Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:10:52 GMT

پسماند، مهمترین چالش سلسله

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۴۹۷۷۰

پسماند، مهمترین چالش سلسله

به گزارش خبرنگار ایرنا، در شهرستان بیش از ۷۵ هزار نفری سلسله، روزانه بیش از ۵۰ تن پسماند از شهرها و روستاهای آن جمع آوری و در منطقه‌ای به نام خرگوشناب در حدود سه کیلومتری محدوده مصوب شهری در شمال شهر الشتر دفع می‌گردند که در گذشته یکی از بهترین تفریحگاه‌های شهرستان محسوب می شده است.

چشمه‌های تأمین آب شرب شهرستان نیز در این منطقه واقع شده‌اند و دفع غیراصولی پسماندها و زباله ها در این منطقه در درازمدت می‌تواند به مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیری برای شهرستان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز بهداشت سلسله در این باره اظهار داشت: در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیرابه زباله حدود یک میلیون کولیفرم تولید می شود که آبهای زیرزمینی را آلوده می کند.

علی یار علیپور با اشاره به تولید گازهای سمی همچون متان، سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن از زباله، عنوان کرد: این عامل علاوه بر آلوده کردن هوا منجر به غیرقابل کشت شدن خاک منطقه نیز خواهد شد که سلامت افراد را به مخاطره می اندازد.

وی با اشاره به انتقال بیماری ها از طریق پشه و سگ های ولگرد، خاطرنشان کرد: تمامی این عوامل در کنار هم، ضرورت انتقال سایت دفع پسماند شهرستان را به مکانی کم خطرتر ضروری می سازد.

رئیس امور آب سلسله با اشاره به اینکه آب شرب شهر الشتر توسط هفت حلقه چاه که در منطقه خرگوشناب حفر شده اند تامین می شود، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون مطالعات آب پایدار برای شهر الشتر انجام نشده است و در آینده از برنامه های امور آب شهرستان انجام این امر ضروری است.
حجت الله حسنوند عنوان کرد: با توجه به اینکه معمولاً یک سوم پسماندهای تولید شده به شیرابه تبدیل و جذب خاک می شود این امر در درازمدت می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در بهداشت آب آشامیدنی شهر شود بنابراین ایجاد سایت بی خطر دیگری برای دفع پسماندهای شهرستان ضروری است.

عضو شورای شهر الشتر نیز گفت: وضعیت سایت دفع پسماند خرگوشناب سلسله مناسب نیست و لازم است که هرچه سریعتر ایجاد یک سایت جدید در دستور کار متولیان قرار گیرد.

نجمه منظمی، با انتقاد از دستگاه های متولی نسبت به عدم ساماندهی وضعیت سایت دفع پسماند سلسله در منطقه خرگوشناب، اظهار داشت: بارها نسبت به انتقال سایت دفع پسماند شهرستان به یک منطقه کم خطرتر تذکر داده و راهکارهایی را در جهت رفع این معضل ارائه داده شده اما متاسفانه تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی هرچه سریعتر این سایت بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه خرگوشناب از لحاظ گیاهی و جانوری جزو مناطق غنی کوهستانی شهرستان محسوب می شود انتقال این سایت به مکانی با حداقل آسیب های محیط زیستی، برای جلوگیری از خسارت بیشتر به محیط زیست این منطقه لازم است.

منظمی گفت: این منطقه در گذشته جزو مناطق زیبای گردشگری شهرستان محسوب می شد و باید در جهت احیای آن در راستای جذب گردشگران و رونق صنعت توریسم اقدام کرد.

فرماندار سلسله نیز با تاکید بر لزوم تعیین مکانی مناسب جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، اظهار داشت: در شهرهای الشتر و فیروزآباد روزانه ۵۰ تن پسماند جامد با ترکیبات متفاوت وارد چرخه زیستی می شود.
شریف خسروی با تاکید بر اینکه مکان فعلی دفن پسماندها مکان نامناسبی است، عنوان کرد: این مساله در درازمدت می تواند سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی در اثر نفوذ شیرابه زباله ها و منابع حیاتی از قبیل هوا، آب، خاک و چشم انداز طبیعی شهرستان شود.
وی با اشاره به لزوم مکان یابی مناسب برای دفع اصولی زباله ها، خاطرنشان کرد: طرح جدید برای انتقال پسماندهای شهری در مرحله اول باید قابلیت اجرایی داشته باشد ضمن آنکه یافتن این مکان به کار کارشناسی نیازمند است.

وی ادامه داد: منطقه خرگوشناب یکی از مسیل های شهرستان است که در سیلاب اخیر اگر مدیریت نمی شد، می توانست تهدیدی جدی برای شهرستان محسوب شود.
خسروی با تاکید بر اینکه مدیریت پسماند، یک موضوع اجتماعی است، افزود: تا مردم پای کار نباشند تحقق مدیریت پسماند محقق نمی شود و لذا آگاه کردن مردم توسط رسانه ها در این زمینه می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
فرماندار سلسله با اشاره به منطقه خرگوشناب، گفت: در صورت تامین امکانات و تجهیزات برای انتقال زباله های شهرستان به خرم آباد به عنوان یک راهکار کوتاه مدت فوراً دفع زباله را در این منطقه ممنوع اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در راهکار درازمدت نیز برای رفع اساسی این مشکل باید به دنبال جذب سرمایه گذار برای بازیافت زباله های شهرستان باشیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان نیز با بیان اینکه منطقه خرگوشناب معیارها و ضوابط محیط زیست برای محل دپوی زباله های شهری شهرستان سلسله را ندارد، اظهار داشت: دفع غیراصولی زباله ها در این منطقه تهدید جدی برای محیط زیست، حیات وحش و پوشش گیاهی این منطقه است.

مهرداد فتحی بیرانوند عنوان کرد: در مواقع بارندگی زباله های دپو شده همراه با رواناب ها ی سطحی وارد جداول شهری و رودخانه های دوآب و کشکان و همچنین اراضی پایین دست می شود.

وی با اشاره به انجام توافقات لازم برای انتقال زباله های شهرستان سلسله به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای رفع این مشکل، خاطرنشان کرد: در راهکار بلندمت نیز برای رفع اساسی این مشکل در صورتی که مکان دفع زباله های شهرستان اصلاح نشود، متخلفین را به محاکم قضایی معرفی خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیریت پسماند سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سلسله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۴۹۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: زمین پاک، نویدبخش آینده روشن و به دور از آلاینده‌، رویایی دور اما شیرین برای بشریت در دوره مدرن حاضر است، اگر مراقبت از زمین تبدیل به تفکر رایج جوامع شود، هر روز، روز زمین پاک و یادآوری اهمیت نگهداری و حفظ منابع خدادادی و ارزشمند است.

آگاهی بخشی به مردم در حوزه حفظ و نگهداری اهمیت ذخایر طبیعی و مساله پاک کردن زمین از آلودگی‌ها یک رسالت دیرینه بین اقوام و ملل است.

احترام گذاشتن به طبیعت هم یک رسم دیرینه اهالی زمین است و در برخی مناطق جهان پرستش و احترام به مادر طبیعت به دلیل بخشیدن تحفه زمین، آب و خاکی که در اختیار ما قرار داده یک ارزش دینی محسوب می‌شود.

امروزه اما سهل انگاری و انفجار جمعیتی و توسعه صنایع، مساله آلودگی زمین را تبدیل به یک دغدغه و بحران زیست محیطی کرده است.

میزان زباله و آلاینده‌های تولیدی توسط صنایع در سراسر جهان تبدیل به مساله اول جهان در حال توسعه امروز شده که بزرگترین خطر هم برای زمین لحاظ کردن همین امر است.

در حال حاضر تنها ظرفیت برای ادامه حیات همین کره خاکی یعنی زمین است که موجودات زیادی از جمله انسان را در دل خود قرار داده و یکی از بزرگترین عوامل خطرزا و نابود کننده زمین هم وجود انسان‌ها است.

جلوگیری از قطع درختان و افزایش کمربند سبز دور زمین، دفع و بازسازی اصولی زباله‌ها و جلوگیری از انباشت آنها و مصرف بهینه و درست آب و نگهداری از فرسایش خاک از مهم‌ترین عوامل افزایش طول عمر زمین خواهد بود.

وجود ۳۷۴ هزار هکتار جنگل در کردستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان کردستان دارای ۳۷۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت است.

بهزاد شریفی‌پور بیان کرد: این استان همچنین دارای یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع و ۱۴ هزار خانوار بهره‌بردار جنگلی و ۶۷ هزار خانوار بهره‌بردار مرتعی است.

وی افزود: استان کردستان در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال سهم تولید سالانه سه میلیون نهال و جمعاً ۱۲ میلیون نهال در سال را اجرایی کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: قسمتی از این تولیدات برای توسعه و غنی‌سازی در عرصه‌های جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شریفی‌پور اذعان کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون نهال تولید و توزیع شد که بر اساس دستورالعمل‌های صادره تمامی محل‌های کاشت در سامانه «ساتک» به صورت مختصات مکان محور قابل رصد است.

وی عنوان کرد: این اداره کل در اجرای قانون هوای پاک قسمت اعظمی از تولیدات به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان جهت توسعه غنی‌سازی پارک‌ها و بوستان‌های شهری و روستایی اختصاص داده است.

کاشت نهال و افزایش درخت، یعنی افزایش پوشش سبز و کمربند سبز در جهان موجب تنفس بهتر زمین خواهد شد، هر چند مراقبت از این کمربند سبز هم نیازمند همت همگانی است تا در مقابل آسیب‌های مختلف از جمله قطع درختان و جلوگیری از آتش‌سوزی از این ثروت جهان بخش حراست کرد.

آتش‌سوزی عامل تخریب منابع طبیعی

مسؤول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان هم اظهار کرد: آتش‌سوزی یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع است.

پیمان فتاحی افزود: در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به این منابع ارزشمند و خداداد ملی وارد می‌شود.

وی بیان کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع این پدیده‌ی مخرب در جنگل‌ها و مراتع این خطه سرسبز همکاری و مساعدت آحاد مردم حائز اهمیت و امری بسیار مهم و ضروری است.

فتاحی عنوان کرد: با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی افزایش یافته است و رعایت کردن برخی نکات از جمله رها نکردن ته سیگار و پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، به دلیل اینکه برخی اشیا مانند عدسی عمل کرده و موجب آتش‌سوزی می‌شود، دارای اهمیت بوده و لازم است همگان بر انجام آن اهتمام ورزند.

بازیافت یا بازگردش انرژی و مواد هم می‌تواند دگرگونی و تحول شگرفی ایجاد کند، روشی خردمندانه که در نگهداری بهتر از زمین مؤثر است.

قطعاً افزایش جمعیتی جهان و بهره‌برداری بی‌رحمانه و بدون توقف از منابع و ذخایر، همچنین گسترش صنایع استفاده از مواد مصرفی را ده برابر و در مقابل هم ضایعات و پسماندها هم افزایش یافته که همین امر آینده زمین را به مخاطره می‌گذارد.

بازیافت مواد یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از هدر رفت عمر زمین و کنترل مصرف منابع و ذخایر است.

آسیب نزدن به زمین و محیط پیرامون ما حائز اهمیت‌ترین بحث حول محور نگهداری و افزایش طول عمر سکنا گزیدن در زمین است و آسیب به چرخه طبیعت در نهایتاً به خود ما آسیب می‌رساند.

ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ها به محیط زیست آسیب می‌زند

مدیرکل محیط زیست کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حوادث طبیعی از جمله آتش‌سوزی و حریق تنوع زیستی را از بین می‌برد و همچنین ورود فاضلاب روستاها به رودخانه و آبراهه‌ها، انباشت فضولات دامی در کنار آب‌ها و واژگونی تانکر سوخت از عوامل آسیب رسان به خاک و محیط زیست است.

اقبال حمیدی اعلام کرد: خودروهای فرسوده هم بخش دیگر از معضلات استان بویژه در شهر سنندج است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث صنایع به دلیل کمتر صنعتی بودن کردستان آلودگی محیطی کمتری در این بخش ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه پسماند و زباله‌ها وفق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند، نظارت و مسؤولیت حسن اجرای این قانون برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است، عنوان کرد: معضل اصلی استان پسماند زباله‌ها و نامناسب بودن جایگاه آنها است که تبدیل به یک شرایط نامناسب شده است.

مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: تا زمانی که شهرداری‌ها اولویت کار خود را ساماندهی پسماند قرار ندهند این مشکل حل نمی‌شود و باید دفن اصولی و تفکیک آن از مبدا انجام شود تا زباله گردها هم به طور مخاطره انگیز و غیر بهداشتی این کار را انجام ندهند.

حمیدی بیان کرد: ۳۰ درصد زباله‌ها قابل بازیافت هستند و باید زمینه انجام این کار توسط شهرداری و در منازل صورت گیرد تا محل جولان سگ‌های ولگرد نشود.

وی افزود: همچنین در خصوص ماده ۲۳ اداره کل حفاظت محیط زیست ضمن تشکیل جلسات کارگروه استانی و شهرستانی به صورت مستمر، با دستگاه‌ها و واحدهایی صنعتی، معدنی و خدماتی را که در زمینه مدیریت اصولی پسماند کوتاهی و یا تخلف انجام داده‌اند برخورد و مصداق آن ارجاع چندین شهرداری سطح استان به مراجع قضائی جهت اجرای قانون و جریمه واحدهای متخلف در این زمینه بوده است.

حمیدی بیان کرد: دستگاه‌های متولی پسماند مسؤولیت تفکیک و بازیافت پسماندها را دارند که در واحدهای تولیدی و صنعتی و حتی معدنی بدلیل ارزش ذاتی پسماند تقریباً تمام و یا قسمت اعظم پسماند تولیدی این واحدها بازیافت می‌شود اما مشکل اصلی در بحث تفکیک و بازیافت پسماندها مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

مدیرکل محیط زیست کردستان ادامه داد: نبود دغدغه، ضعف اعتباری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نداشتن برنامه منسجم شهرداری برای مدیریت اصولی و تفکیک از مبدا زباله، جمع‌آوری و انتقال آن، نبود تجهیزات لازم برای انتقال و دفن و دفع زباله در جایگاه‌های زباله شهرها و نبود پرسنل تخصصی مدیریت پسماند ساماندهی پسماند در استان را با مشکل حاد مواجه کرده است.

حمیدی بیان کرد: در حال حاضر جایگاه زباله شهر بانه قسمت قابل توجهی از پسماند را در محل جایگاه زباله بازیافت کرده و شهرداری سنندج هم در حال مکان یابی و راه اندازی مجدد کارخانه کمپوست است.

ایجاد کمربند سبز راهی برای داشتن هوای پاک

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اقدامات خاصی از جمله فنس کشی و ایجاد کمربند سبز، واگذاری خدمات دفن به بخش خصوصی و ارسال طرح تفکیک از مبدا پسماندهای خشک قابل بازیافت در سنندج برای ارتقای وضعیت جایگاه دفن پسماند شهری انجام شده است.

شکور صلواتی افزود: برای رفع مشکلات و چالش‌های محل‌های دفن پسماند برای جذب اعتبارات از محل ۱۲ هزار میلیارد تومان بند و قانون بودجه ششم کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها منتظر نتیجه پیگیری‌ها و واریز این اعتبارات هستیم.

وی گفت: شهرداری در راستای اهداف زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی، حفظ منابع طبیعی و … اقدام به پذیرش پسماندهای ویژه، عفونی و صنعتی و روستایی (به شعاع ۲۰ کیلومتری سنندج) در محل دفن کرده در حالی که هیچ مسؤولیتی در خصوص آن ندارد.

صلواتی بیان کرد: باید با توجه به اهمیت قابلیت انفجار یا اشتعال و در کل خطرزایی پسماندهای ویژه به منظور تدقیق الگوهای ارائه شده جهت تحقق بهینه قانون مدیریت پسماندها، برای اجرای ماده ۲۲ آئین نامه، ضمن تعیین محل دفن پسماندهای ویژه، از آلودگی‌های زیست محیطی و مشکلات متعاقب آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج عنوان کرد: شرح «ممنوعیت فعالیت‌های خدمات دفن» در محل دفن کنونی پسماندهای شهرستان سنندج کمکی به رفع مشکلات زیست محیطی شهرستان نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری سنندج و سازمان مدیریت پسماند در سال ۱۳۹۸ با بهره‌گیری از مشاورین ذی‌صلاح زیست محیطی اقدام به مکان‌یابی و طراحی محل دفن جدید پسماندهای شهری کرد که مجدداً علیرغم اظهارات مبنی بر اینکه «بهره‌برداری از محل دفن کنونی منوط به رعایت شرایطی بوده و جابجایی محل دفن، انتشار آلودگی را به‌همراه خواهد داشت» مجدداً محل دفن کنونی مورد تأیید قرار گرفت.

بی‌توجهی انسان بزرگترین تهدید کره خاکی

اقبال عبدی یک کوهنورد کردستانی و فعال زیست محیطی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: بزرگترین تهدید کره خاکی، انسان‌های با تکبر زیاد هستند.

وی گفت: دوستی با محیط زیست باید از کودکی و در خانه و مدرسه به فرزندانمان آموزش داده شود تا در بزرگسالی این رابطه با طبیعت نهادینه و تبدیل به فرهنگ و عرف و عادت شود.

وی عنوان کرد: با عدم مراقبت از زمین رفته رفته انرژی‌ها رو به افول گذاشته و زمین پاک از بین رفته آب و آسمان هم کثیف خواهند شد.

قطعاً آموزش ابتدایی تأثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار خواهد داشت که آحاد جامعه موظف به رعایت آن هستند.

در قانون اساسی ایران و در اصل پنجاه آن در مورد اهمیت محیط زیست آمده است: در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود.

برای داشتن زمین پاک، آسمان آبی و رودخانه‌های خروشان بی آلاینده باید در حد توان همه دنیا تلاش کنند.

کد خبر 6088319

دیگر خبرها

  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • نخستین نشست کارگروه مدیریت پسماند استان همدان در سال جدید
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار ۲۰۰۰ میلیاردی
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها