Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام ملانوری، با بیان اینکه عالیت‌های قرآنی کم هزینه‌ترین و اثربخش ترین فعالیت های مروج فرهنگ هستند، گفت: این فعالیت ها وقتی موج های فرهنگی را ایجاد می کنند که به یک جریان ملی تبدیل شده باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمانشاه، «حجت الاسلام علی ملانوری» امروز (شنبه، ۱۱ آبان) در همایش تجلیل از برگزیدگان آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم که در تالار وحدت برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته وحدت به تنوع قومی و مذهبی در این اشاره کرد و گفت: کرمانشاه همیشه نماد تجلی و وحدت مردم انقلابی ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ادای احترام به مقام رفیع شهدا جانبازان و یادگاران دوران ۸ سال دفاع مقدس آنان را خالق  گذشته تابناک و افتخارآفرین استان کرمانشاه در دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی خواند. 

 

 

وی اظهار کرد: بدون آنکه قصد اغماض یا نادیده گرفتن وظایف دولت و حاکمیت در زمینه فعالیت‌های قرآنی را داشته باشیم، حقیقت این است که رسالت عظیم ترویج و تبلیغ قرآن کریم هم در طول اعصار و قرون گذشته و هم در دوره حاضر بر عهده مردم است.

 

 

حجت الاسلام ملانوری، ابراز کرد: پدران و مادران مومن و دین مدار ایرانی در کنار سایر وظایف ازقبیل امور بهداشتی، تغذیه و آموزش فرزندان خود، تربیت قرآنی را نیز در زمره اصلی ترین اهداف شان قرار می دهند.

 

 

وی بیان کرد: تجلی این انسجام و اتحاد مردمی برای تبلیغ و ترویج قرآن کریم در تاسیس موسسات قرآنی مردمی است که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های قرآن آموزش و پرورش، بسیج و ... مجوز فعالیت دریافت می کنند. 

 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به جایگاه ویژه و مهم محافل قرآنی خانگی در تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی، گفت: در دوره سنی ما و پیشینیان ما، آنچه که از آموزش قرآن کریم ، انس و آشنایی و مجالست با کلام الهی داریم از همین مجالس خانگی قرآن کریم است. 

 

 

وی تصریح کرد: وظیفه دولت و حاکمیت از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی؛ تسهیل‌گری برای ترویج معارف قرآن و عترت است.

 

 

حجت الاسلام ملانوری، تأکید کرد: آنچه که اصل و اساس است و نه مردم باید فراموش کنند و نه اینکه مسئولان دچار غفلت شوند؛ این است که قدرت و قوت عظیم مردمی و اراده های ایمانی و دینی که در تک تک مردم متدین این سرزمین اسلامی هست باید همچون گذشته کمک کند و مدد برساند که ما در تعلیم و تبلیغ قرآن و آموزش در حدی که شایسته این کشور است ارائه خدمت کنیم.

 

 

وی گفت: در طول سال مجموعاً ۴۰ میلیون جلد کتاب قرآن کریم در کل جهان منتشر می شود که سهم جمهوری اسلامی گاهی قدری کم تر یا بعضی سال ها بیشتر از یک میلیون جلد است  این در حالی است که در طول سال ۲۰۰ میلیون جلد انجیل توسط موسسات خیریه و نهادهای مردمی به زبان های مختلف در جهان چاپ می شود.

 

 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه در سال‌های اخیر طرح های بسیار خوبی از سوی سازمان اوقاف و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است، گفت: نشر قرآن کاری ظاهری است اما نسبت به کار اصلی ترویج قرآن و مفاهیم آن چنان که باید در این کار قوت داشته و پیگیر باشیم، جدی نیستیم.

 

وی گفت: امیدوارم توسعه موسسات قرآنی با پشتوانه اراده‌های مردم از مادران و پدرانی که فرزندان خود را به این موسسات می فرستند، این باور را در خود داشته باشند که به عنوان یک نهاد فرهنگی غیردولتی، باید هزینه های آن را فراهم کنیم.

 

 

حجت الاسلام ملانوری، با بیان اینکه فعالیت قرآنی یا هر فعالیت فرهنگی دیگر مستلزم هزینه است، گفت: مردم، خیرین و واقفین. باید در حوزه قرآن حضور پیدا کنند و دولت هم در راستای وظایف تسهیل‌گری با رفع بعضی از ضوابط و قوانین مزاحم، وضع قوانین حمایت کننده و  برخی حمایت‌های دولتی که طی سال‌های گذشته کمابیش داشته است، موسسات قرآنی را در این راستا یاری دهد.

 

 

وی تصریح کرد: تبلیغ و ترویج قرآن یا به عبارتی همگانی کردن فرهنگ نورانی معارف قرآن کریم به خلق قله هایی از فعالیت‌های قرآنی در برهه‌ هایی از زمان احتیاج دارد.

 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی رتبه دوم در ساختار کلان فرهنگ را تشکیل می‌دهند، اذعان کرد: ساختارهای فرهنگی و فعالیت‌های این حوزه عهده داری یک رسالت بزرگ هستند که عبارت از ارتقاء امور فرهنگی است.

 

 

وی گفت: نگاه صحیح در سیاستگذاری فرهنگی این است که توجه خود را بر امور فرهنگی متمرکز کنیم؛ شاخص های عملکردی و اثربخشی خود را تدوین کرده و افق پیشرو را مشخص کنیم و به شرطی به فعالیتی دست بزنیم که زیرساختی را ایجاد کنیم که یکی از امور فرهنگی ما را ارتقا داده و محقق کرده باشد. 

 

 

حجت الاسلام ملانوری، اذعان کرد: فعالیت‌های قرآنی کم هزینه‌ترین و اثربخش ترین فعالیت های مروج فرهنگ هستند. این فعالیت ها وقتی به موج های فرهنگی را ایجاد می کنند که به یک جریان ملی تبدیل شده باشند.

 

 

وی با بیان اینکه چندین فعالیت جریان ساز در طول سال در حوزه قرآنی به اجرا در می آید که در کنار ده‌ها و صدها فعالیت پراکنده دیگر سازمان ها قرار می‌گیرد، ابراز کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته های قرآن و عترت، جشن های رمضان، نمایشگاههای قرآن و ایجاد موسسات قرآنی و حمایت از آنها را  در این حوزه دنبال می‌کند. 

 

مدیرکل هماهنگی و ارتباطات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برنامه‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی و هنری، ابراز کرد: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم و آزمون سراسری قرآن در هر برهه از سال یک فعالیت جریان‌ساز فرهنگی برای الگوسازی، انتقال تجربه، ترسیم قله ها و حرکت به سمت آن هستند که بار اصلی آن به دوش موسسات قرآنی است.

 

وی در پایان گفت: استان کرمانشاه در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن به فراخور نسبت جمعیتی و تعداد شرکت کنندگان در رتبه سوم کشور قرار گرفته است که این افتخاری برای مردم و مدیران قرآنی استان است.

 

 

پایان پیام/81

منبع: شبستان

کلیدواژه: 13 آبان نماز جمعه ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی سالروز شهادت امام رضا ع شهادت امام رضا ع راهپیمایی 13 آبان امام جمعه پدافند غیرعامل تجلیل از برگزیدگان قرآنی اثرگذاری فرهنگی مروج فرهنگ فعالیت قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۹۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم فرهنگ آب رفت

  زندگی فرهنگی اغلب با هزینه همراه است و محصولات فرهنگی همچون فیلم، کتاب، سفر، پوشاک و... نیاز به هزینه دارد. شاخص هزینه‌کرد فرهنگی خانوار، نسبت جامعه را با صنایع فرهنگی پیش روی ما می‌گذارد. جالب این‌که با وجودی که میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی از نظر اسمی روند صعودی داشته و درسال۱۴۰۱به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما نکته حائز اهمیت ارزش واقعی هزینه‌کرد بوده که کاهش یافته است.با احتساب تورم، میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی ازسال۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، روند نزولی داشته است. به‌طوری که سهم هزینه‌ فرهنگی خانوار از سبدخرید آنها از۱۱.۵درصد درسال۱۳۹۶ به ۹.۳درصد در سال۱۴۰۱کاهش یافته است. رشد ریالی بازار سینما، کتاب و موسیقی در سال گذشته، بیش از آن‌که ناشی از افزایش تعداد مخاطبان و میزان فروش باشد، ناشی از افزایش تورم بوده است. اتفاقی که برای سال جاری هم ضعیف‌تر شدن بازارهای فرهنگی را پیش چشم می‌گذارد. به‌عنوان مثال و بر‌اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، سال گذشته، بالغ بر ۱۱۵هزارو۱۴۱عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال۱۴۰۱رشد ۵.۸درصدی داشته است. بدون پرداختن به محتوای عناوین منتشر شده، دقت بیشتر به آمار تفکیکی نشر، گویای این است که این افزایش بیشتر از آن‌که نشان‌دهنده بهبود انتشار کتاب در حوزه فرهنگ عمومی و بزرگسال باشد متأثر از تیراژ کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده است. به‌عنوان مثال از اردیبهشت تا مرداد سال گذشته انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی نسبت به سال۱۴۰۱ از ۸۲ تا ۱۵۵‌درصد افزایش داشته‌ است.همچنین به‌جز فروردین واسفند۱۴۰۲که افزایش کتاب‌های کمک‌آموزشی به ترتیب رشدهای منفی۲ ومنفی۱۵درصدی را تجربه کرده‌، درسایر ماه‌های سال انتشار آنها بیش از ۲۲‌درصد رشد داشته است. همین رویه به نوعی در حوزه‌های سینما و موسیقی با بلیت‌های۹۰۰هزارتومانی ادامه دارد. هرچه هست، تورم همه اجزا حوزه فرهنگ چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش یا حذف کامل سهم آن از سبد خانوار منجر شده است. 

دیگر خبرها

  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است
  • سهم فرهنگ آب رفت