Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها مردمان سخت کوش، نجیب و صبور منطقه شمیل بندرعباس در پایین دست دو سد بزرگ « شمیل » و « نیان » روزهای سخت بی آبی را سپری می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، منطقه شمیل در سال های نه چندان دور و قبل از دوران خشکسالی، دارای باغ های مرکبات و نخیلات و مزارع سرسبز و روخانه ای پرآب بود که این روزها با تاثیرگذاری از خشکسالی چندین ساله، دیگر آن طراوت و شادابی گذشته را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بحران بی آبی و خشک شدن باغ ها و مزارع موجب از بین رفتن منابع درآمدی اهالی مرکز دهستان شمیل شد و این امر در نهایت بسیاری از خانواده های این منطقه را مجبور به مهاجرت و به تبع آن رشد حاشیه نشینی در شهر بندرعباس شد.

 

در حالی که پنج کیلومتر آن طرف از مرکز دهستان شمیل، سدهای بزرگ شمیل و نیان قرار دارد و از آب آن برای مصارف شرب و کشاورزی در شهرستان های میناب، بندرعباس و بندر خمیر استفاده می شود، اما مردم مرکز دهستان با مشکل جدی کمبود آب شرب روبرو هستند و روزهای سختی را می گذرانند.

 

حدود یک سال است که مرکز دهستان شمیل بویژه برخی از محلات آن نظیر محله پومویی در بحران بی آبی به سر می برد و حتی برای استحمام دچار مشکل اساسی هستند و باید به چاه های موتور پمپ در باغ های اطراف روستا پناه ببرند و بسیاری از محلات دیگر نیز با جیره بندی آب مواجهند.

 

 

این درحالی است که چهار تا پنج خط انتقال آب از سدهای شمیل و نیاز از کنار روستا عبور داده شده و به تازگی نیز یک خط دیگر به سمت روستای چاه شیرین شهرستان میناب برای مصارف کشاورزی در حال اضافه شدن است و بیش از ۳۸ حلقه چاه نیز توسط آب منطقه ای هرمزگان در دشت شمیل ایجاد شده است.

 

« داود تنی پور » یکی از اهالی مرکز دهستان شمیل می گوید: اینکه خط های لوله آب برای مصارف شرب و کشاورزی از سدهای شمیل و نیان و چاه های عمیق حفر شده در دشت شمیل از کنار روستای ما بگذرد اما کام مردمان این دیار خشکیده باشد به نوعی ظلم در حق این مردم است.

 

وی می افزاید: تا پیش از احداث سدهای شمیل و نیان، روستای شمیل منطقه ای بسیار زیبا و دارای باغات و مزارع سرسبز بود که درآمد اهالی از فروش محصولات آن تامین می شد اما با احداث سدها و خشک شدن چشمه ها، روخانه و چاه های آب، خسارت جدی به باغات و مزارع وارد شد.

 

این فعال فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه نخلستان و باغات مرکبات شمیل نابود شد و سالها طول خواهد کشید که جان دوباره ای بگیرد، معتقد است که مردم برای آب شربی که زیر سرشان است نمی توانند سال ها صبر کنند.

 

تنی پور به کمبود شدید آب شرب در مرکز دهستان شمیل اشاره و عنوان کرد: در حال که سدهای شمیل و نیان، بخشی از آب شرب شهرهای بندرعباس، خمیر و جریره قشم را تامین می کند اما خود روستای شمیل با بحران آب مواجه است.

 

وی با اذعان به کمبود آب زندگی مردم این روستا را با مشکلات جدی مواجه ساخته است، افزود: تنها علت بحران آب در روستای شمیل بی تدبیری متولیان آب است و گرنه در کنار دو سد بزرگ تشنگی معنا ندارد.

 

 

« علی مصدق پور »، یکی دیگر از اهالی روستای شمیل نیز می گوید: بی آبی در شمیل از مرز هشدار فراتر رفته و بحرانی شده است.

 

وی می افزاید: در برخی از محلات نزدیک به یک سال است که آب به طور کلی قطع شده و اهالی با مشقت بسیار آب شرب را از پمپ های کشاورزی اطراف روستا تامین می کنند.

 

خانم « حاج علی اکبری »، یکی از بانوان خانه دار مرکز دهستان شمیل نیز می گوید: آب برای استحمام فرزندانمان نداریم و باید آب حوض موتورپمپ های مزارع کشاورزی اطراف روستا استفاده کنیم که در فصل زمستان موجب مریضی آنها می شود.

 

« ظهیر تنی »، دهیار روستای شمیل می گوید: مرکز دهستان شمیل از چندین سال پیش و از زمان احداث سد شمیل با مشکل بی آبی روبرو می باشد، اما بیش از یک سال است که مشکل حاد شده است.

 

وی افزود: بارها با شرکت آب منطقه ای هرمزگان، فرمانداری بندرعباس و نمایندگان مجلس مکاتبه کرده و خواستار اختصاص یک حلقه چاه و یا در اختیار گذاشتن انشعابی از خط لوله انتقال آب به بندرعباس برای تامین آب شرب مرکز دهستان شمیل شده ایم اما متاسفانه تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

 

دهیار روستای شمیل با اشاره به بالا گرفتن اعتراض اهالی در روزهای اخیر، عنوان کرد: آغاز عملیات اجرای اضافه شدن خط لوله جدید انتقال آب برای انتقال به روستای چاه شیرین در شهرستان میناب صدای مردم شمیل را درآورده است.

 

 

« عقیل چشم براه »، رئیس شورای اسلامی روستای شمیل نیز گفت: این روزها مشکل بی آبی در مرکز دهستان شمیل وارد فاز بحران شده است.

 

وی افزود: اختصاص بخشی از آب سدهای شمیل و نیان و یا چاه های حفر شده در دشت شمیل برای این روستا خواسته به حق اهالی شمیل است و مسئولان باید این خواسته را برآورده سازند.

 

رئیس شورای اسلامی روستای شمیل تصریح کرد: قرار گرفتن در فاصله پنج کیلومتری سدهای شمیل و نیان و عبور لوله های انتقال آب از کنار روستا و وجود بحران درازمدت بی آبی برای مردم بسیار درآور است.

 

وی خاطرنشان کرد: از زمان احداث سدهای شمیل و نیان که در بالادست روستا قرار دارند، نزدیک به ۲۶۰ هکتار باغات و مزارع شمیل به شدت آسیب دید و از بین رفت.

 

چشم براه افزود: برای جبران خسارت وارد شده به باغداران و کشاورزان شمیل، از دو سال پیش با ورود جهاد کشاورزی زمین های کشاورزی و باغی شمیل تسطیح، لوله گذاری، آبرسانی و مجهیز به آبیاری تحت فشار شد.

 

وی اضافه کرد: خرید و کاشت نهال بر عهده خود اهالی واگذار شده است که برخی از مالکین اقدام به کاشت کرده اند و بسیاری افراد نیز به علت بی درآمدی قادر به انجام این کار نیستند.

 

 

رئیس شورای شمیل از اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی این روستا به عنوان یکی دیگر از درخواست های اهالی از متولیان بخش آب نام برد و افزود: رودخانه شمیل نیز به دلیل رویدن درختان خودرو در بستر آن، نیاز به لایروبی دارد که اگر انجام نشود در فصل بارندگی و طغیان رودخانه خسارات هنگفتی را درپی خواهد داشت.

 

مشکل بی آبی و یا بحران آب در مرکز دهستان شمیل که فاصله بسیار اندکی با سدهای بزرگ شمیل و نیان و ۳۸حلقه چاه عمیق در دشت شمیل دارد، محصول بی تدبیری و یا بی توجهی متولیان بخش آب نسبت به مردمی است که به نوعی می توان گفت که از سد شمیل باید حق آبه داشته باشند.

 

اختصاص یک حلقه چاه از مجموع ۳۸ چاه عمیق دشت شمیل و یا انشعابی از خط لوله انتقال آب شرب از سد شمیل به بندرعباس، اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی و لایروبی رودخانه تنها خواسته مشروع اهالی تشنه مرکز دهستان شمیل از مسئولان است.

 

 

مردم ولایتمدار و شهید پرور منطقه شمیل که بیش از ۳۰ شهید در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده اند.

 

مرکزدهستان شمیل با بیش از ۶۰۰ خانوار و دو هزار نفر جمعیت در شمال خاوری شهر بندرعباس و در فاصله ۸۰ کیلومتری این شهر قرار گرفته و با حدود ۶۰ روستا یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دهستان های استان هرمزگان به شمار می رود.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان مسجد 13 آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد یوم الله ۱۳ آبان نماز جمعه مجلس ظهور امام زمان عج ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی خبرگزاری شبستان دشت شمیل چاه های عمیق سد های شمیل و نیان دهستان شمیل خط انتقال آب مشکل بی آبی بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۵۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدهای مازندران

افراسیاب میرزایی در گفتگو با مهر اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ برای طرح‌های مرتبط با سدهای هراز، گلورد، زارم‌رود، سجادرود و البرز در مجموع ۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود که این رقم در سال مالی ۱۴۰۲ به ۵ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار افزایش یافت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم برای سد هراز با تعریف طرح بسته هراز که شامل سد و شبکه می‌شود در قالب فاینانس چین اعتبارات مورد نیاز را تأمین مالی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های متعدد مرتبط با آب در استان مازندران با سرعت قابل ملاحظه‌ای در حال اجراست و تلاش می‌شود که از منابع اعتباری مختلف و همچنین تعامل با پیمانکاران روند اجرایی هیچ کدام از طرح‌ها متوقف نشود.

منبع: روزنامه قدس تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • ژابی آلونسو: تشنه قهرمانی در اروپاییم!
  • برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس
  • شکست رکورد ساخت ایستگاه مترو در کرج ایستگاه شهید سلطانی افتتاح می شود
  • چرا روس‌ها تشنه کپی پهپاد ایرانی هستند؟
  • یونس فضلی مسئول کوکیوان فدراسیون تکواندو کانادا شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • اردکان فرمانداری ویژه شد
  • آبی که از سرچشمه گل آلود می شود ؛ داستانی تکراری این بار در روستای سرکلاته کردکوی
  • تخصیص ۵۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سدهای مازندران
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب