Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@04:41:23 GMT

محاسبه تورم سبد معیشت کارگران برای تعیین دستمزد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۲۶۰۰

محاسبه تورم سبد معیشت کارگران برای تعیین دستمزد

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از پیشنهاد محاسبه نرخ تورم اقلام سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد خبر داد و جلسه بعدی کمیته را اواخر آبان ماه اعلام کرد.

ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، با تشریح جزییات نخستین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار اظهار کرد: در این جلسه بحث سر معیشت کارگران بود و معمولا در جلسه اول  گروه‌های کارگری و کارفرمایی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح می‌کنند در این جلسه هم عمده مباحث حول محور هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری و تلاش برای واقعی کردن رقم سبد معیشت کارگران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا همه گروه‌ها و شرکای اجتماعی اعم از دولت، کارفرمایان و کارگران، اعداد و ارقام خود را در خصوص هزینه سبد معیشت کارگران جمع آوری و رقم دقیق را در جلسه بعد کمیته دستمزد ارائه کنند تا در مورد آن بحث و تبادل نظر شود.

پیشنهاد محاسبه تورم اقلام سبد معیشت کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره پیشنهاد ارائه الگوی جدید برای تعیین رقم سبد معیشت نیز گفت: معتقدم به جز هزینه خوراکی‌ها در سبد معیشت کارگران الگوی دیگری وجود ندارد ما هزینه سبد معیشت یک خانوار را می‌خواهیم به طور دقیق محاسبه و به شورای عالی کار ارائه کنیم تا مبنای تعیین مزد سال آینده شود.

چمنی گفت: در این جلسه پیشنهاد ما این بود که تنها تورم سبد معیشت و خوراکی‌ها و لبنیات محاسبه و اعلام شود و به جای محاسبه تورم ۳۱۵ قلم کالایی که بانک مرکزی اعلام ‌می‌کند ۲۲ قلم کالای سبد خانوار کارگری محاسبه شود. در واقع امروز بسیاری از اقلام مثل مسافرت، مسکن، زمین یا دخانیات که در تورم مورد محاسبه آماری قرار می‌گیرند در سبد معیشت کارگران جایی ندارند و سرجمع کالاهای سبد معیشت ۲۲ قلم است که خواستیم تورم این اقلام محاسبه و مبنای مذاکرات مزدی قرار گیرد.

این مقام ارشد کارگری گفت: ما به طور میدانی آمار دقیق را در دست داریم و هر ماه این آمار را رصد می‌کنیم ولی در جلسه کمیته دستمزد باید همه نقطه نظرات ارائه شود تا در خصوص رقم سبد معیشت به جمع بندی واحد برسیم.

رقم خط فقر حدود ۶.۵ میلیون تومان است

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که آیا رقم سبد معیشت کارگران در این جلسه به طور تقریبی مشخص شد یا نه؟ گفت: از نظر گروه کارگری هزینه ماهانه معیشت یک خانوار چهار نفره به ۷ میلیون تومان در ماه رسیده است و یک خانواده کارگری دستکم باید ۶ تا ۷ میلیون تومان در اختیار داشته باشد تا بتواند امرار معاش کند ولی از حالا زود است که از کمیته دستمزد عدد و رقم بیورن بیاید. ما معتقدیم که خط فقر به حدود ۶.۵ میلیون تومان رسیده است ولی ممکن است نظر دیگر اعضای کمیته دستمزد متفاوت باشد و گروه کارفرمایی و دولت کمتر ازاین رقم را بپذیرند ولی گزارشهایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد که هزینه معیشت خانوارهای کارگری به شدت افزایش یافته است و در نهایت در کمیته دستمزد باید به جمع بندی واحد در این خصوص برسیم.

وی در پایان درباره تشکیل جلسه بعدی کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: جلسه بعدی کمیته اواخر آبان ماه برگزار می‌شود و طبق صورتجلسه قرارر شده همه گروههای کارگری، کارفرمایی و دولتی گزارش خود را از سبد معیشت کارگران تهیه و به این جلسه بیاورند تا مورد بحث و مذاکره قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا،  کمیته دستمزد شورای عالی کار نقش موثری در نزدیک کردن دیدگاههای گروه کارگری و کارفرمایی به همدیگر دارد. در این کمیته به بررسی واقعیتهای موجود پرداخته می‌شود و تلاشها در جهت هرچه واقعی‌کردن دستمزد کارگران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دستمزد شورای عالی کار خط فقر نرخ تورم معیشت سبد كالا کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۲۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است

وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (۲۸ آوریل) با مشارکت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای ایران برای بررسی رفع موانع و ارتقاء فرهنگ و رشد محیط کار ایمن و بهداشت و حرفه‌ای صبح امروز برگزار شد.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در این وبینار با اشاره به اینکه اهمیت ایمنی و بهداشت کار برای کارگران به اندازه موضوع معیشت و مزد مهم است، گفت: امسال در دیدار مقام معظم رهبری برای اولین بار ایشان به موضوع ایمنی و بهداشت محیط کار کارگران اشاره کردند که این درکنار سایر توجهات اهمیت این موضوع برای رهبران جهانی را نیز نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ایران یکی از قدیمی‌ترین کشورها در زمینه تولید فلزات از دیرباز بوده است و به همین دلیل ما یکی از قدیمی‌ترین کشورها در زمینه پیگیری ایمنی کار و بهداشت محیط فعالیت از زمان باستان بوده‌ایم. ما در تپه سیلک کاشان و در نقاط دیگر کشفیاتی داریم که نشان می‌دهد در تولید مس به دلیل وجود آرسنیک (ماده سمی) نکات ایمنی رعایت می‌کردند. قوم آزیانی‌ها در تپه سیلک مرده‌هایشان را در اتاق خودشان زندگی می‌کردند و قطعاتی از طلا و نقره در قبورشان قرار دهند.

وی تاکید کرد: در سگزآباد لرستان نیز آرسنیک بیش از همه در روی مس‌های باقی مانده بوده است. این درباره هزاره پنجم قبل از تا دوم قبل از میلاد است و مربوط به گذشته دور است. در بیشتر نقاط ایران مانند کرمان وقتی مس ذوب می‌شود آرسنیک بخار می‌شود و نیروی کار را می‌کشته است. اما اقدامات بهداشتی اولیه در هزاره سوم میلاد نشان می‌دهد که دیگر هیچ انسانی بخاطر ذوب کردن مس در ایران نمرده است که این نشان می‌دهد ما از همان زمان مسائل بهداشتی را در کار رعایت می‌کردیم.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: شاید اهمیت ایمنی و بهداشت کار در آن زمان بیشتر مورد توجه بوده است و با آن دانسته‌ها نیاکان ما با دانسته‌های محدود چنان عمل کردند. ما مقدم بر درمان و معیشت باید ایمنی و بهداشت محیط کار را حفظ کنیم و باید مسئولان دولتی و تشکل‌ها در همین راستا به صورت خودجوش عمل کنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است
  • نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار
  • رئیس فراکسیون کارگری: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • سرکوب دستمزد کارگران و لطمات بزرگی که به کشور تحمیل شده
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها