Web Analytics Made Easy - Statcounter

گردو یک گیاه قدیمی است که دوره بازدهی‌ آن، بیش از ۱۰۰ سال است لذا طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو باهدف تغییر درختان بذری به ارقام دیربرگده، بر روی تنه درختان کم ثمر انجام می‌شود تا پس از رشد، کیفیت و کمیت محصول افزایش یابد.

خبرگزاری شبستان _شیروان؛ طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو باهدف تغییر درختان بذری به ارقام دیربرگده، به‌صورت پایلوت در تعدادی از استان های کشور در حال اجرا است، در این طرح سرشاخه کاری یا همان پیوند ارقام برتر و اصلاح‌شده، بر روی تنه درختان کم ثمر انجام می‌شود تا پس از رشد، کیفیت و کمیت محصول افزایش‌یافته و درختان در مقابل تنش سرمای دیررس بهاره هم تحمل بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرشاخه کاری درختان گردو طرحی است که به واسطه آن ضمن اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ های برتر و پرمحصول افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت مدنظر قرار می‌گیرد ضمن آنکه آشنایی باغداران با روش‌های پیوند سرشاخه کاری درختان نامرغوب و انتقال و آموزش یافته‌های تحقیقاتی به باغداران نیز لحاظ می‌شود.

 

یکی از کارشناسان رشته کشاورزی می گوید: در این طرح ارقام اصلاح‌شده‌ای که حدود ۱۵ تا ۲۰ روز دیربرگده‌تر هستند، بر روی درختان بذری با سن تا حدود ۳۰ تا ۵۰ ساله پیوند زده می‌شوند؛ در نتیجه تاج ایجاد شده از طریق سرشاخه کاری، دیربرگ و پر محصول خواهد شد و در نهایت باغداران شاهد افزایش کیفیت و کمیت تولید محصول خود خواهند بود، در این منطقه هرکس تولید انجام می‌دهد باید تولیدش بهره‌ور باشد و  گردو برای مناطق مرتفع مناسب است.

 

صابر خوش بیان، با اشاره به اینکه با انجام سرشاخه‌کاری، خسارت سرمازدگی بهاره به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، گفت: عملکرد در واحد سطح نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: مزیت دیگر استفاده از رقم یا ارقام برتر افزایش یکنواختی، کیفیت و بازارپسندی محصول است.

 

خوش بیان، با اشاره به اینکه در باغبانی امکان تکثیر رویشی، مزیتی است که با آن امکان ازدیاد درختان پربار و باکیفیت فراهم است، عنوان کرد: درختان پیوندی علاوه بر موارد ذکرشده، زود بارده‌تر نیز هستند.

 

این استاد دانشگاه می گوید: طرح سرشاخه کاری گردو از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که اجرای این طرح سبب مقاوم شدن درختان گردو در برابر سرما، برداشت چند برابری محصول گردو و به نسبت افزایش درآمد عمومی کشاورزان می‌شود.

 

خوش بیان با اشاره به اینکه بررسی توان تکثیر از طریق نهال و یا پیوند سرشاخه از جمله روش‌های اجرا شده در این طرح است، گفت: رفع موانع تولیدات کشاورزی و مرتفع کردن مشکلات در بخش‌های مختلف کشاورزی، یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه و اساسی داشت.

 

یکی از کشاورزان هم با بیان اینکه گردو دچار چندین مشکل است، گفت: اولین مشکل گردو این است که بهره‌وری پایین دارد و میزان عملکرد قابل‌قبول نیست و باید یک سری ارقام جدید با خصوصیات کیفی و تولید بیشتر معرفی کنیم.

 

محمد فرامرز، اظهار داشت: دومین مشکل گردو، کرم خراط است که آسیب‌های جدی به گردو وارد کرده که ناشی از  کم‌آبی، تغذیه و طبیعت است و راه‌حل دارد و باید بیشتر توجه شود.

 

وی افزود: سومین مشکلی که گردو را تهدید می‌کند با توجه به تغییر اقلیم، سرمازدگی است و باید حتما ارقامی که مقاوم به سرما هستند یا گل‌دهی‌شان بعد از بروز سرما است به کشاورز معرفی کنیم.

 

فرامرز گفت: چهارمین مشکلی که گردو دارد؛ هزینه برداشت بالای گردو ست و راه‌حلش در کوتاه‌مدت، معرفی دستگاه‌های برداشت و برای بلندمدت کمک می‌کنیم که ارتفاع گردو کاهش یابد تا راحت تر و هزینه‌اش کمتر باشد.

 

یکی دیگر از کشاورزان با تاکید بر اینکه در اجرای طرح گردوی پیوندی از ارقام و ژنوتیپ های شاخص که از طریق تولید نهال‌های اصلاح شده و یا از گزینش درختان بذری و نیز ارقام مرغوب خارجی پیوندک تهیه و با اصلاح درختان نامرغوب میزان تولید محصول حداقل ۲ تا ۳ برابر از نظر عملکرد افزایش می‌یابد، استفاده می‌شود، گفت: طرح سرشاخه کاری گردو بهبود کیفیت و یکنواختی محصول تولیدی را نیز به همراه دارد.

 

هوشنگ روحانی افزود: این طرح با هدف مقابله با سرمای دیر رس بهاره با استفاده از ارقام دیرگل ده و دیر برگ ده بر روی ارقام بذری نامرغوب گردو آغاز شده که پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از باغ مادری گردو در داخل استان و سایر استان‌های کشور تهیه و تأمین می شود.

 

وی گفت: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل دهی و برگ دهی درخت در فصل بهار افزایش محصول همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری گردو است که توسط کارشناسان خبره اجرا می‌شود.

 

روحانی افزود: آنچه مسلم است با اجرای این طرح عملکرد محصول تولیدی حداقل ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت علاوه بر اینکه افزایش کیفیت محصول را نیز شاهد خواهیم بود که همین یکنواختی محصول و بازار پسندی فراهم کردن، زمینه برای افزایش صادرات محصول را ممکن می‌شود.

 

وی اظهارداشت: اجرای طرح تغییر رقم درختان گردو می‌تواند تا حد زیادی موانع و مشکلات تولید گردوی باکیفیت را رفع کرده و با اصلاح ساختار موجود و تغییر ارقام فعلی با ارقام برتر و مرغوب شاهد توسعه صادرات آن نیز باشیم.

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی نماز جمعه رحلت پیامبر اسلام خراسان جنوبی کانون های مساجد ماه صفر پیاده روی اربعین خطبه نماز جمعه شیراز طرح سرشاخه کاری گردو شیروان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۵۹۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

سعید معین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرم شدن هوا، گندمکاران هشدارها را جدی بگیرند و مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند.

به گفته او، با وجود اثر شیوع آفت سن گندم در کاهش عملکرد تولید، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم قبل از تبدیل شدن به پوره انجام دهند.

معین با بیان اینکه سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر آمار سطح زیرکشت آبی و دیم گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که مبارزه با سن غلات در سطح  از بهمن ماه سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد.

معین گفت: گرچه شرایط جوی و بارندگی سم پاشی و محلول پاشی را به تاخیر می اندازد، اما به کشاورزان توصیه می شود که تا 

 از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره مبارزه را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله ارز
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد