Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:54:31 GMT

پاریس، دو تظاهرات در یک روز

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۴۶۹۴

پاریس، دو تظاهرات در یک روز

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در پاریس علیه «اسلام هراسی» تظاهرات کردند تا اقدام‌های ضد مسلمان را محکوم کنند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی شعارهایی مانند «بله به انتقاد از دین، نه به نفرت از دیندار»، «نه به اسلام هراسی»، «زندگی با یکدیگر امری اضطراری است»، «بگذارید مسلمانان با ایمان خود زندگی کنند» و همچنین «همبستگی با زنان محجبه» سر دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین فراخوان تظاهرات روز یکشنبه اول نوامبر و چهار روز پس از حمله به مسجد بایون از سوی «جمعیت مقابله با اسلام هراسی» در فرانسه و همچنین برخی احزاب و گروه‌ها مانند «حزب نوین ضد سرمایه داری» و در روزنامه چپگرای لیبراسیون منتشر شده بود.

حمله به این مسجد که توسط یک مرد ٨۴ ساله طرفدار جریان‌های راست افراطی صورت گرفت، واکنش‌های بسیار گسترده‌ای در پی داشت.

هدف و شعارهای اولیه تظاهرات، «نه به اسلام‌هراسی و بدنام‌سازی اسلام» اعلام شد.

اما به دنبال انتشار فراخوان، بحث‌ها پیرامون «لائیسیته»(عدم مداخله دین و سیاست)، آزادی و محدودیت حجاب و البته بحث مهاجرت بار دیگر در محیط فکری و سیاسی فرانسه شدت گرفت.

تظاهرات روز گذشته در پاریس حوالی ساعت ۱۳ به وقت محلی، از نزدیکی ایستگاه قطار شمال پاریس، با حضور صدها نفر شروع شد و در ساعت ۱۶، این تعداد به چند هزار نفر رسید.

طبق سرشماری موسسه تحقیق و مشاوره «اکورانس» فرانسه ، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر در تظاهرات علیه اسلام هراسی در پاریس حضور داشتند.

یکی از معترضان به نام «لاربی»(Larbi) که یک کارآفرین ۳۵ ساله است، می گوید:‌ آمده ایم تا هشدار دهیم و بگوییم که یک سطح نفرت وجود دارد که نباید از آن فراتر رفت. برای انتقاد آزاد هستیم اما نباید در تجاوز از مرزهای خاصی فراتر برویم.

«اَسماء اوموسید» (Asmae Eumosid) زن ۲۹ ساله محجبه ای که از «اپینی - سور - سن» (Seine-Saint-Denis) به تظاهرات آمده بود نیز گفت: می خواهیم از یک جامعه مختلط دفاع و در کنار هم زندگی کنیم تا از آن جدا نشویم.

تظاهراتی مشابه راهپیمایی پاریس در شهرهای مارسی و تولوز هم با حضور چند صد نفر برگزار شد.

۷.۵در صد جمعیت کل فرانسه را مسلمانان تشکیل می دهند.
 

شکاف در بین چپگرایان فرانسه

به نقل از یورونیوز، تصمیم گیری در مورد شرکت یا تحریم این تظاهرات، شکاف عمده ای در میان چپگرایان فرانسه ایجاد کرد.

در حالیکه گروهی از چپگرایان از جمله «ژان لوک ملانشون» رهبر حزب «فرانسه سرکش» در این تظاهرات شرکت کردند برخی احزاب از جمله حزب سوسیالیست اعلام کردند که از آن حمایت نمی کنند.

ملانشون با انتشار توئیتی از حضور خود در این تجمع، اتحاد ملت را مقدمه و لازمه تقسیم ناپذیری جمهوریت خواند و از فرانسه با عنوان «دارایی مشترک» همه یاد کرد.

رهبر حزب «فرانسه سرکش» خطاب به نوجوانان، جوانان مسلمان فرانسه و آن دسته از آنهایی که والدین یا اجدادشان مسلمان بوده اند، گفت: بدانید که این کشور همانطور که با سایرین تعلق دارد به شما هم تعلق دارد و همه با هم باید بشدت مراقب کشور باشیم، هم ما و هم آنها.

از سوی دیگر «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در واکنش به این تظاهرات مدعی شد «اسلامیسم» در مقایسه با «اسلام هراسی» بمراتب قربانیان بیشتری در فرانسه گرفته است.

او در توئیتی با یادآوری حوادثی مانند آنچه در ژوئیه ۲۰۱۵ در نیس اتفاق افتاد این ادعا را هم مطرح کرد که برعکس چنین اتفاقاتی، «اسلام‌ هراسی» تا کنون در فرانسه حتی یک قربانی هم نگرفته است.

رهبر حزب اجتماع ملی فرانسه نوشت که این فریب کاری برگزار کنندگان این تجمع را برملا می کند.

او روز شنبه گفته بود که این تظاهرات «دست در دست اسلامگرایان» برگزار می شود.


همچنین «گابریل آتال» (Gabriel Attal) وزیر مشاور در امور جوانان فرانسه، برگزاری تظاهرات علیه «اسلام هراسی» را «غیر قابل تحمل» ارزیابی کرده است.

حجاب زنان مسلمان و قانون مصوب سال ۲۰۰۴ که استفاده از پوشش حجاب و دیگر علائم مذهبی را در مدارس دولتی ممنوع می کرد، همچنان در فرانسه موضوعی بحث برانگیز محسوب است.

حزب سوسیالیست فرانسه اعلام کرده که به زودی به طور جداگانه تظاهراتی علیه «نژادپرستی» برگزار خواهد کرد.
 

تظاهرات همبستگی با مردم الجزایر در پاریس

پاریس همچنین در روز گذشته همچنین شاهد تظاهرات همبستگی با معترضان الجزایری بود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز گذشته حدود یکهزار نفر از الجزایری های مقیم فرانسه و فرانسوی های الجزایری تبار بار دیگر در پاریس تجمع کردند تا زیر پرچم «برای یک الجزایر جدید» همبستگی خود را با تظاهرکنندگان در الجزایر اعلام کنند.

تظاهرات مردمی در الجزایر از سوم اسفند سال ۱۳۹۷ در اعتراض به تلاش «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئییس جمهوری مخلوع این کشور برای ماندن در قدرت و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور آغاز شده است.


تداوم اعتراضات مردم الجزایر، سرانجام بوتفلیقه را مجبور کرد تا پس از ۲۰ سال از قدرت کناره گیری کند.

اکنون مردم در تظاهرات خود خواهان برکناری تمامی عناصر وابسته به بوتفلیقه در دولت هستند.

دیگر مطالبه مردم، لغو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری آن در موعدی غیر از موعد مقرر از سوی ارتش این کشور است.

«احمد قاید صالح» رییس ستاد مشترک ارتش الجزایر نیز پیشتر گفته بود که ارتش تا پایان اجرای انتخابات ریاست جمهوری همراه مردم خواهد بود و اجازه نمی دهد که اخلالگران به این روند زیان وارد کنند.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است روز ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر)برگزار شود؛ برگزاری این انتخابات پیشتر در ماه جولای (تیر - مرداد) به علت نبود نامزد لغو شده بود.

۱۰۷۱ 

برچسب‌ها اسلام هراسی فرانسه تولوز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر الجزائر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسلام هراسی فرانسه تولوز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر الجزائر اسلام هراسی فرانسه تولوز انتخابات ریاست جمهوری الجزایر الجزائر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد

در حالی‌که ۳ ماه به بازی‌های المپیک پاریس باقیمانده، مقامات فرانسوی رسماً خواستار قرض گرفتن سیستم دفاع هوایی یونان برای بازی‌های المپیک شدند.

به گزارش فارس، براساس گزارش‌های روزنامۀ یونانی «کاتیمرینی»، فرانسوی‌ها به‌طور خاص درخواست انتقال سامانۀ موشکی زمین به هوای کوتاه‌برد کروتال را از نیروی هوایی یونان کرده‌اند.

پیش از این اپراتور فرودگاه‌های پاریس اعلام کرده آسمان منطقۀ پاریس برای مراسم افتتاحیه ۶ ساعت بسته خواهد شد.

دیگر خبرها

  • شب موعود رسید: آخرین قهرمانی امباپه در پاریس
  • یونانی‌ها مشعل المپیک را به پاریس تحویل دادند
  • سفر مشعل المپیک از یونان به فرانسه با کشتی قدیمی+ عکس
  • عکس/ جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در پاریس
  • درخواست عجیب فرانسه از یونان
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه
  • احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال
  • غیبت شمشیربازان روسی در المپیک پاریس
  • پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه