Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@00:00:24 GMT

کاهش 20درصدی صادرات زعفران

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۶۳۳۵۹

رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۲۰ درصدی صادرات زعفران خبر داد و گفت: با وجود اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید زعفران را داشته باشیم اما اکنون با کاهش میزان صادرات این محصول مواجه هستیم. ناطقان: محسن احتشام اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد زعفران تولیدی در کشور، صادر شده و تنها ۱۵ درصد از میزان تولیدی زعفران برای مصرف داخل استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه در این زمان میزان برداشت زعفران غیرقابل پیش‌بینی است و بستگی به شرایط آب‌وهوایی دارد، گفت: امسال حدود ۵۰۰ تن پیش‌بینی می‌شود که تولید زعفران در داخل را داشته باشیم.

احتشام درباره قیمت زعفران افزود: قیمت زعفران باید در سطحی باشد که کشاورز سهم عادلانه از درست‌رنج خود دریافت کند و ما باید اقدامی انجام دهیم که درآمد حاصل از صادرات این محصول به مناطق زعفران‌خیز کشور برگردد.

وی ادامه داد: قیمت زعفران بستگی به کیفیت آن دارد، بنابراین برای هر یک کیلوگرم زعفران مرغوبی که از کشاورز خریداری می‌شود، باید حداقل قیمت ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود.

احتشام با بیان اینکه باید انگیزه صادرکنندگان را برای بازارسازی، برندسازی و توسعه بازار زعفران افزایش بدهیم، تصریح کرد: رقم دقیقی درباره میزان سرانه مصرف زعفران در کشور نداریم اما به طور معمول بیش از ۵۰ تن مصرف داخل این محصول است؛ درحالیکه اگر مصرف سرانه این محصول را به ازای هر نفر یک گرم درنظر بگیریم، باید سرانه مصرف ۸۵ تن بشود که اینگونه نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ مصرف زعفران را به عنوان یک داروی درمانی در بین مردم افزایش بدهیم. ارزش افزوده این محصول را نیز، باید بیشتر به چرخه اقتصادی برگردانیم تا از خام فروشی این محصول جلوگیری شود تا مولفه‌های رونق تولید در این محصول اجرایی شود. منبع: ایسنا برچسب ها: کاهش ، صادرات ، زعفران ، بازار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کاهش صادرات زعفران بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۳۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما تولید شد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتن از این میزان به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

او متوسط تولید سالانه خرما در کشور را یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن اعلام کرد و افزود: پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن خرما هم در کشور وجود دارد، اما به دلیل کشاورزی خرده مالکی و سنتی در باغات قدیمی، میزان فعلی تولید هم مطلوب است.

رشید فرخی ادامه داد: با افزایش بهره وری در واحد سطح می توان ارزآوری و درآمد کشاورزان را ارتقا داد، اما به هیچ عنوان به دنبال افزایش سطح زیرکشت باغات نیستیم چراکه با توسعه باغات این احتمال وجود دارد که داستان پسته و خشکیدگی برخی باغات برای نخیلات تکرار شود.

رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه دومین تولیدکننده خرما در دنیا هستیم، گفت:  بنابر آمار در بحث صادرات رتبه چهارم و پنجم در دنیا را دارا هستیم که براین اساس با اعمال سیاست های حمایتی و سیاست گذاری های مناسب مبنی بر اجتناب از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و مدیریت های جزیره ای ظرف مدت زمان ۵ سال می توان میزان ارزآوری را با افزایش ۲ برابری به ۸۰۰ میلیون دلار رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»