Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اداره‌کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون از آغاز مرحله استانی هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون از اول آبان ۱۳۹۸ در تهران خبر داد.

انسیه موسویان با اعلام این خبر گفت: زمان برگزاری مرحله استانی جشنواره تا ۱۰ دی ۱۳۹۸ ادامه می‌یابد.

وی هم‌چنین افزود: این جشنواره در دو سطح استانی و کشوری برگزار می‌شود و پس از برگزاری مرحله استانی از هر استان سه نمایش به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسویان در ادامه یادآور شد: آغازگر برگزاری مرحله استانی این رویداد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران است که طی روزهای ۱ تا ۳ آبان ۱۳۹۸ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران این مرحله را با حضور ۳۲ گروه نمایشی برگزار خواهد کرد.

جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در هجدهمین گام از مسیر حرکت خود با تغییراتی گسترده روبرو شده و به جشنواره هنرهای نمایشی کانون تغییر نام داده است، فراخوان خود را مرداد ۱۳۹۸ منتشر کرد.

مرحله کشوری هجدهمین دوره جشنواره هنرهای نمایشی کانون بر اساس اعلام فراخوان قرار است ۲۶ تا ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود.

نمایش گنجینه موزه کودک کانون در دانشگاه تهران

منتخبی از آثار موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب نمایشگاهی در کتاب‌خانه‌ی مرکزی دانشگاه تهران در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

در این نمایشگاه نزدیک به ۲۰۰ اثر در موضوع‌های مختلف از جمله تصویرگری، سینمایی، موسیقی، عروسک‌های نمایشی و خیمه‌شب‌بازی، سرگرمی‌های سازنده، تندیس برخی افتخارهای کانون از جمله نخل طلای جشنواره کن برای پویانمایی «بهادر» اثر عبدالله علیمراد به نمایش گذاشته شده است.

بر اساس این خبر در میان آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه گنجینه‌ی موزه‌ی کودک کانون تصویرگری‌هایی از علی‌اکبر صادقی، نورالدین زرین‌کلک، مرتضی ممیز، ناهید حقیقت، فیروزه گل‌محمدی، فرشید مثقالی، نسرین خسروی و نفیسه ریاحی نیز قرار دارد.

هم‌چنین در کنار این نمایشگاه برخی آثار ماندگار سینمایی کانون از قبیل: «هفت‌تیرهای چوبی» اثر زنده‌یاد شاپور قریب، «کلید» ابراهیم فروزش، «سازدهنی» امیر نادری، «بهادر» ساخته‌ی عبدالله علیمراد، «من آنم که» اثر علی‌اکبر صادقی، «پسر شرقی» ساخته‌ی مسعود کیمیایی، «چنین کنند حکایت» از محمدرضا اصلانی و آثار پویانمایی فرشید مثقالی از جمله «پسر، ساز و پرنده» هر روز در دو نوبت در سالن آمفی تئاتر این کتاب‌خانه نمایش داده می‌شود.

در همین حال در ورودی نمایشگاه گنجینه‌ی موزه‌ی کودک کانون در دانشگاه تهران تابلویی قرار گرفته که در آن تاریخچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نشان مرغک آن به همراه سابقه‌ی موزه‌ی کودک درج شده است.

نمایشگاه گنجینه موزه کودک کانون از ۲۹ مهر آغاز شده است و تا اول آبان ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت.

برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی در پنج استان کشور

مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در حالی به پایان رسید که نشست هماهنگی داوران مرحله منطقه‌ای این رویداد برگزار شد.

این نشست با حضور مریم سعادت، حمید گلی، عباس جهانگیریان، محسن هجری و علی خانجانی داوران این مرحله از جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از دوم تا ۲۳ مهر در ۳۱ استان کشور برگزار شد و پس از برگزاری نشست هماهنگی داوران منطقه‌ای، نخستین مرحله از جشنواره منطقه‌ای از ۱۸ آبان در استان فارس کار خود را آغاز می‌کند و ۴ آذر به کار خود پایان می‌دهد.

مرحله منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی با حضور برگزیدگان بخش زنان و مردان بالای ۱۸ سال در مرحله استانی، در پنج منطقه به میزبانی استان‌های فارس، آذربایجان‌غربی، لرستان، خراسان رضوی و گلستان برگزار می‌شود.

مریم سعادت، رضا بابک، حمید گلی، عباس جهانگیریان، محسن هجری و علی خانجانی به عنوان داور در این پنج منطقه حضور خواهند یافت.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۶ تا ۳۰ آذر سال ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران برگزار خواهد شد.

تربیت اقتصادی کودکان با اهمیت است

هفتادونهمین نشست توسعه و ترویج کتابخوانی با موضوع «تربیت اقتصادی کودک و نوجوان» در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نشست «تربیت اقتصادی کودک و نوجوان» با حضور عادل پیغامی و مهدی طغیانی ظهر روز دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.

«پیغامی» در ابتدای این نشست گفت: از سال ۸۰ به این سؤال رسیدم که در زمینه فرهنگ اقتصادی در چه جایگاهی هستیم؟ وضعیت‌مان خوب نیست. دانشکده‌های اقتصاد تصورشان از اقتصاد یک دانش حرفه‌ای بوده ولی به کودک کاری ندارند. بعدها یک نیم‌نگاهی به خارج از کشور نشان داد که به رفتارسازی در حوزه کودک توجه ویژه دارند.

وی ادامه داد: محتوای بزرگ‌سالان در زمینه اقتصاد منابع زیاد داریم ولی برای کودکان در زمینه صرفه‌جویی، تورم، پرداخت مالیات و مفاهیم دیگرهیچ نداریم.

پیغامی اظهار کرد که در دانشگاه‌ها تئوری‌های اقتصادی مرتبط با سیاست داشته‌ایم ولی به انسان نگاه اقتصادی نداشتیم. وی افزود: درخارج نگارش کتاب و بازی در زمینه اقتصاد بسیار بالاست. دانشگاهیان با کار کودک رابطه‌ای ندارند و برای‌شان اهمیت ندارد. این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود تأکید کرد: در ایران کتاب اقتصاد برای کودکان نداشتیم. در سال ۸۰ عضو گروه تألیف کتاب اقتصاد در آموزش و پرورش شدم و در آن زمان دانشگاه معتقد بود اقتصاد علمی است که برای کودکان و نوجوانان نیست.

وی سپس به تاریخچه آموزش اقتصاد به کودکان و نوجوانان در کشورهای انگلستان و آمریکا پرداخت.

پیغامی معتقد است که زندگی ما پر از لحظاتی است که باید تصمیم‌های اقتصادی بگیریم و باید بدانیم بچه ما از چهار یا پنج سالگی نیازمند یادگیری سواد اقتصادی است.

وی یادآور شد: مفهوم بهره‌وری، همبستگی اجتماعی و کارآفرینی در آمریکا در دوران دبستان به کودکان آموزش می‌دهند در حالی‌که نخبگان ما با مفهوم درست این‌ها آشنا نیستند. ما دچار فقر دانش اقتصادی هستیم.

پیغامی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: نیازمند رسیدن به یک مفهوم مشترک در زمینه علم اقتصاد به‌ویژه در حوزه آموزش به کودکان در جامعه هستیم. باید از طریق کتاب‌ها مفاهیم اولیه اقتصادی به کودکان آموزش داده شود. ما برای انتخاب‌های اقتصادی آماده نمی‌شویم. بچه‌هایمان را برای زندگی‌شان آماده نمی‌کنیم. وی تصریح کرد: محتوای اقتصاد و سواد اقتصادی برای کودکان‌مان بسیار کم است. ما کودکان‌مان را طوری پرورش می‌دهیم که انتخاب نداشته باشند در حالی‌که در اروپا و آمریکا انتخاب کردن را به کودکان آموزش می‌دهند.

سپس مهدی طغیانی نیز به ایراد سخنانی درباره سواد و تربیت اقتصادی پرداخت و گفت: در سال ۹۰ وقتی در تربیت اقتصادی کودک و نوجوان به اهداف رسیدیم، دیدیم که مسأله، چگونه انتقال دادن این موضوع‌ها است. مطالعات ما نشان می‌داد که تربیت اقتصادی در دنیا دوره‌های مختلفی را طی کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ سال است در دنیا حوزه تربیت ماهیت‌گرا در بطن تربیت اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

طغیانی با بیان مثال‌های مختلفی به تعریف ماهیت‌گرایی در اقتصاد پرداخت و کتاب‌های مختلفی را در این خصوص نام برد و در خصوص آن‌ها توضیح‌هایی را ارائه داد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ما در ذیل مفهوم انتخاب، تبعات انتخاب و مفهوم سود و فایده را داریم، به معرفی و ذکر مثال‌هایی در این خصوص پرداخت. وی مفاهیم داد و ستد و تجارت را به عنوان مفاهیم پایه‌ای اقتصاد بیان کرد و به معرفی کتاب‌هایی برای کودکان که این موضوع‌ها را مد نظر قرارداده‌اند، پرداخت.

در بخش پایانی این نشست نیز پرسش‌هایی در خصوص مباحث مطرح‌شده طرح و از سوی پیغامی و طغیانی به آن‌ها پاسخ داده شد.

انیمیشن‌های کانون در باشگاه فیلم هنر و تجربه

هفت عنوان از پویانمایی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز اول آبان در باشگاه فیلم هنر و تجربه برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود.

«روزی کلاغی»، ««کشاورز و ربات»، «بارون میاد جرجر»، «قصه‌های یه خطی ۱ و ۲»، «صفر» و «روباهی که به دنبال صدا رفت» عنوان پویانمایی‌های تولید سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ کانون است که روز چهارشنبه اول آبان سال ۱۳۹۸ در بخش چشم‌انداز انیمیشن‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشگاه فیلم هنر و تجربه اکران خواهد شد.

بر اساس این خبر، انیمیشن‌های ۲۰ دقیقه‌ای «روزی کلاغی» و ۲۲ دقیقه‌ای «کشاورز و ربات» به کارگردانی عبدالله علیمراد تولید سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۰ و انیمیشن ۹ دقیقه‌ای «بارون میاد جر جر» اثر مهین جواهریان تولید سال ۱۳۸۷ از جمله آثاری هستند که در این روز نمایش داده می‌شود.

همچنین انیمیشن‌های ۸ دقیقه‌ای «قصه‌های یه خطی ۱ و ۲» به کارگردانی بهزاد فراهت تولید سال ۱۳۸۷، «صفر» به کارگردانی نازنین سبحان‌سربندی تولید سال ۱۳۸۹ با مدت زمان ۲۲ دقیقه و «روباهی که دنبال صدا رفت» اثر فاطمه گودرزی با مدت زمان ۱۰ دقیقه از دیگر آثار کانون به شمار می‌رود که اکران خواهد شد.

باشگاه فیلم هنر و تجربه هر چهارشنبه در سه بخش «جلوه‌هایی از تاریخ سینمای مستند»، «چشم‌انداز انیمیشن‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «تازه نفس‌ها: با مروری بر محصولات انجمن سینمای جوان و آثار دهه ۶۰ مدرسه باغ فردوس» با همراهی فیلم‌خانه ملی ایران، کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان و انجمن سینمای جوان به نمایش فیلم‌های کلاسیک ایران می‌پردازد.

این برنامه چهارشنبه اول آبان ١٣٩٨ ساعت ۲۱ در سالن شماره سه پردیس سینمایی چارسو تهران، ساعت ۱۹ در پردیس سیتی‌سنتر اصفهان ساعت ۲۰ در هنر شهر آفتاب شیراز برگزار می‌شود.

نخستین نشست هم‌اندیشی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی برگزار شد

نخستین نشست هم‌اندیشی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی، شهرداری و فعالان این عرصه در تهران برگزار شد.

محسن حموله دبیر جشنواره در این نشست از برگزاری این رویداد ملی در تاریخ ۷ تا ۱۳ دی خبر داد و گفت: امسال با بررسی دیدگاه‌ها و نظرهای بازدیدکنندگان و مخاطبان جشنواره چهارم کمیته و طرح و برنامه‌ریزی نیز به کمیته‌های جشنواره اضافه شده است و امیدواریم بیش از گذشته شاهد حضور سازمان‌ها و فعالان این عرصه در این دوره باشیم.

وی اضافه کرد جشنواره اسباب‌بازی فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کند تا همه سازمان‌ها و طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و نهادها و فعالان بخش خصوصی و دولتی در کنار هم قرار بگیرند و این جشنواره را برگزار کنند در عین حال انتظار داریم که برنامه‌های جداگانه‌ای نیز از سوی این سازمان‌ها به‌ویژه سازمان بهزیستی کشور با دارابودن ۱۴ هزار مهدکودک در کشور هم‌زمان با جشنواره تدارک دیده شود.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون شعار این دوره از جشنواره را مانند سال گذشته «تمرین زندگی» و مکان برگزاری این رویداد را مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون تهران اعلام کرد.

به گفته‌ی حموله یکی از مهم‌ترین هدف‌های این جشنواره حمایت از تولید کالاهای ایرانی در مسیر کمک به تحقق شعار سال یعنی «رونق تولید» است.

او همچنین به معرفی روسای کمیته‌های مختلف جشنواره پرداخت و اظهار امیدواری کرد که بخش بین‌الملل جشنواره در آینده شکل بگیرد و بتوانیم میزبان نمایندگان برخی از کشورهای مطرح در حوزه اسباب‌بازی نیز باشیم.

حموله، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران و شورای نظارت بر اسباب‌بازی به‌عنوان برگزارکنندگان جشنواره نام برد.

در این نشست غلامرضا دیزجی رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی نیز در سخنانی خواستار گسترش دامنه این جشنواره و برگزاری آن در نقاط مختلف شهر تهران و مراکز استان‌ها شد و مهدی علی‌اکبرزاده مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور هنری در همین زمینه از آمادگی این وزارت‌خانه برای برگزاری نمایشگاه‌های اسباب‌بازی در مدارس کشور خبر داد.

وی با بیان اهمیت اسباب‌بازی در آموزش و تربیت کودکان، مساله ایجاد پیوند بین کودکان با والدین و معلمان و مربیان را از طریق اسباب‌بازی با اهمیت عنوان کرد.

علی‌اکبرزاده، راه‌اندازی اتاق‌های اسباب‌بازی در مدارس را یکی از دست‌آوردهای چهارمین دوره این جشنواره در آموزش و پرورش دانست و گفت این طرح ادامه پیدا می‌کند و تعداد مدارس تحت پوشش آن افزایش خواهد یافت تا بتوانیم فضای مدارس را برای دانش‌آموزان با نشاط و شاداب‌تر کنیم.

افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز رویکردهای مراکز فرهنگی هنری و کتاب‌خانه‌های کانون در حوزه استفاده از اسباب‌بازی را تشریح کرد و گفت این نگاه که بچه، ظرفی خالی است که باید ذهن او را از علوم ریاضیات و ادبیات پر کنیم تا از این راه باسوادتر و باهوش‌تر شود، به‌هیچ‌وجه رویکرد کانون نیست بلکه اولویت ما این است که کودکان باید از خواندن کتاب و بازی لذت ببرند.

او با بیان اینکه بیشتر این بازی‌ها و اسباب‌بازی‌ها در کتاب‌خانه‌های سیار کانون مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ دو شیوه‌نامه به استان‌ها ارسال و بر این نکته تاکید کردیم که بازی‌ها برای ما در کانون ابزاری برای ترویج کتاب‌خوانی است وزنده‌نگاه‌داشتن بازی‌های بومی و محلی برای ما اولویت دارد.

«موسی پژوهان» نماینده دفتر توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور هم در این جلسه گزارشی کوتاه از تلاش برای ایجاد شهرهای دوستدار کودک و توسعه فضاهای بازی و بازی‌کده‌ها در سراسر کشور ارایه و اظهار امیدواری کرد شهرداری‌ها حضور و مشارکت فعال‌تری در جشنواره ملی اسباب‌بازی داشته باشند.

مسئول دفتر کودک ونوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز از آماده شدن اطلس جامع مردم‌شناسی در پژوهشکده مردم شناسی و اختصاص شاخه‌هایی از آن به موضوع کودکی، بازی و اسباب‌بازی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

نخستین نشست هم‌اندیشی پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی صبح روز ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان انیمیشن سینما جشنواره ملی اسباب بازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۶۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان

عزت‌الله طیبی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: جشنواره فرهنگی هنری «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالم، گسترش و تعمیق فعالیت‌های پرورشی دانش آموزان در مدرسه است.

وی افزود: در این جشنواره دانش‌آموزان در بسیاری از رشته‌های هنری نظیر آفرینش‌های ادبی و فرهنگی، رسانه و فضای مجازی، فیلم و هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی، هنرهای دستی و تجسمی بر اساس علاقه‌مندی خود به رقابت می‌پردازند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: این جشنواره در راستای تحقق برنامه فراگیر پرورشی با اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین و رویکردهای تحول آفرین در تربیت هنری، زیبایی شناختی و رویکرد مدرسه محوری برگزار می‌شود.

طیبی‌راد ادامه داد: در این مرحله ضمن دریافت آثار، بررسی و تفکیک آنها توسط دبیرخانه، آثار برای داوری در اختیار اساتید مربوطه قرار می‌گیرد.

وی گفت: پس از داوری، آثار برتر رشته‌های مختلف انفرادی، گروهی و همگانی به دبیرخانه کشوری مستقر در استان اصفهان ارسال می‌شود.

گفتنی است، دبیرخانه استانی فرایند جمع‌آوری آثار چهل و دومین جشنواره فرهنگی هنری دانش آموزان (امید فردا) در استان و در کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر آغاز به کار کرده است.

کد خبر 6087428

دیگر خبرها

  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • چطور اسباب بازی ها می توانند به رشد کودکان کمک کنند؟
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت