"جان ساماها" بازیگر و کارگردان استرالیایی روز جمعه نخستین کارگاه تخصصی درباره ارتقای حس نمایشی را در همدان برگزار کرد.

هدف این کارگاه آموزشی افزایش حس نمایشی بازیگران، برای بیان هر چه بهتر و اجرای زنده تئاتر بود. 

در این کارگاه تمرکز و تفکر بیشتر بر روی تمریناتی بود که موجب افزایش روحیه بازیگر برای ارائه یک اجرای فوق‌العاده می‌شود.

جان ساماها در طول ۴۰ سال به عنوان بازیگر، کارگردان، تولید کننده و مدرس کارگاه های آموزشی بازیگری مشغول به فعالیت بوده و دارای مدارک تهیه کنندگی در زمینه ویدئوی دیجیتال و تدریس کارگاه های آموزشی و ارزیابی و سنجش گرافیک ها و انیمیشن های کامپیوتری از دانشگاه سیدنی است.

کارگاه های تخصصی یکی از بخش های جنبی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است که با حضور اساتیدی از کشورهای خارجی در همدان برگزار می‌شود.  

سن مخاطب شاخص مهم در ساخت تئاتر 

عضو هیات انتخاب بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان تفکیک بخش‌های خردسال، کودک و نوجوان را نشان از توجه جشنواره به رده های سنی دانست و گفت: برای تولید یک تئاتر خوب سن مخاطب شاخص مهمی است که باید در اولویت باشد. 

نگار نادری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارگردانها به گروه سنی مخاطبان به ویژه خردسالان توجه داشته باشند و سپس برای ساختن یک نمایش اقدام کنند.

وی اضافه کرد: توجه به رده سنی و ظرفیت بخش خردسال و نیز مشارکت آنها در نمایش از ویژگی های مهم تئاتر خردسال به شمار می‌رود.

این هنرمند با بیان اینکه تئاتر خردسال باید با زبانی ساده و خلاق مسائل مورد نیاز این گروه سنی را بیان کند، افزود: روانشناسی کودک در کنار خلاقیت برای یک نمایش خوب ضروری است.

نادری گفت: تئاتر کودک و نوجوان اهمیت بسیاری دارد و رویدادهای متعددی در این زمینه برگزار می شود که معتبرترین آنها جشنواره بین‌المللی تئاتر کوک و نوجوان در همدان است.

وی خاطرنشان کرد: کودک امروز می تواند فرد بسیار مفیدی در آینده باشد به شرطی که به آنها بها بدهیم و یک انجمن تخصصی کودک و نوجوان برای این منظور ایجاد کنیم.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دبیری مجید قناد و با شعار "کودک، طبیعت، تئاتر" از ۱۶ آبان آغاز شد و تا بیست و یکم این ماه ادامه دارد.

۵۳ نمایش ایرانی و خارجی در این رویداد جهانی اجرا می شود، علاقه مندان برای تهیه بلیت نمایش های جشنواره به سایت تیوال مراجعه کنند.

برچسب‌ها همدان جشنواره بیست و ششم تئاتر، کودک و نوجوان مجید قناد فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان مجید قناد فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان مجید قناد فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۵۷۲۲۵۰۱ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

عکس| جنجال ضرب و شتم زن جوان در آبادان؛ ماجرا چه بود؟

هشدار و گلایه‌های تند وزیر بهداشت: می‌ترسم در سیاه‌چاله‌ای بیفتیم که خروج از آن بسیار دشوار است/ چقدر باید التماس کنیم؟

عکس| جنجال دوچرخه‌سواری دختر بدون حجاب در نجف‌آباد/ اعتراض امام جمعه و تظاهرات مخالفان

پناهیان، جنجال به پا کرد /اطمینان دارم شاهد دستگیری های گسترده در ادارات دولتی خواهیم بود/خدا برخی مسئولان را نابود کند

قیمت روز گوشی موبایل در 1 آبان + جدول

خبر بعدی:

کارگردانها، نقش های خوب را بین دوستانش تقسیم می کنند

 

شراره رخام، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره نمایش قهوه برزیلی به خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: متن زیبای «قهوه برزیلی» را کامران شهلایی نوشته و من در این نمایش اجرای چند وجهی و نقش منفی داشتم و به دوستم خیانت می‌کنم. من نقش زنی را که همه از او متنفر هستند چند وجهی بازی و زاویه دید جدیدی را برای تماشاگر خلق کردم.

وی در خصوص واکنش مخاطبان به نمایش «قهوه برزیلی» گفت: یکی از خانم‌های تماشاگر به من گفت که این نمایش داستان زندگی من است و دوست من با همسرم ازدواج کرد؛ من همیشه او را به خاطر خیانت نفرین می‌کردم، ولی با دیدن این نمایش و بازی شما فهمیدم که دوست من هم به نوعی فریب خورده است.

رخام افزود: من دیالوگی در این نمایش دارم که می‌گویم «بعد از مدت‌ها عاشق شده و مردی را پیدا کرده بودم که می‌توانست مرا خوشبخت کند و من باید بین دوستم و خوشبختی خودم یک نفر را انتخاب می‌کردم، ولی من مرد رویاهایم و خوشبختی خودم را انتخاب کردم». وجوه مختلف این شخصیت را طوری بازی کردم که زاویه دید جدیدی برای نگاه به همسر دوم خلق شد، گرچه من این کار را تایید نمی‌کنم. اما اگر نگاه تک بعدی به موضوع خیانت همسر داشتیم، فقط خشم تماشاگر را شاهد بودیم و خبری از همراهی تماشاگر با نقش من نبود. من نقش زن خیانتکارِ هوس باز را بازی نکردم، بلکه نشان دادم که انسان جایز الخطاست و مدام سر دو راهی قرار میگیرد.

این بازیگر اظهار کرد: این نمایش دومین تجربه همکاری من با سمیه مهری است و بابت دعوت شدن به این کار از او تشکر می‌کنم. دو بازیگر مرد کار هم در کارشان عالی بودند.در هجده شب اجرا، هر شب ۸۰ درصد بلیت فروش می‌رفت و دوست دارم این نمایش دوباره در جای دیگر اجرا شود.

این بازیگر باسابقه تلویزیون، تئاتر و سینما درباره حضور کمرنگ خود در آثار سینمایی بیان کرد: یک سری از بازیگران با کارگردان، تهیه کننده و نویسنده خاصی صمیمی و تیم شده اند. مگر یک سریال و فیلم، چند بازیگر خانم و آقا دارد؟! خب طبیعتا در تیم ۲۰ نفره نقش‌ها را بین خودشان تقسیم می‌کنند و برای مثال اگر برای بازی در تیمشان از من دعوت کنند، آن خانم ناراحت شود که چرا او را دعوت نکرده اند. واقعیتی است که باید پذیرفت و این نه جای شکایت، نه دلخوری و اعتراض دارد. انتخاب تو باید این باشد که تو هم گروه خودت را تشکیل دهی و زندگیت را بکنی، حداقل با انتخاب خودت خوشحال باشی.


وی ادامه داد: یک ضرب المثل امریکایی هست که می‌گوید " زندگی کن و بگذار که دیگران هم زندگی کنند" دیگران هم زندگی خود را از زاویه دید خود می‌کنند و من هم ازین بابت ناراضی نیستم. خیلی از مردم به من دایرکت می‌دهند که خانم رخام چرا کم پیدا هستید و ابراز دل تنگی می‌کنند. این که من در سینما یا سریالها نقشی بازی نمی‌کنم دلیل بر نابازیگری و ممنوعیت من نیست، بلکه فقط هنوز به من نوبت نقش نرسیده است و بالاخره در میان این همه سریال، نمایش خانگی و ... نوبت من هم می‌رسد که اگر این گونه شد خدا رو شکر و اگر هم نشد باز هم خدا رو شکر.


رخام همچنین درباره ادعای شهین تسلیمی، بازیگر زن تلویزیون مبنی بر اینکه کارگردانان سینما از بازیگر زن آرایش غلیظ می‌خواهند و در تلویزیون این گونه نیست، پاسخ داد: چون کارگردان ناخدای کشتی است، در حال به تصویر کشیدن است و طبیعتا بخشی از دنیای تصویر، چهره بازیگر است و همیشه در دنیای تصویر بدین گونه است، روال کار هم این است که طراح گریم روز اول تستش را انجام می دهد و کارگردان آن را می‌بیند. شاید نظر بدهد که موی بازیگر یا ابرویش این مدلی باشد، بالاخره کارگردان کارش این است. البته غیر از آرایش، با تغییر لباس هم می‌توان چهره را تغییر داد. به هر حال مردم، وقتی کسی را ببینند که مثلا مدام بازیگر سینما و نمایش خانگی و با آرایش خاص است بالاخره روی آنها  تاثیر می‌گذارد.

بازیگری تئاتر باعث قوی شدن فن بیان و بداهه پردازی می‌شود

رخام درباره علاقه بین بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: هر کدام دنیای خود را دارند. با سریال وارد خانه‌های مردم می‌شوی، در مدیای تلویزیون و نمایش خانگی با مردم ارتباط تنگاتنگی داری. سینما هم دنیای خود را دارد و می‌تواند برای تو فرصت شرکت در جشنواره‌های جهانی را فراهم کند. در تئاتر امکان حضور در جشنواره‌های جهانی به صورت محدود فراهم است، ولی روح تو را اغنا می‌کند. من هنگام تمام شدن اجرای تئاترم، دل تنگی برای نمایشم دارم. تئاتر برای بازیگر حکم آچار کشی را دارد، پیچ و مهره‌ها سفت می‌شود، بیانت کامل شده و حس و ارتباط زنده باعث قوی شدن قدرت بداهه پردازی خواهد شد.

وی ادامه داد: در نمایش «سیاست سوختن شربت خانه» که نقش صاحب کافه قدیمی را برعهده داشتم و آبدارچی کافه را تمیز می‌کرد، در یکی از شب‌ها آبدارچی دستش خورد و لیوان شیشه‌ای شکست. ما لیوان دیگری نداشتیم و من با بداهه پردازی لحظه‌ای و حضور ذهن قوی، شکستن لیوان را جزئی از سناریو در آوردم، طوری که تماشاگران به من گفتند چه جالب شما هر شب یک لیوان می‌شکنید و خرده‌های شیشه در تاریکی صحنه در دست و پایتان نمی‌رود، منظورم این است که تئاتر زندگی و تحرک دارد.

رخام همچنین در خصوص آخرین کار خود گفت: «از نگاه آخر» فیلم تلویزیونی محصول شبکه سوم سیما به کارگردانی و نویسندگی امیرحسین میثمی است. موضوع فیلم درگیری نقش من و همسرش بر سر مسائل مالی است که پدر نقش من اصرار میکند که باید برای دختر من جشن عروسی آنچنانی بگیری و خانه بخری؛ آن مرد هم درگیر گرفتن پول نزول می‌شود.

گفت وگو از فاطمه شریفی


انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پخش زنده اختتامیه جشنواره کودک از رادیو نمایش
  • نقش دولت در ارتقای تولیدمحتوا برای کودک مهم است
  • برای پسرک میدان اعدام که خسرو شکیبایی مبهوتش کرد
  • بازیگری لیلا حاتمی برای داستان حماسه خرمشهر
  • جنایات نظامیان استرالیایی در افغانستان؛ کشتن اسیر به خاطر کمبودجا در هواپیما
  • افشاگری از جنایت استرالیا در افغانستان
  • کتاب «بازیگری و پرفرمنس‌آرت» به چاپ هفتم رسید
  • افشای جنایت نظامیان استرالیا در افغانستان
  • جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان|جشنواره مهم‌ترین حلقه در زنجیره سینمای کودک و نوجوان نیست
  • از اعطای تسهیلات کرونایی هنرمندان تا انتشار فراخوان ششمین بخش تئاتر فجر
  • اصفهان محل دائمی جشنواره فیلم کودک و نوجوان خواهد بود
  • اسامی فیلم های ششمین روز جشنواره فیلم کودک اعلام شد
  • اسامی فیلم های ششمین روز جشنواره فیلم کودک
  • افتتاح نخستین دستگاه سورت بازیافت خشک در شیراز
  • واکنش پلوسی به اتهام دخالت ایران در انتخابات آمریکا: تهران، بازیگری بد است اما به هیچ عنوان هم‌ارز [روسیه] نیست
  • اولین وبینار بین‌المللی ترای‌اتلون با میزبانی ایران+عکس
  • پلوسی: ایران بازیگری بد است اما هم‌‌عرض روسیه نیست
  • علی قوی‌تن: سعی در انتخاب بازیگران بومی دارم/ دوست دارم که از کیارستمی الگوبرداری کنم
  • چگونه بازیگر شویم (۲۰۷) /بازی طبیعی روی صحنه تئاتر