Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@11:34:51 GMT

ایران می‌تواند بازار نفت را فلج کند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۲۶۳۵

ایران می‌تواند بازار نفت را فلج کند

خبرگزاری میزان- تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است: ایران می‌تواند در مقابل فشار واشنگتن، بازار نفت را فلج کند. تاریخ انتشار: 09:33 - 20 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۶۷۵۳

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، به نقل از روزنامه کیهان، ایمی‌ام. یافا در تحلیلی می‌نویسد: دونالد ترامپ، با خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور، در صدد فلج کردن اقتصاد آن برآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران برای حدود یک سال صبر استراتژیک در پیش گرفت، اما پس از آن در صدد مقابله با فشار‌ها برآمد. حقیقت این است که ایران قدرت ایجاد تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های نفتی در خاورمیانه را دارد و می‌تواند قدرت‌های جهانی را به امتیازدهی وادار کند.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه این تحلیل آمده است: حملات ماه گذشته به صنعت نفت عربستان سعودی یادآور شکنندگی بازار نفت بودند و اینکه چطور برخی بازیکنان جهانی می‌توانند از این مسئله به عنوان یک مزیت ژئوپلیتیک برای خود استفاده کنند. ایران و متحدان آن می‌توانند تاسیسات مهم نفتی در خاورمیانه را گرو بگیرند و به تخریب آن‌ها در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان تهدید کنند. ایران در سال‌های اخیر زرادخانه بزرگ موشکی از جمله موشک‌های کروز و بالستیک ایجاد کرده و قادر است صدمات شدیدی به تاسیسات نفتی در منطقه خلیج فارس وارد آورد. این کشور همچنین در سراسر منطقه یعنی در عراق، لبنان، سوریه و یمن نیرو‌های نظامی و متحدان مجهز به قابلیت‌های موشکی و هواپیما‌های بدون سرنشین را دارد. از نظر تئوری، برخی از سامانه‌های دفاع موشکی ایالات متحده همچون سامانه پاتریوت، می‌توانند در دفاع از یک پایگاه یا تاسیسات خاص موثر باشد، اما برخی دیگر همچون سامانه تاد می‌توانند منطقه وسیع‌تری را تحت پوشش قرار دهند. با این حال، ایران توانایی حمله به تاسیسات نفتی منطقه‌ای از چندین جبهه با استفاده از تسلیحات گوناگون از جمله هواپیما‌های بدون سرنشین و حملات سایبری را دارد. از این رو، محافظت از همه تاسیسات تولیدات نفتی در منطقه به‌طور همزمان و به ویژه در عربستان سعودی که صنعت نفت آن رد پای جغرافیایی گسترده‌ای دارد، بسیار دشوار است.
طبق گزارش‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده، عربستان سعودی به ویژه در برابر هواپیما‌های بدون سرنشین مسلح ارزان قیمت، مشابه آن‌هایی که با موفقیت از پدافند هوایی پادشاهی گریخته‌اند، آسیب‌پذیر است. حوثی‌ها در یمن که از متحدان ایران به شمار می‌روند، بار‌ها از این تسلیحات برای هدف گرفتن سایت‌های حساس در عربستان سعودی از جمله فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی استفاده کرده‌اند. حملات تا چه اندازه مختل‌کننده خواهند بود؟ یک حمله دقیق به یک هدف خاص می‌تواند فلج‌کننده باشد. حملات هماهنگ شده به مرکز فرآوری نفت خام بقیق و میدان نفتی خوریس در ماه گذشته تولیدات نفتی عربستان را به میزان ۵/۷ میلیون بشکه در روز (برابر ۵ درصد تامین نفت جهانی) پایین آورد. این بزرگ‌ترین ضربه به تولیدات نفتی در تاریخ به شمار می‌رود. صدمات بیشتر به بقیق می‌تواند بار دیگر از تولیدات نفت سعودی به میزان چندین بشکه در روز و احتمالا برای مدت زمانی طولانی‌تر بکاهد. تاسیسات مشابه در امارات متحده عربی هم می‌توانند اهداف بالقوه باشند. یک روز پس از حمله به عربستان سعودی، قیمت نفت در بازار‌های بین‌المللی ۲۰ درصد افزایش یافت.
انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ترامپ امریکا رئیس جمهور نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۲۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!