Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"، الگوریتم‌هایی را ابداع کرده‌اند تا به اصلاح رفتارهای منفی مانند تبعیض در سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه استنفورد، شاید به زودی امکان داشتن رفتار بهتر برای ربات‌ها، خودروهای خودران و دیگر ماشین‌های هوشمند فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران "دانشگاه استنفورد"(stanford university)، روش جدیدی ارائه داده‌اند تا به طراحان حوزه یادگیری ماشینی کمک کنند که کاربردهای هوش مصنوعی را با دوری از مواردی مانند تبعیض جنسیتی یا نژادی افزایش دهند.

هوش مصنوعی به خاطر پیشرفت الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که رایانه‌ها را برای کارهایی مانند راندن خودرو، کنترل ربات‌ها یا تصمیم‌گیری خودکار آموزش می‌دهند، در حال ورود به حوزه تجاری است. در هر حال همان گونه که هوش مصنوعی، اداره کارهای حساس را به دست می‌گیرد، می‌تواند پیامدهای منفی مانند تبعیض نژادی یا جنسیتی را نیز به همراه داشته باشد.

دانشگاه استنفورد با همکاری پژوهشگران "دانشگاه ماساچوست در امهرست"(UMass)، روشی ارائه داده‌اند تا اطمینان لازم را برای استفاده از هوش مصنوعی فراهم کنند. هدف آنها از ابداع این روش، جلوگیری از پیش آمدن تبعیض‌ با ارائه معیاری است که این امکان را برای الگوریتم یادگیری ماشینی فراهم می‌کند تا هوش مصنوعی را برای دوری از چنین رفتارهایی آموزش دهد.

"اما برونسکیل"(Emma Brunskill)، استادیار علوم رایانه دانشگاه استنفورد و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما قصد داریم هوش مصنوعی را آنقدر ارتقا دهیم تا بتواند ارزش‌های انسانی را رعایت کند و قابلیت لازم را برای استفاده در سیستم‌های خودران به دست آورد.

 پیشگیری از رفتارهای منفی

فرضیه پژوهشگران این بود که اگر بتوان رفتارهای غیر ایمن یا ناعادلانه را به صورت ریاضی تعریف کرد، ابداع الگوریتم‌هایی که می‌توانند دوری از چنین رفتاری را از داده‌ها یاد بگیرند نیز باید امکان‌پذیر شود.

پژوهشگران تصمیم گرفتند روش‌هایی ابداع کنند که کاربران بتوانند با استفاده از آنها، رفتارهای نامطلوب را مشخص کنند و از عهده پیش‌بینی رفتار سیستم با استفاده از داده‌ها برآیند.

"فیلیپ توماس"(Philip Thomas)، استادیار علوم رایانه دانشگاه ماساچوست در امهرست و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که چگونه طراحان الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند به افرادی که می‌خواهند هوش مصنوعی را برای ارائه محصولات و خدمات خود به کار ببرند، کمک کنند تا رفتارهای سیستم هوش مصنوعی را تحت کنترل درآورند.

عدالت و اطمینان

پژوهشگران، به آزمایش روش جدید خود پرداختند تا به بهبود الگوریتم‌هایی که نمرات دانشجویان را بر اساس نتیجه امتحانات آنها پیش‌بینی می‌کنند، کمک کنند. آنها در این آزمایش، دستورالعمل‌های ریاضی را با استفاده از یک مجموعه داده آزمایشی انجام دادند تا یک روش پیش‌بینی را برای پیش‌بینی نمره دانشجویان ارائه دهند.

الگوریتم هوش مصنوعی با کمک این دستورالعمل‌ها توانست روش بهتری را برای پیش‌بینی نمرات ارائه دهد که تبعیض‌های جنسیتی آن بسیار کمتر از دیگر روش‌های کنونی بود. روش‌های پیشین، هیچ محدودیتی در زمینه عدالت و اطمینان نداشتند و محدودیت آنها نیز بیش از حد بود.

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی یادگیری ماشینی الگوریتم تبعیض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا

تیمی از محققان از جوراب‌هایی با فناوری پیشرفته رونمایی کرده‌اند که نحوه راه رفتن افراد را با هدف کاهش خطر قطع پا و انگشتان پا به دلیل دیابت کنترل می‌کند.

محققان می‌گویند که جوراب الکترونیکی که در بیمارستان دانشگاه ملی Chonnam در کره جنوبی ساخته شده است، حاوی حسگری است که تشخیص می‌دهد آیا فشار زیادی به قسمت‌هایی از پای بیمار که در معرض خطر ابتلا به زخم (عوارض دیابت) هستند وارد می‌کند یا خیر؛ زخم‌هایی که ممکن است به زخم‌های عفونی و قانقاریا تبدیل شوند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که سطوح بالای قند خون ممکن است منجر به آسیب به رگ‌های خونی و اعصاب از جمله رگ‌های پا شود. تخمین زده می‌شود که تقریباً ۱۵ درصد از دیابتی‌ها در مقطعی از زندگی خود دچار زخم پا می‌شوند.

تیم تحقیقاتی توضیح داد که پایین جوراب دارای یک حسگر نوار قلب است که می‌تواند جریان خون را در هر نقطه از بدن با ردیابی قدرت انقباضات قلب اندازه گیری کند.

متخصصان می‌گویند که بیماران دیابتی فشار بیشتری به ناحیه متاتارس و فشار کمتری به پاشنه پا وارد می‌کنند. این نوآوری می‌تواند به بیماران آموزش دهد که چگونه راه رفتن خود را تغییر دهند تا فشار روی قسمتی از پا که مستعد زخم است کاهش یابد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بازآموزی راه رفتن می‌تواند به بهبود جریان خون و عملکرد عصبی در پای بیماران دیابتی کمک کند.

نتایج کارآزمایی در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا ارائه شد.

منبع: دیلی میل

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • رفتار پلیس ایالات متحده با اساتید و دانشجویان ماهیت دروغین دموکراسی غرب را افشا کرد
  • دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین
  • رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید
  • آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد
  • کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد