Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:12:48 GMT

بازاریابی و بازارسازی، پاشنه آشیل استارتاپ‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۳۹۷۲

بازاریابی و بازارسازی، پاشنه آشیل استارتاپ‌ها

به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل‌های دانش بنیان ایران، علی مسعودی عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان ایران، با بیان اینکه استارتاپ‌ها تجربه بازاریابی و بازارسازی ندارند و این پاشنه آشیل آن‌ها به شمار می‌رود، گفت: نکته اینجاست که معاونت علمی و فناوری نیز چنین وظیفه و البته توانی ندارد. این وظیفه و رسالت تشکل هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها وارد تشکل‌ها می‌شوند، تازه با فرصت‌ها و پیشنهاداتی برای فعالیت در حوزه های مشابه روبرو می شوند که برای مثال درآمدزاتر یا کم هزینه‌تر است. دولت که این اطلاعات را ندارد.

وی بر اهمیت سنجش نیاز بازار تاکید و به طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه اندازی سامانه نیاز اشاره کرد و گفت: قرار بود این سامانه بستری باشد تا تمام کارفرماهای دولتی نیازهای خودشان را مطرح کنند و شرکت‌های داخلی با بررسی آن اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و در طی زمان نیازهای کشور رفع شود.

این عضو هیات مدیره مجمع افزود: خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی نشست‌ها و نمایشگاه‌هایی برگزار می‌کند که شرکت‌ها توانمندی‌های خودشان را نشان می‌دهند تا کارفرمای دولتی مطلع شود و طبق نیازهایش اقدام به عقد قرارداد کنند.

مسعودی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش خصوصی و تشکل تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت هر صنعتی بهترین منبع اطلاعاتی برای شناسایی وضعیت بازار، ظرفیت های بالقوه و بالفعل است، گفت: در هر تشکل انبوهی از تجربیات شکست و موفقیت کسب و کارها انباشته شده است که تعامل و مشارکت با این شبکه از تاجران و فعالان باسابقه بهترین کلاس درس برای استارتاپ ها و دانش بنیان ها به شمار می رود.

ترس از سرقت ایده

وی در خصوص چالش ترس از سرقت ایده که یکی از بزرگترین دغدغه‌های صاحبان ایده به شمار می رود، گفت: حفظ ایده جنبه های مختلفی دارد، از یک منظر گاهی افراد ایده‌ای در سر دارند ولی از ترس فاش شدن و سوء استفاده دیگران آن را به کسی مطرح نمی‌کند؛ وقت، انرژی و هزینه می‌کند آن را به ثمر می‌رساند ولی در بزنگاهی که به دنبال سرمایه‌گذار می گردد تازه متوجه می شود که این ایده قبلا پیاده سازی شده و حتی شکست هم خورده است. از منظر دیگر اگر آن ایده را با افراد یا مشاوران غیرمعتمد در میان بگذارند، پیش از اینکه فرصت شروع داشته باشند ایده توسط فرد یا گروه دیگری به سرقت می‌رود.

به گفته وی، نقش مشاوران معتمد در این مرحله به خوبی احساس می‌شود، اگر این مشاوران در جایگاه صنفی هم باشند با شناختی که از بازار و صنعت دارند، مشاوره های کاربردی تری نیز ارائه می کنند.

مسعودی در پاسخ به این سوال که ثبت و مالکیت فکری ایده می‌تواند راهکاری برای این چالش باشد، گفت: متاسفانه در حال حاضر جوابگو نیست باید به سرعت و قاطع عمل کرد. در واقع به محض اینکه یک ایده کارآفرینانه با یک طرح مناسب موجود باشد باید سریع اقدام کرد.

عضو هیات مدیره مجمع تشکل‌های دانش بنیان ایران، در ادامه به طرح مثالی پرداخت و گفت: در گذشته تولیدکننده عروسک، یک میلیون از یک مدل عروسک را تولید و روانه بازار می کرد، با این روش هیچ رقیبی فرصت کپی‌برداری نداشت حتی اگر هم چنین قصدی داشت تا وارد چرخه تولید شود تولیدکننده اولیه بازار را اشباع می‌کرد، نکته اینجاست که تولیدکننده اول با ۵ هزارتا شروع نمی‌کرد تا بازار را تست کند و فرصت طلایی برای ورود رقبا به بازار نمی‌دهد.‍

برچسب‌ها استارتاپ پاشنه آشیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استارتاپ پاشنه آشیل استارتاپ پاشنه آشیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ وقف دانش‌بنیان به دنبال پیشرفت علم و رفاه مردم است

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف با حضور ۳۹ شرکت دانش‌بنیان و مراکز فرهنگی و قرآنی از ۵ تا ۹ اردیبهشت‌ در هتل ارم در حال برگزاری است.

دریافت 140 MB

خبرنگار: محمد طاوسی/ تصویربردار: محمدحسین روزبهانی، مجتبی هادوی/ تدوینگر: محمدحسین روزبهانی

دیگر خبرها

  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • پایان چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • برگزاری دومین نمایشگاه حمل و نقل دانش‌بنیان در اصفهان
  • پرسپولیس و پارادوکس مدافعان میانی؛ ستاره‌های منجی یا پاشنه آشیل؟
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایده‌های کسب و کار در دوران سربازی + با سرمایه زیر 10 میلیون
  • ویدیو/ وقف دانش‌بنیان به دنبال پیشرفت علم و رفاه مردم است