Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست نقد و تحلیل رمان «کوچ شامار» نوشته فرهاد ح گوران با حضور طلا نژادحسن، نویسنده و منتقد، زاهده ترکاشوند، دانشجوی دکترای ادبیات فارسی و جمعی از منتقدان و نویسندگان و دوستداران ادبیات در کانون «فانوس ادب البرز» در کرج برگزار شد. 

رمان «کوچ شامار» نوشته فرهاد حیدری گوران سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان هزار نسخه، ۲۰۳ صفحه و بهای ۲۴ هزار تومان از سوی نشر آگاه و  بان منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این رمان یکی از مجلدات مجموعه «سمر» نشر بان است که به ادبیات داستانی معاصر اختصاص دارد. نویسنده در این رمان که به شهادت جمله ابتدایی آن از حوادث واقعی برداشت شده، به روایت زندگی یک کوچنده کرد می‌پردازد که پس از زلزله کرمانشاه مادر خود را در گوری دسته‌جمعی به خاک می‌سپارد و تن به مهاجرت می‌دهد. روایت این رمان چند لایه است و مخاطب از گذار ذهنی شخصیت‌ها به دوره قاجار می‌رود و همراه با آنها زیستن در مکان‌های استعاری را تجربه می‌کند.

طلا نژادحسن در این نشست با بیان اینکه رمان «کوچ شامار» بر بستری از واقعیت و متکی به عناصر پویا و خلاق در فضایی ملموس نوشته شده است، گفت: داستان با پی انداختن ذهنیتی چالشگر برای خواننده، او را با عناصری چون پیش بینی، تردید، انتظار، تعلیق و همچنین غافلگیری درگیر می‌کند. رمان در فضایی کاملا شهری بر بستری مدرن با شناسه‌ها و ابزار جامعه‌ مدرن شکل می‌گیرد.

این منتقد افزود: اما نکته‌ای که به غنای زیبایی شناسانه‌ رمان قوام می‌دهد، پیوند عمیق زیبایی‌شناسی رمان با باورها، انگاره‌ها و نهایتا فرهنگ بومی اقلیمی غرب ایران است. استفاده‌ هنرمندانه از زبان و دستاوردهای آن، با  التفات به موسیقی درونی و کاربرد ضرب المثل‌ها و شعرواره‌های بومی، طراوت خاصی به لحن رمان بخشیده است.

به گفته این منتقد، «کوچ شامار» از نظر معناشناسی بر محور مضامین اجتماعی تاریخی دوران معاصر می‌چرخد، اما نویسنده با تردستی و ذکاوتی که در استیلا بر ساختار داستان دارد در ورود به این مضامین هرگز خواننده را با تصویرهای شعارگونه در گیر نمی‌کند بلکه مسائل تلخ و جانکاهی مانند ویرانی روابط انسانی و کج‌تابی‎‌ها و نابسامانی‌های جامعه را به کمک عناصر نشانه‌شناسیک و استعاره‌های زبانی در روح داستان جاری کرده است. استعاره‌هایی که گاه چندین تاویل به همراه دارند. 

نژادحسن اضافه کرد: نویسنده با استفاده از سه فضا در جهان واقع و رئال، توانسته داستان را بر محور مکانی خاص در زمانی خاص شکل دهد، یکی فضای کنونی شهر تهران و پیوند آن با اقلیم غرب، دوم فضای دانشجویی و سومین فضا، مرکز ترک اعتیاد است. نویسنده بهره‌ قابل توجهی از این فضاها فراچنگ آورده است. محیط پرتنش و پرچالشی که دستمایه‌ نویسنده در این سه فضا است، فرصت تبیین و نقد قراردادهای غلط جامعه‌ نئولیبرالی را که در روابط اجتماعی شکل گرفته، به نویسنده داده است. 

وی همچنین با اشاره به مساله زلزله کرمانشاه در این رمان گفت: در این رمان دختر فوق لیسانس مستخدم کافه و جوان دانشجو کارگر کارگاه کفن دوزی است، ضمن اینکه تصویر جاودانه‌ صحنه‌های زلزله در قالب واگویه‌های شامار، شخصیت اول داستان نشان داده می شود، مردی که تمامی آرزوهایش را با عزیزانش در شب زلزله با دندانه‌های بیل مکانیکی در گودال‌ها به جاگذاشته و به سودای یافتن کار و آرامش خیالی به تهران آمده است. اما حالا به گودالی عمیق‌تر و وحشتناک‌تر به نام کمپنجات پرتاب شده است. 

نژادحسن تاکید کرد: خاطره جنگ تحمیلی در تصویرهای کوتاه و بریده‌ بسیار هنرمندانه به همراه حزنی پیچیده در لابه‌لای روایت‌هایی کوتاه، عینی می‌شود. اما نکته‌ای که درباره‌ لحن داستان به نظر بنده قابل ذکر است، جای بازنگری در متن دارد. لحن غالب شخصیت‌های داستان همان لحن شامار بوربور است. در حالی که فضاهای مختلف متن با توجه به کنش‌های داستانی نیاز به تنوع در لحن شخصیت‌ها دارد.

زاهده ترکاشوند، دانشجوی دکترای ادبیات فارسی دیگر سخنران این نشست بود که بحث خود را با چگونگی شکل‌گیری فرم در کوچ شامار آغاز کرد. او ضمن اشاره به مسیر و گذر «شامار» در مکان‌های واقعی و استعاری و نیز حضور او در زمان حال و گذشته تصریح کرد: نویسنده در فهرست رمان، کلیت آن را  هنرمندانه ترسیم کرده است. فصل ششم رمان به صورت «فصل آخر...» نام‌گذاری شده بر خلاف پنج فصل اول که با اعداد ترتیبی و عنوان‌های مشخص آمده است. آن سه نقطه دال بر فرم ریزومی رمان است. فرمی که صداها و نگرش‌های متفاوت را در زبان رمان منعکس کرده است. 

ترکاشوند با پی گرفتن اولین حضور و هم‌نشینی مکان‌ها و زمان‌های غیر واقعی و ناهمگون در کنار یکدیگر به ساختار ریزومی رمان اشاره کرد و گفت: شامار کوچنده وقتی به میدان آزادی می‌رسد صدای ناله زنی به گوشش می‌رسد که این صدا قصه‌ای از عهد قجر را که پیشتر خوانده است به یاد او می‌آورد و آنچه شگفت است در ادامه رخ می‌دهد، شامار وارد متن قصه‌ای مربوط به عهد قجر می‌شود و این هم نشینی به ظاهر ناهمگونِ مکان و زمان با نوشتنِ داستانی در خانه‌ دوستش (شماسی) و نیز حضور در مسافرخانه‌ای متعلق به عهد قجر تداعی می‌شود و با صدای آژیر آمبولانس و بلعیدن دفتر حقیقت از ترس نسقچی‌ها ادامه پیدا می‌کند.

این منتقد گفت: شامار دفتر حقیقت را می‌بلعد و بعد به عنوان دفتردار کمپنجات مشغول به کار می‌شود. آنجا عکاسی را می‌بیند که به هنگام خواب در مسافرخانه بر او ظاهر شده و هر دو همدیگر را به جا می‌آورند. 

به گفته‌ ترکاشوند در این رمان ایده‌ها، درونمایه‌ها، و صداهای متفاوت به تدریج و از دل یکدیگر بیرون می‌آیند و این‌چنین لایه لایه بر رمان می‌افزایند و فرم را شکل می‌دهند و رمان را در بستری از چند صدایی پیش می‌برند.

 او به حضور متن‌ها اشاره کرد و گفت: دفتر حقیقت با شامار و تذکره‌الاولیا با میموا حضور دارند. در مکانی آغشته به زوالِ انسان و حیوان (اسب) شاهد زوال متون نیز هستیم.  برون‌ریزی صفحات دفتر حقیقت از دهان شامار گواه دفع و تباهی آن است. تذکره الاولیا نیز با میموا چنین سرنوشتی دارد. 

ترکاشوند در ادامه به صداهای متفاوت دیگر در رمان اشاره کرد و افزود: علاوه بر صدای شامار و شماسی و گفت‌وگوهایشان که بازتاب دو نگاه متفاوت است باید به صدای میموا و کیومرته و طریقت توجه کنیم. میموا مدام سوال می‌پرسد؛ سوالاتی که اصلا در پیِ پاسخش نیست و به نوعی تلنگر می‌زند. علامت سوال را در تمام سخنان میموا می‌بینیم که با جملاتی کوتاه، گاه کوبنده، با ضرباهنگی تند و لحنی طنزآمیز و کنایی آمیخته است. 

این منتقد در ادامه تصریح کرد: در کنار میموا، کیومرته حضور دارد که با جملاتی طولانی و تفسیری سخن می‌گوید. میموا به گذشته و شکل‌های معرفتی چون عرفان نقب می‌زند و کیومرته به روی دنیای درونی خودش و تجربه زندگی در غرب خم می‌شود.

ترکاشوند اضافه کرد: افتادگان در کمپنجات تحت نظارت صبوریِ عکاس، طریقت (روانشناس) و دوربین مخفیِ رئیس و اتاق ثبت و ضبط هستند. در واقع با  حصر و محدود کردن آدم‌ها تحت عنوان جنون و جرم و بیماری مواجه هستیم.

وی در پایان سخنانش با اشاره به صیرورت راوی و تکوین و تنیدگی نشانه‌های رمان گفت: گوران در صفحه فهرست و از همان آغاز این صیرورت و شدن را پیش کشیده و در کل رمان گسترش داده است. یکی از شکل‌های اصلیِ «شدن» تاکید بر فرایند نوشتن و خرده‌روایت‌هایی است که با مفهوم کوچ آمیخته است.

کد خبر 4773216 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: نشر بان نقد کتاب زلزله کرمانشاه ۹۶ رمان ایرانی هفته کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی گردشگری ترجمه کتاب و کتابخوانی ادبیات بازار نشر رایزنی فرهنگی ادبیات جهان جایزه ادبی تازه های نشر معرفی کتاب انتشارات ققنوس نشر نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران با انتشار توضیحی، نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره بهره‌مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی مرتبط با ماموریت‌ها و فعالیت‌های این دانشکده، واکنش نشان داد.

متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیئت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛
•  تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.
• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه
• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت
• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری
• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده
• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده
• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده
• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم انسیه خزعلی)
دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم جمیله علم الهدی)
دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم فهیمه فرهمندپور)
مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم فخرالسادات نصیری)
مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسایل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیات علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • «داستان راستان» نردبانی برای خیزش‌های انقلابی بود
  • فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»
  • دشمن دشمن شما، واقعا دوست شما است؟
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها