Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@23:45:11 GMT

۳۵۰۰ اثر باستانی در خراسان جنوبی وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۵۶۶۹۴

۳۵۰۰ اثر باستانی در خراسان جنوبی وجود دارد

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خواستار تدوین اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی شد و گفت: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ اثر باستانی در استان وجود دارد. ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، روح‌الله شیرازی ظهر امروز در چهارمین همایش ملی باستان‌شناسی ایران که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار داشت: نخستین همایش ملی باستان شناسی در سال 92 آغاز شده و امروز نیز چهارمین همایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در حوزه مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی شده است گفت: پژوهشکده باستان‌شناسی، آخرین دستاوردها و مطالعات را در قالب گردهمایی سالیانه پایان هر سال ارائه می‌دهد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: خراسان جنوبی وضعیت خوبی در جهت مطالعات باستان شناسی و فرهنگی داشته و پیشینه تاریخی پرشماری دارد.

ساماندهی موزه باستان شناسی اسلام‌آباد غرب نیازمند 5 میلیارد ریال اعتبار استکاشان|کاوش باستان شناسی در مهرکده سفیدشهر به پایان رسیدنخستین شیشه‌ کشف شده ایران در معبدی 3200ساله /فواید سینکروترون در آزمایشات محیط زیست و باستان شناسی

 

شیرازی تصریح کرد: حدود 3 هزار و 500 اثر باستانی در استان وجود دارد که این نشان از جریان زندگی انسان‌ها در این خطه علیرغم تمام مشکلات و سختی‌های سرزمینی و اقلیمی است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: پژوهش‌های باستان‌شناسی در این استان جای کار بسیاری دارد و باید هر چه سریع‌تر اطلس باستان شناسی و میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی تهیه شود.

شیرازی بیان کرد: باید پژوهش‌هایی مبتنی بر رویکردهای میان رشته‌ای را آغاز کرد چرا که امروز نیز مطالعات مربوط به زمین‌شناسی، اقلیم‌شناسی و جانورشناسی زیاد است.

وی افزود: در جنوب خراسان نیاز به مطالعات دیرین اقلیم‌شناسی داریم که دانشگاه بیرجند در این زمینه می‌توانند کمک کنند.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: همایش‌ها باید بیشتر به صورت موضوعی دنبال شود و پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز همکاری‌های لازم در این زمینه خواهد داشت.

شیرازی بیان کرد: استان خراسان جنوبی تا 10 سال آینده می‌تواند در حوزه باستان‌شناسی جایگاه خود را پیدا کند و دانشجویان و جوانان دلسوز و فعال در آینده برای کشور تاثیرگذار هستند.

نقشه و اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی تدوین می‌شود

مدیر حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این همایش اظهار داشت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های برتر در همکاری و تعامل دانشگاه با میراث فرهنگی است.

سیداحمد برآبادی با بیان اینکه تاکنون نیز گا‌م‌های خوبی در باستان شناسی برداشته شده است گفت: در حوزه باستان شناسی استان نیز همکاری و همدلی خوبی وجود دارد.

وی افزود: تا سال 92 بیش از یک هزار و 255 اثر در حوزه باستان شناسی استان ثبت شده است و طی شش سال اخیر حدود 300 درصد رشد داشته که 3 هزار و 500 اثر باستانی در استان شناسایی شده است.

مدیر حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، برخی از آثار باستانی را مربوط به دوره‌های پیش از اسلام دانست و ادامه داد: در حال حاضر نیز چهار مکان و سایت باستانی در استان مورد کاوش قرار گرفته است.

برآبادی خاطرنشان کرد: شهرهای قاین و تون شهرهای مهم تاریخی در استان بوده که مورد پژوهش قرار گرفتند و در ادامه نیز مناطق تخچرآباد بیرجند و کله کوب سرایان در دستور کار انجام پژوهش قرار دارند.

وی بیان کرد: محوطه باستانی کله کوب سرایان از قدیمی‌ترین استراحتگاه‌های شرق کشور به شمار می‌رود و جز یکی از مکان‌هایی بوده که بعد از سال‌ها ارتباط بین باستان شناسان ایرانی و خارجی آن را تجربه می‌کنیم.

مدیر حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: با کمک باستان شناسان، اساتید و دانشجویان به دنبال تهیه و تدوین نقشه و اطلس باستان شناسی خراسان جنوبی هستیم تا شرق کشور را به بیشتر به مردم دنیا بشناسیم.

انتهای پیام/ز

R41348/P/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۵۶۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

ترک‌های اصفهان، به میراث هم رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بنا‌ها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت‌های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • از ابتدا پیوند عمیقی میان فلسفه و باستان شناسی وجود داشته است
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی حیله ور