Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، صنعت پوشاک و نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و حتی قدیمی‌ترین صنایع جهان قرار دارد، که به دلیل ظرفیت اشتغالزایی بالا و نقش مهم در رونق اقتصاد، می‌بایست توان زیادی بر روی این صنعت متمرکز باشد تا به تبع آن ارزش افزوده بالایی استحصال گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان اقتصاد دنیا با توجه به چالش‌هایی که صنعت را در برمی‌گیرد، نساجی یکی از صنایع شناخته‌ شده در بازار رقابتی جهان است که کشور‌ها به تبعیت از این رقابت، به دنبال مزایای فراوانی از صادرات پوشاک هستند، که در این راستا مواردی، چون تقویت اقتصاد محلی، افزایش رقابت داخلی و تنوع و افزایش سهم بازار جهانی اهمیت بالایی دارند.

داشتن تولیدکنندگان قدر و توانا، بهره‌مندی از علم کافی برای تولید و عرضه تولیدات به بازار جهانی، فراهم بودن زمینه اشتغالزایی، امکان گسترش مراودات تجاری با کشور‌های مطرح و بسیاری از موارد دیگر، همه شرایطی داخل کشور ایجاد کرده است که جایی برای بهانه و بهانه‌جویی نمی‌گذارد.

استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان داخلی و دادن بها به کار و کالای ایرانی در واقع آسان‌ترین راهی است که می‌تواند برای داشتن اقتصادی پویا پیش پا باشد.

ارزش ۳۷ هزار دلاری صادرات پوشاک

رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: وضعیت صادرات پوشاک استان اردبیل خوب بوده و با وجود برخی موانع و کمبود‌های این حوزه، می‌توان گفت که حال عمومی اقتصاد پوشاک اردبیل رو به بهبودی است.

صادقی با اشاره به تجارت در حوزه نساجی و پوشاک گفت: در ۷ ماهه امسال ارزش صادراتی پوشاک اردبیل چیزی حدود ۳۷ هزار و ۶۴۸ دلار بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش هزار درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته او ارزش صادراتی پوشاک استان اردبیل در ۷ ماهه سال ۹۷ تنها ۳ هزار و ۴۰۰ دلار بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: طبق برآورد‌های صورت گرفته میزان وزن کالای صادراتی در مدت معین امسال ۴ تن و در مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود یک و نیم تن بوده است.

صادقی از افزایش ۱۶۰ درصدی وزن کالای صادراتی استان خبر داد و افزود: برنامه‌های پیش رو اگر چه به صورت مشخص نبوده، اما طبیعتا رویه اقتصادی استان در عرصه تولید و عرضه پوشاک به داخل و خارج از کشور وضعیتی بهتر از حال حاضر به خود خواهد گرفت.

او در پاسخ به سوال ما در خصوص واردات و قاچاق پوشاک اظهار کرد: در هر منطقه‌ای که تجارت به شکلی اساسی و نزدیک به کلان باشد، بدون تردید شاهد قاچاق کالا در آن منطقه نیز خواهیم بود، اما اینکه در عرصه واردات کالا به استان چه میزان قاچاق صورت می‌گیرد اطلاعاتی در دست نیست.

اشتغال ۷ هزار نفری در حوزه تولید پوشاک

حسین وطن‌دوست مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به تعداد واحد‌های فعال در عرصه نساجی در استان بیان کرد: بیش از ۸۳ واحد تولیدی و طرح نساجی و پوشاک در سطح استان فعال است که تعداد ۷ هزار و ۲۸۰ نفر در این واحد‌ها اشتغال دارند.

وطن‌دوست با بیان اینکه سهم شهرستان اردبیل از تعداد واحد‌های پوشاک ۳۳ مورد می‌باشد، افزود: برخی از این واحد‌ها اقدام به اخذ پروانه فعالیت از سازمان صنعت، معدن و تجارت کرده و مابقی نیز به نوبت ملزم به دریافت مجوز هستند.

او ضمن تشریح وضعیت اقتصادی استان گفت: اهمیت بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی در هیچ کجای جهان قابل انکار نیست چرا که وجود سرمایه‌های کلان در یک منطقه، نهایتا با ایده جوانان منجر به ایجاد و راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی می‌شود که در نتیجه تمامی این اقدامات، کمبود‌های اقتصادی یک منطقه کاهش یافته و راندمان اقتصادی آن منطقه بالا می‌رود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری استفاده از نیرو‌های نخبه جوان در سطح استان را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و اظهار کرد: تزریق سرمایه به بازار در کنار استفاده از جوانان حرفه‌ای و حتی بیکار، اقتصاد استان را به پویا و رونق‌سازی امیدوار خواهد کرد.

چرخی که به دست تولیدکنندگان داخلی می‌چرخد

یکی از واحد‌های تولیدی موفق در عرصه تولید و عرضه پوشاک ملی به داخل و خارج از کشور، واحدی است که کار تولید را از یک کارگاه کوچک آغاز کرده و اکنون صاحب یک کارخانه بزرگ است.

این کارخانه که در شهرک صنعتی استان اردبیل واقع شده در واقع فرصتی است که نان بیش از ۱۰۰ کارگر به سبب آن تامین می‌شود، کارخانه‌ای که از هیچ به همه چیز رسیده است.

امید یوسفی مدیرعامل این کارخانه و یکی از تولیدکنندگان پوشاک ملی در استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار، گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ، گفت: هم‌اکنون ۷۵ نفر به صورت مستقیم و ۴۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند، که سعی بر این بوده تا نیرو‌های جوان و ماهر به سبب رونق صادرات در این واحد تولیدی به کار گرفته شوند.

او با بیان اینکه سرمایه اولیه برای راه‌اندازی این واحد تولیدی تنها ۶ میلیون ریال بوده است، اضافه کرد: هم‌اکنون سرمایه موجود این کارخانه به ۲۰ میلیارد ریال رسیده است و این تنها در سایه پشتکاری بوده که تک تک تولیدکنندگان در این واحد تولیدی به خرج داده‌اند.

این کارآفرین نمونه اظهار کرد: در این واحد تولیدی از بروزترین امکانات برای تولید پوشاک مناسب بهره‌گیری می‌شود، که ابتدا ایده‌ها در هر زمینه و عرصه‌ای تجمیع شده و سپس تبدیل به الگو و نهایتا تبدیل به طرح می‌شود، که طرح‌ها در خدمت تولیدکنندگان قرار گرفته و به چنین روشی البسه‌ای با طرح و الگوی ویژه طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌شود.

یوسفی تصریح کرد: هم‌اکنون در واحد تولیدی ما در هر ماه به صورت میانگین ۴۰ تا ۵۰ هزار مانتوی ایرانی برای بانوان طراحی و تولید می‌شود که به لطف پروردگار توانستیم طی سال‌های گذشته با رونق خط تولید و جذب نیرو‌های کار ماهر، شعباتی را هم در سایر شهر‌ها ایجاد کنیم.

به گفته او این واحد تولیدی در شهر‌های تهران، تبریز، اردبیل، رشت، آستارا، مشگین‌شهر و پارس‌آباد شعبه دارد.

مدیرعامل کارخانه تولید پوشاک افزود: خوشبختانه پوشاک تولیدی ما به درجه‌ای از رضایت مشتری‌ها رسیده است که همه ساله ما به کشور‌های آذربایجان، کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپا صادرات داریم.

یوسفی با اذعان به اینکه با جذب ایده‌های کارآمد، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی فاز‌های بعدی کارخانه انجام خواهد گرفت، یادآور شد: هم‌اکنون این کارخانه در یک فاز به همراه شعبات نام برده در حال تولید پوشاک ملی است که در نظر داریم با جذب ایده جوانان نخبه و حمایت مسئولان و دستگاه‌های اجرایی فاز‌های بعدی کارخانه را به زودی راه‌اندازی کنیم.

آینده‌ای که روشن است

به گفته محمد باشکوه کارشناس اقتصادی، وجود واحد‌های توانمند بخش خصوصی داخلی، وجود برخی نام و نشان تجاری داخلی مهم، حضور نیرو‌های کاری ماهر و توانمند و بسیاری دیگر از ظرفیت‌ها، از جمله نقاط قوت اقتصاد داخلی است.

او با بیان اینکه اشتغالزایی در داخل کشور در نتیجه برآورد‌های سالیانه با هزینه پایین‌تری اتفاق می‌افتد، افزود: ما در داخل کشور بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی قوی ای داریم که همه این‌ها می‌تواند در نوبه خود گامی موثر در راستای رفع موانع اشتغالزایی و رونق اقتصاد منطقه باشد.

این کارشناس، اقتصاد استان اردبیل را خوب ارزیابی و عنوان کرد: اقتصاد اردبیل به جهت ظرفیت‌های بالقوه منطقه‌ای می‌تواند وضعیت بهتری به خود بگیرد که می‌بایست با حمایت از تولیدات داخل استان بتوان ارزش افزوده بیشتری داشت که آینده اقتصاد منطقه با رویه حال حاضر روشن می‌باشد.

و اما کلام آخر

در کنار صنایع کلانی همچون نفت و پتروشیمی، صنعت نساجی و پوشاک جزو آن دسته صنایعی می‌باشد که برای رونق و سرمایه‌گذاری نیاز به مبالغ هنگفت نداشته و می‌توان با مدیریت هزینه مناسب، در زمانی اندک اشتغالزایی بالایی را در این حوزه شاهد بود.

صنعت پوشاک و نساجی اردبیل هم همانند سایر صنایع خرد و کلان این استان نقاط قوت و ضعفی دارد که ما همواره وضعیت و شرایط را به فال نیک گرفته و با یادآوری کمبود‌ها و اطلاع‌رسانی آن سعی در نقش‌آفرینی در تقویت نقاط ضعف حوزه‌ها و صنایع مختلف داشته‌ایم.

اما اینکه بخواهیم شاهد رونق همه‌جانبه اقتصاد منطقه بوده و در کنار رفع کامل بیکاری و مشکلات اقتصادی و تجاری، ارزش افزوده بالایی داشته باشیم، می‌بایست تمام ارگان‌های مسئول و موظف در حوزه‌های مختلف اعم از ارائه تسهیلات، بازرگانی، تسهیل ترخیص کالا از گمرک و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط با هم‌افزایی به سمت جلو گام بردارند.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت پوشاک اقتصاد مقاومتی اشتغال پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

استان اردبیل تا چند سال پیش در حوزه فضای کسب و کار، شرایط مطلوبی نداشت به طوری که بر اساس آخرین ارزیابی و پایش انجام شده این استان در بهبود فضای کسب و کار،‌ در رتبه سی ام کشور قرار داشت اما این میزان از سال گذشته به رتبه بیستم کاهش یافته و بر اساس اعلام استاندار اردبیل این استان تا پایان سال جزو ۱۰ استان برتر کشور در بهبود فضای کسب و کار شناخته می‌شود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی ، تاخیر در صدور مجوزها، تاخیر در استعلام دستگاه‌های اجرایی، مشکل صدور و تمدید پروانه ، قوانین مربوط به تامین اجتماعی ، قوانین مربوط به اخذ مالیات ،قوانین مربوط به عوارض گمرکی ، وجود استعلام‌های زاید، دشواری و کندی فرآیندهای اقتصادی، تفاسیر سخت‌گیرانه از قوانین در مقایسه با سایر استان‌ها، بالا بودن تعرفه‌ صادرات محصولات استان و موانع واردات مواد اولیه از جمله قوانین مخل و همچنین موانع پیش روی فضای کسب و کار در استان اردبیل به شمار می رود.

در سال‌های اخیر برای رفع موانع سرمایه‌گذاری و همچنین قوانین مخل کسب و کار ، سامانه شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار به عنوان دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار راه‌اندازی شده تا نظرات فعالان اقتصادی در مورد قوانین و مقررات مزاحم کسب و کار به منظور امکان تحلیل آماری و بررسی محتوایی آنها توسط کارشناسان مربوطه اخذ و آسیب‌شناسی شود.

بر این اساس وظایف اصلی هیات مقررات‌زدایی بهبود فضای کسب و کار، تایید عناوین مجوزهای اعلامی و تعیین سقف زمانی صدور مجوز در هر کسب و کار و شرایط و مراحل صدور مجوزها شامل استعلامات پیش‌نیاز، هزینه‌های قانونی، مدارک لازم و فرایندهای بین‌دستگاهی صدور مجوز و مدت زمان اعتبار، تسهیل و تسریع شرایط و مراحل صدور مجوزهای کسب و کار با حداقل هزینه و ترجیحا به صورت آنی و غیرحضوری و راه‌اندازی آن در کمترین زمان ممکن است.

 

عاملی رونق تولید در واحد های تولیدی و صنعتی و هم چنین تامین زیرساخت‌های مربوط به بخش راه، آب و کشاورزی را راهبرد دیگر توسعه استان برشمرد و گفت: احداث بزرگراه‌ها، تکمیل راه آهن اردبیل- میانه ، راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی، تسریع در منطقه ویژه اقتصادی نمین و تکمیل طرح‌های آبیاری و زهکشی جزو طرح‌های اولویت‌دار استان است که منجر به توسعه کسب و کار و رونق سرمایه گذاری در استان خواهد شد.

صدور مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی در استان اردبیل

یکی از مشکلاتی که طی سال‌های گذشته سرمایه گذاران استان با آن در اخذ مجوزها دست و پنجه نرم می‌کنند موضوع صدور مجوزها از سوی دستگاه‌های اجرایی است که با پیگیری‌های به عمل آمده مسئولان استان اردبیل در مرحله اول مجوزهای کسب و کار کاغذی به مجوزهای الکترونیکی تبدیل خواهد شد با این شرط اگر فعالان اقتصادی تا مهلت مقرر اقدامی در این زمینه انجام ندهند از سوی دولت به عنوان فعال اقتصادی شناخته نمی شوند.

یعثوب نژاد محمد مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل با بیان اینکه از ۲۵ اردیبهشت ماه به بعد ارائه خدمات بانکی و مالیاتی، امکان تمدید، توسعه و اصلاح مجوز برای دارندگان مجوزهای قدیمی امکان پذیر نخواهد بود، اظهار کرد: پس از این تاریخ تمام مجوزهای کاغذی باطل خواهد شد.

 موقع سازمان‌ها، مشکلات مربوط به تامین اجتماعی ، صادرات غیرنفتی و مسایل مرتبط با سازمان امور مالیاتی مواجه می‌باشد که باعث پایین آمدن رتبه این استان در کشور شده است.

پیر موذن اضافه کرد: برای سرمایه‌گذاری در این استان باید مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاران اعمال شود ضمن اینکه در کنار این مشوق‌ها، زمین مورد نیاز هم به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار داده شود.

توسعه سرمایه گذاری و کسب و کار های نوین در سال جهش تولید

یاسر عبداللهی عابد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: مصمم هستیم بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری شعار جهش تولید را با مشارکت و نقش‌آفرینی مردم محقق کنیم تا شاهد توسعه سرمایه گذاری و کسب و کارهای نوین در استان باشیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت مردمی در استان اردبیل طی سال‌های اخیر اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم ساماندهی فضای کسب و کار و تولید و اشتغال استان را با ارائه تسهیلات کم‌بهره و همچنین احیای طرح‌ها و واحدهای تولیدی راکد پیش بردیم و در سال جدید هم ضمن احیای طرح‌ها و واحدهای راکد ، چندین واحد تولیدی به باشگاه هزار نفری ملحق خواهد شد.

عبداللهی افزایش ظرفیت اشتغال واحدهای تولیدی را از برنامه‌های مدیریت استان در راستای بهبود فضای کسب و کار و رشد تولید و اشتغال عنوان کرد و گفت: در این زمینه ۱۵ واحد بزرگ تولیدی در استان مدنظر قرار گرفته است که با پرداخت تسهیلات و رفع موانع تولید به دنبال این هستیم هر واحد یک هزار نفر به ظرفیت اشتغال استان اضافه کنند و این واحدها به عنوان محرک و پیشران در دستیابی به رشد تولید و اشتغال عمل خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین برای بهبودی فضای کسب و کار برای نخستین بار باشگاه هزار نفری‌ها در استان راه‌اندازی شد تا واحدهایی که با تکمیل و توسعه زنجیره یا خط تولید میزان اشتغال خود را به بیش از یک هزار نفر ارتقا دهد، عضو این باشگاه شود.

شناسایی ۷۰ قانون مخل کسب و کار در استان اردبیل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل شناسایی و رفع قوانین و مقررات مخل کسب و کار را از دیگر اتفاقات خوب اقتصادی استان دانست و گفت: در جلسات و نشست‌های شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تاکنون بیش از ۷۰ عنوان از این قوانین احصا شده که تعداد قابل توجهی از آنها برطرف و تعدادی هم به هیات مقررات زدایی ارجاع شده است.

وی در ادامه تامین منابع مالی را یکی از عوامل و عناصر تحقق رشد تولید استان دانست و افزود: رشد تولید و به تبع آن رشد اشتغال در استان منوط به تامین منابع مالی است که در این زمینه بانک‌های عامل استان به رغم محدودیت‌هایی که دارند، به‌صورت ویژه عمل کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل برنامه‌ریزی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی راکد را از اولویت‌های اصلی استان ذکر کرد و گفت: یکی از راهکارهای افزایش تولید توجه و تمرکز بر واحدهای راکد توسعه سرمایه گذاری و کسب و کار در استان است.

وی ادامه داد: طی ۲ سال اخیر در جلسات ستاد تسهیل بیش از ۲ هزار مصوبه با هدف ساماندهی فضای کسب و کار و همچنین احیای واحدهای راکد به تصویب رسیده و در این جلسات مشکلات اساسی واحدهای تولیدی بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

منبع ایرنا

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد
  • ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند
  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران