Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام محمد حسن رحیمیان شامگاه چهارشنبه در همایش «مجتهدشهید سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی» که با حضور آیت الله مصباح یزدی، آیت الله اراکی، حجت الاسلام سید حمید روحانی و جمعی از فضلا و علما و... در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امام راحل صفاتی جمله نور بصر و مهجه قلب را در خصوص مرحوم آقا مصطفی خمینی بیان می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سفرها فرصت خوبی برای شناخت انسان‌ها از یکدیگر است؛ در زیارت کربلا و زیارت‌های مخصوصه توفیق داشتیم خدمت ایشان باشیم؛ در این سفرها اخلاص و معنویت ایشان هویدا بود؛ گریه‌ها و اشک‌های فراوان ایشان در هنگام دعای توسل و زیارت امام حسین(ع) را هیچگاه از یاد نمی‌برم.

عضو دفتر امام راحل در نجف اشرف تصریح کرد: مسئله ذکر مصیبت و عشق به ائمه به خصوص امام حسین(ع) یک طرف ولی گریه‌های درحال دعا و زیارت عاشورا و دعای توسل و فضای معنوی و عبادی ایشان جای خود را داشت و برای همه ما الگو بود.

وی عنوان کرد: وزن ایشان زیاد بود و در تابستان نیز به رغم عرق سوز شدن و... با مشقت این مسیر را طی می‌کرد و هیچگاه در حین مسیر سوار وسیله نقلیه نمی‌شد و با همان سختی و مشقت راه را تا آخر ادامه می‌داد.

زندگی شهید مصطفی خمینی با همان شهریه‌ای که طلاب دیگر دریافت می‌کردند می‌گذشت

حجت الاسلام رحیمیان گفت: ویژگی دیگر ایشان، ساده زیستی ایشان بود؛ ایشان در نجف همانند دیگر طلاب مستأجر بود و زندگی ایشان با همان شهریه‌ای که طلاب دیگر دریافت می‌کردند می‌گذشت؛ ایشان آقازاده بود و خودشان نیز آقا بودند و همسرشان نیز آقازاده بودند ولی زندگی بسیار ساده‌ای داشتند.

وی بیان کرد: در آغاز نهضت در سال ۴۲ که خانه ایشان در بن بست مدرسه حجتیه قرارداشت، محل تکثیر اعلامیه‌های امام راحل بود؛ اولین بار برای گرفتن اعلامیه‌های حضرت امام به خانه ایشان مراجعت کردم.

تولیت مسجد جمکران افزود: ایشان از همان اول طلبگی و ازدواج مستأجر بودند و به همین دلیل ارث و میراث خاصی از خود بجای نگذاشتند؛ مرحوم حجت الاسلام حاج احمد آقا نیز چنین بود و علی رغم اینکه این دو امکان دسترسی‌های خاص به امکانات را داشتند ولی هرگز به دنبال مالک شدن یک خانه محقر نیز نبودند.

وی تصریح کرد: حاج آقا مصطفی در ارتباط با نهضت امام(ره) نه به عنوان یک فرزند، بلکه به عنوان یک سرباز تا آخرین لحظات عمر، همراه امام بود و ایفای نقش می‌کرد؛ ایشان یک مجتهد مسلم بود ولی در ارتباط با ولی فقیه زمان خود، پیرو محض او بود؛ جز پیگیری راه و نهضت امام، راه دیگری را نپیمود.

حجت الاسلام رحیمیان عنوان کرد: ایشان از اولین روزهای نهضت که خانه شان محل تکثیر اعلامیه‌های امام بود تا دستگیری و زندانی شدن و بعد از آن بسیار فعال بود؛ نقش فعال حاج آقا مصطفی در اقدامات پس از دستگیری امام راحل که حبس ایشان به حصر مبدل شد و همچنین جلوگیری از محاکمه صحرایی و.. فراموش نشدنی است.

حاج آقا مصطفی دستیاری تمام عیار برای امام راحل بود

وی گفت: از فروردین سال ۴۳ که امام راحل آزاد شدند تا ۱۳ آبان ۴۳ که مجددا امام راحل دستگیر شد، حاج آقا مصطفی نیز دستگیر شد و پس از دوماه به این عنوان که حاج آقا مصطفی همراه امام باشد، ایشان نیز آزاد شد؛ هدف رژیم آن بود که حاج آقا مصطفی را نیز تبعید کند.

عضو دفتر امام راحل در نجف اشرف بیان کرد: حاج آقا مصطفی پس از دوماه آزاد شد و پس از خفقان خاص در شهر، ایشان با یک حرکت حساب شده یک راهپیمایی خاصی را با حضور طلاب در خیابان ارم شکل دادند؛ پس از تبعید نیز ایشان دستیاری تمام عیار برای امام راحل بود.

وی با اشاره به شجاعت حاج آقا مصطفی افزود: ایشان از قول امام راحل نقل کرد که وقتی امام راحل را دستگیر کردند و به طرف تهران می بردند، راننده به سمت جاده خاکی منحرف شد و یقین کردم که می‌خواهند من را اعدام کنند ولی وقتی به نفس خود مراجعه کردم دیدم که اصلا از این موضوع نترسیدم؛ در حالی که آنها خودشان می‌ترسیدند و من آنها را دلداری می‌دادم.

حجت الاسلام رحیمیان تصریح کرد: پس از تبعید امام به ترکیه حاج آقا مصطفی را نیز دستگیر کردند؛ بنده نیز به دلیل فعالیت های گسترده و کم خوابی بسیار خسته بودم و من نیز از این فرصت استفاده کردم و با آن شرایط حساس به خواب رفتم؛ این درحالی بود که دو درجه دار ارتشی کاملا مضطرب بودند.

وی گفت: ایشان از مادیات و شهرت و هرچه به مادیات مرتبط بود، همچون امام مبری بود و امروز می توانیم ایشان را به عنوان الگو بشناسیم و آنهایی که مدعی مرجعیت هستند و برای مرجعیت و شهرت طلبی و آقازادگی بازی نیز دست به هرکاری می زنند باید از امام و حاج آقا مصطفی الگو بگیرند.

تولیت مسجد جمکران تصریح کرد: امیدواریم توفیق داشته باشیم که رهروی راه امام و فرزند واقعی امام راحل باشیم زیرا معتقد هستیم که سید حسن نصرالله و امثال ایشان فرزندان و یادگاران امام راحل هستیند؛ مطمئن هستیم که آینده روشنی در انتظار مکتب اهل بیت(ع) و زمینه سازی ظهور خواهد بود و در این مسیر باید از این الگوها سرمشق بگیریم.

رونمایی از کتاب «حکومت و ولایت فقیه»

در ادامه این مراسم کتاب حکومت و ولایت فقیه رونمایی شد.

حجت الاسلام کریمی از مترجمین این کتاب گفت: امام راحل ۵۰ سال پیش موضوع ولایت فقیه را در دروس خود مطرح کردند و دعوت نخبگانی از فضلا و علما داشتند و فرمودند که ما اصل موضوع را مطرح کردیم و نسل آینده اطراف این موضوع را بحث کند.

وی تصریح کرد: یکی از افرادی که این دعوت لبیک گفت و این مبحث را در حوزه علمیه نجف مطرح کرد، مرحوم حاج آقا مصطفی بود؛ این مباحث در ضمن کتاب البیع مطرح شد، ولی این مباحث با یک غربت مواجه شد.

مترجم این کتاب بیان کرد: متأسفانه به این رساله ارزشمند توجه خاصی نشده است و یکی از انگیزه‌های ما برای ترجمه این اثر، ورود جدی برای آگاهی بخشی بیشتر جامعه نسبت به نظریات ایشان بود.

وی گفت: تا پیش از این رساله هیچ کسی به آیات قرآن کریم در باب ولایت فقیه نپرداخته است، ولی ایشان ۵ آیه را در ابتدا به شکل مستقل بیان می کند و در ادامه به روایات می پردازد.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که آگاهی به امور زمان و توانمندی در مدیریت جامعه از نظریات خاص مرحوم حاج آقا مصطفی در باب ولایت فقیه است، عنوان کرد: رویکردها و نگاه های خاص ایشان در تبیین نظریه ولایت فقیه جالب بود.

کد خبر 4755014

منبع: مهر

کلیدواژه: تولیت مسجد جمکران قم حوزه علمیه نجف سید مصطفی خمینی امام خمینی ره اربعین 98 اربعین حسینی مرز مهران بوشهر ایلام زائران اربعین قزوین گرگان شهرکرد سانحه تصادف استانداری سمنان شیراز بازگشت زائران اربعین موکب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۴۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی

دریافت 100 MB کد خبر 6089628

دیگر خبرها

  • تشییع همسر آیت‌الله مصطفی خمینی در قم
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • (تصاویر) تشییع پیکر مرحومه معصومه حائری همسر آیت الله مصطفی خمینی
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می زد؟ /آقا مصطفی اصلا از وضعیت نجف راضی نبود /او نمی خواست مثل بقیه پوشیه بزنم