Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:15:06 GMT

حال و هوای شمیراناتی‌ها پس از سهمیه‌بندی بنزین

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۲۵۱۶

حال و هوای شمیراناتی‌ها پس از سهمیه‌بندی بنزین

چندروزی است از سهیمه بندی بنزین و ۳ هزار تومانی شدن هر لیتر آن البته به قیمت آزاد می گذرد؛ در غروب یکی از روزهای بارانی آبان به میان مردم منطقه شمیرانات می روم تا حال و هوای آنها و نظرشان در مورد سهمیه بندی بنزین را بپرسم؛ خطوط اینترنت به جز در برخی موارد مثل اتوماسیون اداری و استفاده از تاکسی های اینترنتی قطع شده و عدم دسترسی به مرورگرها و شبکه های اجتماعی انگیزه ام را برای شنیدن صحبت های مردم دوچندان می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح سهمیه بندی بنزین با تصمیم روسای قوای ۳ گانه اجرایی و در چند نقطه ایران با اعتراضاتی همراه شد گو اینکه در منطقه شمیرانات پایتخت خبری از این اعتراضات نبود اما سوالی که ذهنم را درگیر کرده این بود که چه موقع اوضاع عادی می شود و واقعا اصل حال مردم چطور است؟

باران می بارد و نگاهم را بر چهره هایی که بیشتر مردم با عجله از ترس خیس شدن از کنارم می گذشتند انداختم، می خواستم سوال کنم؛ "حالتان چطور است؟ تاثیر افزایش نرخ بنزین رو چقدر در بخش های دیگر زندگیتان احساس می کنید؟ اما انگار چیزی مانع می شد بالاخره بر ترسم غلبه کردم.

مقصد اول مغازه لوازم یدکی خودرو بود؛ مرد میانسالی که مشغول گرم کردن دستانش کنار بخاری بود و مایل به پاسخگویی نبود پس از اصرارم بر این سوال که پس از افزایش قیمت بنزین قیمت لوازم را گران کردید، اینگونه پاسخم را داد: فعلاً که نه اما چند روز دیگه حتماً این اتفاق می افته، باید قیمت هارو ببریم بالا.

مقصد بعدی مغازه عطاری در بازار تجریش؛ فروشنده که مرد جوانی بود با اکراه جواب داد: «گرونی بنزین فعلاً تاثیری رو کار ما نداشته اما بعداً شاید بذاره.»

تلاشم برای مصاحبه با عابران و مشتری ها در قدم اول ناکام بود؛ مصاحبه می کنید؟ «نه!». خیلی ها هم فقط با حرکت ابرو جواب منفی می دادند و بعضاً نیز چشم غره ای می رفتند و ...

زن میانسالی که با آرامش در حال خروج از پاساژ بود در پاسخ به سوالم در مورد تاثیر گرانی بنزین در زندگی مردم، گفت: «الان که تاثیرشو معلوم نمی کنه اما حتماً همه چی گرون می شه؛ قبلاً هم همینطوری بوده البته ایشالا که نشه. ما امیدواریم نشه».

از دختر جوانی که در حال مرتب کردن رگال یک لباس فروشی در تجریش بود، پرسیدم که بعد از سهمیه بندی بنزین قیمت اجناس را گران کردید؟ گفت نه و تاکید کرد: اما قطعاً افزایش قیمت داریم چون بنزین که گرون می شه همه چی میره بالا. پرسیدم چرا؟ برای هزینه حمل و نقل؟ سری تکون داد؛ ادامه دادم حمل و نقل سهمیه داره و سکوت کرد.

مردی حدوداً ۶۰ ساله با تیپ رسمی در حال نگاه کردن ویترین مغازه ها بود و در جواب سوالم در خصوص تاثیرات افزایش بنزین در زندگی مردم گفت: «هنوز روی چیزی اثر نذاشته اما قطعاً به زودی اثر منفیش رو می ذاره.

وارد مغازه ای شدم که رو تختی و پتو می فروختند و خطاب به مردی که پشت دخل بود سوالمو پرسیدم؛ عصبانی و کلافه پشت سر هم پرسید: شما درس خوندی؟ تحصیلکرده ای؟ تو شهر زندگی می کنی؟ این چه سوالیه؟ تورو قرآن صفی نباشید! سوال منطقی بپرسید مگه میشه رو قیمت های ما تاثیر نذاره؟

این مرد ادامه داد: «خوشحالم ایشالا بیشتر گرون شه». پرسیدم چرا؟ گفت: حالا بمونه برا بعد.

دختر جوانی که در یک مانتوفروشی کار می کرد هم در پاسخ به تاثیرات گرانی بنزین بر زندگی مردم گفت: نظری ندارم، فقط می دونم ملت بیچاره شدن! در این حین همکار این دختر جوان گفت: امروز کرایه تاکسی رفت بالا رفته؛ خط شریعتی. البته طرف مسافرکش شخصی بود نه تاکسی اما بالاخره من مجبورم که سوار شم.

وی در خصوص گران کردن اجناس مغازه نیز تصریح کرد: هنوز سری جدیدمون(مانتو) نیومده اما حتماً گرون میشه.

سر نبش یکی از کوچه ها، خانمی در حال خرید کردن از فروشنده میانسالی بود که اجناسش را از دیوار آویز یا روی طبقه چیده بود. ابتدا از آقای فروشنده پرسیدم که این افزایش نرخ در قیمت اجناسش تاثیر داشته؟ جواب داد: فعلاً معلوم نمی کنه اما حتماً قیمت هامون میره بالا. خانم خریدار هم از افزایش کرایه تاکسی های اینترنتی گله کرد و گفت: نمی دونم بخاطر آب و هواست یا بنزین اما خیلی گرون کردن. در این بین فروشنده گفت: «همه رو گرون کردن خانم! گول این قضیه رو نخور و خودتم خسته نکن. اینکه میگن شکایت کنید همش دروغه، به کی شکایت کنیم؟

خطاب به خانم پرسیدم: بجز کرایه ها، افزایش قیمت رو بقیه اجناس تاثیر داشته؟ گفت: الان که معلوم نمی کنه اما مگه میشه افزایش پیدا نکنه، تجربه همیشه اینو ثابت کرده که جنس گرون میشه که ارزون نمیشه.

این شهروند در ادامه به یک برنامه تلویزیونی اشاره کرد و گفت: «حتی یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرده مسئولان نمی تونن قیمتارو کنترل کنن، اولش می گن نظارت می کنیم اما در بلند مدت هیچ نظارتی روی قیمت ها نیست.»

به دکه کلیدسازی نزدیک میدان قدس رفتم؛ کلیدساز پیرمردی سرحال با قدی بلند بود، کنارش مردی میانسالی به همراه یک پسر جوان دور یک بخاری نفتی ایستاده بودند و صحبت می کردند که با یک سلام رسا خلوتشان را به هم زدم.

پیرمرد از صحبت امتناع کرد اما ۲ نفر دیگر از افزایش قیمت ها به خصوص کرایه ها گلایه کردند؛ گفتم: تاکسی ها نرخ و سهمیه بنزین دارند و اگر افزایش قیمت ها را دیدید چرا شکایت نکردید؟ پسر جوان با حالت ناچاری گفت: دیگه ما وقتمون رو بذاریم، روزی هزار تومن می خوایم اضافه بدیم بعد بریم شکایت کنیم ۵۰ هزار تومن بدیم که اونو درست کنیم!؟

مرد میانسال هم گفت: اصلاً بحث این نیست، بحث اینه که من نباید برم دنبالش! کسی که سرپرست خط اونجاست عین خیالش نیست چون نصف مسافرارو شخصی سوار می کنه پولشو می گیره؛ دوماً من از تاکسیرانی سوال دارم، تو این سه سال که هر روز از آزادی تا تجریش میام چرا حتی یک بار بازرس تاکسیرانی رو ندیدم؟

سکوت پیرمرد در این لحظه شکست و گفت: بله قیمت ها بالا رفته؛ کپسول گازی که تا ۲ روز پیش ۲۷ هزار تومن بود شده ۴۰ هزار تومن!

پسر جوان هم در این حین گفت: ما نمی گیم بنزین گرون بوده ها، اتفاقاً ارزون بوده! قیمت نیم لیتر آب با بنزین یکی بوده درسته؟ پس ارزون می فروختن. حالا قیمت رو می برید بالا، عیبی نداره اما از این طرف هوای تاکسیران رو داشته باشین واز مالیات مغازه دار کم کنید؛ حقوق ها ثابت مونده اما اون هزار تومن بنزین شده ۳ تومن! خب این ضررو کی باید بده؟

مرد میانسال هم در تکمیل صحبت های پسرجوان گفت: الان تو موقعیت حساسی هستیم، همه ما مسئولیم. سرمایه دارا از خداشونه چون می تونن رو هر جنسشون کلی بکشن و سود کنن در حالی که مگه چقدر می خوان بنزین مصرف کنن!؟

حال مردم چطور است؟ جوابم را گرفته بودم. رسیدم به ایستگاه تاکسی اما از تاکسی زرد خبری نبود؛ آقایی صدام زد و مقصدمو گفت، گفتم: بله، اول کرایه رو اعلام کرد که یک چهارم بیشتر از نرخ تاکسی ها... از فکر و خیال اومدم بیرون، انگار وقتش رسیده بود خودم جواب سوال چند دقیقه پیشمو بدم...! آیا قیمت بنزین رو چیزای دیگه اثر داشته!؟ تا به خودم اومدم بگم چرا یا تصمیمی بگیرم؛ دختر خانمی از صندلی عقب ماشینش پیاده شد، انگار تازه کرایه رو شنید و منصرف شده بود که راننده گفت بشینین بریم.

نظام توزیع کالا در ایران کارشناسی نیست

پس از شنیدن درد و دل مردم پای صحبت نماینده عالی دولت در شهرستان شمیرانات نشستم.

فرماندار شمیرانات در جلسهٔ تنظیم بازار این شهرستان یکی از دغدغه های دولت با توجه به افزایش نرخ قیمت بنزین را رعایت قیمت، کنترل بازار و نظارت بر تأمین و توزیع کالاهای اساسی و مایحتاج مردم عنوان کرد.

به گفته سیاوش شهریور، جلوگیری از افزایش قیمت ها به بهانه سهمیه بندی بنزین از تأکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و سیاست مداران کلان است که باید با تشدید نظارت از ظلم به فقرا جلوگیری کنیم.

وی با انتقاد از سیستم توزیع کالا و خدمات در کشور تاکید کرد: نظام توزیع کالا در ایران چه قبل و بعد از انقلاب دقیق، علمی و کارشناسی شده نیست.
فرماندار شمیرانات با اشاره به اینکه کالاهای مختلف بسته به توان مالی منطقه قیمت های متغیری پیدا می کنند، تصریح کرد: اگر سیستم توزیع صحیح و اصولی بود هر کالا کد و مشخصات معینی داشت تا نرخ آن در تمام سطح کشور برابر باشد.

شهریور تصریح کرد: این حق مردم است که کالا و خدمات را در همه جا با نرخ مشخص دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر جمعیت شمیرانات متمکن هستند، گفت: وظیفه اصلی ما تلاش برای ثبات معیشت و بهبود زندگی بومی ها و اقشار کم درآمد شهرستان است.
فرماندار شمیرانات خطاب به مسئولان نظارتی و بازرسی این شهرستان گفت: تشدید نظارت و برخورد با متخلفان باید در راس اقدمات شما باشد؛ به کسانی که به مردم ظلم می کنند رحم نکنید و بر اساس قانون سریعاً با آنها رفتار کنید.

شهریور با بیان اینکه مردم از تبعیض و بی عدالتی گله دارند، خواستار شد: بازدید سرزده از اماکن عمومی و خدماتی سطح شهرستان افزایش یابد و مسئولان روزانه گزارش مکتوب به فرمانداری ارائه دهند.

این مقام مسئول تذکر داد: با توجه به سهمیه بنزین برای برخی از وسایل نقلیه مانند وانت بار، امکان سواستفاده برخی از متمکنان وجود دارد بنابراین متصدیان پمپ بنزین موظفند مشخصات کارت سوخت را با خودرو چک کرده و در صورت تطابق سوخت گیری انجام شود؛ این قانون توسط مسئولان نظام تصویب شده و اجازه نمی دهیم برخی افراد به دلیل توانمندی مالی قانون را دور بزنند.

شهریور تاکید کرد: امکان دارد تاکسی تلفنی ها افرادی را به کذب به عنوان رانندهٔ خود معرفی کنند لذا لیست رانندگان قبل از گران شدن بنزین باید تهیه و راستی آزمایی شود.

فرماندار شمیرانات گفت: نصب نرخ قیمت نان و وجود ترازو در نانوایی ها الزامی است؛ کیفیت، قیمت و وزن نان روزانه رصد می شود.

رئیس اداره بازرسی و مدیریت عملکرد امور حقوقی فرمانداری شهرستان شمیرانات نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاهای دیگر اثر تورم واقعی و اثر روانی است که در مقابل آنها دولت می تواند سه اقدام حمایتی، قیمتی و نظارتی داشته باشد.

وی با اشاره به اقدام حمایتی توضیح داد: با تخصیص سهمیه به حمل و نقل عمومی (مسافری و باربری) این حمایت تا حدودی انجام شده است.

علی اکبری تصریح کرد: با افزایش این نرخ بلافاصله در روز جمعه ۲۴ آبان ماه جلسه فوق العاده ستاد تنظیم بازار کشور تشکیل و موارد خوبی در آن مصوب شد که اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر ممنوعیت هرگونه افزایش قیمت است.

رئیس اداره بازرسی فرمانداری شمیرانات در ادامه نیز به مذاکره اتاق اصناف با مدیران فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در زمینه تامین کالا، ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تامین برخی از کالاهای اساسی و وزارت راه و شهرسازی در راستای کنترل نرخ حمل و نقل اشاره کرد.

وی خطاب به شهروندان تاکید کرد: در صورت مواجهه با هرگونه گران فروشی احتمالی با ستاد خبری ۱۲۴ که به صورت مستقل و سریع در شهرستان مستقر است و شکایات را مستقیماً به دست بازرسان مسئول بر نظارت عملکرد اصناف می رساند، ارتباط برقرار کنند.

علی اکبری تصریح کرد: در بخش کالا عامل اثرگذار در افزایش قیمت، گران شدن کرایه حمل و نقل است که با توجه به اینکه قیمت گازوئیل ثابت بوده افزایش قیمت توجیهی ندارد اما مراقبت و نظارت هم ضروری است.

رئیس اداره بازرسی فرمانداری شمیرانات افزود: ممکن است در حوزه تولید وعرضه با احتکار رو به رو شویم که تاکید مقام عالی دولت در شهرستان و مدیرکل بازرسی استانداری تهران تشدید نظارت و کنترل در راستای احقاق حقوق مردم را در پی داشته است و برخورد قانونی با محتکاران و کسبه ای که انصاف را رعایت نکنند به سرعت اعمال می شود.

شمیرانات یکی از ۱۶ شهرستان استان تهران شامل منطقه یک پایتخت و شهرهای لواسان، اوشان، فشم، میگون، شمشک و دربندسر در شمال و شمال شرقی تهران واقع شده است.

برچسب‌ها شمیرانات بنزین مطالبات مردمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شمیرانات بنزین مطالبات مردمی شمیرانات بنزین مطالبات مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۲۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ابری و بارانی در لرستان

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛کارشناس هواشناسی استان لرستان گفت:برای فردا بعد ازظهر علاوه بر  افزایش پوشش ابر و سرعت وزش باد در برخی مناطق احتمال بارش خفیف و پراکنده خواهیم داشت.
بهمن محمدی مقدم افزود:از بعداز ظهر روز سه شنبه سامانه بارشی جدید وارد منطقه می شود که این سامانه تا روزهای پایانی هفته بر روی آسمان استان فعال خواهد بود .
 کارشناس هواشناسی لرستان گفت:در این مدت برای مناطق مختلف استان بارش باران رعد و برق و افزایش سرعت وزش باد تا بازه شدید و شدیدلحظه ای پیش بینی می شود.
در ۲۴ ساعت گذشته پلدختر با دمای ۳۵ درجه سانتیگراد بالای صفر و الشنر با ۶ درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین و سردترین شهر‌های استان بودند.



کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هوای ابری و بارانی در لرستان
  • افزایش تدریجی دمای هوای تهران در پنج روز آینده
  • تهران دوباره بارانی می شود؟/ پیش‌بینی هوای تهران طی پنج روز آینده
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • افزایش دمای هوای همدان
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت