Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@18:25:09 GMT

قيمت خوراک پتروشيمي بدون رانت

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۴۸۷۰

قيمت خوراک پتروشيمي بدون رانت

خبرگزاری آریا- یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: بطوکلی در بحث تامین و قیمت خوراک صنایع پتروشیمی در کشور رانتی وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، «احمد صرامی» افزود: «رانت» طبق تعریف به سهم خواهی بدون سرمایه گذاری در انجام کاری گفته می شود.
وی همچنین اظهارداشت: واقع مطلب اینکه چنین وضعیتی هیچ وقتی در صنعت پتروشیمی کشور وجود نداشته چرا که صنایع مزبور دارای انجمن صنفی و در عین حال از سازماندهی خیلی خوبی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها اغلب سیاست گذاری هایی را انجام می دهد که برون رفتی داشته باشد.
وی همچنین در خصوص اینکه چه قیمتی برای خوراک واحدهای پتروشیمی تعیین شود، افزود: قانون خوراک در این زمینه فصل الخطاب است.
صرامی تصریح کرد: اگر به قانون خوراک و قانون بهبود مستمر کسب و کار توجه شود به خیلی از سئوالا ت در این زمینه جواب داده خواهد شد.
وی توضیح داد: صنعت پتروشیمی یکی از بخش های اصلی صنعت کشورو طلایه دار ایجاد ارزش افزوده در منابع نفت و گاز است.
این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: این صنعت نقش اساسی در شکوفایی اقتصادی، توسعه پایدار، ایجاد ارزش افزوده بالا، رونق صادرات، قدرت ارزآوری و غیره در مملکت دارد.
وی افزود: بطورکلی در زنجیره ارزش افزوده کالا و محصولات یکی از صنایعی که همیشه به عنوان اولویت اول به آن نگاه می شود صنایع پتروشیمی است.
صرامی اظهارداشت: صنایع پتروشیمی بواسطه سود دهی و ارزش افزوده بسیار بالا همیشه در اولویت نخست صنایع نفتی قرار دارند.
وی ادامه داد: این صنعت در بدترین شرایط یار و یاور درآمدزایی برای اقتصاد مملکت بوده است.
این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه کشور در یک شرایط سخت تحریمی قرار دارد، اظهارداشت: واقع امر اینکه در شرایط فعلی باید به ارزآوری صحیح و قانون مند فکر و عمل کرد.
وی همچنین با اشاره به این جمله که پتروشیمی از صنایع سرمایه بر است، یادآورشد: بخش عمده ای از فضای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی به امنیت ملی کشور مربوط می شود.
«احمد مهدوی ابهری» دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در این برنامه رادیویی گفت: پتروشیمی صنعت برتر و پر مزیت کشور است چرا که ایران از منابع هیدروکربنی غنی برخوردار است.
وی افزود: صنعت پتروشیمی صنعتی که منابع هیدروکربنی را پس از فرآیندهای شیمیایی به فرآورده های جدید، متنوع و با ارزش افزوده بالا تبدیل می کند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: توسعه صنعت پتروشیمی و پتروپالایشگاهی از جمله راه های اصلی جلوگیری از پدیده خام فروشی در کشور است.
وی افزود: دولت اگر صنایع پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را در کشور توسعه دهد دیگر نیازی به صادرات نفت خام نخواهد داشت.
مهدوی ابهری بیان داشت: ایران در بحث صنایع بالادستی رشد خوبی داشته اما در صنایع پائین دستی هنوز به آن نقطه قابل قبول نرسیده است.
وی توضیح داد: صنایع بالا دستی در صنعت پتروشیمی رشد داشته اما کافی نیست.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: بطورکلی در افق 1404 کشور بایدبه بالای 220 میلیون تن محصول در این حوزه رسید و همینطور در برنامه چشم اندازه پیش بینی شده که پتروشیمی ایران باید مقام اول را در منطقه داشته باشد یعنی شرکت سابیک عربستان را هم پشت سر بگذارد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه صنعت پتروشیمی کشور در حال حاضر خیلی با این اهداف فاصله دارد.
مهدوی ابهری اظهارداشت:صنعت پتروشیمی از صنایع مادر و اشتغال زاست که به عنوان تغذیه کننده سایر بخش های صنعت می تواند به عنوان موتور حرکت اقتصاد کشور نقش اساسی را ایفا کند.
وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از خام فروشی نیازمند حمایت دولت از صنایع پائین دستی است، گفت: ارزش افزوده بالاتر، اشتغالزایی مناسب، تنوع بیشتر محصولات و مخاطرات کمتر نسبت به صنایع بالادستی، خنثی سازی تحریم ها و غیره از جمله مزیت های توسعه این نوع صنایع است.
وی افزود: صنعت پتروشیمی نقش پر اهمیتی در ایجاد ارزش افزوده منابع نفتی کشور دارد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهارداشت: توسعه فعالیت بخش خصوصی در حوزه پائین دستی و مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی و تعامل و ارتباط بهتر صنایع بالا دستی و پائین دستی پتروشیمی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر و اشتغال زمینه بهتری را برای رقابت تولیدات داخلی در بازارهای جهانی فراهم خواهد کرد.
وی همچنین در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به چرخه اقتصاد ایران گفت: مطابق آمار بانک مرکزی پتروشیمی نخستین صنعتی در کشور بوده که بدون کم و کاست ارز خود را وارد مملکت کرده است.
مهدوی ابهری افزود: سال گذشته 80 درصد ارز سامانه نیما را صنعت پتروشیمی تامین می کرد که خوشبختانه با ورود ارز بقیه بخش ها این عدد امروز به 45 درصد رسیده است.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه در صنعت پتروشیمی رانت وجود ندارد، اظهارداشت: سرمایه گذاری در صنعت مزبور بسیار سنگین است و هرکسی برای سرمایه گذاری در این عرصه پا پیش نمی گذارد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی یادآورشد: بدون در نظر گرفتن حاشیه سود سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی نمود عملی پیدا نخواهد کرد.
«ناصر عاشوری» دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت نیز در برنامه رهیافت گفت: مجموعه صنعتگران حوزه مزبور در شرایط فعلی تحریم باید بتوانند درآمد ملی کشور را از این بخش افزایش دهند.
وی با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی همواره در کشور مطرح بوده است، افزود: راهکار اساسی تحقق این بحث توجه به توسعه و تقویت صنعت پتروشیمی و واحدهای پتروپالایشی در جامعه است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اظهارداشت: بطورکلی در فضای حوزه نفت و اقتصاد نباید سیاه نمایی و بدون دلیل دیگران را متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، وی گفت: این گونه رفتارها علاوه بر مشکل تحریم چالش های دیگری در این حوزه ایجاد می کند.
عاشوری افزود: هم اکنون بخشی از درآمد ارزی کشور را صنعت پتروشیمی تامین می کند و این مقوله برکسی پوشیده نیست.
وی در ادامه یادآورشد: بطورکلی در این فضا مشکلی به عنوان تحریم در پیشروی صنعت مدنظر قرار دارد بنابراین تمامی تلاش ها باید معطوف به این باشد تا گره های موجود در مسیر مزبور باز شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قیمت خوراک پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۴۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره این شرکت با اعلام این خبر گفت برای نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور تبدیل وضعیت کارکنان پیمانی امیرکبیر در دستور کار قرار گرفت تا با اجرای این کار بزرگ و بی نظیر، کمک شایانی به ارتقای سطح شغلی این عزیزان شده باشد.
سعید صادقی با اشاره به انجام مراحل پایانی این فرایند خاطرنشان کرد تا کنون قرارداد ۷۵۰ نفر از کارکنان به صورت مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر منعقد شده است و امیدواریم تا پایان خرداد ماه و یک ماه زودتر از موعد مقرر مراحل اداری و جذب نفرات باقیمانده نیز پایان پذیرد که با این احتساب در مجموع بالغ بر ۱۲۰۰ نفر از این موضوع منتفع خواهند شد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته پیرامون تبدیل وضعیت قرارداد ایثارگران یادآور شد: در سال۱۴۰۲ تبدیل وضعیت کلیه ایثارگران شاغل در این شرکت در راستای دستورالعمل بند «و» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور صورت پذیرفت که امیرکبیر به عنوان اولین شرکت اقدام به این کار نمود.

صادقی در ادامه تصریح کرد با اجرای این پروسه طیف گسترده ای از کارکنان شاغل در بخشهای فنی و مهندسی بسته بندی و بارگیری و همچنین نیروهای خدماتی مشمول تبدیل وضعیت خواهند شد و این خبر خوش می تواند در
انگیزه کاری کارکنان تاثیر بسزایی داشته باشد.
شایان ذکر است شرکت پتروشیمی امیرکبیر تولیدکننده متنوع ترین محصولات پلیمری شامل پلی اتیلن سنگین پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی در سطح کشور است که با ارائه محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی، جایگاه مهمی در صنعت پتروشیمی ایران را داراست.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902967

دیگر خبرها

  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • انتقاد صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه خوی نسبت به وجود مافیا در این صنعت
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • مهدوی: نامه تشکل ها به رهبری موضوع جدیدی نیست
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟