Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:23:40 GMT

ناتو، ناتوان از تامین امنیت اعضا

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۹۵۲

ناتو، ناتوان از تامین امنیت اعضا

یک نماینده پارلمان آلمان در واکنش به دفاع مقامات این کشور از توانایی های ناتو تاکید کرد که این پیمان نظامی فاقد ابتکارات نظامی کافی برای تامین امنیت اعضایش است.
«یورگن تریتین» نماینده حزب سبزها در پارلمان آلمان (بوندستاگ) از نبود ابتکارات تسلیحاتی در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد کرد.
وی در مطلبی که برای نشریه اشپیگل آلمان نوشت مقامات این کشور از جمله «هایکو ماس» وزیر خارجه را به دلیل حمایت از قابلیت های ناتو به باد انتقاد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تریتین با تایید اظهارات انتقادی «امانوئل مکرون» در خصوص ناتو تاکید کرد که این پیمان نظامی در وضعیت موجود، دیگر نمی تواند امنیت اعضای خود را تامین کند.
وی افزود: واقعیت این است که ناتو به دلیل منافع متفاوت اعضای خود، نمی تواند منافع امنیتی اعضای خود را همانند گذشته تامین نماید. این در حالی است که مداخله نظامی ترکیه در سوریه مستقیما منافع امنیتی اروپا را تهدید می کند و این خطر وجود دارد که تلاش ها برای مقابله را داعش را نابود کند.
به اعتقاد این سیاستمدار آلمانی در حالی که یک عضو ناتو (ترکیه) در حال نقض حقوق بشر و لشکرکشی به کشور دیگری است، باقی اعضای این پیمان در کناری ایستاده و تنها نظاره گر هستند.
پیشتر نیز «ولفگانگ شویبله» رئیس پارلمان آلمان وضعیت کنونی ناتو را به باد انتقاد گرفته و هشدار داده بود که جامعه جهانی با خطر «خودخواهی ملی گرایانه» مواجه است.
این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی طی سخنانی در پارلمان اروپا از اینکه اعضای پیمان نظامی ناتو تاب شنیدن انتقادها به آن را ندارند، ابراز تاسف کرد.
وی تمامی اعضای اتحادیه اروپا را به همکاری فراخواند و تاکید کرد که این اتحادیه تنها در صورتی کارآمد خواهد بود که به همکاری های خود ادامه دهد.
سه شنبه گذشته وزیر دفاع آلمان در واکنش به انتقاد رئیس جمهوری فرانسه درخصوص پیمان آتلانتیک شمالی گفت، برخلاف نظر مکرون، ناتو همچنان زنده و فعال است. «آنه گرت کارن باوئر» در کنفرانس مربوط به ناتو در برلین، سخنان رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه ناتو دچار مرگ مغزی شده را بسیار تند و مبالغه‌آمیز خواند.
وزیر دفاع آلمان افزود: به نظرم ناتو همچنان مانند گذشته زنده و فعال است و اعضای آن مانند آلمان باید سهم خود را ایفا کنند تا همین‌گونه بماند.
همچنین وزیر خارجه آلمان در پاسخ به انتقاد رئیس جمهوری فرانسه از پیمان سازمان اتلانتیک شمالی مبنی بر این که «ناتو دچار مرگ مغزی شد»، تاکید کرد، اروپا در سال‌های آینده نیز به وجود این پیمان نظامی نیاز دارد.
«هایکو ماس» در مطلبی برای نشریه اشپیگل که  یکشنبه گذشته انتشار یافت ؛ نوشت: خروج آمریکا از شمال سوریه و حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین این کشور موجب شد تاامانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از انفعال ناتو سخن بگوید.
به نوشته ماس اتفاقاتی که ظرف تنها چند روز رخ داد، قابل اعتماد بودن شرکای ناتو، اهمیت این پیمان و امنیت کشورها را نشان داد.
وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که ۳۰ سال پس از فروریختن دیوار برلین، آینده ناامن تر و غیرقابل پیش بینی تر از همیشه شده است. امروز امنیت دیگر مسئله شرق و غرب نیست بلکه موضوع سیاست جهانی است و تفاوتی نمی کند که چه کسی در کاخ سفید حکومت می کند.
«امانوئل مکرون» در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه اکونومیست که پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد، اظهار داشت، کشورهای اروپایی دیگر نمی‌توانند به آمریکا برای دفاع از اعضای ناتو تکیه کنند. وی افزود: اکنون ما شاهد مرگ مغزی ناتو هستیم.

برچسب‌ها سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو آلمان امانوئل مکرون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو آلمان امانوئل مکرون سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو آلمان امانوئل مکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • دیدار مخفیانه دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آلمان در رستوران تا پاسی از شب لو رفت+ تصاویر
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری