Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@00:04:47 GMT

فضای مجازی ما را متخصص نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۸۶۷۷

فضای مجازی ما را متخصص نمی‌کند

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت پنجاهم برنامه تلویزیونی «چرخ» به گفت‌وگویی درباره‌ی ترویج علم در ایران اختصاص داشت. در بخش میز علم برنامه‌ی یکشنبه ۱۹ آبان، این برنامه میزبان زهرا اجاق، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. ارتباط مردم و دانشمندان باید دوطرفه باشد

اجاق، درباره‌ شیوه‌ ارائه‌ علم به مردم گفت: یک حوزه‌ تخصصی به‌نام علم وجود دارد که عده‌ای متخصص، دانشمند و پژوهشگر در آن مشغول پژوهش و تولید دانش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما معتقدیم جامعه مبتلا به مسائلی است که حوزه‌ی علم ادعا می‌کند آن‌ها را حل می‌کند، این باور آن‌قدر رایج شده که مردم هم منتظر هستند پاسخ سوال‌هایشان را از علم بگیرند، اما حوزه‌ی علم نتوانسته است با جامعه ارتباط برقرار کند.

او گفت: باید انتقال یک‌طرفه علم را کنار بگذاریم و یک ارتباط دوطرفه ایجاد کنیم. یعنی مردم باید درگیر علم باشند. باید ارتباط رو در رو با دانشمندان داشته باشند.

علم، روش نگاه کردن به دنیا است

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره‌ی تضاد آرای دانشمندان در مسائل مختلف بیان کرد: زمانی که به مردم از یک حوزه‌ کشف‌ شده‌ علمی، دانش و آگاهی می‌دهیم، باید کنار آن به مردم آموزش بدهیم که علم این‌ها نیست و علم روش نگاه کردن به دنیاست. سپس بگوییم این علم فرآیندی است که در آن اتفاقات متعددی می‌افتد. دانشمند زمانی که درباره‌ی پدیده‌ای تحقیق می‌کند، شرایط آزمایشگاهی فراهم می‌کند. 

اجاق، در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره‌ی مخاطبان موضوعات علمی گفت: در بحث ارتباطات علم ما مخاطبان را به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنیم. گروهی از مخاطبان به موضوعات مختلف علاقه دارند. موضوعاتی مانند نجوم و اخترشناسی، هیجان و سرگرمی‌ دارد که می‌تواند بحث علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان و اقشار دیگر مردم به علم را پدید بیاورد. بهتر است در تولید انواع محتوای علمی به نیاز‌های جامعه توجه کنیم. معضلی که فضای مجازی برای ما به وجود آورده، خرده‌ اطلاعاتی است که داده می‌شود. این خرده‌ اطلاعات باعث می‌شود ما فکر کنیم که متخصص شده‌ایم! در حالی که فراموش می‌کنیم این یک رسانه است و باید صحت و سقم محتوا را بررسی کنیم.

گذر بعدی عطارد، ۱۳ سال بعد

در بخش روایت خبری «چرخ» نیز احسان یوسفی، کارشناس نجوم، پدیده‌ی نادر گذر عطارد از مقابل خورشید را بررسی کرد و گفت: دوشنبه ۲۰ آبان سیاره عطارد از مقابل قرص خورشید می‌گذرد. گذر این سیاره از مقابل خورشید اتفاق نسبتا نادری است. از دید زمین تنها گذر عطارد و زهره امکان‌پذیر است و در هر قرن حدود ۱۳ گذر عطارد رخ می‌دهد. این رویداد از حدود ساعت ۱۶ تا زمان غروب خورشید در تمام ایران قابل رویت است و گذر بعدی عطارد در ۲۲ آبان ۱۴۱۱ خواهد بود. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۸۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان

کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کاربران فضای مجازی به برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با دانشجویان واکنش نشان دادند.پس از تحصن دانشجویان آمریکایی در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، پلیس آمریکا برای متفرق کردن آن‌ها با خشونت به مقابله با آن‌ها پرداخت

 

.

 

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم