Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلام حسین حکمتیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور بویژه در استان های مستعد همچون کهگیلویه وبویراحمد است.

وی تصریح کرد: گیاهان آنغوزه، بادام کوهی، باریجه و کرفس از جمله گونه های شناسایی شده برای کشت در سطح اراضی کشاورزی این استان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: از یک دهه گذشته تاکنون افزون بر ۳۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی و مراتع این استان بویژه در سطح روستاها و با مشارکت مردم زیر کشت گیاه آنغوزه رفته است.

حکمتیان با اشاره به تولید بیش از ۶ تن شیره گیاه آنغوزه در سال نیز گفت: بخش عمده ای از این محصول به خارج از کشور از جمله هند و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی میزان سرمایه گذاری این محصول را سالانه افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

همین ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمند نیز مسئولان و متولیان امر در دولت و استان را بر ان داشته تا با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را را در مسیر رشد و مدار توسعه قرار دهند.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط متخصصان و تکنسین های شرکت دانش بنیان میزان سرمایه گذاری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

سال گذشته چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار انواع کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که از این میزان حدود ۸۰ درصد معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار گیاهان دارویی بوده است.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.


 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صادرات گیاهان دارویی رونق تولید منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۲۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد

به گزارش خبرنگار مهر، آرش مصلح ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در استان، بیشترین بارش در ایستگاه‌های باران سنجی طسوج در شهرستان چرام به میزان ۱۳۳۰ میلی متر گزارش شد.

وی با بیان اینکه در ایستگاه دشت روم بویراحمد نیز ۱۲۰۰ میلی متر بارش به ثبت رسید، گفت: میانگین بارش استان به حدود ۶۴۰ میلی متر در سال آبی جاری رسید.

مصلح تصریح کرد: در خصوص سدهای استان نیز، سد کوثر ۱۰۰ درصد پر و سرریز شد، سد چم شیر ۷۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد و از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را مهار کرده است.

وی افزود: سد شاه قاسم یاسوج نیز با ظرفیت ۹ میلیون متر مکعبی در حال تکمیل شدن است و در همین هفته سر ریز خواهد شد.

مصلح اظهار داشت: میانگین بارش استان ۵.۶ درصد افزایش بارش را نسبت به گذشته داشته و در سد چم شیر نیز حجم آب سد به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

کد خبر 6087553

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد/سدها پر شد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد