Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن بهشتی‌پور» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای که در مجتمع غنی‌سازی فردو انجام شد، همزمان با استفاده و آغاز تحقیق و توسعه 15 سانتریفیوژ جدید می‌تواند توان هسته‌ای و ظرفیت غنی‌سازی ایران را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نکته کلیدی اجرای گام چهارم از سوی ایران آن است که غنی‌سازی در فردو انجام می‌شود، اظهار داشت: براساس توافق هسته‌ای، قرار بود تا 15 سال هیچ گونه مواد هسته‌ای وارد مجتمع فردو نشود و تنها در این مرکز اقداماتی نظیر تحقیق و توسعه بر ایزوتوپ‌های پایدار انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته 1044 سانتریفیوژ در فردو می‌چرخیدند و به کار خود ادامه می‌دادند اما به آنها گازدهی نمی‌شد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه کاهش تعهدات هسته‌ای نشان داد که دست ایران بسته نیست، تصریح کرد: اقدام ایران، مبتنی بر برجام و در چارچوب وادار کردن طرف مقابل به تجدیدنظر از رویکرد فشار حداکثری آمریکا و اقدام اروپا برای اجرای تعهدات وتامین منافع ایران است.

کاهش تعهدات برگشت‌پذیری محدودیت‌های هسته ای را نشان داد

بهشتی‌پور اجرای گام چهارم در فردو را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد:‌ دلیل این اهمیت به خاطر آن است که محل انجام غنی‌سازی را تنوع می‌دهد. تا پیش از این، غنی‌سازی تنها در مجتمع نطنز انجام می‌شد و اکنون فردو هم به آن اضافه شده است. فردو هم در موقعیتی قرار دارد از هرگونه تهاجمی مصون است.

وی ابراز داشت: اجرای چهار گام کاهش تعهدات هسته‌ای و انجام هر کدام از آنها در کمترین زمان نشان داد که ویژگی برگشت‌پذیری صنعت هسته‌ای ایران محفوظ مانده و برخلاف ادعاهای مخالفان توافق هسته‌ای که می‌گفتند برجام موجب تعطیلی و نابودی صنعت هسته‌ای کشور شده، صنعت هسته ای می‌تواند در کمترین زمان به شرایط پیشین بازگردد.

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه مجموعه اقدامات ایران در چهار گام اجرا شده موجب شده تا توان اتمی ایران با جهش قابل توجهی روبه‌رو باشد، عنوان کرد: اقدامات ایران موجب واکنش طرف مقابل شده است که من امیدوارم این واکنش از سوی اروپا، مثبت و در جهت فشار به آمریکا برای کاهش فشار و بازگشت به برجام باشد. البته گذشته از ابراز نگرانی لفظی، تا به امروز واکنش عملی چندانی انجام نداده‌اند.

بی‌اثر شدن تحریم‌ها موجب تجدیدنظر آمریکا می‌شود

بهشتی‌پور ادامه داد: اروپایی‌ها هم اگر می‌خواهند نگران نباشند و ایران هم به کاهش تعهداتش ادامه ندهد و حتی به شرایط اولیه و منطبق با توافق هسته‌ای برگردد، لازم است به تعهدات 11 گانه‌ای که خودشان پذیرفته‌اند، بازگشته و آنها را اجرا کنند. هم رئیس‌جمهور، هم وزیر امور خارجه و هم رئیس سازمان انرژی اتمی بارها تاکید کرده‌اند که اقدامات ایران بازگشت‌پذیر بوده و ظرف زمانی کوتاهی به شرایط اولیه بازمی‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که انجام کاهش تعهدات هسته‌ای و افزایش توان هسته‌ای ایران موجب تجدیدنظر آمریکا خواهد شد؟ یادآور شد:  این اقدامات هرچند مثبت است. اما طرف آمریکایی زمانی در رویه خود تجدیدنظر خواهد کرد که به این جمع‌بندی برسد تحریم‌های اعمال شده بی‌ اثر شده، قدرت و توان اقتصادی ایران در برابر تحریم‌ها واکسینه شده و حتی افزایش یافته است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج ایران از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بیان کرد: این اقدام به هیچ وجه به صلاح ایران و صنعت هسته‌ای نیست. این اقدام بهانه لازم را به آمریکا داده، به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه ایران مشروعیت بخشیده و موجب همراه شدن اروپا و حتی دوستان ایران مانند روسیه و چین با آمریکا خواهد شد.

ایران همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش دهد

بهشتی‌پور گفت: ما نباید فراموش کنیم که روسیه و چین هم زمانی با صدور قطعنامه‌های ذیل فصل هفتم سازمان ملل در شورای امنیت علیه ایران همراهی کردند و به قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران رای دادند.

وی با تاکید بر اینکه ضروری است در شرایطی که ایران به کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کند، همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش دهد، اظهار داشت: تمام مراحل چرخه هسته‌ای ایران از اکتشاف و استخراج تا فرآوری و استفاده در حال انجام است و باید این چرخه زیر نظر و با همکاری آژانس باشد. در این چارچوب، اگر ما همکاری‌مان را با آژانس و منطبق با ان‌پی‌تی ادامه دهیم، حتی اروپا هم با آمریکا همراه نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره آغاز بتن‌ریزی فاز دوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر تصریح کرد: بتن‌ریزی فاز دوم نیروگاه بوشهر قدرت مانور هسته‌ای و همچنین دانش و توان اتمی ما را  افزایش داده و موجب تداوم همکاری‌های بین‌المللی ایران در عرصه هسته‌ای می‌شود.
 وی خاطرنشان کرد: ایران نخستین کشوری است که از انرژی هسته‌ای پاک و صلح‌آمیز در منطقه استفاده می‌کند و نیروگاه بوشهر نمونه موفق آن است.

بتن‌ریزی فاز دوم نیروگاه بوشهر پاسخ به مدعیان تعطیلی صنعت هسته‌ای است

بهشتی‌پور افزود: نیروگاه بوشهر نخستین پروژه برون‌مرزی روس‌ها پس از فروپاشی شوروی سابق بود که برای مسکو هم از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه موجب شد تا روسیه با ترکیه و امارات در این رابطه قراردادهایی را امضا کند و به سعودیها هم وعذده هایی برای ساخت نیروگاهی مثل بوشهر بدهند.

وی با بیان اینکه اجرای فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر قدرت اتمی و ظرفیت برق هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بتن‌ریزی فاز دوم نیروگاه بوشهر علاوه بر افزایش توان و ظرفیت برق هسته‌ای کشور موجب رشد سایر علوم مانند شیمی، فیزیک، آی‌تی و... در کشور هم می‌شود و از سویی، از تخریب بیشتر محیط زیست و مصرف کمتر از سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه بتن‌ریزی فاز دوم نیروگاه بوشهر پاسخ به کسانی است که مدعی تعطیلی صنعت هسته‌ای بود ، ابراز داشت: مجری و طراح این پروژه، روسیه است. البته ایران هم در ساخت و طراحی آن نقش‌آفرینی می‌کند. با این حال، آنچه اهمیت دارد دارد این است که بهره‌برداری از فاز دوم و سوم این پروژه مانند فاز اول بعد از مدتی برعهده ایران خواهد بود.

برچسب‌ها برجام بوشهر سازمان انرژی اتمی ایران شورای عالی امنیت ملی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام بوشهر سازمان انرژی اتمی ایران شورای عالی امنیت ملی برجام بوشهر سازمان انرژی اتمی ایران شورای عالی امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: نزدیک به ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «سپهر خلجی» امروز _چهارشنبه پنجم ادیبهشت_ در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدام بزرگی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در سریلانکاه انجام شد که به پایان رسیده است. از رئیس جمهور دعوت کردند که برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: قریب ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند. یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است. علاوه براینکه این پروژه‌ها اثرات خوبی در سریلانکا داشته، در این شرایطی تلاش می‌کنند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران تحریم است، ما کیلومترها دور تر از خاک خودمان توانستیم یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله این اقدام زمینه‌ای برای کارهای بیشتر در آن منطقه می‌شود و نمونه‌ای از توان صنعت فنی و مهندسی ما خواهد بود که می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. یکی زمانی در گذشته، یعنی قبل از انقلاب این قبیل کارها در کشور ما را کارشناسان خارجی انجام می‌دادند. الان بحمدلله با توان کارشناسان جوان ما اتفاقاتی افتاده که در همین صنعت سدسازی در داخل، با ظرفیت‌های داخلی و به اتکا دانشمندان و متخصصان انجام می‌دهیم و الان هم برای کشورهای دیگر این پروژه را اجرا می‌کنیم.

خلجی افزود: این تنها مربوط به سدسازی است؛ در حوزه‌های دیگر مانند راه‌سازی، پل‌سازی و مسیرهای ریلی، متخصصان ما توانمندی بسیار بالایی دارند که همین‌ها نمونه‌ای است تا بتوانیم به سایر کشورهایی که به این تخصص‌ها نیاز دارند، خدمات بدهیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت به منظور تحقق شعار سال، تصریح کرد: هفته پیش در جلسه هیأت اعلام شد که پیرو شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند و دولت به عنوان مجری موظف است اوامر و دستورات ایشان را عملیاتی کند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که به تصویب اعضای هیأت دولت رسید. در این بسته سهم همه دستگاه‌های اقتصادی و غیراقتصادی در تحقق این شعار مشخص شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان داشت: در این آیین‌نامه مشخص شده که همه این دستگاه‌ها تا پایان سال باید چه کارهایی انجام دهند تا شعار سال محقق شود که متن آن به زودی منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تا قبل از اردیبهشت ماه بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کارگروه‌های مربوطه را تشکیل داد. به دلیل اینکه همه دستگاه‌ها در این مسأله دخیل هستند، ظرفیت‌ها باید سنجیده و نظرات دریافت می‌شد. کار بزرگی انجام شد و تا آخر فروردین دستورالعمل اجرایی تحقق شعار سال با مشخص کردن وظیفه همه دستگاه‌ها تهیه شد.

خلجی ابراز امیدواری کرد، طبق همین برنامه که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، کار دنبال شود و در پایان سال بتوانیم گزارشی از میزان تحقق شعاری که رهبری فرمودند و دولت موظف بود پیگیری کند، ارائه کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به مهم‌ترین تدابیر این بسته، گفت: همه دستگاه‌ها یک بخشی از کار را به عهده گرفتند. برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت صمت و جهاد کشاورزی و نفت در ارتباط با شعار سال وظیفه بیشتری دارند. لذا همه اینها مهم است و ما باید مسیری را طی کنیم که عنوان «جهش» در آن معنا پیدا کند. یعنی یک رشد معمولی نیست.

وی اظهار کرد: این اقدامات عنوانی ندارد و برای هر دستگاهی یک سلسله اقداماتی طراحی و تدبیر شده و همه آنها مهم است و اگر همه آنها اتفاق بیفتد ما شاهد جهش تولید خواهیم بود. امید است با همین اقدامات بتوانیم در جهت اجرای دستورات رهبر انقلاب و تحقق شعار سال گام رو به جلویی برداریم.

کد خبر 747550

دیگر خبرها

  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • پاسخ مهم رهبری به توصیه‌ها برای مذاکره با آمریکا در برنامه هسته‌ای را ببینید | فیلم
  • ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 
  • اسلامی: تعداد نیروگاه‌های اتمی ایران افزایش می‌یا‌بد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • اسلامی اعلام کرد: گام‌های اساسی ایران برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد