌ها اعلام موضع می‌کنند.

وی ادامه داد: در دنیای دوگانه کشور‌های غربی که دم از حقوق بشر می‌زنند نمی‌توانند اعتراض دانشگاه‌ها را برتابند درحالی‌که در ایران قانونی وجود دارد که اجازه ورود نظامیان را به داخل دانشگاه ممنوع کرده‌است، بنابراین در جمهوری اسلامی ایران جامعه دانشگاهی همواره از حرمت ویژه‌ای برخوردار است.

مسئولیت یک نعمت است

زلفی‌گل افزود: اگر به مسئولیت با نگاه آبادانی بنگرید مسئولیت یک نعمت است و فرد می‌تواند با استفاده از پول یک مرکز خیر شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شاد کردن انسان‌ها نیز می‌تواند کار خیر باشد به‌گونه‌ای که وقتی مسئولیتی دست شخصی باشد و بتواند توسط آن دانشکده، خوابگاه، ورزشگاه و سایر موارد را تأسیس نماید باعث خرسندی تعدادی از افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: اساتید و معلمان نیز با سخاوت در علم و دانش خود از بزرگ‌ترین خیر‌ها محسوب شوند، چرا که صادقانه علم و دانایی خود را به فرزندان این کشور انتقال می‌دهند.

علم و دانش می‌تواند مزیت‌های جدید ایجاد کند

زلفی‌گل ادامه داد: بین مُلک و مِلک ازنظر نوشتار تفاوت وجود دارد اگر مُلک را قدرت و مسئولیت بدانیم و مِلک را دارایی و امکانات، مُلک و مِلک مولود مانای معلم است، یعنی این معلمان و استادان هستند که به یک انسان قدرت رسیدن به مُلک و مِلک را می‌دهند هرچه دانشجو مستعدتر، کوشاتر و فعال‌تر باشد، می‌تواند میزان مُلک و مِلک خود را افزایش دهد و از دانایی خود استفاده کند هرچقدر میزان دانایی بیشتر باشد مُلک و مِلک مانایی بیشتری دارد بنابراین جوامعی که استادان را قدر می‌دانند مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حاکمیتی که عاقل باشد قدر متفکران را می‌داند و این‌گونه است که اجازه ورود نظامیان را در دانشگاه‌ها نمی‌دهد یعنی عالمان و اساتید قدرت نقد و آزاداندیشی را دارند و نباید به حریم آنها بی‌احترامی کرد این در حالی است که ما در دنیا خلاف این ادعا را از سوی کشور‌های مدعی حقوق بشر شاهد هستیم.

وی افزود: شخصیت علمی هر دانشگاه در کشور باید متوازن باشد یعنی در پازل علمی هر دانشگاه باید بحث‌های فرهنگی، سیاسی، پژوهشی، فناوری، هنری و ورزشی همگی به‌طور یکسان دیده شود و نباید شخصیت علمی یک شخصیت کاریکاتوری باشد، این امر تنها از طریق وضع قوانین و مقررات انجام می‌شود.

زلفی‌گل گفت: در دانشگاه برون‌داد‌های علمی مختلف و متنوعی است که همگی ارزشمند هستند برخی از این برون‌داد شامل تولید محصول، اختراع، طراحی یک معماری خاص، تألیف کتب، نگارش مقاله و مواردی از این دست است که همگی در یک سطح ارزشمند می‌باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: باید در دانشگاه‌ها درس‌نامه‌های مرجع جمعی تألیف شود که در آیین‌نامه ارتقا نیز برای این امر جایگاه ویژه‌ای دیده شده‌است پس باید بحث برون داد‌ها جامع‌تر دیده شود.

وی در پایان تصریح کرد: هفتاد و پنج اقدام در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این دوره انجام‌شده که اکثر اقدامات برای اولین‌بار رخ داده است از جمله این اقدامات می‌توان به تأسیس صندوق علوم تحقیقات و فناوری، تأسیس سامانه نان (نظام ایده‌ها و نیازها) و تأسیس سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اشاره کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم با حضور وزیر علوم از ۵۷ استاد دانشگاه قم که ۱۰ نفر از آنان، جزو اساتید سرآمد علمی و آموزشی دانشگاه بودند تجلیل شد.




انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • ضعف در سرآمدسازی حوزه دینی برای کشور و استان البرز
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه آزاد بسیاری از مرز‌های علمی کشور را درنوردیده است
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • بنیاد ملی نخبگان درگذشت اسماعیل نصراللهی را تسلیت گفت