Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:26:24 GMT

بالغ بر ۳۵۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور فعال است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۶۱۵۲

بالغ بر ۳۵۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور فعال است

ایسنا/گیلان مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسالت همه نهادهای فرهنگی کشور را گسترش روزافزون تعداد کتابخوانان دانست و افزود: در حال حاضر ۳۵۲۰ باب کتابخانه عمومی با ۴۳ میلیون نسخه کتاب داریم.

مهدی صباغ در مراسم تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برگزیده استان گیلان در رشت، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از ۳۵۲۰ باب کتابخانه عمومی، ۷۵۰۰ نیروی انسانی متعهد و متخصص و ۴۳ میلیون نسخه کتاب یکی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی اثرگذار بر هویت ایرانی - اسلامی جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رسالت همه نهادهای فرهنگی کشور را گسترش روزافزون تعداد کتابخوانان دانست و افزود: باید بتوانیم سرانه فضا، عضو، منابع و امانت کتابخانه‌ای را متناسب با شان جامعه ایرانی و اسلامی‌مان افزایش دهیم.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وضعیت ارائه خدمات کتابخانه‌ای به اعضای کتابخانه‌های عمومی از جمله امانت، عضویت و تامین منابع طی هشت ماهه نخست امسال، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی حدود ۲۰۰۰ برنامه فرهنگی با دو میلیون شرکت‌کننده را در راستای ماموریت فرهنگی و اجتماعی این نهاد اجرا کرده و این فعالیت‌ها در مناطق کمتربرخوردار بسیار ارزشمند و اثرگذار بوده است.

صباغ با تاکید بر لزوم برخورد جذاب و محترمانه کتابداران با رویکرد حفظ کرامت مخاطبین کتابخانه‌های عمومی، عنوان کرد: عدم تاثیر مشکلات شخصی یا سازمانی در برخورد با مخاطبان، لزوم داشتن اطلاعات فرهنگی مناسب همچون شناخت کتاب‌ها، نویسندگان و ناشران و اشراف بر حوزه چاپ و نشر کتاب، آشنایی حرفه‌ای با کتاب و کتابداری و شناخت راه‌های جدید جذب و ارتباط با مخاطب و تسلط اطلاعاتی و سازمانی درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی و ماموریت‌های آن از دیگر ویژگی‌های یک کتابدار خوب در راستای تبدیل نهاد کتابخانه‌های عمومی به یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی است.

وی مهمترین رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی را تعامل سازنده با سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی استان دانست و گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی نهاد به منظور بالا بردن حس مشارکت و تعلق اعضا نسبت به کتابخانه‌های عمومی و توجه ویژه به تحقیق و پژوهش علمی در فعالیت‌ها نیز باید از سوی مدیران استانی و کتابداران مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول فرهنگی ارتقای سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی را یکی از ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی دانست و اضافه کرد: نسبت به حضور موثر کتابخانه‌های عمومی در فضای مجازی با توجه به اقتضائات روز جامعه اقدام شوو

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواستار توجه ویژه کتابخانه‌ها و کتابداران به بخش کودک شد و خاطرنشان کرد: قصه‌گویی یک راهکار موثر برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های ملی و مذهبی به کودکان و نوجوانان جامعه است. همچنین اجرای طرح‌های کتابخوانی همچون نشست‌های کتابخوان، جلسات نقد و رونمایی کتاب و مسابقات کتابخوانی در دستور کار کتابخانه‌ها قرار گیرد تا همگان به انسانی بهتر و موثرتر برای جامعه تبدیل شویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نهاد كتابخانه هاي عمومي هفته کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

حفیظی رئیس کتابخانه‌های عمومی اشکذر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کتابخانه باقر العلوم (ع) در سال ۱۳۷۹ در روستای عز آباد شهرستان اشکذر تاسیس شد این کتابخانه در حال حاضر دارای بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب است همچنین این کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق است.

او بیان کرد: در کتابخانه باقر العلوم (ع) فعالیت‌های فرهنگی از جمله قصه گویی، نقاشی نشست کتابخوان، نقد و بررسی کتاب، شو نشینی فرهنگی همراه با نشست‌های شاهنامه خوانی و .. برگزار می‌شود.

حفیظی اظهار داشت:روستای عزآباد رستاق در نهمین دوره جشنواره روستا‌های دوستدار کتاب کشور در سال ۱۴۰۲ حائز رتبه شده است.
 
او گفت: برنامه تقدیر از خانم راضیه رنجبر کتابدار کتابخانه با حضور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارشاد، فرماندار اشکذر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد؛ بخشداربخش مرکزی اشکذر و جمعی از فعالین عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار شد.


رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان اشکذر بیان کرد: روستای عزآباد در رستاق همواره در حوزه‌های مختلف پیشگام است و اغلب افراد روستا فرهنگی و اهل مطالعه هستند که با حمایت مسئولان می‌توان فرهنگ کتابخوانی را بیش از پیش در روستا ترویج داد.

او اظهار داشت: هرچند شبکه‌های مجازی امروزه مورد اقبال جامعه واقع شده است در حالی که هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب و مطالعه را بگیرد و به همین دلیل نقش کتاب همواره باید مورد توجه آحاد جامعه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!