Web Analytics Made Easy - Statcounter

جعفر عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اجرای این طرح ادوات اندازه‌گیری تحویل حجمی آب (LTF) در کانال‌های درجه یک و ۲ انتقال و توزیع آب بخش کشاورزی نصب شده و تحویل آب با حضور نماینده کشاورزان و اعضای تشکُل آب‌بران انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و در صورت کسب نتایج موفق و دستیابی به اهداف اصلی، این طرح در دیگر مناطق کشور نیز اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جلوگیری از پرت و هدر رفت آب، اندازه‌گیری و ثبت میزان رهاسازی آب و حجم آب تحویلی به کشاورزان و مدیریت و نظارت بیشتر در مصرف آب در بخش کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.   

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشت مهاباد با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های دشت مهاباد از طریق آب سد آبیاری می‌شود، اظهار داشت: سهمیه آب بخش کشاورزی این شهرستان از سد، سالانه ۹۵ میلیون متر مکعب است، که در چند مرحله برای کشت پاییزه، کشت بهاره و آبیاری دشت مهاباد رها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طول کانال‌های دشت مهاباد ۹۵۱.۶۴ کیلومتر است، گفت: از این مقدار ۳.۸۴ کیلومتر کانال درجه یک، ۱۷۴.۳ کانال درجه ۲، ۱۱۱.۶ کیلومتر کانال درجه سه و ۶۶۱.۹ کیلومتر کانال درجه چهار است. 

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

توزیع آب در ۵۱ نقطه کانال‌های انتقال آب به دشت مهاباد انجام می‌شود و تشکُل آب‌بران مهاباد دارای ۱۵ عضو است که این اعضا توسط کشاورزان و اعضای شورای اسلامی روستاها برای نظارت بر توزیع آب در شبکه آبیاری دشت مهاباد انتخاب شدند.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و ۱۹ میلیون متر مکعب نیز به مصرف شرب می‌رسد.

در سال زراعی گذشته (۹۸-۹۷) بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب از آب این سد نیز برای احیای دریاچه ارومیه در چندین مرحله رهاسازی شد. 

مهاباد دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این مقدار ۶ هزار هکتار با استفاده از شیوه تحت فشار، شامل بارانی و قطره‌ای آبیاری می‌شود.

برچسب‌ها مهاباد سد مهاباد کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد سد مهاباد کشاورزی مهاباد سد مهاباد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۴۴۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ وحید خرمی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است، افزود: آب سد سفیدرود از فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق کانال‌های راست و چپ سنگر برای آبیاری شالیزار‌های گیلان رهاسازی می‌شود.
وی با بیان اینکه تأمین آب کشاورزی یکی از دغدغه‌های کشاورزان در فصل زراعی است، گفت: شرکت آب منطقه‌ای گیلان هر سال با توجه به میزان ذخیره آب سد سفیدرود، برنامه زمان بندی شده‌ای را برای رهاسازی آب کشاورزی اعلام می‌کند که شالیکاران باید بر اساس این برنامه و تقویم زراعی پیشنهادی از سوی جهاد کشاورزی مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول خود را اجرا کنند.
مدیرعامل شرکت منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این استان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد، گفت: ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد از شالیزار‌های استان آبخور سد سفیدرود هستند و بقیه زمین‌های کشاورزی هم با استفاده از منابع آب محلی مانند چاه‌ها، رودخانه‌ها و آب بندان‌ها آبیاری می‌کنند.

دیگر خبرها

  • کسب سه مدال نقره توسط شناگر نابغه مهابادی
  • کسب سه مدال نقره شنا توسط شناگر نابغه مهابادی
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان
  • آشنایی بانوان مهابادی با شیوه‌های جدید طبخ آبزیان
  • کهنسال‌ترین معلم ایران درگذشت / معلم مهابادی که بود؟ + عکس
  • برجسته کاری حجمی فرش بیجار (فیلم)
  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان