Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@15:23:48 GMT

فرهنگ بصری شیعی در دوره قاجار چه مختصاتی داشت؟

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۲۶۷۵

فرهنگ بصری شیعی در دوره قاجار چه مختصاتی داشت؟

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «فرهنگ بصری: شیعیان دوازده امامی در دوره قاجار» پژوهش‌ اولریش مارزلف که تا حد زیادی به بیان مفهوم و مصداق‌های فرهنگِ بصری مورد توجه شیعیان در حوزه‌های گوناگون نقاشی‌های دوره قاجار اشاره دارد، با ترجمه مصطفی لعل شاطری منتشر شد.

بسط و گسترشِ مطالعه در زمینه تاریخِ هنر، یکی از موضوعاتِ حائز اهمیت در راستای دستیابی به گزاره‌های صحیح و دقیق و نیز رفعِ خلأهای اطلاعاتی و شکاف‌های معرفتی در حوزه فرهنگ و تمدن هر جامعه در دوره‌های زمانی گوناگون محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین فرهنگِ شیعی، یکی از وجوه قابل‌توجه در عرصه پژوهشِ تاریخِ هنرِ ایران است و دوره قاجار به‌عنوان عصری حائز اهمیت قلمداد می‌گردد، چراکه در یک کُنش و تعامل چندگانه میان هنرمندان، حامیان و مخاطبانِ آثارِ هنری، بیش از پیش باورهای شیعی بروز یافت. این جلوه‌نمایی تا حد زیادی در هنر نقاشی و از طریق رسانه‌های جمعی در گونه‌های مختلف آن ازجمله نقاشی دیواری، نقاشی بر روی کاشی، نقاشی پشت شیشه، نقاشی بر روی پرده و نقاشی‌های چاپ سنگی در اختیارِ اقشار گوناگون قرار گرفت.

هرچند بررسی هنر دوره قاجار یکی از موضوعاتِ مورد توجه محققان داخلی و خارجی در چند دهه اخیر محسوب می‌شود، اما تاکنون به‌صورت متمرکز به بیان مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگِ بصری شیعی در این دوره به شیوه منسجم پرداخته نشده است. در این راستا، اثر پیش رو که یکی از جدیدترین پژوهش‌های پروفسور اولریش مارزلف (انتشار یافته در ۲۰۱۹م) است، تا حد زیادی به بیان مفهوم و مصداق‌های فرهنگِ بصری مورد توجه شیعیان در حوزه‌های گوناگون نقاشی‌های دوره قاجار اشاره  کرده و زمینه لازم برای پژوهش‌های بعدی را فراهم آورده است. 

فصل­‌های این کتاب عبارت است از: گسترش تاریخی فرهنگِ بصری شیعه در دوره قاجار، پرده داستان‌سرایی (نقالی) و تصوراتشان (شبیه‌سازی)، کاشی‌های مصورِ امام‌زاده ابراهیم در شیراز، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) به‌مثابه شخصیت‌های الگو، تصوراتِ شیعی در کتاب‌های چاپ سنگی دوره قاجار، تصورات شیعه فراتر از واقعه کربلا.

کتاب «فرهنگ بصری: شیعیان دوازده امامی در دوره قاجار» نوشته پروفسور اولریش مارزلف به ترجمه مصطفی لعل شاطری در قطع رقعی، ۱۰۰ صفحه (گلاسه و تمام رنگی)، به شمارگان ۱۰۰۰ و به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان از سوی انتشارات مرندیز منتشر شده است.

کد خبر 4764339 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار نشر تازه های نشر قاجار کتاب و کتابخوانی ادبیات هفته کتاب و کتاب خوانی ترجمه بازار نشر معرفی کتاب هفته کتاب تازه های نشر ادبیات جهان رایزنی فرهنگی انقلاب اسلامی ایران نقد کتاب تجدید چاپ فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۲۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور

امیر رجبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این یک اتفاق بی سابقه در استان است و برونداد بیرونی آن این است که استان اردبیل به عنوان فرهنگ معروف شود و چهره استان اردبیل را به عنوان یک استان گردشگری در اذهان مردم ترمیم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب روستاهای دوستدار کتاب در سطح کشور کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارد و اگر استان اردبیل بتواند در سال جاری با همکاری نهادها پایتخت کتاب ایران شود قطعا می تواند بار مثبت فرهنگی اجتماعی در استان ایجاد نماید.

رجبی افزود: برنامه ها باید به ‌طور اختصاصی برای پایتخت کتاب طراحی شده و شامل مولفه‌های تناسب‌ با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تاثیرات پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی، اصلاحات بسترهای مطالعه و افزایش انگیزه مطالعه باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: استان اردبیل دارای ظرفیت ها و توانمندی هایی است که می تواند به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شود و در این زمینه باید تمام دستگاه ها و نهادها تلاش خود را در بارگذاری داده ها و فرم های خواسته شده انجام دهند.

رجبی افزود: نهمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر برگزار می‌شود.

کد خبر 6094774

دیگر خبرها

  • عکسی نایاب از شیوه حمل و نقل جنازه مردم در دوره قاجار
  • تصویری نایاب از شیوه حمل جنازه در دوره قاجار + عکس
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • اختلاف‌نظر درباره تصادف‌های پرماجرای تهران | نخستین قربانی؛ موسیقیدان مشهور یا روزنامه‌نگار معروف؟
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش های گوناگون امنیت
  • غرفه فرهنگ و هنر با موضوع خلیج فارس در سیریک راه‌اندازی شد