Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@16:09:09 GMT

جزئیات مصرف برنج در خانوارهای ایرانی + جداول

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۹۳۱۶

جزئیات مصرف برنج در خانوارهای ایرانی + جداول

براساس جزییات گزارش مرکز آمار ایران، درحالیکه میانگین مصرف برنج طارم به ازای هر خانوار محروم روستایی حدود ۲ کیلوگرم در سال۹۷ بوده، میانگین مصرف خانوارهای مرفه روستایی به ۱۴۷.۵کیلوگرم در این سال رسیده است. ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جزییات گزارش طرح آماری هزینه درآمد خانوارهای شهری و روستایی در کل کشور طی سال 97 نشان می‌دهد که هر خانوار مرفه به طور متوسط درسال 147.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5کیلوگرم برنج ایرانی مصرف کرده است که در این بین مصرف محروم‌ترین گروه خانوارها (به لحاظ هزینه) تنها به 1.96 کیلوگرم ‌رسیده است.

نکته جالب توجه اینکه هرچند آمارهای تولید و (تغییرات قیمتی یا تورم) انواع کالاها به صورت ماهیانه منتشر می‌شود اما اطلاعات دقیقی از میزان مصرف خانوارهای ایرانی وجود ندارد و تنها سند قابل اتکا در این حوزه رجوع به طرح آماری هزینه درامد خانوار است.

بررسی‌های اولیه در سال 96 نشان داد که متوسط میزان مصرف برنج هر خانوار شهری 120 کیلوگرم و در خانوار روستایی 114 کیلوگرم بوده است.

به طور متوسط در سال 97 میزان مصرف انواع برنج (درجه یک و دو خارجی و برنجهای ایرانی) در یک خانوار شهری 102.3 کیلوگرم و در خانوار روستایی 111 کیلوگرم بوده است.

در ادامه جدول مصرف انواع برنج برای طیفهای مختلف  (از محروم ترین تا ثروتمندترین گروه) خانوارهای شهری در سال 97 قابل مشاهده است.

گفتنی است که حتی با وجود ثابت ماندن قیمت برنجهای خارجی در سال  97، مصرف برنج درجه یک خارجی در بین خانوارهای محروم (روستایی) تنها به پنج کیلوگرم و برنج خارجی درجه دو تنها به 5.7 کیلوگرم در سال رسیده است.

نکته جالب این آمار آنجا است که گروه مرفه هزینه‌ای روستایی، علاوه بر مصرف متوسط سالیانه 147.5 کیلوگرم برنج ایرانی، سالانه 122.2 کیلوگرم برنج خارجی نیز مصرف می‌کنند که از این آمار تنها 11.5 کیلوگرم مربوط به برنج خارجی درجه دو بوده است. گفتنی است که خود این رقم از متوسط مصرف برنج خارجی(درجه یک و دو) یک خانوار گروه محروم بیشتر است.

مصرف برنج  خارجی(مجموع درجه یک و دو)محروممرفهمیانگین 10گروه درجه 1میانگین درجه 2روستایی10.712253.714.4شهری19.52940.85.5

بر این اساس 4 گروه پرهزینه جامعه روستایی به ترتیب 147.5 کیلو، 43.9 کیلو، 15.1 کیلو و 7.39 کیلوگرم بوده که خود این آمار نشان دهنده اختلاف بالای گروه هزینه‌ای مرفه با گروه‌های هزینه‌ای پایین‌تر از خود حتی در جامعه روستایی است.

در ادامه برای دو گروه شهری و روستایی نیز به ترتیب برای مرفه ترین و محرومترین گروه آمار مصرف برنج طارم به عنوان یکی از نمونه‌های رایج برنج ایرانی درج شده است.

مصرف برنج ایرانی طارممحروممرفهمیانگین کل گروههاروستایی2 کیلو147.516.4شهری16623

باتوجه به تغییرات و شوک قیمتی ناشی از نوسانات نرخ ارز و تاثیرات آن بر معیشت مردم در سال 97، به نظر می‌رسد که تمایل اقشار متوسط جامعه به استفاده از انواع برنج خارجی درجه یک و دو افزایش یافته است. از دلایل افزایش مصرف برنجهای خارجی، اختصاص ارز از سوی دولت به واردات برنج (که از جمله کالاهای اساسی محسوب می‌شود) و افزایش قیمت انواع برنج ایرانی بود.

نکته جالب توجه اینکه برخی تناقضات در خصوص مصرف برنج به راحتی در مقایسه با مصرف کالایی مثل گوشت پاسخ داده می‌شود. این گزارش برای 10 گروه مختلف هزینه‌ای برای انواع کالاها تهیه شده است. با توجه به وجود 24 میلیون خانوار در کشور هر گروه را به حدود 2.4 میلیون خانوار می‌توان تعمیم داد.

بررسی کلی اطلاعات طرح بودجه خانوار تهیه شده مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در حال حاضر میزان تولید این کالاها (از جمله برنج و گوشت)، میزان واردات کالاهای مذکور و همچنین شاخص قیمت مصرف کننده به صورت ماهیانه تولید می‌شود. نکته مهم اینکه برای دسترسی به جزییات طرح بودجه خانوار سال 98 باید تا پایان سال منتظر ماند.

مجوز عجیب 2 وزارتخانه برای آزادسازی صادرات برنج خوزستان/ مگر کشت برنج غیر از شمال ممنوع نبود؟+سندگزارش تحلیلی تسنیم|«نوسان ارز»ی که گوشت و برنج را از سفره ایرانی‌ها پراند

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77,78,83/CT1 واژه های کاربردی مرتبط واردات برنج

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واردات برنج واردات برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دکتر محسن میرزائی با اشاره به اجرای این پویش به مدت سه روز گفت: گروه هدف این پویش ملی، شامل کودکان زیر ۱۴ سال، زنان باردار و شیرده تا یک سال پس از زایمان هستند.

وی افزود: خدمات پویش ملی سلامت دهان و دندان در مراکز خدمات جامع سلامت و در دو سطح ارائه می‌شود. معاینه، آموزش بهداشت و وارنیش فلوراید به عنوان خدمات سطح یک در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی ارائه می‌شود و خدمات سطح دو در مراکز خدمات جامع سلامت تجهیزشده، ارائه می‌شود که شامل ترمیم پالپوتومی (درمان دندان پوسیده و عفونی)، درمان پالپ زنده، جرم‌گیری، حذف دندان عفونی و فیشورسیلنت است.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در این راستا و به منظور خدمت رسانی به گروه هدف بر اساس مصوبه هیئت وزیران، ارائه تمامی خدمات دندانپزشکی سطح یک و دو به گروه هدف دارای دفترچه بیمه روستایی ساکن در مناطق روستایی و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر رایگان است.

وی ادامه داد: خدمات برای این گروه در مراکز شهری توسط وزارت بهداشت تعدیل شده و خدمت ترمیم دندان شش و فیشور سیلنت دندان ۶و۷ تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

میرزائی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان به عنوان شایع‌ترین بیماری عفونی در دنیا شناخته می‌شود، افزود: بدون سلامت دهان و دندان سلامت بدن تامین نمی‌شود

گفتنی است در استان یزد ۷۶ واحد دندانپزشکی ثابت در مراکز خدمات جامع سلامت استان دایر می‌باشد. همچنین در کنار این واحدها، دو موبایل کلینیک سیار هم با کمک‌های دولتی و خیرین آماده ارائه خدمات به همشهریان است.

دیگر خبرها

  • آغاز واگذاری ۱۲۴ قطعه زمین به خانوارهای مشمول قانون جوانی جمعیت در ماکو
  • بیش از یک هزار خانوار روستایی شاهین‌دژ از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند ‌
  • برخورداری ۸۷ درصدی خانوارهای روستایی شهرستان پیرانشهر از راه آسفالت
  • بهره‌مندی ۵۸۰ خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت
  • تمام برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و در مبدا تولید نمونه‌برداری می‌شود
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • استقبال خانوارهای استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..