Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهتاش صناعی‌ها با اشاره به محافظه‌کاری‌های بسیار در سیاست‌های فرهنگی کشور، تأکید کرد که سانسور فیلمنامه‌نویس‌های ما را به بن‌بست رسانده است.

بهتاش صناعی‌ها کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تأثیر سانسور بر زبان آثار هنری کاملاً مشهود است، بدون شک سانسور در بیان آنچه که یک هنرمند مدنظر دارد تأثیرگذار است و اجازه بیان دقیق را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سانسور  ذهنیات هنرمند را خدشه‌دار و زبان اثر را الکن می‌کند.

صناعی‌ها خاطرنشان کرد: قطعاً یکی از راهکارهای کنار گذاشتن سانسور درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی است. این طرح در کشورهای توسعه‌یافته و در واقع صاحبان سینما اجرایی شده و قطعاً اجرای آن در کشور ما نیز امکانپذیر است. سانسور به هر شکل در هر نقطه از دنیا اتفاقی اشتباه است و درست‌ترین شکل نظارت بر آثار سینمایی درجه‌بندی سنی فیلم‌ها است.

او افزود: اجرای این طرح در کشور ما نیاز به تمرین دارد و بهتر است کمی صبر داشته، ترس و محافظه‌کاری در سیاست فرهنگی را کنار گذاشته و اجازه دهیم این طرح مراحل آزمون و خطا را سپری کند و با محافظه‌کاری جلوی اجرای آن را نگیریم. شکل مشابه طرح درجه‌بندی سنی در کشور ما سینمای هنر و تجربه است که قبلاً تجربه شده و سال‌هاست این طرح وجود دارد. معمولاً فیلم‌های بخش هنر و تجربه دارای مضامینی هستند که ممکن است هضم آن برای بخش عظیمی از جامعه امکانپذیر نباشد و تنها اهالی هنر و افراد باسوادتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. این اتفاق در سینمای تجاری ما هم می‌تواند رخ دهد و ما می‌توانیم برای سنین مختلف درجه‌بندی داشته باشیم.

این کارگردان در ادامه گفت: این حجم از محافظه‌کاری که شاهد هستیم سینمای ما را اخته می‌کند و برای جلوگیری از این اتفاق و اجرای طرح‌های مفیدی چون درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی نیاز به یک همگرایی در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی داریم. متأسفانه در اقلیم فرهنگی ما چند پادشاه حکومت می‌کنند و این وضعیت آسیب‌های جدی به سینمای ما وارد کرده است. در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی ما هر کس ساز خود را می‌زند و هیچ تمرکزی در این تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد. اینکه افراد مختلفی می‌توانند در مسائل مهم فرهنگی کشور تصمیم‌گیرنده باشند وضعیت نابسامانی را ایجاد می‌کند و می‌بینیم این وضعیت امروز در سینمای ما وجود دارد و حتی وزیر ارشاد هم نمی‌تواند پای مجوز خود بایستد و از آن دفاع کند.

کارگردان فیلم سینمایی «احتمال باران‌ اسیدی» با بیان این مطلب که سینمای ایران در بدترین دوران تاریخ خود به سر می‌برد، گفت: به هیچ‌وجه نسبت به آینده سینما خوشبین نیستم، فیلم‌های ما به شدت اخته و با محدودیت‌های داستانی فراوان مواجه هستند. تمام قصه‌هایی که می‌شود در سینمای ایران تعریف کرد در این مدت تعریف شده و فیلمنامه‌نویس‌های ما به بن‌بست رسیده‌اند. همه موضوعات تکراری شده و اکثر طرح‌ها و ایده‌ها استفاده شده‌اند و بعضاً می‌بینیم که فیلم‌های کمدی بسیاری با دستمایه قرار دادن موضوعاتی که در شأن خانواده‌های ایرانی نیست مدام مسائل سخیف را تکرار می‌کنند که نازل‌ترین سطح سلیقه مردم را به خود جذب می‌کنند.

صناعی‌ها در پایان اظهار داشت: سینمای مستقل رو به نابودی است، حمایت دولتی هم وجود ندارد و هیچ توجهی به سینمای هنری نمی‌شود. بدترین اتفاق در این بین نازل شدن سطح سلیقه مخاطب ایرانی است و این اتفاق را می‌توان در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سال دید که اکثراً آثار کمدی ضعیف هستند. شرایط از هر جهت بسیار وحشتناک و ناامیدکننده است، قطعاً برای بهتر شدن وضعیت نیاز به یک تحول اساسی در مدیریت فرهنگی کشور داریم که اگر این اتفاق رخ ندهد سینمای ایران آینده‌ای نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تسلیت بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت فیلمبردار پیشکسوت سینما سام درخشانی تخته گاز به نمایش خانگی آمد

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه خانواده سینمای ایران فرهنگ و هنر فیلم سینمایی بهتاش صناعی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۹۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور دانشجویان، دومین نشست مدیران امور دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور ۱۹ الی ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور دکتر داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دکتر نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، دکتر دانشور مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان برگزار می شود.

در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار می‌شود حاضرین پس از ارائه تجارب موفق خود در حوزه دانشجویی به تبادل نظر در خصوص پیش‌نویس آیین‌نامه جامع اسکان در سراهای دانشجویی، پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی خواهند پرداخت.

در بخش دوم این نشست دو روزه شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تحلیل آسیب‌های روانی- اجتماعی دانشجویان که از سوی دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان برگزار خواهد شد؛ شرکت می کنند.

گفتنی است در پایان این نشست از مدیران دانشجویی شایسته مناطق با اهداء لوح تقدیر، تجلیل به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6098219

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می‌شود
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • بررسی ابعاد سفر گروسی به ایران/ حل چالش موضوع بازرسان/ خنثی‌سازی سیاست هدفمند تبلیغاتی
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود