Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:23:49 GMT

غنای فرهنگی جامعه با غذا معرفی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۷۳۱۳

غنای فرهنگی جامعه با غذا معرفی می‌شود

محمدرضا کارگر روز یکشنبه در آیین افتتاح نمایشگاه غذاهای سنتی و محلی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: یک جامعه زمانی دارای تاریخ و گذشته است  که در همه ارکان خود مثل معماری، صنایع، باورها و غذا بتواند این تاریخ را به نمایش بگذارد.

وی اظهار داشت: غذا موضوع مهمی است چون امروز گردشگری غذا را در دنیا داریم و یکی از استان‌هایی که در این حوزه پیشتاز بوده، گیلان است چون بخش مهم گردشگری گیلان به تنوع غذایی مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: منوی غدا در بعضی شهرهای ما همان منوی غذای تهران است اما در گیلان تلاش شده است که غذاهای بومی خود را با نام‌های محلی به مشتری ارائه کنند.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: خراسان جنوبی هم دارای ویژگی‌های خاص در بحث غذاهای بومی است که باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وی گفت: نان جاذبه عجیبی دارد و در ترکمن صحرا که محصول اصلی آنها گندم و کشاورزی است بر انواع نان تمرکز شده و پیشنهاد دادیم در آن منطقه موزه نان ایجاد شود.

کارگر اظهار داشت: غذاهای سنتی و تاریخی با اقلیم و ساختار ژنتیکی و نیاز بدن ما همخوانی داشته و ضامن سلامتی است که توسط زنان این سرزمین با عشق و علاقه تهیه می‌شود.

وی یادآور شد: سفره ایرانی فرصتی است برای اینکه یک خانواده دور هم گرد آمده و همسر می‌تواند عشق و محبت خود را به خانواده با پختن این غذاها ابراز کند، انسان حاضر است برای کسی که به او عشق می‌ورزد وقت بگذارد اما وقتی از بیرون غذا سفارش داده شود انتقال عاطفه و عشق در آن وجود ندارد.

مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: بخش مهم احساسی که بین اعضای خانواده ایجاد می‌شود، همین است و خیلی اوقات به یاد غذاهای سنتی می‌افتیم که مادربزرگ‌ها می پختند و این موضوعی برای ایجاد خاطره و حس‌های خوب می‌شود.

وی گفت: جای افتخار دارد در سرزمینی زندگی می‌کنیم که تنوع فرهنگی وجود دارد و سازمان جهانی یونسکو معتقد است بالاترین سواد مربوط به سواد فرهنگی است.

وی افزود: به اعتقاد یونسکو اگر سواد فرهنگی جامعه بالا برود میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس هم حفظ می‌شود و اگر بانویی غذای سنتی در خانه طبخ کند فرهنگ و میراث غذا را به فرزندش منتقل می‌کند.

کارگر اظهار داشت: باید تلاش کنیم سواد خود در بخش غذا را که بخشی از میراث ملی ماست، افزایش دهیم.

وی گفت: باید بدانیم اگر قرار است این منطقه مورد توجه مردم کشور و جهان قرار گیرد تنها نقطه قوت آن همین تفاوت در غذا، پوشاک، معماری و صنایع دستی است که تنها با حفظ این گونه از مزایا می‌توانیم چیزی برای عرضه به جهانیان و گردشگران داشته باشیم.

وی افزود: وقتی انسان می‌بیند که در نقاط مختلف کشور بانوان این گونه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی حضور پیدا می‌کنند به این باور ایمان می‌آوریم که زنان در تحولات آینده جامعه اثرگذار خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: این استان برخوردار از ظرفیت‌های متعدد و دیرپای فرهنگی است و زنان ما نقش بی بدیل، فرهنگی و ارزشمند در طول تاریخ داشته‌اند.

حسن رمضانی افزود: در منطقه خراسان جنوبی به دلیل نوع طبیعت و شرایط اقلیم، زنان نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته و دارند.

وی گفت: زنان خراسان جنوبی از  امکاناتی که طبیعت در اختیار آنها گذاشته برای تامین غذای خانواده استفاده می‌کنند به همین دلیل در سفره مردم این استان غذاهای متعددی داریم که مواد اولیه آن از طریق محصولات کشاورزی و تولیدات منطقه استفاده شده است.

وی اظهار داشت: عروسک خراسان جنوبی نخستین عروسکی است که ثبت ملی شده  و به همت تعدادی از جوانان علاقمند استان این ثبت ملی رخ داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی  گفت: با توجه به قدمتی که عروسک منطقه عشایری اطراف شهرستان سربیشه داشته، مردم شناسان هم معتقدند که قدمت این عروسک مشهور به «دوتوک» به ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد.

نمایشگاه غذاهای سنتی و محلی در موزه عروسک بیرجند برپا شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری خراسان جنوبی میراث فرهنگی صنعت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۷۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی از بالاترین ضریب‌های امنیتی برخوردار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: بنا به ارزیابی‌های صورت گرفته کشوری، این استان در همه مؤلفه‌های امنیتی از بالاترین ضریب برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، سیدمحمدرضا طالبی در آیین تکریم و معارفه فرمانده پدافند هوایی شرق قائم آل محمد(عج) با اشاره به دو مؤلفه امنیت و سلامت در جامعه اظهار کرد: اگر قدردان این دو مؤلفه نباشیم نعمت بزرگی را در جامعه از دست داده ایم.

وی افزود: نداشتن امنیت در همه ابعاد فردی، اقتصادی و اجتماعی زندگی تمام افراد جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: بنا به ارزیابی‌های صورت گرفته کشوری، این استان با وجود داشتن کویر گسترده و مرز طولانی با کشور ناپایدار افغانستان از بالاترین ضریب امنیتی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این امنیت جز با تلاش و تعامل تمام یگان‌های نظامی و امنیتی حاصل نمی شود، خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی تعامل خوبی بین اعضای شورای تأمین و ارگان‌های نظامی وجود دارد .

به گزارش ایمنا، در این مراسم با حضور نماینده ولی فقیه در استان، جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی از خدمات ۹ ساله امیر سرتیپ دوم ارسلان پرویز قدردانی و امیر سرتیپ دوم حجت عباسی به عنوان فرمانده منطقه پدافند هوایی شرق کشور معرفی شد.

کد خبر 749384

دیگر خبرها

  • اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی
  • خراسان جنوبی از بالاترین ضریب‌های امنیتی برخوردار است
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • معرفی ۱۱۰ فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران