Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  جواد محقق در بررسی عوامل سرانه‌ پایین مطالعه در کشور گفت: تا زمانی‌که آموزش و پرورش و آموزش عالی از حالت کتاب درس‌محوری خارج نشود، شاهد اتفاق ویژه‌ای در حوزه‌ کتابخوانی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه در مدارس و دانشگاه‌ها تمام راه‌ها به کتاب درسی ختم می‌شود، اظهار داشت: نظام آموزشی به جای اینکه کتاب‌محور و کتابخانه‌محور باشد، کتاب درسی محور است و موضوع کنکور و دغدغه‌ اشتغال جوانان هم این مهم را تشدید می‌کند که این روند، دلزدگی را میان دانش‌آموزان و دانشجویان به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محقق با اشاره به دغدغه‌ امتحان و تست‌زنی‌ها که نظام آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان بوجود آورده، افزود: در سوی دیگر این ماجرا موضوع معیشت دست‌اندرکاران حوزه‌ کتاب از مولفان تا فعالان نشر است که آن هم داستان مفصلی است و بی‌تاثیر در کیفیت کتاب‌ها نیست.

از سوی دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب به فرهنگ مطالعه در میان خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: نخستین تاثیر و فرهنگسازی‌ها از خانواده‌ها نشات می‌گیرد و تا خانواده‌ها کتابخوان نباشند، کودکان هم کتابخوان نخواهند شد. درواقع زمانیکه کودکان در قفسه‌های خانه کتاب نبینند و کتاب در میان اعضای خانواده و دورهمی‌ها رد و بدل نشود برای کودکان نیز این مهم فرهنگسازی نمی‌شود.

با این حال محقق نسبت به آینده‌ کتابخوانی در کشور ناامید نیست و در این خصوص گفت: علی‌رغم مشکلات بسیاری که در این حوزه وجود دارد و جوانان را از کتابخوانی دور می‌کند، میزان تبادل و فروش کتاب در کشور حکایت از افرادی دارد که بنا به علاقه و دغدغه‌شخصی، پیگیر کتاب هستند.

وی همچنین به راه‌های نرفته در راستای توسعه‌ فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از معضلاتی که در این حوزه باید حل شود، هزینه‌ی بالای کاغذ است.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳  آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد. 

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات ناشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۲۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: شاخص سرانه آموزشی استان به‌علت پراکندگی دانش‌آموزان نیازمند بازبینی است.
وی افزود: به‌خاطر بافت اقلیمی گاهی ناچار هستیم.

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها