فیلم انقلابی خانه پدری و تندروها| قصه چیست؟
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۵۷۹۸۳۹
آفتابنیوز :
دی ماه سال ۹۳ قرار بود فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری در گروه هنر و تجربه اکران شود، آن زمان یادداشتی در یکی از روزنامههای پرشمارگان کشور نوشتم و تاکید کردم با اکران فیلم در این گروه سینمایی مخالفم ولی دوست دارم «خانه پدری» در سطح وسیعتری اکران شود چراکه آن را یکی از آثار درخشان سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می دانم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دلایل مخالفتم با اکران در گروه هنر و تجربه این بود گروه سینمایی که قرار بود فرصت و تریبونی برای جوانانی باشد که پشت چراغ قرمز سینمای تجاری گیر کردهاند نباید قربانی سیاستبازی و فقدان شجاعت مدیران سینمایی کشور در اکران کردن یک فیلم شود و آقای عیاری که از سال ۱۳۵۸ با «تازه نفسها» سینما را تجربه کرده و حالا پس از چهار دهه و ساخت تعداد زیادی اثر بلند سینمایی و تلویزیونی چه نسبتی آن هم با فیلم «خانه پدری» اش در حوزه هنر و تجربه دارد؟!
آن زمان خیلیها از رسانهای که وابسته به صدا و سیما است تعجب کردند که چنین یادداشتی در آن منتشر شده و بر موافقت با اکران نامحدود خانه پدری در تمام سینماها تاکید دارد! امرزو حتی پارافراتر میگذارم و دوست دارم مردم دیگر کشورها هم این فیلم را ببینند.
قبل از این که درباره دلایلم بنویسم بگذارید خیلی کوتاه مروری داشته باشیم بر ویژگیهای «خانه پدری»؛
در سالهای اخیر چند فیلم را میتوانید نام ببرید که در ژانر درام این چنین قصهای جذاب و ارزشمند داشته باشد؟ کیانوش عیاری یکی از استادان درام و فضاسازی است جغرافیا و مکان را ثابت نگه میدارد و زمان، تاریخ و مردم (شخصیتها) را به حرکت و تغییر میکشاند و ما نسل به نسل با آن در اپیزودهای مختلف جلو میآییم.
فضاسازیهایی پارادوکسیکال مثل طراوات و زیبایی خانه با انگورهایی که خوشه خوشه در فضای زیرزمین آویزان هستند و جنایت و دلهره آورترین صحنهها در همان خانه و زیرزمین!
بازی گرفتنهای ستودنی از مهدی هاشمی، شهاب حسینی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی و ... در کنار دیالوگهای فوق العاده که نیاز به توضیح و تمجید بیشتری ندارد.
از طرفی شاید من هم با برخی از شما موافق باشم که اگر دقایق ابتدایی و گشایش فیلم را کنار بگذاریم ، میتوانست فیلم ریتم تندتری داشته باشد و از این لکنت گاه ملال آور در روایت پرهیز کند و حتی نیازی هم نبود که اینقدر گل درشت خشونت علیه زنان را بنمایاند.
اما من با کسانی که این روزها خانه پدری را فیلمی ضد ایرانی و ضد خانواده مینامند کاملاً مشکل دارم و اینجاست که میخواهم بگویم میشود این فیلم را جور دیگری دید و برای غیرایرانیها هم به نمایش درآورد.
با مروری کوتاه بر تاریخ سراسر دنیا و حتی همین ۱۰۰ سال اخیرشان در مییابیم که تا چه اندازه جامعه امروزی آنها با گذشته متفاوت است. چه کسی میتواند در اروپا و آمریکا ادعا کند که در گذشته برده داری و کنیزداری و توحش جزیی از سبک زندگیشان نبوده است؟ (که من باور دارم همین اکنون هم با آن درگیرند!) چه کسی میتواند جنایتهایی که در کلیساها به نام مسیحیت انجام میشده است را انکار کند؟ آیا سینمای غرب این انحرافهای تاریخی را به نمایش درنیاورده است؟ فهرستی بلند بالا میتوان در این رابطه نوشت.
خانه پدری حدود ۸ دهه و به عبارتی ۷۰ سال قصه یک خانواده را روایت میکند، با موتیف های تکرارشونده تغییرات در خانوادهها و نگاه مردم و یک جامعه را به زن و برخی باورهای نادرست اخلاقی و رفتاری را نشان میدهد.
قصه خانه پدری از اواخر قاجار آغاز میشود و در دو دوره پهلوی ادامه مییابد و سرانجام زمانی «در» و «تاب» که از منظر نشانه شناسی مهمترین مؤلفههای تکرارشونده آن خانه در این فیلم هستند شکسته و بلااستفاده میشوند که به دوره اخیر میرسیم.
عروس جدید خانواده که پزشک است، نماد زن امروز ایرانی محسوب میشود، زنی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته جایگاه اجتماعی و نقش آفرینی مثبتی در جامعه پیدا کند.
خانه پدری اتفاقاً دارد نشان میدهد کل حسن و پسرش هیچ کدام نسبتی با شرع ندارند، انحرافهای گذشته را مینمایاند و در پایان پیشرفت جامعه امروز را در دورهای برجسته میکند که یک حکومت اسلامی مدیریت جامعه را برعهده دارد.
خانه پدری اتفاقاً میتواند در گروه فیلمهای انقلابی قرار گیرد، کدام کارگردان را میشناسید که اینچنین غیرمستقیم و هنرمندانه توانسته باشد نقش آفرینی زنان در جامعه امروز ایران اسلامی را با گذشته پهلوی و قاجار مقایسه و روایت کند؟
من اگر بخواهم در سینمای چندسال اخیر ایران فیلمهایی انقلابی به مفهوم دقیق آن نام ببرم قطعاً «خانه پدری» و «سرخ پوست» را برخواهم شمرد. سرخ پوست هم همچون خانه پدری در لایههای زیرین و با رویکردی هنرمندانه به نقد و نمایان کردن فساد در دورههای حکومتی قبلی ایران بدون شعار و نماهای گل درشت میپردازد.
منبع: خبرگزاری ایرنا
منبع: آفتاب
کلیدواژه: فیلم خانه پدری سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۷۹۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با این فناوری انقلابی میتوان درون سلولهای سرطانی را مشاهده کرد!
ایتنا - محققان موفق به ابداع فناوری تصویربرداری جدیدی شدهاند که امکان مشاهده درون سلولهای سرطانی به صورت زنده و مطالعه نحوه تعامل آنها با محیط اطراف را فراهم میکند.
این دستاورد میتواند گام مهمی در درک بهتر بیولوژی سرطان و توسعه درمانهای موثرتر باشد.
این فناوری توسط تیمی از دانشگاه ساری انگلستان توسعه یافته که به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی یا لیپیدهای موجود در سلولهای سرطانی بوده است. لیپیدها اجزای کلیدی در رشد، تکثیر و متاستاز سلولهای سرطانی هستند.
در این روش، ابتدا سلولهای سرطانی منفرد زنده از محیط کشت استخراج شده و با رنگ فلورسنت رنگآمیزی میشوند. سپس با کمک طیفسنجی جرمی، ساختار دقیق لیپیدهای داخل سلول تعیین میگردد. در نهایت، پژوهشگران قادر به مشاهده تغییرات و تکامل سلولهای سرطانی در پاسخ به تغییرات محیطی خواهند بود.
یوهانا فون گریشتن از دانشگاه ساری میگوید: "مشکل سلولهای سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند. همین مسئله طراحی یک درمان مناسب را دشوار میسازد. توانایی مشاهده و مطالعه سلولهای زنده منفرد بسیار هیجانانگیز است."
کارلا نیومن از GSK نیز معتقد است این روش جدید راه را برای مطالعه سلولهای سرطانی با جزئیاتی که قبلا ندیده بودیم، هموار میکند و میتواند درمانهای جدید و هدفمندتری را فراهم آورد.
علاوه بر کمک به درک بهتر سرطان، این فناوری میتواند بینشهای ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سلولها به پرتودرمانی و تشعشع نیز ارائه دهد. پژوهشگران امیدوارند این دستاورد بتواند به توسعه درمانهای کارآمدتری برای سرطان و حتی سایر بیماریها مانند بیماریهای ایمنی و عفونی نیز کمک کند.
این تحقیقات که با همکاری کالج دانشگاهی لندن، شرکتهای داروسازی GSK، یوکوگاوا و سایکس انجام شده، در مجله Analytical Chemistry منتشر گردیده است.