Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، خلیل ساعی امروز در جلسه شورای فرهنگی احیای دریاچه ارومیه گفت : با توجه به بارش‌های سال گذشته و اقدامات زیربنایی که انجام گرفته است، تراز دریاچه ارومیه در سال جاری وضعیت خوبی را نشان می‌دهد و باید گفت تراز دریاچه ارومیه یک متر افزایش را از خود نشان می‌دهد ‌.

وی افزود : همواره از سال ۱۳۸۴ به بعد، تراز دریاچه روند منفی داشت اما از زمانی که ستاد احیا دریاچه ارومیه شکل گرفت؛ ستاد احیا دریاچه ارومیه با همکاری عوامل ذی ربط و جوامع محلی توانست در دو سال اول تثبیت موفق باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعی، تراز دریاچه ارومیه را ۱۲۷۱.۲۳ اعلام کرد و ادامه داد: حجم آب موجود در دریاچه، ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد : طی سال‌های قبل، عمده‌ترین اقدامات انجام شده در بحث اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای برگزاری نشست و همایش‌ها، بنر و دیوار نویسی بود اما طی دو سال اخیر، کشت گیاهان دارویی مطرح شده است.

وی با اشاره بر مطالعات رفتارسنجی بستر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۷ افزود : بر اساس مطالعات سازمان فضایی کشور با توجه به ورود آب شیرین به بستر دریاچه، انحلال نمک رخ داده و دریاچه عمیق تر شده است.

ساعی بیان کرد : بحثی که در رابطه با مطالعات در مورد عمق سنجی بستر دریاچه وجود داشت این بود که دریاچه روز به روز حالت گودی خود را از دست داده و به حالت تخت درمی‌آید این در حالی است که ستاد احیا دریاچه ارومیه، مطالعات رفتار سنجی بستر دریاچه را از طریق سازمان فضایی ایران انجام داد.

وی افزود : متوسط اعتبارات تخصیص یافته حدود ۴۲ درصد می‌باشد که باعث گردیده است تا پروژه‌های بسیاری اجرایی نشود در حالی که می‌توانست مسیل‌های بسیاری لایروبی شده و حجم قابل توجهی آب به سمت دریاچه روانه کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه در آذربایجان شرقی ادامه داد : ۴۱۴ میلی متر بارش در سال آبی ۸۵-۸۶ وجود داشت که تراز دریاچه حدود ۱۵ سانتی متر کاهش یافته بود و ۴۰۹ میلی متر نیز در سال آبی ۸۸- ۸۹ بود که ۱۲ سانتی متر کاهش یافته بود؛ اما میزان بارش‌ها در سال ۹۷- ۹۸، ۴۸۸ میلی‌متر بود که در قیاس با ۴۰۹ و ۴۱۴ میلی متر چندان تغییر معناداری ندارد اما گفته می‌شود ۷۰ میلی متر اضافه بارش داریم و از طرف دیگر تراز دریاچه ۱۰۵ سانتی متر افزایش داشته است.

کد خبر 4762635

منبع: مهر

کلیدواژه: دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه ارومیه بوشهر ایلام بارش باران گرگان یوم الله 13 آبان پدافند غیرعامل خطبه های نماز جمعه شهرکرد مشهد قزوین بیرجند سانحه تصادف شهادت امام رضا ع استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۰۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان (فیلم) لحظه اتصال ۵ رود به دریاچه ارومیه (فیلم) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه
  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • وضعیت مخازن سد حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و ارس
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۶۰ متر رسید/لزوم تغییر الگوی کشت
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد
  • دینگونک؛ هیولایی مرموز که استعمارگران را می‌ترساند! (+عکس)
  • «ارومیه» واقعا احیا شد؟
  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)