Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:51:08 GMT

زباله‌های بیمارستانی کرمانشاه صاحب خانه نمی‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۱۰۵۳

زباله‌های بیمارستانی کرمانشاه صاحب خانه نمی‌شوند

مردادماه سال گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارشی از رهاسازی زباله های بیمارستانی در جنوب شهر کرمانشاه منتشر کرد که واکنش های بسیاری را در میان جامعه و مسئولان در پی داشت.

پس از انتشار این گزارش، اداره کل محیط زیست و دستگاه قضایی استان علیه شرکت های دفع زباله اعلام جرم کردند و مقصران رهاسازی زباله های بیمارستانی تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کارگروه هایی که به منظور بررسی گزارش ایرنا تشکیل شد، دانشگاه علوم پزشکی موظف شد که حداکثر تا پایان آبان ماه سال ۹۷ محلی را برای دفع بهداشتی زباله های بیمارستانی مشخص کند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهرماه سال گذشته مکان جدید دفع زباله های بیمارستانی را در منطقه ماهیدشت و پایین دست سایت دفع زباله جنوب شهر معرفی و تاییدیه های لازم زیست محیطی را نیز دریافت کرد.

با این حال به دلیل بروز برخی اختلافات بین ادارات استان از جمله آب منطقه‌ای و منابع طبیعی با دانشگاه علوم پزشکی موضوع دفع زباله های بیمارستانی در مکان مخصوص برای بیش از یک سال بلاتکلیف باقی ماند.

نیازی به مکان جدید نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که موضوع دفع بهداشتی زباله های بیمارستانی در مکانی خاص از دستور کار خارج شده و زباله های بیمارستانی همچنان در کنار زباله های عادی شهری دفع خواهند شد.

«مهرداد سالاری» افزود: براساس آخرین تصمیمات کمیته مدیریت پسماند، بیمارستان‌ها موظف شدند که به دستگاه‌های رفع آلودگی و خردکن مجهز شوند.

وی با بیان اینکه اکثر بیمارستان‌های کرمانشاه دستگاه خردکن زباله دارند، گفت: ۲ یا سه بیمارستان برای خردکردن زباله مشکل دارند که دستگاه خردکن آنها نیز به زودی شروع به کار می‌کند.

معاون استاندار کرمانشاه عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه موظف شده است که برای زباله‌های درمانگاه‌ها و مراکز کوچک درمانی نیز پیمانکار تخصصی در اختیار بگیرد تا زباله‌های آنها نیز بی‌خطر و خرد شود.

سالاری عنوان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده زباله های بیمارستانی پس از خرد و بی‌خطر شدن در کنار زباله های عادی شهری دفع خواهند شد و دیگر نیازی به تعیین محل مجزا برای دفع نیست.

اختلاف ادارات

با این حال به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه، اختلاف اداراتی همچون آب منطقه ای و منابع طبیعی با دانشگاه علوم پزشکی دلیل اصلی منتقل نشدن محل دفع زباله های بیمارستانی است.

«فریدون یاوری» در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: باید ادارات مربوطه اختلافات خود را هرچه زودتر برطرف کنند تا زباله های بیمارستانی در مکانی استاندارد و بهداشتی دفع شوند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه استانداردهای لازم برای دفع زباله های بیمارستانی را ندارد، گفت: به دلیل مشخص نبودن محلی برای دفع زباله های بیمارستانی از میان بد و بدتر ما بد را انتخاب کردیم و به دانشگاه علوم پزشکی گفتیم که به صورت موقت زباله های بی‌خطر شده بیمارستانی را در گوشه‌ای از سایت دفع زباله سراب قنبر دفع کند.

یاوری توضیح داد: دفع موقت زباله در محل کنونی نیز باید در فضایی خالی و با استانداردهای موردنظر باشد و به هیچ عنوان مدفون کردن زباله های بیمارستانی در دل زباله های شهری پذیرفته شده نیست.

زباله گردها

در سایت دفع زباله کرمانشاه افرادی برای خود کپر برپا کرده اند و به جمع آوری مواد زائد از میان زباله های بیمارستانی می پردازند.

این زباله گردها پس از ساعت ۱۴ که ناظران دانشگاه علوم پزشکی از سایت دفع زباله خارج می شوند، به سر چاله های دفع زباله های بیمارستانی می روند و وسایل پلاستیکی داخل زباله ها همچون سرنگ، سرم و شلنگ های را خارج می کنند.

«علی میرانی» پزشک متخصص عمومی، پرسه زدن این افراد در میان زباله های عفونی را تهدیدی جدی برای سلامت جامعه دانست و عنوان کرد: افراد حتی با قدم زدن در میان زباله های عفونی و بیمارستانی و تنفس در محیط می توانند به انواع بیماری های خطرناک مبتلا شوند و آن را در جامعه گسترش دهند.

وی افزود: از آنجایی که زباله گردها به شدت آسیب پذیر هستند و توان درمان ندارند، به راحتی پذیرای بیماری های مختلف خواهند بود و این موضوع می تواند به راحتی آنها را از پای در آورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در این رابطه گفت: آب منطقه ای با هر اقدامی که آب های زیرزمینی را آلوده کند به شدت مخالف است.

«بهرام درویشی» افزود: دانشگاه علوم پزشکی تاکنون در رابطه با مکان جدید دفع زباله نتوانسته است ما را متقاعد کند تا مجوزهای مربوطه صادر شود.

زباله های بیمارستانی چیست؟ 

براساس تعریف ارائه شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وسایل آلوده به خون و ترشحات بیمار، بافت ها و پسماندهای جراحی، انواع سرنگ، آنژیوکت، باند، پنبه، زواید تزریقات و پانسمان، دستکش ها، ست و کیسه خون، ماسک بیمار، انواع وسایل برنده، پس ماندهای دارویی، انواع سوند و حتی پس مانده غذای بیماران عفونی جز زباله های عفونی و بیمارستانی محسوب می شوند که باید پس از بی خطرسازی در کیسه های زرد رنگ و مقاوم دفع شوند.

براساس آمارهای اعلام شده، هریک از ساکنان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه روزانه ۶۸۰ گرم زباله تولید می کنند که بخشی از آن، زباله های عفونی و بیمارستانی است.

زباله های عفونی بسیار خطرناک هستند

مدیرعامل سازمان مردم نهاد «پیام آوران» کرمانشاه، زباله های بیمارستانی را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: چنانچه پسماندهای بیمارستانی یا پزشکی بدون ملاحظات ویژه امحا شوند، تمام مواد داروی، عفونی و میکروبی وارد خاک و با اولین بارندگی وارد آبهای زیرزمینی می شوند که سلامت جامعه را در خطر خواهند انداخت.

شیرین خوانساریان ادامه داد: مواد شیمیایی موجود در این دسته از پسماندها، گاهی موجب جهش سلولی و در نهایت منجر به سرطان و یا بیماریهای مادر زادی می شود.

وی تصریح کرد: شیرآبه های عفونی این زباله ها وارد آبهای زیرزمینی شده و سلامت مردم را به خطر می اندازد و همچنانکه گفته شد این زباله ها برخاک، آب و اکوسیستم اثرمنفی می گذارد.

آن طور که مشخص است، با وجود صرف هزینه های مختلف تحقیقاتی برای شناسایی و تایید مکان جدید دفع زباله های بیمارستانی، مدیران کرمانشاه به جای حل اختلافات، صورت مساله برای دفع زباله های بیمارستانی را حذف کرده اند. 

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی كرمانشاه دفع زباله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی كرمانشاه دفع زباله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبرگزاری جمهوری اسلامی كرمانشاه دفع زباله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور اعلام کرد: این حادثه در ساعت ۰۳:۲۵ بامداد امروز (جمعه) رخ داد و بلافاصله پس از اطلاع مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور، آمبولانس پایگاه ۱ شهری به صحنه حادثه اعزام شد.   سید حمید حسینی ادامه داد: پس از حضور کارشناسان فوریت‌های پزشکی در صحنه حادثه و در تریاژ اولیه، تعداد مصدومان این حادثه دو نفر ارزیابی شد که متاسفانه یک مصدوم به علت شدت جراحات وارده، قبل از رسیدن اورژانس فوت کرده بود.   وی افزود: اقدامات پیش بیمارستانی برای مصدوم دیگر این حادثه انجام و پس از دریافت خدمات فوریت‌های پزشکی به بیمارستان حکیم نیشابور منتقل شد.   مدیر مرکز حوادث دانشگاه بر ضرورت رعایت اصول ایمنی و بررسی استاندارد‌های لازم در خصوص وسایل گازسوز و پرهیز از انجام اقدامات غیر اصولی و غیر استاندارد تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور
  • وقوع انفجار گاز در نیشابور با یک کشته و یک مصدوم
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس
  • ۷۱ هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه
  • واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد
  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است
  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال