Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی پنجمین چاپ کتاب «نظریه‌های فلسفی و جامعه‌شناختی در هنر» ترجمه و تالیف علی رامین را در ۴۵۶ صفحه و بهای ۶۴ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۹۰ با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای هشت هزار و ۶۰۰ تومان و چاپ چهارم این کتاب در سال ۱۳۹۷ با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۴۶ هزار تومان منتشر شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب دو بخش کلی دارد؛ بخش نخست شامل ۶ مقاله مفصل در حوزه جامعه شناسی هنر و بخش دوم نیز شامل ۱۱ مقاله در حوزه فلسفه هنر است. مقالات بخش نخست کتاب به ترتیب عبارتند از: «نگاه جامعه شناسانه به هنر» دیوید اینگلیس، «هنر و نظریه اجتماعی: مفاهیم و رهیافت‌ها» آستین هرینگتون، «ارزش زیباشناختی و ارزش سیاسی» آستین هرینگتون، «تولید هنر و ساختار اجتماعی ـــ اقتصادی» آستین هرینگتون، «مروری بر جامعه شناسی هنر» ورا زولبرگ و «نظریات گئورگ زیمل» مونیکا بتسلر.

عناوین مقالات بخش دوم کتاب نیز به این شرح است: «نقش نظریه در زیباشناسی» موریتس وایتس، «زیباشناسی افلاطون» علی رامین، «ارسطو و فن شعر» علی رامین، «زیباشناسی فلوطین» علی رامین، «فلسفه هنر در سنت تجربه گرایان انگلستان» علی رامین، «در باب معیار ذوق» دیوید هیوم، «اجمالی درباره کانت و هگل و نظریه‌های کلاسیک هنر» علی رامین، «فرم معنادار» کلایو بل، «تجربه زیباشناختی، هرمنوتیک و مساله تعریف هنر در قرن بیستم» علی رامین، «نقد هستی شناسانه هنر» علی رامین و «هستی شناسی هنر ژاپن» علی رامین.

جامعه شناسی هنر نسبت به فلسفه هنر، علم جوان‌تری است، با این اوصاف اما در سال‌های اخیر مناظره‌ها و گفت‌وگوهای بسیاری میان جامعه‌شناسان و فیلسوفان هنر وجود داشته است. در دهه‌های اخیر نیز جامعه‌شناسان هنر فعالیت بسیاری داشتند و نظرات مهمی را درباره «رابطه سیاست با هنر یا رابطه دین و اخلاق با هنر مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد هدف رامین از تدوین و ترجمه این کتاب طرح آرای بزرگان این دو علم بوده است. همچنین می‌توان این کتاب را یک آنتولوژی در موضوعات فلسفه و جامعه شناسی هنر دانست. ویژگی مهم در این کتاب این است که در حدود ۲۰ کتاب مهم این حوزه در سطح جهان نیز در آن مطرح شده و نظریات نویسندگان آنها که از نظریه پردازان استتیک و فیلسوفان برجسته جهان معاصرند، تحلیل و شرح شده است. مطالعه این کتاب برای کسانی که فرصت مطالعه پیرامون موضوعات فلسفه و جامعه شناسی هنر را ندارند، اما می‌خواهند از تمامی نظریات جدید مطرح شده در این دو حوزه باخبر شوند، کفایت می‌کند.

علی رامین تحصیلات خود را در زمینه‌های علوم سیاسی و اقتصاد در ایران و دانشگاه لنکستر انگلستان به پایان برده است. او مدت‌ها در دانشگاه تهران به تدریس جامعه‌شناسی هنر اشتغال داشت. مشهورترین ترجمه علی رامین «تاریخ هنر» ارنست گامبریچ است که برای نخستین بار در اواخر دهه ۷۰ شمسی منتشر شد و اکنون (یعنی سال ۱۳۹۸) به چاپ دهم رسیده است.چاپ‌های نخستین این کتاب با شمارگان بالای سه هزار نسخه منتشر می‌شد و از چاپ پنجم تا دهم آن آن با شمارگان دو هزار نسخه به مخاطبان عرضه شده است. این کتاب به عنوان یکی از منابع درسی دانشجویان همه رشته‌های هنر معرفی شده است. رامین همچنین «تاریخ جهان» گامبریچ را نیز ترجمه کرده که این کتاب نیز امسال به چاپ نهم رسیده است.

 «مبانی فلسفه هنر» نوشته آن شپرد، «چیستی هنر» نوشته اسوالد هنفیک، «هنر مدرن» نوشته نوربرت لینتن، «خداوندان اندیشه سیاسی» نوشته ویلیام‌تامس جونز، «تأملاتی در حکومت انتخابی» نوشته جان استوارت میل و «آزادی و سازمان: پیدایش و سیر تکوین سوسیالیسم، لیبرالیسم، رادیکالیسم، ناسیونالیسم» نوشته برتراند راسل، از مهم‌ترین ترجمه‌های منتشر شده علی رامین است.  از میان کتاب‌های تالیفی منتشر شده رامین نیز می‌توان به؛ «فلسفه تحلیلی هنر» و «مبانی جامعه شناسی هنر» اشاره کرد.

کد خبر 4755145 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه هنر تازه های نشر تجدید چاپ کتاب و کتابخوانی ترجمه معرفی کتاب ادبیات جهان رایزنی فرهنگی اربعین 98 اربعین حسینی ادبیات نمایشگاه کتاب فرانکفورت گردشگری جایزه ادبی تجدید چاپ بازار نشر میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۶۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس | عاشقانه ریما رامین‌فر با همسررش امیر جعفری


261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899927

دیگر خبرها

  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/ بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نمایشگاه در ۱۴۰۲
  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/بازدید بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر از نمایشگاه در سال ۱۴۰۲
  • عکس | عاشقانه ریما رامین‌فر با همسررش امیر جعفری
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها