Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@21:30:32 GMT

دورهمی سمنانی‌ها در شب‌های پاییز

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۰۶۹۴

دورهمی سمنانی‌ها در شب‌های پاییز

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان از برنامه‌ریزی برای دورهمی شبانه سمنانی‌ها در شب‌های طولانی پاییزی با هدف افزایش نشاط اجتماعی در این شهر خبر داد.

به گزارش ایمنا، عباس بابایی اظهار کرد: سلسه‌ برنامه‌هایی که تحت عنوان آیین "شونشینی" شناخته می‌شود در جمعه شب‌ها برگزار و در حاشیه آن از اصحاب فرهنگ و هنر این دیار نیز تجلیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از آغاز این دورهمی شبانه از جمعه_۲۴ آبان‌ماه خبر داد و اضافه کرد: این آیین شب‌نشینی در شش جمعه پیاپی برگزار می‌شود که آخرین آن‌ها یک روز مانده به آغاز فصل زمستان_۲۹ آذرماه، برگزار خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان آیین " شونشینی" را از رسوم کهن سمنانی‌ها دانست و گفت: گردهمایی شبانه از گذشته‌های دور در بین مردم ایران و از جمله شهر سمنان مرسوم بوده، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف در چند دهه اخیر کمرنگ‌تر شده است.

بابایی با بیان اینکه شونشینی در زبان محلی سمنان به معنای شب‌نشینی است خاطرنشان کرد: استفاده از آیین‌ها و فرهنگ‌هایی که ریشه تاریخی دارد می‌تواند به ارتقاء نشاط اجتماعی در جامعه کمک شایانی کند.

وی از معرفی و شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی مردم سمنان به عنوان یکی از اهداف دیگر این سلسله جشن‌های شبانه ارزیابی و تصریح کرد: اجرای موسیقی و نمایش، رونمایی از کتاب، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، سرگرمی‌های بومی، معرفی مشاهیر و...از برنامه‌های پیش‌بینی شده در شونشینی‌های سمنان است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه برنامه‌ها این آیین‌ها با زبان محلی سمنان اجرا خواهد شد، اظهار کرد: تقویت زبان سمنانی به عنوان یکی از میراث معنوی مردم سمنان از اهداف دیگر این سلسله جشن‌ها و گردهمایی‌های شبانه است.

کد خبر 396812

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهرداری سمنان کلانشهر مدیریت شهری شهروند حقوق شهروندی شهرداری شهر ميراث فرهنگي برنامه دورهمی پاییز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۰۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است

اولین جلسه هیئت نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان لرستان امروز با حضور مدیر ستاد اقامه نماز لرستان، نمایندگان دفتر نماینده ولی فقیه در استان، سازمان برنامه ریزی، استانداری، آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی ،علوم پزشکی و شرکت گاز برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجواد چراغی، مدیر ستاد اقامه لرستان امروز در جلسه هیئت نظارت ارزیابی ستاد اقامه نماز استان اظهار داشت: این کارگروه با عنایت به مفاد بند ب ماده ۸ نظام نامه جامع ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور و با هدف نظارت بر میزان تحقق برنامه‌های مصوب دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر وضعیت برگزاری نماز جماعت دستگاه و همچنین نگهداشت فضاهای اقامه نماز تشکیل شده است.

وی گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به امر نماز است و اگر جوانان بیشتر به سمت نماز گرایش یابند بسیاری از این آسیب ها مرتفع می شود.

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان خاطرنشان کرد: همچنین نماز برای همگان فرصتی ارزشمند است و همه باید از این فرصت و ظرفیت مهم جهت برطرف کردن دغدغه ها و منویات رهبر معظم انقلاب که همان کاهش آسیب‌های اجتماعی است، استفاده کنند.

حجت الاسلام چراغی با بیان اینکه باید از خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) بخواهیم تا آثار و برکات نماز را در وجود و نهاد افراد نمایان کنند، خاطرنشان کرد: نماز به فرد نمازگزار اطمینان قلبی و آرامش بی نظیری می دهد که این نیاز گمشده امروز بشریت است.

وی در پایان گفت: اقامه نماز اول وقت به جماعت و در دستگاه های اجرایی باید از اولویت برنامه‌های هر فرد مسلمان باشد تا با برنامه‌ریزی و حضور به موقع، نماز را اول وقت در ادارات استان و با جماعت اقامه کنند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ عنوان ویژه برنامه هفته هلال احمر در استان سمنان برگزار می‌شود
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد
  • یک هزار و ۹۱۹ عنوان برنامه عمرانی و غیر عمرانی در استان سمنان انجام شده است/ پروژه آب‌رسانی به ۲۶۰ روستا در دستور کار است
  • آیین گل افشانی و جایگزینی کلام‌الله مجید دروازه قرآن
  • سمنان دهه کرامت میزبان خادمان رضوی با اجرای ۱۰۰ عنوان برنامه است
  • خبر‌هایی از اجرای برنامه های بسیج سازندگی در میامی
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت/برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۰۱ نقطه جهان
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد