Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار خبری درباره توزیع و فروش گوشت‌های لاکچری یک میلیون تومانی، باعث شد به سراغ همه خوراکی‌هایی برویم که در چند سال گذشته به دلیل قیمت‌های‌شان خبرساز شده‌اند.

به گزارش شریان نیوز، احتمالا شما هم با خبر عرضه گوشت‌های لاکچری و ماساژ دیده که قیمت یک میلیون تومانی دارند، روبرو شده‌اید!  به بهانه این خبر نگاهی داریم به نمونه‌های مشابه برخی خوراکی‌ها و مواد غذایی که در همین تهران خودمان سرو می‌شوند و قیمت‌های سرسام آوری دارند، قیمت‌هایی که به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن تقاضای برخی مشتریان به وجود آمده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گوشت ویل!

نامش گوشت ویل است، می‌گویند گوساله‌ای که فقط و فقط شیر خورده باشد، گوشتش می‌شود ویل. البته حرف‌هایی هم مبنی بر ماساژ عضله‌های برخی دام‌ها وجود دارد که باعث می‌شود گوشت بافتی لطیف پیدا کند که هم آن را در پخت تردتر و هم در طعم لذیذتر می‌کند.

سر و کله این گوشت‌ها سال گذشته و در یکی از سایت‌های عرضه گوشت پیدا شد. همان زمان هم خبرش دست به دست شد و مسئولان هم برخورد کردند و امسال هم رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تاکید کرده که توزیع دام و گوشت لاکچری نوعی عوام فریبی است و ما در کشور دامداری مکانیزه نداریم، پس هریک از فروشندگانی که ادعا می‌کنند گوشت توزیعی آن‌ها لاکچری است، با ادله و مستندات باید لازم ثابت کنند که از کدام اتحادیه پروانه تولیدی اخذ کردند یا این دام در کدام دامداری پرورش و کدام کشتارگاه ذبح شده است!

گوشت توزیعی در مناطق مختلف کشور با یکدیگر فرقی ندارد و غذای اصلی تمام دام‌هاش کشور هم علوفه است و تقریبا بیشتر آن‌ها هم در شرایط یکسانی پرورش پیدا می‌کنند، از این رو پرورش در شرایط خاص و با غذای ویژه در ایران تنها عباراتی‌ست که از سوی فروشندگان استفاده می‌شود تا روی محصولات‌شان قیمت‌های گزاف بگذارند، محصولی که در عمل تفاوتی با بسته‌بندی کناری خودش ندارد.

بستنی

نام بستنی با روکش طلا در حدود ۸ سال قبل برای اولین بار به گوشمان خورد، زمانی که قرار بود در رستوارن برج میلاد این خوراکی متفاوت را سرو کنند. قرار بود روکش‌های طلا را از آلمان وارد کنند و البته یک ظرف بستنی حدود ۴۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود! انتشار این خبر سر و صدای زیادی داشت و حتی صحبت‌هایی مبنی بر حرام بودن خوردن طلا عنوان شد، اما وجود روکش طلا در غذا کار خودش را کرد و طی سال‌های بعد در گوشه و کنار شهرها رستوران‌ها برای سرو غذای لاکچری از آن استفاده می‌کردند.

سیگار طلایی

همین روکش طلا روی سیگار هم رفت! نخی ۶۰ هزار تومان بود و یک پاکت آن بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان به فروش می‌رفت!

استیک و پیتزا

بدون شک یکی از پر سر و صداترین غذاهای لاکچری تکه استیکی بود که با روکشی از طلا پر شده بود و آشپز در حال برش زدن آن بود! ویدئوی این استیک در فضای مجازی بارها و بارها دست به دست شد و انتقادهای زیادی هم پیرامون آن شکل گرفت. این روکش طلا در برخی روستوران‌ها هم روی پیتزا جا خوش کرد! به شکل ورقه‌ورقه شده و نه‌چندان زیبا، با این‌حال این امکان را به مشتری می‌داد که بگوید «من پیتزای طلا خوردم!»

همبرگر

۱۲ گرم خاویار، تخم بلدرچین، پنیر بولچز، پنیر پرولون، جوانه شبدر و سس مخصوص محتویات یک ساندویچ همبرگز لاکچری هستند که سال ۹۶ و در رستورانی در لواسان سر و صدا کرد. ساندویچی که برای خوردن آن باید از روز قبل سفارش می‌دادید و قیمتش هم ۲۵۰ هزار تومان بود. البته این قیمت‌ها امروز کمی عجیب هستند، اما سال ۹۶، ۲۵۰ هزار تومان برای یک همبرگر رقم بالایی بود.

آب‌معدنی

آب معدنی است دیگر! آب معدنی‌ها به جز تفاوت ظاهری که در رنگ و اندازه ظرف است، باهم تفاوتی ندارند. اما در دوره‌ای اب‌معدنی‌هایی در رستوران‌های مجلل سرو می‌شد که تا ۶۰ هزار تومان قیمت داشتند.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۱۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال

به گزارش خبرنگار مهر، نگاهی به سیر صعودی قیمت در بازار گوشت قرمز از اواخر بهار سال گذشته تا امروز، وضعیت صنعت دامپروری کشور را بیشتر توضیح می‌دهد.

افزایش قیمت‌ها

نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید. این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلو گرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعاً سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود.

با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

کد خبر 6087470 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • انعقاد قرارداد ۲۰۰ میلیارد تومانی برای آسفالت و روکش راه‌های رفسنجان
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • ممنوعیت فروش گوشت لاکچری در قم +فیلم
  • فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • قیمت مرغ در بازار امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد