Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

صحبت از واردات گوشی موبایل که می‌شود بسیاری تصور واردکنندگان رسمی را دارند که با طی کردن یک مسیر قانونی، گوشی را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. اما ماجرا همیشه همینقدر ساده نیست. بخش مهمی از بازار تلفن همراه و وارداتش روی یک کانال غیررسمی قرار دارد: گوشی‌های مسافری. اما ماجرا چه بود؟

تا قبل از این، بخشی از واردات گوشی، از طریق مسافران و با قیمت کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمی دقیق‌تر که به آن نگاه کنیم، چیزی شبیه به قاچاق بود. به این صورت که طبق قانون قبلی، هر مسافر اجازه داشت تا ۸۰ دلار بار مسافری داشته باشد. یعنی هر فردی که مسافر بود، اجازه داشت که به میزان ۸۰ دلار بار وارد کند. باری که می‌توانست گوشی تلفن همراه یا کالای دیگری باشد. حالا اگر بخش گوشی تلفن همراه را درنظر بگیریم، هر مسافر به میزان ۸۰ دلار می‌توانست موبایل وارد کند و به نوعی از ممنوعیت معاف بود.

اما داستان به این سادگی هم نبود. مثل بسیاری از بازارها که راه‌های سوءاستفاده وجود دارد، این معافیت ۸۰ دلاری راهی شد برای واردات قاچاق گوشی تلفن همراه. واردکنندگان یا با سوءاستفاده و یا با رضایت شخصی مسافران، راهی را پیدا کرده بودند تا گوشی تلفن همراه را با نرخ پایین‌تری وارد کنند. راه ورودش هم همان کد ملی بود. یعنی کافی بود کد ملی فردی که مسافر است را در اختیار داشته باشند تا بتوانند به نامش، گوشی وارد کنند.

یعنی ممکن بود یک مسافر هیچ گوشی تلفن همراهی وارد نکند اما از طریق کد ملی او، گوشی مسافری ثبت شود. تمام این راه ثبت گوشی موبایل به دلیل قیمت تمام شده پایین‌تر با تقاضای بیشتری هم روبرو بود. هر چه که بود، این مدل واردات، شبیه به قاچاق تلفن همراه بود. حالا در همین روزهای گذشته مصوبه جدیدی در گمرک شکل گرفته که این معافیت ۸۰ دلاری را به کلی منتفی کرده است. تا قبل از این اگر کسی اقدام به واردات گوشی در قالب این معافیت ۸۰ دلاری می‌کرد، حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارز رسمی یعنی ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شد. اما حالا ارزی که بر مبنای آن محاسبه می‌شود، ارز سامانه سنا یعنی نرخ نزدیک به بازار است. چیزی که باعث شد این تصمیم در این مقطع زمانی روی دهد، همزمانی آن با اربعین و حجم بالای ورود مسافران از عراق است. این احتمال وجود داشت که میزان سوءاستفاده‌ها در این بازه زمانی بیشتر شود.

احتمال شوک قیمتی به بازار

اما این کار چه تاثیری بر بازار تلفن همراه خواهد داشت؟ طبیعی است که بخشی از گوشی‌هایی که ممکن بود با قیمت‌های کمتری در بازار ارائه شود، هم قیمت گوشی‌های دیگر و با قیمت بالاتر می‌شود. یعنی یک شوک قیمتی برای بازار تلفن همراه. یک احتمال دیگر هم وجود دارد که برخی از فروشندگان تلفن همراه به بهانه لغو این معافیت اقدام به بالا بردن قیمت‌ها کنند. در هر دو حالت، بازار تلفن همراه با یک افزایش قیمت تازه روبرو خواهد شد.

اما علت این لغو معافیت ۸۰ دلاری چه بود؟ آنطور که گفته می‌شود، بخش زیادی از قاچاق تلفن همراه از طریق گوشی مسافری و با همین معافیت ۸۰ دلاری اتفاق می‌افتاده است. گاهی به صورت غیرقانونی و با سوءاستفاده از کدملی مسافران و گاهی هم با شگردهای دیگر. به نظر می‌رسد لغو این معافیت هم برای بستن یکی از راه‌های قاچاق گوشی تلفن همراه بوده است. برخی از واردکنندگان با سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مسافران، اقدام به ثبت و رجیستری گوشی‌های واردشده می‌کردند.

با این حال، تاثیر چنین مصوبه‌ای بر بازار تلفن همراه غیرقابل انکار است چرا که بخش مهمی از بازار تلفن همراه در همین کانال گوشی‌های مسافری است. گشتی در بازار موبایل و بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که هنوز هیچ شوک قیمتی در این بازار ایجاد نشده و قیمت‌ها با همان روال سابق در معاملات به چشم می‌خورند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت گوشی قیمت موبایل واردات گوشی موبایل بازار تلفن همراه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟

تین نیوز

ابهامات و عدم شفافیت این سوال را مطرح می کند که اپراتور ایرانسل با مزایده میلیونی خط های رند تلفن همراه بر تنور گرانی های قمار گونه و سودجویی عده ای خاص میدمد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در روزهایی که دولت تلاش می کند به وضعیت مالیات ستانی کسب و کارها نظم و شفافیت ببخشد، اپراتور تلفن همراه ایرانسل با ارسال پیامک های تبلیغاتی برای واگذاری خط های چند صد میلیون تومانی خود به سودهایی فراتر از معامله یک شمش طلا فکر می کند.
خط های رند شماره تلفن همراه هم اکنون به یکی از ابزارهای سرمایه گذاری تبدیل شده که نه تنها از نظارت مالیاتی شفاف برخوردار نیست بلکه به پوشش دهنده ریسک سرمایه در دوران تورمی تبدیل شده که حتی با نزولی شدن قیمت ارز و سکه و یا سهام، امکان سقوط قیمت این خط های رند ممکن نیست.
بهره برداران این سیم کارت های لاکچری عده ای خاص هستند که به لطف نوسانات تورمی به ثروت بادآورده دست یافته اند و دور از انتظار نیست که جز فراریان مالیاتی هم محسوب شوند.
اپراتور ایرانسل که در گرانفروشی بسته های حجم اینترنت و رومینگ و پرونده های متعدد مزاحمت دکل مخابراتی همواره مورد انتقاد افکار عمومی است در تازه ترین اقدام خود تعدادی از خطوط رُند خود را به اصطلاح به مزایده گذاشته است که در بالاترین رقم به ۲۰۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان هم می رسد.


این وضعیت البته منجر به خلق اصطلاحاتی با نام های پله ای، آینه ای، جفت جفت، چهارتایی و غیره در بازار سیم کارت تلفن همراه شده بطوریکه با تکیه بر همین واژه های سوداگری، رقم های میلیاردی در بازار خط موبایل جابه جا می شود که البته روزانه بر قیمت خط های رند هم افزوده می شود در حالی که مشخص نیست نحوه نظارت مالیاتی و مالیات ستانی از خرید و فروش این شماره های گران قیمت تر از طلا چیست و مکانیسم قیمت گذاری آن چگونه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آزمایش یخ زدن دو گوشی تلفن همراه + فیلم
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • امکان تماس تصویری بدون اینترنت (ViLTE) فراهم شد (جزئیات)
  • تماس تصویری روی سیم‌کارت تلفن همراه چگونه برقرار می‌شود؟
  • جزئیاتی جدید از برقراری تماس تصویری روی سیم‌کارت
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • قیمت جدید طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / طلا سقوط کرد
  • عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟
  • ویدیو/ جریمه ۲۰۰ میلیون دلاری اپراتورهای تلفن همراه متخلف در آمریکا