Web Analytics Made Easy - Statcounter

لغو معافیت همکاری با ایران در فردو، واکنش ظریف به اظهارات مداخله‌جویانه درباره ناآرامی های ایران، واکنش گوترش به تحولات اخیر ایران و اعلام جزئیات پیش‌نویس قانون اساسی عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام آمادگی روسیه برای آغاز مذاکرات فروش جنگ‌افزار به ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «دیمیتری شوگایف» رئیس سازمان فدرال همکاری فنی-نظامی روسیه می‌گوید در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی، مسکو حاضر است تا به ایران جنگ‌افزار بفروشد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شوگایف که در حاشیه نمایشگاه هوایی دوبی صحبت می‌کرد، گفت: «طرف روسی آماده است تا درباره همکاری در این زمینه [فروش تسلیحات]، با ایران گفت‌وگو کند، مشروط بر اینکه اجرای پروژه‌ها... تنها بعد از رفع تحریم‌های بین‌المللی آغاز شود.»

به گفته وی، طرف ایرانی احتمالا برای خرید جنگنده، بالگرد، تانک، کشتی، موشک‌های ساحل به دریا، موتورهای هواپیما، قطعات یدکی هواپیما، خودروهای زرهی و زیردریایی علاقمند باشد.

شوگایف با بیان اینکه تحریم‌های بین‌المللی صادرات تجهیزات غیرتهاجمی به ایران را ممنوع نکرده، گفت مسکو به فروش این دست از جنگ‌افزارها به ایران ادامه می‌دهد.

وی گفت: «ما به اجرای قراردادهایی که شامل تحریم‌های سازمان ملل متحد نیست، از جمله در زمینه تعمیر و تجهیزات عیب‌یابی، ابزارهای رصد رادیویی، سامانه‌های شناسایی و دیگر تسلیحات غیرتهاجمی، ادامه می‌دهیم.»

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های تسلیحاتی وضع‌شده علیه جمهوری اسلامی ایران تا سال ۲۰۲۱ میلادی پابرجا خواهند بود.

لغو معافیت همکاری با ایران در فردو

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت.

پامپئو ایران را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد و مدعی شد که تنها راه حل در قبال ایران، رسیدن به توافقی جامع با این کشور است که در آن به تمامی «نگرانی‌ها» درباره ایران پرداخته شده باشد. 

او در اظهاراتی مداخله‌جویانه با حمایت از آشوبگران در ایران، تهران را به «خشونت علیه مردم» متهم کرده و گفت: «جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم خودش را متوقف کند. دنیا در حال نظاره است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد. او گفت: «هیچ دلیل قانونی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد.»

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا آخرین بار روز ۱۰ آبان معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید کرده بود. 

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج از برجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف دولت آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم خودش را در سطح محدود نگاه می‌دارد و آن را ارتقا نمی‌دهد. 

دولت ترامپ چند ماه پیش برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. ایران در واکنش اعلام کرد دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

واکنش ظریف به اظهارات مداخله‌جویانه درباره ناآرامی های ایران

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه به اظهارات فریبکارانه و مداخله‌جویانه مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی درباره ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران شدیداً واکنش نشان داد.

ظریف در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و فریبکارانه کاخ سفید و وزیر امور خارجه آمریکا و برخی دولت های اروپایی در خصوص ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران اظهار داشت: اعتراض قانون‌مند حق مردم است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضد قانونی آنها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد.  

وزیر امور خارجه اعلام حمایت مقامات آمریکایی از " مردم ایران " را  دروغی شرم آور خواند و افزود: رژیمی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می شود هیچگاه نمی تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد. آقای پمپئو نخست باید پاسخگوی اقدامات اعلام شده تروریستی و جنایت علیه بشریت ضد مردم ایران باشد.

دکتر ظریف تصریح کرد:  کشورهایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌نمایند مسئولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت.

واکنش گوترش به تحولات اخیر ایران

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مورد امور داخلی ایران بیانیه‌ای صادر کرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی گوترش گفت دبیر کل سازمان ملل «با نگرانی» تحولات روزهای اخیر در ایران را دنبال می‌کند و از جان باختن برخی افراد در جریان ناآرامی‌ها ابراز متأسف است.

پیش از این هم دولت‌های آمریکا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌هایی مداخله‌جویانه از ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق در ایران حمایت کرده و توقف مقابله با ناآرامی‌ها را خواستار شده بودند.

امروز یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم از آشوبگران خواست از اقدامات خود فیلم گرفته و برای او ارسال کنند. 

اعلام جزئیات پیش‌نویس قانون اساسی عراق

 «عاطفه موسی» سخنگوی دفتر نخست وزیر عراق به برخی جزئیات پیش نویس قانون اساسی این کشور اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: در قانون اساسی جدید خواسته های کمیساریای انتخابات در خصوص اصلاح ساختار انتخابات تأمین شده است. 

وی گفت: در پیش نویس قانون اساسی جدید، بر مستقل عمل کردن کمیساریای عالی انتخابات به دور از سهم خواهی سیاسی تأکید شده است. 

این مقام عراقی اظهار داشت: بدین ترتیب، کمیساریای عالی انتخابات از سلطه پارلمان و دولت خارج می شود. 

وی همچنین تأکید کرد که در قانون اساسی جدید پیش بینی شده است که تعداد کرسی های پارلمان به ۲۵۱ کرسی کاهش یابد. 

از سوی دیگر، «سعد الحدیثی» سخنگوی نخست‌وزیر عراق نیز تایید کرد که بر اساس پیش‌نویس قانون جدید انتخابات، ۷ عضو برای شورای کمیساریای عالی انتخابات از میان قضات، اساتید دانشگاه و بازرس دیوان محاسبات انتخاب خواهد شد.  کلیه این افراد باید از نظر سیاسی مستقل و ساکن عراق باشند. 

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیمت بنزین طرح حمایت معیشتی سرباز کارت مشمولان طرح حمایت معیشتی قطعی سراسری اینترنت تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران آمریکا اروپا قیمت بنزین طرح حمایت معیشتی سرباز کارت مشمولان طرح حمایت معیشتی قطعی سراسری اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه

نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس، روز پنجشنبه و با دستور کار بررسی تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور پیدا کرده است.

روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

این نشست با سخنان «میخائیل بوگدانوف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور کشورهای منطقه و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرده است.

در ادامه این نشست،‌ نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.

رایزنی باقری و بوگدانوف

بر اساس آنچه که سفارت ایران در روسیه اعلام کرده است، قرار است باقری نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات خاورمیانه در شرایط تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین از سوی رژیم اشغالگر قدس و تجاوزهای اخیر این رژیم به کشورهای منطقه از جمله به کنسولگری سفارت ایران در دمشق مطرح کند.

باقری قبل از حضور در این نشست با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفت‌وگو کرد.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران
  • آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟