Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدمات رسانی روزانه به ۲۵۰۰ زائر در موکب های شیروان، کاهش ۴۰ درصدی برداشت انگور در شیروان و برداشت طلای سرخ از مزارع فاروج آغاز شد؛ بخشی از تیترهای امروز ۶ آبان را شامل می شود.

خدمات رسانی روزانه به ۲۵۰۰ زائر در موکب های شیروان
رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: موکب های این شهرستان روزانه به دوهزار و ۵۰۰ نفر خدمات رسانی می کند که به مدت چهار روز در مسیرهای مختلف مستقر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام محمود عزیزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان از برپایی هفت موکب برای زائران و ۲۷ مکان حسینیه، مسجد و غیره در طول مسیر از روستای رضا آباد غربی تا برزل آباد این شهرستان برای پذیرایی و استراحت زائران پیاده حرم رضوی خبر داد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: در این مجموعه شماری از روحانیون، پزشکان، پرستاران، نیروهای امدادگر و انتظامی خدمت‌رسانی می‌کنند.

حجت الاسلام عزیزی افزود: امسال 7 هزار و 400 زائر پیاده حرم رضوی از  سطح شهر و روستاهای این شهرستان برای حضور در آیین‌های دهه آخر ماه صفر عازم مشهد مقدس شدند.

وی تصریح کرد: این تعداد زائر در قالب ۳۲ هیئت پیاده است که از این تعداد 6 هزار و 280 زائر پیاده در قالب 26 هیئت و هزار و 120 زائر سواره در قالب 6 کاروان از اقشار مختلف مردم هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 7 هزار و 230 زائر سواره و پیاده برای این ایام از شهرستان عازم مشهد مقدس شدند، گفت: زائران پیاده حرم رضوی که از اقشار مختلف مردم و بیشتر از سطح روستا هستند ۲۰۰ کیلومتر مسیر را پیاده طی می کنند.

خراسان شمالی که در بین دو قطب زیارتی مشهد مقدس و گردشگری شمال کشور قرار گرفته هر ساله پذیرای بسیاری از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) با پای پیاده در مناسبت های مختلف است.

 

 

شبستان گزارش می دهد؛
طرح شاخه کاری درختان گردو هدفمند ولی ناشناخته برای کشاورزان
گردو یک گیاه قدیمی است که دوره بازدهی‌ آن، بیش از ۱۰۰ سال است لذا طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو باهدف تغییر درختان بذری به ارقام دیربرگده، بر روی تنه درختان کم ثمر انجام می‌شود تا پس از رشد، کیفیت و کمیت محصول افزایش یابد.

خبرگزاری شبستان _شیروان؛ طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو باهدف تغییر درختان بذری به ارقام دیربرگده، به‌صورت پایلوت در تعدادی از استان های کشور در حال اجرا است، در این طرح سرشاخه کاری یا همان پیوند ارقام برتر و اصلاح‌شده، بر روی تنه درختان کم ثمر انجام می‌شود تا پس از رشد، کیفیت و کمیت محصول افزایش‌یافته و درختان در مقابل تنش سرمای دیررس بهاره هم تحمل بیشتری داشته باشند.

سرشاخه کاری درختان گردو طرحی است که به واسطه آن ضمن اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب با ژنوتیپ های برتر و پرمحصول افزایش عملکرد و تولید محصول یکنواخت مدنظر قرار می‌گیرد ضمن آنکه آشنایی باغداران با روش‌های پیوند سرشاخه کاری درختان نامرغوب و انتقال و آموزش یافته‌های تحقیقاتی به باغداران نیز لحاظ می‌شود.

یکی از کارشناسان رشته کشاورزی می گوید: در این طرح ارقام اصلاح‌شده‌ای که حدود ۱۵ تا ۲۰ روز دیربرگده‌تر هستند، بر روی درختان بذری با سن تا حدود ۳۰ تا ۵۰ ساله پیوند زده می‌شوند؛ در نتیجه تاج ایجاد شده از طریق سرشاخه کاری، دیربرگ و پر محصول خواهد شد و در نهایت باغداران شاهد افزایش کیفیت و کمیت تولید محصول خود خواهند بود، در این منطقه هرکس تولید انجام می‌دهد باید تولیدش بهره‌ور باشد و  گردو برای مناطق مرتفع مناسب است.

صابر خوش بیان، با اشاره به اینکه با انجام سرشاخه‌کاری، خسارت سرمازدگی بهاره به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، گفت: عملکرد در واحد سطح نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مزیت دیگر استفاده از رقم یا ارقام برتر افزایش یکنواختی، کیفیت و بازارپسندی محصول است.

خوش بیان، با اشاره به اینکه در باغبانی امکان تکثیر رویشی، مزیتی است که با آن امکان ازدیاد درختان پربار و باکیفیت فراهم است، عنوان کرد: درختان پیوندی علاوه بر موارد ذکرشده، زود بارده‌تر نیز هستند.

این استاد دانشگاه می گوید: طرح سرشاخه کاری گردو از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که اجرای این طرح سبب مقاوم شدن درختان گردو در برابر سرما، برداشت چند برابری محصول گردو و به نسبت افزایش درآمد عمومی کشاورزان می‌شود.

خوش بیان با اشاره به اینکه بررسی توان تکثیر از طریق نهال و یا پیوند سرشاخه از جمله روش‌های اجرا شده در این طرح است، گفت: رفع موانع تولیدات کشاورزی و مرتفع کردن مشکلات در بخش‌های مختلف کشاورزی، یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه و اساسی داشت.

یکی از کشاورزان هم با بیان اینکه گردو دچار چندین مشکل است، گفت: اولین مشکل گردو این است که بهره‌وری پایین دارد و میزان عملکرد قابل‌قبول نیست و باید یک سری ارقام جدید با خصوصیات کیفی و تولید بیشتر معرفی کنیم.

محمد فرامرز، اظهار داشت: دومین مشکل گردو، کرم خراط است که آسیب‌های جدی به گردو وارد کرده که ناشی از  کم‌آبی، تغذیه و طبیعت است و راه‌حل دارد و باید بیشتر توجه شود.

وی افزود: سومین مشکلی که گردو را تهدید می‌کند با توجه به تغییر اقلیم، سرمازدگی است و باید حتما ارقامی که مقاوم به سرما هستند یا گل‌دهی‌شان بعد از بروز سرما است به کشاورز معرفی کنیم.

فرامرز گفت: چهارمین مشکلی که گردو دارد؛ هزینه برداشت بالای گردو ست و راه‌حلش در کوتاه‌مدت، معرفی دستگاه‌های برداشت و برای بلندمدت کمک می‌کنیم که ارتفاع گردو کاهش یابد تا راحت تر و هزینه‌اش کمتر باشد.

یکی دیگر از کشاورزان با تاکید بر اینکه در اجرای طرح گردوی پیوندی از ارقام و ژنوتیپ های شاخص که از طریق تولید نهال‌های اصلاح شده و یا از گزینش درختان بذری و نیز ارقام مرغوب خارجی پیوندک تهیه و با اصلاح درختان نامرغوب میزان تولید محصول حداقل ۲ تا ۳ برابر از نظر عملکرد افزایش می‌یابد، استفاده می‌شود، گفت: طرح سرشاخه کاری گردو بهبود کیفیت و یکنواختی محصول تولیدی را نیز به همراه دارد.

هوشنگ روحانی افزود: این طرح با هدف مقابله با سرمای دیر رس بهاره با استفاده از ارقام دیرگل ده و دیر برگ ده بر روی ارقام بذری نامرغوب گردو آغاز شده که پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از باغ مادری گردو در داخل استان و سایر استان‌های کشور تهیه و تأمین می شود.

وی گفت: علاوه بر افزایش مقاومت درختان گردو در مقابل سرما و دیرگل دهی و برگ دهی درخت در فصل بهار افزایش محصول همراه با ارتقای سطح کیفیت تولید از جمله مزایای اجرای طرح سرشاخه کاری گردو است که توسط کارشناسان خبره اجرا می‌شود.

روحانی افزود: آنچه مسلم است با اجرای این طرح عملکرد محصول تولیدی حداقل ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت علاوه بر اینکه افزایش کیفیت محصول را نیز شاهد خواهیم بود که همین یکنواختی محصول و بازار پسندی فراهم کردن، زمینه برای افزایش صادرات محصول را ممکن می‌شود.

وی اظهارداشت: اجرای طرح تغییر رقم درختان گردو می‌تواند تا حد زیادی موانع و مشکلات تولید گردوی باکیفیت را رفع کرده و با اصلاح ساختار موجود و تغییر ارقام فعلی با ارقام برتر و مرغوب شاهد توسعه صادرات آن نیز باشیم.

 

 

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی:
کاهش ۴۰ درصدی برداشت انگور در شیروان
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به دلیل سرمای بهاره، تولید و برداشت انگور در شیروان ۴۰ درصد نسبت به پیش بینی صورت گرفته، کاهش داشت.

محمد عفتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان مجموع کل سطح باغات بارور انگور این شهرستان را حدود سه هزار هکتار عنوان کرد و اظهارداشت: پیش بینی تولید انگور امسال از این میزان، ۴۵ هزار تُن بود که فقط ۱۸ هزار تُن محصول برداشت شد.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سرمای بهاره همچنین موجب کاهش کیفیت محصول شده و تولید کشمش این شهرستان کاهش چشمگیری داشته است، گفت: شیروان ۱۸ درصد سطوح باغ های انگور خراسان شمالی را دارد و ۵۰ درصد از انگور بی دانه استان در این شهرستان تولید می شود.

عفتی بیشترین ارقام این محصول در شیروان را انگور سلطانی عنوان کرد و افزود: برداشت این محصول از  شهریورماه شروع و تا نیمه دوم مهرماه ادامه داشت که به دلیل کمبود تولید، قیمت آن مناسب و از کشاورز  کیلویی ۵۰ هزار ریال خریداری می کردند.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای جبران خسارت این محصول، ۲۹ رقم انگور جدید کشت شده که مقاومت های بیشتری نسبت به تنش های محیطی دارد و برخی از عوامل بیماری زا از خصوصیات آن می باشد که در آینده جایگزین ارقام سنتی خواهد بود.

عفتی افزود: تغییر روش این محصول از روش خزنده و زیرخاکی به طرح فراز در باغ ها از برنامه های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای باغداران است.

شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی دارد.

 

 

برداشت طلای سرخ از مزارع فاروج آغاز شد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت: برداشت طلای سرخ از سطح دوهزار و ۴۰۰ هکتار مزارع زعفران شهرستان آغاز شد.

مهران حیاتی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: امسال طرح زیرکشت زعفران در شهرستان 30 درصد افزایش یافته که پیش بینی می شود با این افزایش، شاهد برداشت هزارو 680 کیلوگرم گُل زعفران باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج، میانگین تولید گُل به ازای هر هکتار را 700 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: چهار واحد فرآوری و بسته بندی زعفران فعال شده اما همچنان ظرفیت محصول تولیدی از این واحدها بیشتر است.

وی، خریداران گل زعفران شهرستان را استان های خراسان رضوی، جنوبی و تهران عنوان کرد و بیان داشت: محصول فرآوری شده با برند شهرستان به کشورهای سوئیس، اسپانیا، چین، هند، و کشورهای عربی صادر می شود.

وی، از تاسیس شرکت تعاونی زعفرانکاران شهرستان خبرداد و افزود: این شرکت به مرحله انتخاب هیات مدیره رسیده تا با فعالیت آن، دست دلالان را در چرخه تولید و عرضه این محصول کوتاه کنیم.

حیاتی ایجاد بازارچه گُل را از اقدامات دیگر شهرستان برای خرید و فروش بهداشتی آن در مکان مناسب دانست و گفت: اقدامات اولیه با گرفتن  استعلامات و موافقت از دستگاه های مرتبط انجام گرفته است.

وی خرید گُل زعفران شهرستان با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی که 500بهره بردار در شهرستان عضو آن هستند را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: مقرر شده با دریافت تسهیلات از صندوق مادر برای خرید گل تولیدی، نقش دلالان در این بخش کم شود.

 

 

۴۱ روستای شیروان و فاروج از نفت سفید استفاده می کند
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: هم اینک ۴۱ روستای شیروان و فاروج مشتمل بر هزار و ۲۲۱ خانوار، از نفت سفید استفاده می کنند.

مجتبی شکوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: از این تعداد، گازرسانی ۱۴ روستا با ۶۶۷ خانوار در حال اجرا است و ۲۱ روستا گازرسانی انجام شده که ۵۳۳ خانوار می شوند و به دلایل عدم توانایی مالی و یا سایر مسائل، گاز ندارند که برای آنان نفت توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی، گفت: همچنین امکان گازرسانی برای ۶ روستا با ۲۱ خانوار مقدور نیست.

شکوری افزود: از ابتدای آبان ماه تا ۱۵ آذرماه، کالا برگ مرحله ۲۹ اعلام شده که به ازای هر خانواده ۲۲۰ لیتر نفت توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان شمالی گفت: به منظور تامین سوخت مورد نیاز، مردم خانوارهای شهری و روستایی فاقدگاز می توانند با مراجعه به فروشندگی های نفت سفید در قبال ارائه کالا برگ نسبت به دریافت سهمیه به میزان تعیین شده اقدام کنند.

هم اینک در دو شهر شیروان و فاروجٰ ۱۸ فروشندگی نفت سفید فعال است.

شهرستان های شیروان و فاروج بیش از ۲۰۷ هزار نفر جمعیت دارند که بیشتر جمعیت این دو شهرستان مربوط به روستاها است.

 

 

یادداشت خبرنگار؛
خانم خبرنگار! برنامه اعلام نتایج جلسه ها چه ساعتی پخش می شود؟!
خیلی زود متوجه نگاه های یواشکی اش می شوم، اما صبوری می کنم تا خودش به حرف می آید و با این سوال شروع می کند: خانم خبرنگار! ساعت پخش برنامه اعلام نتایج جلسه ها چند است؟!

خبرگزاری شبستان _ فاروج؛ در گرما و سرما، روزهای بلند تابستان، روزهای بی رمق زمستان، پیش‌ بند بسته و کنار دست شاطر، خمیر وزن می کرد، شانه می زد، گاهی حتی کنار تنور نانوایی می ایستاد و کار بندگان خدایی که از همین نانوایی قصد رفتن به زمین‌های کشاورزی یا محل کار را داشتند، زودتر راه می انداخت. 

در تمام شهر، این تنها نانوایی است که یکی از نیروهایش، یک بانو است، صورتش خیلی پشت میز کار پیدا نیست. پیشبندش همیشه تمیز است و چشم از کاری که بخاری خانه اش از آن گرم می شود؛ برنمی دارد. مشتری همیشگی همان نانوایی هستم، همیشه دوست داشتم بپرسم، چرا اینجا؟ و خیلی چراهای دیگر!! اما هیچوقت مجالی حاصل نشده بود، تا، همین چند روز پیش، وقتی پایم به نانوایی رسید، تنور، تازه گرم شده بود و هنوز نانی بیرون نیامده بود، جز من و آن بانو و شاتر، کسی در نانوایی نبود، حسن خبرنگار بودن و شاید عیب آن، معرّف همه بودن است، شاتر بی مقدمه از نتایج برجام پرسید و اینکه پس، کی وضعمان خوب می شود؟؟؟؟؟!!!!!!!

بانو با مهربانی نگاهم کرد و گفت: شنیدم شما خبرنگارید؟! با سر تاییدش کردم. دوباره گفت: همین جلساتی که هر روز می روید، می شود به نیابت از من به همین اعضای جلسات بگویید، اینقدر در بوق و کرنا می کنید که ما کمک می کنیم معتادان ترک اعتیاد کنند، ما فلان تسهیلات را می دهیم و... بی زحمت یکبار به همین هایی که از این حرف ها می زنند بگویید، فلانی چند بار سراغتان آمد اما کاری که نکردید هیچ، مرا هم از تلاش خودم برای پیدا کردن راه نجات ناامید کردید.

حالا همسرم صبح را به شب و شب را به صبح، در گوشه خانه یا در خماری و یا نئشگی، دود می کند، هنوز توان دارم که کار کنم و خرج تحصیل فرزندانم را بدهم، اما این سایه تاریک،  شادابی و لطافت روح زندگی را در فرزندانم کمرنگ کرده است. آنها بابایی می خواهند که همپایشان بدود، فوتبال بازی کند و... نمی خواهم بگویم نارفیق گرفتارش کرد یا از بد روزگار اسیر افیون شد، اینها را زیاد شنیدید و زیاد گفتیم، اما برای من همیشه سوال بوده که هر بار که پیچ تلویزیون را باز می کنم و می خواهم اخبار را گوش کنم، می بینم گُله به گُله آدم نشسته اند و هی یک مسئله را بالا و پایین می کنند و یکی می گوید باید برای مبارزه با مواد مخدر تلاش شود، معتادان، بیمارانی هستند که باید درمان شوند و... اما هیچوقت ندیدم همین آدم ها بگویند، 50نفر از بیماران اعتیاد، از بند این بلای خانمانسوز رهایی یافته اند و به زندگی عادی برگشته و بچه هایشان حالا، سرشان را بالا می گیرند و با پدر در کوچه و خیابان  همراه می شوند و ...

ببخشید خانم خبرنگار! آیا جای گفتن این خبرها، مشخص است؟! شاید من دیر یا زود پیچ تلویزیون را باز می کنم که همیشه فقط به قسمت باید این کار شود، باید آن کار شود می رسم؟ شاید آخر جلسه را یک وقت دیگر نمایش می دهند که من بی خبرم!

سئوالات بانوی تلاشگری که هر روز پیش از خورشید از خواب بر می خیزد و دست در خمیر می برد تا بوی خوش نان تازه در سفره های صبحانه ما بپیچد و وقتی مطمئن می شود، آن پیرزن ساکن در ته کوچه هم نان شبش را گرفته، کرکره های نانوایی را با تلاش پایین می کشد، ادامه دارد.

با ایمان به این نشست ها و جلسات، سراغ آن قسمتی را می گیرد که در معادلات، می شود بعد مساوی. مانده ام چه بگویم، به زور لبخند می زنم و می گویم ان شاء الله درست می شود...

دیگر بوی نان تازه مشام را خوش نمی آید، هوای نانوایی برایم سنگین شده، نان اول که از تنور درآمد، انگار از دستش قاپیدم و در خم کوچه گم شدم و این سوال در ذهنم مدام تکرار می شد شاید من هم حواسم به پیچ تلویزیون نبوده و...

 

 

ثبت ۲۰ آیین سنتی مذهبی خراسان شمالی در فهرست میراث معنوی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، از ثبت ۲۰ آیین مرتبط با آداب‌ و رسوم مذهبی مردم استان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ علی مستوفیان روز دوشنبه گفت: یکی از ویژگی‌های بارز مردم ایران‌زمین پایبندی و توجه به برگزاری آئین‌ها و آداب‌ و رسوم مذهبي هر منطقه بوده که مهم‌ترين اين روزها دهه اول ماه محرم به‌ ويژه روزهاى تاسوعا و عاشورا و نيز روزهاى بيستم صفر يا چهلم شهادت امام حسین(ع) است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، افزود: علاوه بر آن روز ۲۸ صفر، سالروز رحلت پيغمبر و امام حسن(ع) مراسم عزادارى برگزار مى‌شود و به تبع آن اقوام خراسان شمالي نیز همانند سایر اقوام و هم‌وطنان خود در جای‌جای کشور عزیزمان دارای مراسم‌ها و آئین‌های مذهبي هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون 20 آیین مرتبط با این موضوعات در خراسان شمالی به ثبت ملی رسیده، بیان کرد: از جمله مراسم ماه‌هاى محرم و صفر دسته‌گرداني، روضه‌خوانى، نخل گرداني و تعزيه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

تاکنون ۶۴۲ میراث خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه ماه صفر مسجد رحلت پیامبر اسلام خطبه نماز جمعه اربعین حسینی استان همدان قرائت زیارت ازبعید کانون های مساجد گردو موکب زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۰۴۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در نخستین نشست اعضای ستاد اربعین حسینی استان گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی استان معین ایلام است و جمعی از زائران از استان مرکزی به مقصد کربلا عبور می کنند، باید تمهیدات لازم برای اعزام و میزبانی از زائران را در مسیر رفت و برگشت داشته باشیم.

نظری افزود: دستگاه‌ها در این نشست نسبت به وظایف خود آگاهی بهتری پیدا کردند و مکلف شدند موکب‌ها را در مسیر تردد زائران در استان و نیز در مرز مهران براساس نیازسنجی و جانمایی ستاد اربعین و ستاد عتبات عالیات استان سامان دهند. همچنین محلی برای رعایت ملاحظات امنیتی و ترافیکی در یک ساختار برنامه ریزی شده انجام شود تا زائران بتوانند از ظرفیت موکب‌ها بهتر استفاده کنند.

غلامی رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان هم گفت: این ستاد با سازماندهی موکب‌ها خدمات دهی به زائران در استان از شهرستان زرندیه تا شهر توره را بر عهده دارد و در شهرستان‌های مختلف در این مسیر حدود ۳۰ موکب و از مرز مهران تا مسیر سامرا، کاظمین، نجف تا کربلای معلی ۵۲ موکب به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

پارسال بیش از ۶۳ هزار زائر از استان مرکزی به سفر معنوی اربعین اعزام شدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی