Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت تضمینی خرید گندم با این که نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰۰ تومانی در هرکیلوگرم داشت و به ۲۲۰۰ تومان رسید، اما کشاورزان زنجانی رغبتی برای بالا بردن سطح زیر کشت محصول نداشتند. ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، گندم از جمله محصولات استراتژیک است که در استان زنجان توسط کشاورزان بیش‌تر مورد توجه قرار دارد و قسمت عمده اراضی کشاورزی نیز زیر کشت این محصول می‌رود، همین عامل باعث شده تا این استان جزو 10 استان برتر تولیدکننده گندم در کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گندم از جمله محصولاتی است که می‌تواند در بالا بردن توان مالی کشاورزان موثر باشد زیرا این محصول با قیمت‌گذاری دولت به صورت تضمینی خریداری می‌شود و کشاورزان دیگر دغدغه بازاریابی محصول را ندارند، هر چند به نظر می‌رسد قیمت تضمینی اعلام شده نمی‌تواند به طور کامل هزینه تولید را تامین و سود آوری برای کشاورز داشته باشد، زیرا تمام نهاده‌های کشاورزی از جمله سم، کود، نوار تیپ، لوله آبیاری تا چند برابر افزایش قیمت دارند و اگر قیمت تضمینی گندم هم بالاتر نرود موجب ضرر و زیان کشاورزان خواهد شد.

در سال زراعی 97_98 در استان زنجان بیش از 320 هزار تن گندم برداشت شد که 280 هزار تن به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری گردید، به عبارتی حدود 76 درصد گندم تولیدی استان تحویل سیلوها شد و بهای صد درصدی گندم خریداری شده معادل 4 هزار و 360 میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شد.

 به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان این استان دارای 845 هزار هکتار اراضی است که 495 هزار هکتار زیرکشت قرار دارد و در این بین گندم بیش‌ترین سطح زیر کشت دارد و همین امر موجب می‌شود تا سالانه 300 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شود.

در سال زراعی جاری بر اساس قیمت‌گذاری دولتی، گندم به قیمت 1700 تومان اعلام شد اما کشاورزان از این قیمت ناراضی بودند و از تحویل گندم تولیدی خود به سیلوها نیز تا حدودی امتناع کردند و ترجیح دادند تا گندم تولیدی را در دامداری‌ها مورد استفاده قرار دهند که صرفه اقتصادی بیش‌تری برای گندم کاران داشت.

بر طبق آخرین اعلام‌ها قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 98 از طرف دولت از کشاورزان 2200 تومان در کیلوگرم اعلام شده است، با افزایش 500 تومانی قیمت گندم در هر کیلوگرم کشاورزان رغبتی برای بالا بردن سطح زیر کشت محصول نداشتند زیرا با این مقدار افزایش قیمت نیز کشاورزان درآمد چندانی نخواهند داشت، زیرا با افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها، فقط هزینه تولید از کاشت تا برداشت حاصل خواهد شد.

واردات گندم فعلاً متوقف شدگندم مورد نیاز کشور ذخیره‌سازی شد‌کشاورزان 30 درصد گندم خود را به دولت تحویل ندادند

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی زنجان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان با اشاره به این که در استان سطح زیرکشت گندم نسبت به سال قبل افزایشی نداشته است، اظهار داشت: هدف و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی افزایش تولید در واحد سطح است و برنامه‌ای در جهت افزایش سطح زیر کشت محصول استراتژیک گندم ندارد و کشاورزان همچون سال قبل اقدام به کشت این محصول نموده اند و سطح زیر کشت بالا نرفته است.

وی با اعلام این که شهرستان خدابنده بیشترین سطح زیر کشت گندم را دارد، خاطر نشان کرد: حدود 130 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گندم دیمی و آبی رفته است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان سطح زیر کشت پاییزه در استان را 340 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در حدود 290 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم دیم رفته است و در 18 هزار هکتار گندم آبی کشت شده است.

وی سطح زیر کشت جو در استان را نیز 31 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: سطح زیر کشت جو دیم 20 هزار هکتار و جو آبی 11 هزار هکتار بوده است.

عامری با بیان این که کشت کلزا همچنان در استان ادامه دارد، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی‌ها بر این است تا یک هزار و 500 هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا برود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان، تصریح کرد: تمام نهاده‌های مورد نیاز از قبیل بذر و کود در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و عواملی که منجر به افزایش تولید شود به تدریج در زمان مناسب در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

انتهای پیام/7557/ز

R7557/P/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۲۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران از آغاز برداشت محصول گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ جلال یوسفی امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت محصول گندم اختصاص یافته است که تاکنون بیش از ۲۵ هزار تن گندم از مزارع برداشت شده، و در مجموع پیش‌بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن داریم.

وی اضافه کرد: ۱۷ مرکز خرید در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تأمین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول وجود دارد، هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های به منطقه صورت گرفته است و به زودی در شهرستان مستقر خواهند شد.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از روزهای ابتدای برداشت به کشاورزان و کمباین داران اطلاع رسانی شده است، کشاورزان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی برخورد شود.

وی با اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران، گفت: در سال جاری بیش از ۱۹ هزار تن دانه روغنی از مزارع کلزا برداشت شد که این میزان برداشت در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران تاکید کرد: با توجه به صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایای محصولات، کشاورزان از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری کنند

کد خبر 747991

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • سرانه مصرف برنج به ازای هر ایرانی ۳۵ کیلو است
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان