Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از زنجان، کتاب «ثلث‌گرافی» علی عبدالحسین‌زاده به‌همت حوزه هنری استان چاپ و وارد بازار نشر شد. این کتاب حاوی 300 اثر به خط ثلث و گرافیک با مضامین قرآنی و ادبی است که در 140 صفحه مصور و در قطع رقعی توسط انتشارات محقق اردبیلی منتشر شده است.

تذهیب آثار کتاب «ثلث‌گرافی» را سیده طیبه مولایی اندبیل، صفحه‌آرایی؛ امین عبدالحسین زاده، طراح جلد؛ سیدحامد محمدی و گرافیست آثار کاظم باقرنیا و مسعود تاران بر عهده داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی عبدالحسین‌زاده مؤلف و خطاط آثار کتاب «ثلث‌گرافی» طی گفت‌وگویی در مورد این کتاب، اظهار کرد: در راستای اعتلای هنر خوشنویسی به کمک هنرمندان سعی بر آن شد تا بدون پرداختن به شرح و تاریخچه طولانی هنر خوشنویسی قطعاتی را که در طول سال‌های گذشته به‌طور پراکنده نگارش کرده بودم پس از طبقه‌بندی و با رعایت قواعد خط ثلث و همچنین مشق نظری و الهام گرفتن از آثار هنرمندان و گرافیست‌های کشورهایی از قبیل چین، روسیه و کشورهایی با حروف لاتین در فضایی به دور از تقلید به گردآوری آثار در کتابی با عنوان «ثلث‌گرافی» اقدام کنم.

وی ادامه داد: هنر خوشنویسی میان هنرهای اسلامی جایگاه والایی داشته و بین انواع خطوط، خط ثلث و نسخ بیشترین کاربرد را در کتابت نسخ قرآنی، کتیبه‌های اماکن متبرکه و مساجد دارد.

این مؤلف تلفیق دو هنر خط ثلث و گرافیک را از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر دانست و گفت: کتاب «ثلث‌گرافی» حاوی جملات بسیار ارزنده از آیات و احادیث و اسماءالحسنی و اشعار است که با ترکیب‌های زیبا از درهم آمیختن دو هنر خط ثلث و گرافیک و با ترجمه فارسی ارائه شده است.

وی یادآور شد: خط ثلث به دلیل زیبایی، رشادت، صلابت، روحانی بودن و ترکیب‌پذیری حروف، کلمات و جملات آن است که عنوان «ام الخطوط و یا سید الخطوط» به خود گرفته است.

علی عبدالحسین‌زاده، کتابت اسماءالحسنی همراه با کلمه «یا» را دارای بار معنوی ارزشمند خواند و افزود: این تقارن‌ها و تشابه‌ها سبب زیبایی به‌خصوصی در آثار شده است.

یادآور می‌شود، دو بار کتابت و چاپ کل قرآن کریم به خط ثلث و نسخ، کتابت و چاپ کل صحفیه سجادیه به خط ثلث، کتابت و چاپ بخشی از مفاتیح‌الجنان به خط نسخ، کتابت اشعار استاد شهریار به خط نستعلیق و تألیف و چاپ کتاب آموزشی گلزار به خط ثلث را می‌توان از دیگر آثار علی عبدالحسین‌زاده نام برد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان کتاب خط ثلث قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۴۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود

                                             

آقای رسول محمد دینی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما افزود: در طرح  «کودکی نامداران» زندگی ۱۰۰ نفر از بزرگان که در یک قرن اخیر موثر بوده اند به شکل داستان برای کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ ده عنوان منتشر شده که همین تعداد را برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته ایم.

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد کتاب‌های منتشر شده در این مجموعه مختص بانوان بوده است گفت: طاهر صفارزاده و پروین اعتصامی دو بانویی بودند که سال گذشته در مجموعه «کودکی نامداران» از آن‌ها کتاب منتشر شده است.  

محمددینی افزود: استقبال از کتاب‌های بانوان این مجموعه باعث شد در سال ۱۴۰۳ چهل درصد از موضوعات آینده این کتاب‌ها به بانوان اختصاص یابد.

سال گذشته کتاب‌های نامداران با این عناوین منتشر شدند: 

مصطفی چمران «مرد روز‌های سخت»، علی شریعتی «مردی از کویر»، پروین اعتصامی «بانوی شعر فارسی»، جلال آل‌احمد «خانه پدری»، سهراب سپهری «اتاق آبی»، طاهره صفارزاده «کودک قرن»، عباس کیارستمی «گندم‌زار‌های من»، علی حاتمی «شاعر سینما»، آیت‌الله محمدتقی بهجت «العبد» و علی‌اکبر صنعتی «مردی از جنس مس و خاک» ۱۰ چهره‌ای بودند که در اولین گروه از مجموعه «کودکی نامداران».

دیگر خبرها

  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات