Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره فعالیت‌های تجاری در شرایط قطعی اینترنت اظهار داشت: شرط تجارت بین الملل، تبادل اطلاعات است اگر نتوانیم در لحظه اطلاعات مورد نظر را مبادله کنیم اساسا امکان تجارت بین‌المللی هم از دست می‌رود.

وی ادامه داد:‌ همه در هر شغلی و در هر شرایطی به اینترنت متکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی با تلکس کار می‌کردیم اما امروز تلکس در تمام دنیا حذف شده است و طرف‌های تجاری ما دیگر تلکس ندارند. بنابراین نمی‌توان از آنها خواست که به آن دوران برگردند تا با ایران مراوده داشته باشند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با بیان اینکه در حال حاضر تمام رابطه ما با دنیا از طریق تلفن است و ارسال فکس برای ارایه اطلاعات بسیار سخت و دشوار است،‌ افزود: برای پاسخ هر سوالی نمی‌توان فکس ارسال کرد. در حال حاضر باید به صورت تلفنی به توافق رسید و خلاصه مکالمات را نوشته و از طریق فکس ارسال کنیم، این در حالی است که امروز تجارت دنیا به سمت آنلاین شدن رفته است.

دانشمند با تاکید بر اینکه یک تاجر باید با کشتی مرتبا در تماس باشد و تصمیمات لحظه‌ای را در این شرایط تحریم‌ها به اطلاع افراد داخل کشتی برساند، گفت: در طول روز حداقل 5 بار با کشتی حاوی محموله‌های صادراتی یا وارداتی در ارتباط هستیم که امروز این ارتباط برقرار نیست و امکان ردیابی بار را در بخش حمل و نقل دریایی یا جاده‌ای نداریم.

وی اظهار داشت:‌ مجبور هستیم که اطلاعات و تصمیمات خود را از طریق تلفن به فردی خارج از کشور برسانیم و این فرد به صورت اینترنتی این اطلاعات را به کشتی یا ناوگان باری جاده‌ای برساند و در نهایت پاسخ را آن فرد خارج نشین از طریق تلفن به ما می‌رساند.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه تنها ارتباط ما با افرادی که بار را جابه جا می‌کنند با یک واسطه در خارج انجام می‌شود و این ارتباط بسیار سخت است، ادامه داد: پیش از قطعی اینترنت بارمان را از طریق جی پی اس متصل به کامیون یا کشتی به صورت اینترنتی ردیابی می‌کردیم که الان این امکان وجود ندارد.

دانشمند گفت:‌ قطعی اینترنت و عدم دسترسی به ردیابی بار و شرکای خارجی ریسک تجارت را برای ایرانیان افزایش داده است، ما باید به هنگام تصمیم گیری کنیم و در لحظه طرف خارجی را از این تصمیم آگاه کنیم.

وی ادامه داد:‌ اگر در این لحظه کشتی حامل بارمان دچار طوفان شود،‌ هدایت کننده کشتی هیچ دسترسی به مالک بار در ایران ندارد که بداند چه تصمیمی باید بگیرد. اگر کامیون حامل بار ما در جاده‌های خارج از کشور دچار سانحه شود هیچ دسترسی به بیمه‌کننده نداریم که در نمایندگی بیمه در خارج از کشور در لحظه در صحنه سانحه حضور یابد که تمام این موضوعات هم ریسک و هم خسارت‌ها را برای تاجر ایرانی بالا می‌برد.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی با بیان اینکه قطعی اینترنت هزینه‌های تجارت را افزایش داده است، اظهار داشت: در این شرایط  قطعی اینترنت حتی ارسال پیامک هم به خارج از کشور به سختی امکان می‌پذیرد و روند انجام کارها بسیار طولانی شده است. در این وضعیت پروژه‌های جدید تجاری را متوقف کرده‌ایم تا قطعی اینترنت تمام شود و در پروژه‌هایی که در حال اجرا بوده را با سختی مضاعف انجام می‌دهیم.

وی افزود: این اقدام باعث تعجب شرکای خارجی ما شده است و به طور قطع در ادامه همکاری ما با شرکای خارجی بسیار اثرگذار است. شرکای خارجی مدام به صورت تلفنی با ما در تماس هستند و می‌خواهند بدانند قطعی اینترنت تا چه زمانی طول می‌کشد و ما تنها پاسخ ما «نمی‌دانیم» است در حالی که این پاسخ توان برنامه ریزی را از ما و شرکای خارجی می‌گیرد.

دانشمند با اشاره به راه‌اندازی اینترانت داخلی گفت: اینترانت داخلی هم کار ما را راه نمی‌اندازد چراکه باز هم دسترسی به شرکای خارجی نداریم و نمی‌توان با اینترانت داخلی تجارت بین المللی داشت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران اینترنت تجارت تلفن قطعی اینترنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۵۲۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان

تین نیوز

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طه سمیعی گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات صورت گرفته از طریق گمرکات کردستان یک هزار و ۱۰۲ تن معادل با ۵۱۸ میلیون دلار بود و میزان صادرات صورت گرفته از طریق سایر گمرکات نیز ۴۹۱ هزار تن معادل ۳۱۳ میلیون دلار بوده است.

سمیعی به میزان واردات ثبت سفارش شده از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ میزان واردات ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن معادل با ۳۶۳ میلیون دلار بوده است.

وی بیان کرد: همچنین حجم ترانزیت صورت گرفته در سال گذشته از طریق گمرکات کردستان دو هزار و ۵۹۶ تن بوده که سه هزار و ۷۸۴ میلیون دلار ارزش داشته است.

سمیعی، جمع کل مبادلات تجارت خارجی در سال ۱۴۰۲ را ۴ هزار و ۲۲۳ تن عنوان کرد و ادامه داد: ارزش دلاری این میزان مبادله ۴ هزار و ۹۷۸ میلیون دلار بوده است.

وی، هدف صادراتی تعیین شده برای سال گذشته را ۴۸۸ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: عملکرد ۱۲ ماهه این حوزه در سال گذشته نشان از تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی دارد.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: مهمترین اقلام صادراتی از طریق گمرکات کردستان تخم خوراکی ماکیان، گوجه فرنگی زراعی، محصولات آهنی اسفنجی، تراکتور کشاورزی و سیب تازه بوده است.

سمیعی گفت: طلای خام، آلیاژ آلومینیوم کار نشده، دستگاه تهویه مطبوع ۲ تکه، قراضه و ضایعات انباره های سرب و قراضه و ضایعات آلومینیوم نیز از مهمترین اقلام وارداتی بوده است.

وی با بیان اینکه عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه و هند کشورهای عمده هدف صادراتی ایران بوده اند، اضافه کرد: عراق، چین، امارات متحده عربی، ترکیه و آلمان نیز کشورهای عمده مبدا وارداتی کشور بوده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • افتتاح نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد
  • تحقق ۱۰۶ درصدی مبادلات تجارت خارجی در کردستان
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است