Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام علی‌اکبر رخصی کارشناس علوم قرآنی، ضمن اشاره به جایگاه علمی «امام جعفر صادق (ع)» گفت: در زمان زندگی این امام بزرگوار  تغییر خلافت از بنی امیه به بنی عباس در حال شکل گیری بود و
این امر زمینه را برای فعالیت «امام جعفر صادق (ع)» فراهم کرد تا بتوانند آموز‌ه‌های دینی را توسعه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*** عظمت علمی «امام ششم (ع)»

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: در این دوره فرصت بسیار خوبی به وجود آمد تا حوزه علمیه‌ای ایجاد شود و ایشان حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کنند که این مهم اشاره مستقیم به عظمت علمی «امام ششم (ع)» دارد که همتا ندارد.
***سیره علمی و سیاسی «امام صادق (ع)» در قبال فرقه‌های مختلف

وی ادامه داد: ابو حنیفه که پیشوای فرقه حنفیه است معتقد بود دانشمندتر و عالم‌تر از «امام ششم (ع)» ندیدم. هرگز ندیدم بدون وضو حدیث نقل کند و از نظر علمی هیچ کس به پای این امام بزرگوار نمی‌رسید. هر زمان بر «امام صادق (ع)» وارد شدم وی را جز بر این سه حالت ندیدم، یا در حال نماز، یا در روزه و یا در حال تلاوت قرآن بودند.

رخصی افزود: در زمان امامت «امام صادق (ع)» منصور دواینقی و دو حاکم جائل و ظالم دیگر بر جامعه اسلامی حکومت می‌کردند، اما با وجود این مشکلات این امام بزرگوار مذهب شیعه را گسترش دادند و به مبارزه با مکاتب و مسلک‌های ساخته شده پرداخت.

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: فرقه‌های زیادی در زمان «امام صادق (ع)» ایجاد شده بود که یکی از این فرقه‌ها فرقه معتزله بود. اندیشه آنان بر پایه اصالت عقل در برابر نقل بنا شده بود. آن‌ها آموز‌های الهی را کنار گذاشته بودند و بر اساس عقل خود حکم می‌کردند که این امر از نگاه اسلام نادرست بود. «امام صادق (ع)» با این گروه و فرقه صحبت می‌کردند تا اصلاح شوند و تلاش داشتند تا آنان را قانع کنند که در مسیر اشتباه قدم برداشته اند.

رخصی در همین راستا بیان کرد: فرقه دیگر «مرجع» نام داشت، آن‌ها معتقد بودند در مقابل حکام ظالم و فساد الباطن که فسادشان از اعمال شان مشخص است نباید ایستاد و باید سکوت کرد در حالی که اسلام تاکید دارد نه ظلم کنید و نه در مقابل ظلم سکوت کنید. «امام ششم (ع)» تلاش کرد تا اشتباهات آنان را با برگزاری جلسات متعدد مشخص کنند.


***توسعه جنبش‌های فکری و فرهنگی در زمان «امام صادق (ع)»

وی به شرایط فرهنگی خاص در زمان «امام جعفر صادق (ع)» اشاره و ابراز کرد: جنبش‌های فکری و فرهنگی از زمان «امام صادق (ع)» توسعه پیدا کرد. در این دوره شوق و علاقه فراوانی به آموختن علوم جدید در جامعه اسلامی رواج یافت. زیرا تعالیم «امام ششم (ع)» از حوزه علوم اسلامی سر چشمه می‌گرفت.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان کرد: شکل گیری علم تفسیر قرآن، علم حدیث، علم کلام، علم فقه یا علوم بشری همچون علم نجوم، طب، فلسفه و ریاضیات همگی از علوم اسلامی بودند که با کمک «امام صادق (ع)» پایه گذاری و رواج یافتند، این امر رسالت «امام ششم (ع)» را بسیار زیاد کرد. به اعتراف تاریخ اسلام، رخداد‌ها سبب شد تا «امام جعفر صادق (ع)» همچنان به عنوان یکی از عالمان بزرگ زمان خود باقی بمانند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی امام جعفر صادق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۳۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جامعة المصطفی العالمیه شجره‌ طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دین و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی به کشورها تسری پیدا کند نباید این مولود مبارک را تنها جریانی تعلیمی دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با هیئت علما و رؤسای مدارس علمیه هندوستان که با حضور جمعی از طلاب غیرایرانی جامعة المصطفی العالمیه برگزار شد، اظهارداشت: همه این تلاش‌هایی که شما در عرصه تبلیغ دین در سرزمین هندوستان دارید، باید در استخدام پیروی از خط ولایتمداری حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) باشد زیرا امام زمان(عج) نوکری می‌پسندند که نوکر به‌روز حضرت باشد و به درد شرایط حال امت اسلام بخورد. از این حیث، شاید بتوان گفت که از نظر وجود اقدس امام عصر(عج)، یک طلبه سطح یک از یک عالم برجسته شأنیت بیشتری داشته باشد زیرا او متناسب با زمانه حال و شرایط موجود، خدمتی را به دین عرضه می‌کند که سایرین از آن غافل هستند.

وی افزود: اقتضای نوکری کردن در این آستان نیز به میدان‌داری در عرصه‌ای است که پرچم ولایت اهل‌بیت(ع)‌ و معارف دینی را در عصر حاضر بلند کرده و اینجاست که اهمیت صیانت از انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا می‌کند؛ تا جایی که امروزه نه‌فقط دوستان و دلسوزان بلکه حتی دشمنان اسلام نیز از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند. این منطقی است که به برکت انقلاب اسلامی جهانی شد تا هرکس در هر گوشه از این عالم، چشم به ظهور داشته باشد و مهدی صاحب الزمان(عج) را در کانون توجه و تحلیل خود قرار دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این تحلیل اساتید برجسته سیاست در نظام سلطه است که شیعه را همچون پرنده‌ای با دو بال نهضت حسینی و قیام مهدوی توصیف کرده و این دو مبنا را هدف قرار داده اند. بر همین اساس، هرکس در جهت ترویج ارزش‌هایی مبتنی بر این دو اصل بکوشد، بیش از سایرین سربازی کرده و مورد عنایت وجود اقدس امام زمان(عج) خواهد بود.

وی تأکیدکرد: فرصت مدیریت مدارس و حوزه‌های علمیه در خطه‌ای همچون سرزمین هندوستان با گستره جمعیتی و فرصت‌های تبلیغی را غنیمت بدانید. در موقعیتی که شما قرار دارید، هر مدرسه علمیه به مثابه اردوگاه بقیة الله(عج) است بنابراین طوری عمل کنید که گویا از طرف امام زمان(عج) به این مسئولیت منصوب شده‌اید و باید به هر ابزار ممکن در این دستگاه نوکری مؤثر داشته باشید.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: این همان عرصه‌ای است که سربازی شما در دستگاه امام زمان(عج) با آن سنجیده خواهد شد؛ به طوری که اگر امروز طلبه از فقه و اصول و کلام بهره‌مند باشد و سطوح عالی حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد اما از بینش سیاسی و تقید به انقلاب اسلامی بی‌بهره باشد، تلاش و مجاهدت او برای کسب علوم حوزوی ابتر است و راه به جایی نخواهد برد.

وی بیان کرد: جامعة المصطفی العالمیه نیز یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دین و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی نیز به کشورهای عالم تسری پیدا کند بنابراین نباید این مولود مبارک را صرفاً یک نمایندگی آموزشی و یک جریان تعلیمی دانست. جامعة المصطفی همان بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است و از این جهت، تلاش شما در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و موردعنایت خاص امام زمان(عج) خواهد بود.

به گزارش تسنیم، بیش از 50 میلیون شیعه اثنی عشری و 200 میلیون مسلمان اهل سنت علاقمند به اهل بیت(ع) در هندوستان زندگی می‌کنند و در 100 مدرسه و حوزه علمیه هندوستان، سه هزار طلبه مشغول تحصیل علوم حوزوی هستند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • حمله به اسرائیل عظمت ایران را نشان داد
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • راه جلب عنایت امام زمان (عج)
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد