Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@13:44:28 GMT

واکنش کوبا و ونزوئلا به استعفا مورالس

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۱۹۹۰

به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزیر خارجه کوبا با کودتا خواندن فشارها برای استعفای «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی، آن را محکوم کرد.

«برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا در پیامی توییتری افزود: ما ضمن ابراز همدردی با برادر خویش مورالس، از جامه جهانی می خواهیم برای زندگی و آزادی مورالس بسیج شوند.

در همین حال، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا نیز فشارها علیه مورالس برای کناره گیری از قدرت را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی یکشنبه شب در پی اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور از مقام خود استعفا کرد.
مورالس روز یکشنبه با اعلام استعفای خود گفت: من استعفا می دهم تا برادران و خواهران ما در بین کارکنان دولتی مورد هجمه و تهدید قرار نگیرند.

وی وضع کنونی در بولیوی را کودتا علیه دولت عنوان کرد و خطاب به مردم بولیوی افزود: مایلم به شما بگویم که مبارزه ما تمام نشده است و تاکید می کنم که مبارزه برای مساوات و صلح ادامه دارد.

مورالس ادمه داد: در حال حاضر وظیفه من به عنوان رئیس جمهور این است که راهکاری برای آرام سازی اوضاع ایجاد کنم.

این در حالی است که فرمانده ارتش بولیوی پیش از این در سخنانی خواستار استعفای «اوو مورالس»، رئیس جمهوری این کشور شده بود.

در همین ارتباط، «ویلیامز کالیمان»، فرمانده ارتش بولیوی در میان خبرنگاران از رئیس جمهور این کشور خواست تا از مقام خود کناره‌گیری کند.

کالیمان گفت: ما بعد از تحلیل وضعیت مناقشه داخلی از رئیس جمهوری می خواهیم که از سمت خود کناره گیری کند تا صلح در کشور برقرار شود و ثبات حفظ شود.

درخواست فرمانده ارتش بولیوی برای کناره‌گیری رئیس جمهور تنها ساعتی پس از آن عنوان شده که رئیس جمهور بولیوی، خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی شده بود.

این اقدام مورالس در پی افزایش فشارها بر دولت و همچنین تداوم اعتراضات ضد دولتی در بولیوی به نتایج انتخابات انجام شد.

در پی اعلام پیروزی «اوو مورالس» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر در بولیوی، این کشور با اعتراضات داخلی رو به رو شده است.

مخالفان مورالس با رد نتایج انتخابات خواهان کناره گیری وی از قدرت و برگزاری دوباره انتخابات در این کشور هستند.

این در حالی است که «مورالس» در این انتخابات با کسب ۴۶ درصد آرا مقابل ۳۶ درصد رأی رقیبش «کارلوس مسا»، نامزد راستگرا توانسته پیروز شود و با توجه به کسب برتری ۱۰ درصدی بر «مسا»، در همان دور اول پیروز اعلام شد، اما «مسا»، نامزد و رقیب انتخاباتی رئیس جمهوری بولیوی تاکنون باخت خود را نپذیرفته و مدعی است که در این انتخابات تقلب شده است.

به گفته منابع خبری اعتراضات در بولیوی پس از اعلام نتایج انتخابات در شرایطی است که در این انتخابات بیش از ۲۰۰ ناظر بین المللی بر فرایند انتخابات بولیوی نظارت داشته‌اند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۱۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در حوزه نفت به استقلال کامل رسیده‌ایم، گفت: میانگین رشد اقتصادی کشور بالاتر از ۶درصد است که بخش نفت و گاز در این آمار سهم بسزایی دارد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، محسن منصوری در حاشیه دومین سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، در جمع کارگران گفت: اینجا سخن از افتخار است و کارگری با رزق حلال عجین شده است. امروز در نبرد بزرگ اقتصادی ما، نقش کارگران بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از طرف رئیس‌جمهوری از شما کارگران قدردانی کنم که برای عزت و سربلندی ایران تلاش می‌کنید. امروز به استقلال کامل در حوزه نفت رسیده‌ایم و صنعت نفت ما یک صنعت پیشرو است که نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد کشور دارد.

معاون‌ اجرایی رئیس‌جمهوری بیان کرد: در تلاش برای رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون بشکه هستیم و برای توفیق حداکثری، همه ابزارهای موردنیاز در دسترس است.

منصوری تصریح کرد: همه مؤلفه‌های موفقیت یکی از پس از دیگری در کشورمان جمع شده است تا هرچه زودتر به توفیق نهایی برسیم. امروز ایران به ظرفیت‌های خودش تکیه می‌کند و در بسیاری از امور به خودکفایی رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با بازسازی تجهیزات صنعت نفت، مقدار تولید بیشتر از روزهای پیش از تحریم است، گفت: دشمن همه تلاش خود را برای ضربه‌زدن به این مملکت انجام می‌دهد.

برای ما همه عرصه‌ها مانند عاشوراست

معاون‌ اجرایی رئیس‌جمهوری افزود: برای ما همه عرصه‌ها مانند عاشوراست و مفتخریم بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هرکجا میدان را به نیروی جوان، متعهد و متخصص داخلی داده‌ایم پیشرفت کرده‌ایم و هرکجا که نگاه به بیرون داشته‌ایم موفق نبوده‌ایم.

منصوری بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تلاش برای رفع مسائل بزرگ کشور هستند و این از افتخارهای صنعت نفت، جامعه کارگری و... است. در کنار این تلاش‌ها، توجه به محیط پیرامونی حائز اهمیت بوده و در صنعت نفت به مسئولیت‌ اجتماعی توجهی ویژه‌ شده است.

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • آیا رئیس جمهور آرژانتین مشکل روانی دارد؟
  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • همکاری‌ های ایران و کوبا در حوزه حمل‌ ونقل توسعه می‌یابد